21 148 läst · 107 svar
21k läst
107 svar
Sänkt hastighet, förbud mot genomfart - enskild väg. Vad gäller?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Bidraget ges ju för en viss väg och då ska vägen vara på det sättet som man får bidrag för. Önskar man ändra på vägen, t ex klippa den i två bitar så kan ju det påverka bidraget och då kan man kontakta Trafikverkets handläggare så får de avgöra hur bidraget påverkas. Eller köra allmogens pragmatiska väg, klippa vägen och sen vid nästan ordinarie tillsyn inom fem år så kommer frågan upp och bidraget kan justeras om det behövs.pacman42 skrev:Men om man har en enskild väg och får bidrag för den så måste den vara öppen för alla. Men som jag tolkar det behövs den inte hållas öppen för genomfart, bara tillgänglig från bägge hållen.
Och som jag skrev tidigare så är ju en knappstyrd bom ett alternativ för de som måste förbi. Komplettera gärna med en webbsida för att öppna/stänga.
I de fall jag känner till så är ju vägarna inte gjorda för att vara genomfartsvägar, det finns större vägar som visserligen ger en omväg på någon kilometer. Och när det gäller bommen så kan man öppna den om man går ur bilen och trycker på knappen. Den agerar farthinder för att minska genomfartstrafik som inte skall vara där från början.Claes Sörmland skrev:Bidraget ges ju för en viss väg och då ska vägen vara på det sättet som man får bidrag för. Önskar man ändra på vägen, t ex klippa den i två bitar så kan ju det påverka bidraget och då kan man kontakta Trafikverkets handläggare så får de avgöra hur bidraget påverkas. Eller köra allmogens pragmatiska väg, klippa vägen och sen vid nästan ordinarie tillsyn inom fem år så kommer frågan upp och bidraget kan justeras om det behövs.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Jag tror också på de där bommarna om man är beredd att betala några tusenlappar för det. Man kan t o m använda en automatisk bom som tar t ex 120 s efter att sensorn aktiverats för att öppnas. Ingen genande bilist vill stå i 120 s och vänta, det passar inte den stressade personlighetstypen.pacman42 skrev:I de fall jag känner till så är ju vägarna inte gjorda för att vara genomfartsvägar, det finns större vägar som visserligen ger en omväg på någon kilometer. Och när det gäller bommen så kan man öppna den om man går ur bilen och trycker på knappen. Den agerar farthinder för att minska genomfartstrafik som inte skall vara där från början.
Jag kan ju lägga till att vägen jag bor vid närmast är att jämföra med en puckelpist för att vi främst pga badgästerna i juni-augusti har tvingats bygga vägbulor överallt. Dessa gör dock nytta året om numera då de som kör matleveranser och paketbilar kör som om de stulit fordonen.
Det påminner mig om att jag har tänkt slå ned stålstolpar längs vägkanten på vår lokalgata, detta för att hindra att paketbilarna genar utanför vägen. Blomkrukor och plogpinnar har inte hjälpt, de kör bara rakt över dessa...
...kanske att jag borde använda impregnerade trästolpar istället, men stålstolparna har jag redan...
Det påminner mig om att jag har tänkt slå ned stålstolpar längs vägkanten på vår lokalgata, detta för att hindra att paketbilarna genar utanför vägen. Blomkrukor och plogpinnar har inte hjälpt, de kör bara rakt över dessa...
...kanske att jag borde använda impregnerade trästolpar istället, men stålstolparna har jag redan...
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 311 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 311 inlägg
Vad jag hört skall de befintliga uppgraderas till att fotografera bak också, samt att man planerar för mätning mellan kamerorna också. Besluten i riksdagen har dock inte fattats (ännu).C cbrolin skrev:
För att kunna göra det måsta alla bilar fotograferas och identifieras. Något man hittills inte godkänt av integritetsskäl.
30är inte minimihastighet man får köra saktareS surfarn skrev:Bor i ett villaområde som utvecklats ur ett gammal sommarstugeområde. Vägnätet är enskilt och består av grusvägar som sköts av en vägförening med stadsbidrag. Tomterna har på många håll styckats och bebyggts med familjevillor vilket såklart ökat antalet bilar på vägarna. Många vägar är slingriga och har dålig sikt vid kurvor och vid utfarter från fastigheter. Det är skyltat med 30 överallt. Att hålla 30 känns oftast nästan som att köra rally och risken är stor att inte hinna stanna om det dyker upp nått oförutsett bakom en krök eller häck. Vägarna går nästan alltid att köra in på från två håll vilket lett till att vissa vägar blir "genvägar" för folk som inte bor längs vägen. Istället för att köra längs huvudvägarna (kommunala dubbelriktade, asfalterade med trottoarer)så ger man sig in på grusvägarna för att kapa någon minut på väg till förskolan. Nu till frågan.
Jag vet att det finns en massa regler för vad man får göra med enskilda vägar med stadsbidrag. Men får man t.ex. sätta upp en "Genomfart förbjuden skylt"? Får man sänka hastigheten till 20? Andra tips på hur man kan göra en väg mindre attraktiv som genväg?
[bild]
[bild]
S surfarn skrev:Bor i ett villaområde som utvecklats ur ett gammal sommarstugeområde. Vägnätet är enskilt och består av grusvägar som sköts av en vägförening med stadsbidrag. Tomterna har på många håll styckats och bebyggts med familjevillor vilket såklart ökat antalet bilar på vägarna. Många vägar är slingriga och har dålig sikt vid kurvor och vid utfarter från fastigheter. Det är skyltat med 30 överallt. Att hålla 30 känns oftast nästan som att köra rally och risken är stor att inte hinna stanna om det dyker upp nått oförutsett bakom en krök eller häck. Vägarna går nästan alltid att köra in på från två håll vilket lett till att vissa vägar blir "genvägar" för folk som inte bor längs vägen. Istället för att köra längs huvudvägarna (kommunala dubbelriktade, asfalterade med trottoarer)så ger man sig in på grusvägarna för att kapa någon minut på väg till förskolan. Nu till frågan.
Jag vet att det finns en massa regler för vad man får göra med enskilda vägar med stadsbidrag. Men får man t.ex. sätta upp en "Genomfart förbjuden skylt"? Får man sänka hastigheten till 20? Andra tips på hur man kan göra en väg mindre attraktiv som genväg?
[bild]
[bild]
Jag förstår (och tycker själv) att i vissa (förvisso ett väldigt fåtal!) lägen är 5-15 km/tim en mer lämplig hastighet. Men - oftast är 30 en väl avvägd hastighetsbegränsning att skylta med då de flesta ändå inte kör så snabbt om omgivningen så kräver.S surfarn skrev:Bor i ett villaområde som utvecklats ur ett gammal sommarstugeområde. Vägnätet är enskilt och består av grusvägar som sköts av en vägförening med stadsbidrag. Tomterna har på många håll styckats och bebyggts med familjevillor vilket såklart ökat antalet bilar på vägarna. Många vägar är slingriga och har dålig sikt vid kurvor och vid utfarter från fastigheter. Det är skyltat med 30 överallt. Att hålla 30 känns oftast nästan som att köra rally och risken är stor att inte hinna stanna om det dyker upp nått oförutsett bakom en krök eller häck. Vägarna går nästan alltid att köra in på från två håll vilket lett till att vissa vägar blir "genvägar" för folk som inte bor längs vägen. Istället för att köra längs huvudvägarna (kommunala dubbelriktade, asfalterade med trottoarer)så ger man sig in på grusvägarna för att kapa någon minut på väg till förskolan. Nu till frågan.
Jag vet att det finns en massa regler för vad man får göra med enskilda vägar med stadsbidrag. Men får man t.ex. sätta upp en "Genomfart förbjuden skylt"? Får man sänka hastigheten till 20? Andra tips på hur man kan göra en väg mindre attraktiv som genväg?
[bild]
[bild]
Så, min fråga till dig:
Är detta endast din åsikt eller är det allmän konsensus i ert område att köra 30 är som "att köra rally"?
För bara den definitionen gör att åtminstone jag drar öronen till mig och får mig att tänka att du kanske är "en sån där.."?
I vårt område har vi också ett fåtal personer som även här har en liknande uppfattning som din. Och ofta då med uppbackning av ett antal andra personer med ofta emotionella (PK) åsikter. Samma personer som tycker till i många olika ämnen som tas upp på vår interna FB-grupp och då med samma PK-frenesi.
Vi hade tom. en person som tyckte att 1-2 km/tim borde räcka (f.ö. lycka till att köra så "snabbt" med en bil).
Samma person som två veckor senare själv ligger i 20-25 på denna sträcka. Så mycket för det PK-uttalandet.
Det jag vill få fram är att ofta är det mycket tycka till gällande hastigheter. Men när det sedan kommer till kritan så håller dessa personer som framför dessa åsikter själva inte den hastighet (men kanske/förstås inte du då?) som de själva förespråkar.
Just saying! 🤷♂️
PS. För övrigt kommer de som håller 30 ändå hålla typ 30, oavsett om det står 10 eller 30 på skylten. De personerna rent ut sagt skiter i skyltarna och om det ändå krävs en lägre hastighet fortsätta hålla en hög(re) sådan.
I slutändan måste man ha en känsla för omgivningen och hur snabbt man bör/kan köra på ett specifikt vägområde. Helt enkelt anpassa hastigheten till omgivningen (som jag tror att det även står i lagen).
Skall man få ner en hastighet måste det till hastighetssänkande åtgärder. Dock kommer en poliskontroll aldrig att ske i ett sådant område du beskriver då det helt enkelt inte finns resurser för det.
Redigerat:
30 är en generell hastighetsbegränsning i hela området. Oftast är den olämplig pga med skymd sikt vid skarpa kurvor och vid utfarter. Vägbanan kanske är 3 - 3,5 meter bred och möten kan inte ske utan att utnyttja folks infarter. Begrepet att det känns som att köra rally när man håller 30 var det inte jag som myntade, utan en i grannskapet. Folk störs nog olika mycket av hastigheten. Vi bor t.ex. i början av en av dessa vägar och har barn i småbarnsåldern. De som bor längre in och kanske har uppvuxna barn är väl mindre besvärade. Syftet med min fråga var att undersöka vad som är möjligt att göra för att sänka hastigheten och förhindra genomfart. Det finns andra vägar i området som är mycket värre drabbade än oss.U Uppner skrev:Jag förstår (och tycker själv) att i vissa (förvisso ett väldigt fåtal!) lägen är 5-15 km/tim en mer lämplig hastighet. Men - oftast är 30 en väl avvägd hastighetsbegränsning att skylta med då de flesta ändå inte kör så snabbt om omgivningen så kräver.
Så, min fråga till dig:
Är detta endast din åsikt eller är det allmän konsensus i ert område att köra 30 är som "att köra rally"?
För bara den definitionen gör att åtminstone jag drar öronen till mig och får mig att tänka att du kanske är "en sån där.."?
I vårt område har vi också ett fåtal personer som även här har en liknande uppfattning som din. Och ofta då med uppbackning av ett antal andra personer med ofta emotionella (PK) åsikter. Samma personer som tycker till i många olika ämnen som tas upp på vår interna FB-grupp och då med samma PK-frenesi.
Vi hade tom. en person som tyckte att 1-2 km/tim borde räcka (f.ö. lycka till att köra så "snabbt" med en bil).
Samma person som två veckor senare själv ligger i 20-25 på denna sträcka. Så mycket för det PK-uttalandet.
Det jag vill få fram är att ofta är det mycket tycka till gällande hastigheter. Men när det sedan kommer till kritan så håller dessa personer som framför dessa åsikter själva inte den hastighet (men kanske/förstås inte du då?) som de själva förespråkar.
Just saying! 🤷♂️
PS. För övrigt kommer de som håller 30 ändå hålla typ 30, oavsett om det står 10 eller 30 på skylten. De personerna rent ut sagt skiter i skyltarna och om det ändå krävs en lägre hastighet fortsätta hålla en hög(re) sådan.
I slutändan måste man ha en känsla för omgivningen och hur snabbt man bör/kan köra på ett specifikt vägområde. Helt enkelt anpassa hastigheten till omgivningen (som jag tror att det även står i lagen).
Skall man få ner en hastighet måste det till hastighetssänkande åtgärder. Dock kommer en poliskontroll aldrig att ske i ett sådant område du beskriver då det helt enkelt inte finns resurser för det.
Okej, så då är det alltså enligt dig/er, och som har små barn, fel skyltad hastighet.S surfarn skrev:30 är en generell hastighetsbegränsning i hela området. Oftast är den olämplig pga med skymd sikt vid skarpa kurvor och vid utfarter. Vägbanan kanske är 3 - 3,5 meter bred och möten kan inte ske utan att utnyttja folks infarter. Begrepet att det känns som att köra rally när man håller 30 var det inte jag som myntade, utan en i grannskapet. Folk störs nog olika mycket av hastigheten. Vi bor t.ex. i början av en av dessa vägar och har barn i småbarnsåldern. De som bor längre in och kanske har uppvuxna barn är väl mindre besvärade. Syftet med min fråga var att undersöka vad som är möjligt att göra för att sänka hastigheten och förhindra genomfart. Det finns andra vägar i området som är mycket värre drabbade än oss.
Ni tänkte inte på det när ni flyttade dit alt. innan ni skaffade barn, att detta skulle kunna komma att bli ett problem?
Det är lite som folk som flyttar till Bromma och SEDAN börjar klaga på att flyget stör och att man bör lägga ned Bromma.
Det kanske är så att bara ni, eller åtminstone ett fåtal i er närhet som finner detta som ett problem?
För OM så är fallet kanske det är ni som bör titta på annat boende och det ändå inte är fel skyltat?
Bara en tanke..
Men - det kan ju även vara så att det verkligen är ett problem, för flertalet?
Och då bör man självklart titta över vad man kan göra åt saken. 😊👍
Ledsen om jag kanske gör dig upprörd. Men som du märker är jag foga imponerad av folk som klagar endast för sina egna intressen.
Men som sagt, är det det stora flertalet som känner som du/ni gör, ja då köper jag argumenten. 👍
Jag tycker inte att ditt resonemang håller. Låt säga att man bor längs en väg som fått kraftigt ökad trafik pga ny bebyggelse längre bort längs vägen. Ska då deras upplevelse av osäkerhet kring hela den nya ökade trafiken till det nya området inte värderas bara p.g.a. att de är i minoritet jämfört de som bor i den nya bebyggelsen? Det tycker iaf inte vår kommun. En del kommunala vägar som drabbats av just detta har försetts med olika typer av hastighetsdämpande åtgärder. Men vår väg är enskild.U Uppner skrev:Okej, så då är det alltså enligt dig/er, och som har små barn, fel skyltad hastighet.
Ni tänkte inte på det när ni flyttade dit alt. innan ni skaffade barn, att detta skulle kunna komma att bli ett problem?
Det är lite som folk som flyttar till Bromma och SEDAN börjar klaga på att flyget stör och att man bör lägga ned Bromma.
Det kanske är så att bara ni, eller åtminstone ett fåtal i er närhet som finner detta som ett problem?
För OM så är fallet kanske det är ni som bör titta på annat boende och det ändå inte är fel skyltat?
Bara en tanke..
Men - det kan ju även vara så att det verkligen är ett problem, för flertalet?
Och då bör man självklart titta över vad man kan göra åt saken. 😊👍
Ledsen om jag kanske gör dig upprörd. Men som du märker är jag foga imponerad av folk som klagar endast för sina egna intressen.
Men som sagt, är det det stora flertalet som känner som du/ni gör, ja då köper jag argumenten. 👍
Det är inte bara jag som tycker det körs fort i området. Men jag har inte gjort någon undersökning i ämnet utan harU Uppner skrev:Okej, så då är det alltså enligt dig/er, och som har små barn, fel skyltad hastighet.
Ni tänkte inte på det när ni flyttade dit alt. innan ni skaffade barn, att detta skulle kunna komma att bli ett problem?
Det är lite som folk som flyttar till Bromma och SEDAN börjar klaga på att flyget stör och att man bör lägga ned Bromma.
Det kanske är så att bara ni, eller åtminstone ett fåtal i er närhet som finner detta som ett problem?
För OM så är fallet kanske det är ni som bör titta på annat boende och det ändå inte är fel skyltat?
Bara en tanke..
Men - det kan ju även vara så att det verkligen är ett problem, för flertalet?
Och då bör man självklart titta över vad man kan göra åt saken. 😊👍
Ledsen om jag kanske gör dig upprörd. Men som du märker är jag foga imponerad av folk som klagar endast för sina egna intressen.
Men som sagt, är det det stora flertalet som känner som du/ni gör, ja då köper jag argumenten. 👍
Att diskutera vad som är en lämplig hastighet var inte mitt syfte med denna tråd, men som så ofta på byggahus så far ämnet iväg.U Uppner skrev:Okej, så då är det alltså enligt dig/er, och som har små barn, fel skyltad hastighet.
Ni tänkte inte på det när ni flyttade dit alt. innan ni skaffade barn, att detta skulle kunna komma att bli ett problem?
Det är lite som folk som flyttar till Bromma och SEDAN börjar klaga på att flyget stör och att man bör lägga ned Bromma.
Det kanske är så att bara ni, eller åtminstone ett fåtal i er närhet som finner detta som ett problem?
För OM så är fallet kanske det är ni som bör titta på annat boende och det ändå inte är fel skyltat?
Bara en tanke..
Men - det kan ju även vara så att det verkligen är ett problem, för flertalet?
Och då bör man självklart titta över vad man kan göra åt saken. 😊👍
Ledsen om jag kanske gör dig upprörd. Men som du märker är jag foga imponerad av folk som klagar endast för sina egna intressen.
Men som sagt, är det det stora flertalet som känner som du/ni gör, ja då köper jag argumenten. 👍
Fast ämnet har inte flugit iväg, det är bara du som får "mothugg" och argument emot din vision av vad du vill uppnå och genomföra.
Om du får rätt och medhåll ja då kommer du tycka det är toppen.
Men - nu när jag försöker få dig att förstå att det kanske inte är en allmän konsensus i ert område att genomföra dessa åtgärder, då blir det genast jobbigt och du börjar komma med argument att "diskussionen far iväg".
..och som jag även skrev i mitt förra inlägg..
Men - det kan ju även vara så att det verkligen är ett problem, för flertalet?
Och då bör man självklart titta över vad man kan göra åt saken. 😊👍
Fast, du kanske hakar upp dig på ordet "flertalet" och tycker att det är okej att man ska genomföra en massa åtgärder för att bara en eller ett fåtal tycker att det behövs?
Detta trots att de flertalet kan komma att "drabbas" av de åtgärderna som ni tycker är bra för just er situation.
Mitt förslag: Hör efter med de flesta av dina grannar i området om de känner likadant.
Gör de det så fine, genomför detta i samförstånd med dem.
Men visar det sig att det endast är du/ni/ett fåtal som tycker att detta är ett problem, släpp det eller flytta till en gata med lite trafik eller t.ex. längst in på en återvändsgata.
Om du får rätt och medhåll ja då kommer du tycka det är toppen.
Men - nu när jag försöker få dig att förstå att det kanske inte är en allmän konsensus i ert område att genomföra dessa åtgärder, då blir det genast jobbigt och du börjar komma med argument att "diskussionen far iväg".
..och som jag även skrev i mitt förra inlägg..
Men - det kan ju även vara så att det verkligen är ett problem, för flertalet?
Och då bör man självklart titta över vad man kan göra åt saken. 😊👍
Fast, du kanske hakar upp dig på ordet "flertalet" och tycker att det är okej att man ska genomföra en massa åtgärder för att bara en eller ett fåtal tycker att det behövs?
Detta trots att de flertalet kan komma att "drabbas" av de åtgärderna som ni tycker är bra för just er situation.
Mitt förslag: Hör efter med de flesta av dina grannar i området om de känner likadant.
Gör de det så fine, genomför detta i samförstånd med dem.
Men visar det sig att det endast är du/ni/ett fåtal som tycker att detta är ett problem, släpp det eller flytta till en gata med lite trafik eller t.ex. längst in på en återvändsgata.