S surfarn skrev:
Bor i ett villaområde som utvecklats ur ett gammal sommarstugeområde. Vägnätet är enskilt och består av grusvägar som sköts av en vägförening med stadsbidrag. Tomterna har på många håll styckats och bebyggts med familjevillor vilket såklart ökat antalet bilar på vägarna. Många vägar är slingriga och har dålig sikt vid kurvor och vid utfarter från fastigheter. Det är skyltat med 30 överallt. Att hålla 30 känns oftast nästan som att köra rally och risken är stor att inte hinna stanna om det dyker upp nått oförutsett bakom en krök eller häck. Vägarna går nästan alltid att köra in på från två håll vilket lett till att vissa vägar blir "genvägar" för folk som inte bor längs vägen. Istället för att köra längs huvudvägarna (kommunala dubbelriktade, asfalterade med trottoarer)så ger man sig in på grusvägarna för att kapa någon minut på väg till förskolan. Nu till frågan.

Jag vet att det finns en massa regler för vad man får göra med enskilda vägar med stadsbidrag. Men får man t.ex. sätta upp en "Genomfart förbjuden skylt"? Får man sänka hastigheten till 20? Andra tips på hur man kan göra en väg mindre attraktiv som genväg?
[bild]
[bild]
Varför ska jag bidra till ert vägunderhåll om jag inte får använda vägen? Sluta sök bidrag och gör om till en privat väg som ni själva bestämmer över.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Nej, under de förutsättningarna får man inte begränsa trafiken alls.
Är du helt säker på det? Vi hade för några år sen en genväg som många tog då man sparade både extremt mycket tid och km. Vi pratar inte om grusväg på landsbygden utan om tätbefolkat område med en asfalterad enskild väg. Det var tusentals bilar/dygn. Konstant tjafs under lång tid där boende utmed vägen, eller vägarna klagade på störning och buskörning. Resultatet av det blev provocerande störning där retards åkte förbi hängande på tutan i 20 sekunder. Samfälligheten beslutade sig helt enkelt för att en dag sätta ut betonggrisar mitt på genvägen och skylta det krångligare alternativet som genomfart förbjuden. Det blev ett jävla liv men det fanns inget att göra från nåt håll och bad jag vet har dom fortfarande bidrag för vägarna.
 
Claes Sörmland
F fsn skrev:
Är du helt säker på det? Vi hade för några år sen en genväg som många tog då man sparade både extremt mycket tid och km. Vi pratar inte om grusväg på landsbygden utan om tätbefolkat område med en asfalterad enskild väg. Det var tusentals bilar/dygn. Konstant tjafs under lång tid där boende utmed vägen, eller vägarna klagade på störning och buskörning. Resultatet av det blev provocerande störning där retards åkte förbi hängande på tutan i 20 sekunder. Samfälligheten beslutade sig helt enkelt för att en dag sätta ut betonggrisar mitt på genvägen och skylta det krångligare alternativet som genomfart förbjuden. Det blev ett jävla liv men det fanns inget att göra från nåt håll och bad jag vet har dom fortfarande bidrag för vägarna.
Vägen är väl då fortfarande öppen och det går att söka bidrag för de två sträckorna fram till stoppet i mitten.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vägen är väl då fortfarande öppen och det går att söka bidrag för de två sträckorna fram till stoppet i mitten.
Japp. Det är den även om man skyltar genomfart förbjuden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Man får inte skylta så utan tillstånd från antingen kommun eller länsstyrelse.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är du helt säker på det? Vi hade för några år sen en genväg som många tog då man sparade både extremt mycket tid och km. Vi pratar inte om grusväg på landsbygden utan om tätbefolkat område med en asfalterad enskild väg. Det var tusentals bilar/dygn. Konstant tjafs under lång tid där boende utmed vägen, eller vägarna klagade på störning och buskörning. Resultatet av det blev provocerande störning där retards åkte förbi hängande på tutan i 20 sekunder. Samfälligheten beslutade sig helt enkelt för att en dag sätta ut betonggrisar mitt på genvägen och skylta det krångligare alternativet som genomfart förbjuden. Det blev ett jävla liv men det fanns inget att göra från nåt håll och bad jag vet har dom fortfarande bidrag för vägarna.
Blev det ett jävla liv efter avspärrningen? Var det inte ett jävla liv man ville undvika?
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
F
C cbrolin skrev:
Blev det ett jävla liv efter avspärrningen? Var det inte ett jävla liv man ville undvika?
Ja, självklart blev det väsen efteråt då vägen användes dagligen av minst ett tusental pendlare. Men mer väsen mot kommunen då.
 
Eriksgatan
F fsn skrev:
Är du helt säker på det? Vi hade för några år sen en genväg som många tog då man sparade både extremt mycket tid och km. Vi pratar inte om grusväg på landsbygden utan om tätbefolkat område med en asfalterad enskild väg. Det var tusentals bilar/dygn. Konstant tjafs under lång tid där boende utmed vägen, eller vägarna klagade på störning och buskörning. Resultatet av det blev provocerande störning där retards åkte förbi hängande på tutan i 20 sekunder. Samfälligheten beslutade sig helt enkelt för att en dag sätta ut betonggrisar mitt på genvägen och skylta det krångligare alternativet som genomfart förbjuden. Det blev ett jävla liv men det fanns inget att göra från nåt håll och bad jag vet har dom fortfarande bidrag för vägarna.
Torslanda? Vägen som Volvo PV helt och hållet finansierade och byggde på 1950-talet på marken de också ägde, för att arbetarna skulle kunna ta sig till fabriken? Den är ursprungligen huvudvägen och det är ärevördigt att nu kalla den för genväg. Och den inte bara spar tid, den är nödvändig. 3 vägar för 20 000 invånare i ett expansivt område blev till 2 vägar när retarderade boende tyckte att det var mycket trafik på ett ställe dit de frivilligt köpt hus. Trafik som gått där i över 50 år. De ville få upp värdet på sina villor de köpt billigt just pga den trafiken.
Den avstängningen är helt olaglig och bör avlägsnas. Originalbeslutet om användningen finns på Stadsbyggnadskontorets arkiv i Göteborg.
Fallet är intressant, ty bara för att man styckar av ängarna vid sidan av en genomsfartsväg, och säljer marken kan man inte låta dessa nya fastighetsägare stänga genomfarter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Varför ska jag bidra till ert vägunderhåll om jag inte får använda vägen? Sluta sök bidrag och gör om till en privat väg som ni själva bestämmer övöver.
Det är ganska vanligt med genomfartstrafik förbjuden. Brukar handla om att man vill spärra smitvägar som inte är tänkta för genomfart. Bara för att man betalar skatt får man inte köra överallt, det är inte så det fungerar :)
 
Jag kan tänka mig att även vägföreningens medlemmar vill ha så farbar väg som möjligt, och det är därför inte så enkelt att bara börja stänga av, enkelrikta och obstruera framfart där.

Om ni är eniga i vägföreningen, så ta kontakt med kommunen. De är sällan främmande för att hjälpa till att skapa en bra boendemiljö, och kan tänkas gå med på att införa gångfartsområden, förbjuda genomfart, sänka hastigheten, begränsa för tunga fordon etc. Kanske kan de också kika på om det är rimligt att det tar längre tid att köra på den breda asfalterade vägen, och vidta lämpliga åtgärder för den så det blir mer framkomligt där.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Det är ganska vanligt med genomfartstrafik förbjuden. Brukar handla om att man vill spärra smitvägar som inte är tänkta för genomfart. Bara för att man betalar skatt får man inte köra överallt, det är inte så det fungerar :)
jag har hört om man nån gång har fåt stadsbidrag.så får man inte göra det
 
S surfarn skrev:
Bara för att man betalar skatt får man inte köra överallt, det är inte så det fungerar :)
Det var väl inte det jag skrev?
 
C cbrolin skrev:
Det var väl inte det jag skrev?
Kontentan var att det finns många vägar där man inte får åka trots att de underhålls för skattepengar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Kontentan var att det finns många vägar där man inte får åka trots att de underhålls för skattepengar.
Men om man har en enskild väg och får bidrag för den så måste den vara öppen för alla. Men som jag tolkar det behövs den inte hållas öppen för genomfart, bara tillgänglig från bägge hållen.

Och som jag skrev tidigare så är ju en knappstyrd bom ett alternativ för de som måste förbi. Komplettera gärna med en webbsida för att öppna/stänga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.