32 387 läst · 216 svar
32k läst
216 svar
Sänkte ni er elförbrukning december 2022, jämfört med december 2021?
Sänkte med 57 % !
2021: 2595 kWh
2022: 1126 kWh
Minskat innetemp ett par grader (typ 20-21 till ca 18), eldat betydligt mer i kamin, kört med högre fläkthastighet på LLVP, sparat in på onödigt varmvatten, kallställt rum som inte används (gillestuga, gästrum mm), bytt till 3-glas i hälften av fönstren, bytt varmvattenberedare.
70-tals hus, 130 + 80 kvm, 14 stora fönster (11×16). Tunna väggar (10 cm isolering...). Direktverkande el, senaste åren har LLVP och kamin tillkommit. En ytterligare LLVP installeras om ett par veckor.
2021: 2595 kWh
2022: 1126 kWh
Minskat innetemp ett par grader (typ 20-21 till ca 18), eldat betydligt mer i kamin, kört med högre fläkthastighet på LLVP, sparat in på onödigt varmvatten, kallställt rum som inte används (gillestuga, gästrum mm), bytt till 3-glas i hälften av fönstren, bytt varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
70-tals hus, 130 + 80 kvm, 14 stora fönster (11×16). Tunna väggar (10 cm isolering...). Direktverkande el, senaste åren har LLVP och kamin tillkommit. En ytterligare LLVP installeras om ett par veckor.
Den fattar jag inte. Kollar jag på vattenfall (se4 visserligen) får jag följande siffror (decemberpriser)H hakan_o skrev:Sevape kanske har tittat på sin faktura.
Hos Vattenfall rörligt pris i december SE3 fick jag betala 365,84 öre/kWh. Dom gör alltså en höjning från spotpriset i december på 2,69 till nästan 3,66. Snacka om att det blir åtskilliga miljarder i vinst varje kvartal...
Tillkommer gör ju sedan alla avgifter, certifikat, moms, skatt o.s.v. så det jag får betala är ca 5 kr/kWh.
Sverige har blivit fantastiskt inom ännu ett område!
365,53 är då inkl påslag, rabatt, moms och allt rörligt som hör till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, absolut inte, ökade däremot lite, framförallt pga mer användande av värmegolv, och någon grad varmare på luftvärmepumpen...
harry73 skrev:
Som jag konstaterade i en annan tråd så hade jag "fel" där. Jag tittade nämligen på "Mina sidor" på Vattenfalls hemsida precis i början av januari. Då fanns det ingen faktura att titta på. Men det stod att mitt kWh-pris för december var 365,84 och allt allt annat sedan skulle tillkomma ovanpå det.
Sen när fakturan väl kom så var ju inte det där riktigt rätt som stod att läsa först innan fakturan inkommit.
Men elbolagen fick ju också precis nyligen kritik för att dom inte är tydliga nog vad gäller kommunikationen ut till kunderna. Man använder en massa olika ord och begrepp för att prata om och runt kostnaderna och alla elbolag gör på sitt eget lilla sätt och inte mycket är standardiserat ännu. Om det nu nånsin blir det.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sänkte ni er totala elförbrukning 2022 jämfört med 2021?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sänkte ni elförbrukningen 2022?
Ovetandes sänkte jag elförbrukningen med 50%
Sänkte ni er elförbrukning november 2022?
Sänkte ni er elförbrukning oktober 2022?
Elavtal, elpriser & elförbrukning