21 151 läst · 107 svar
21k läst
107 svar
Sänkt hastighet, förbud mot genomfart - enskild väg. Vad gäller?
Då får du läsa om frågan:U Uppner skrev:Fast ämnet har inte flugit iväg, det är bara du som får "mothugg" och argument emot din vision av vad du vill uppnå och genomföra.
Om du får rätt och medhåll ja då kommer du tycka det är toppen.
Men - nu när jag försöker få dig att förstå att det kanske inte är en allmän konsensus i ert område att genomföra dessa åtgärder, då blir det genast jobbigt och du börjar komma med argument att "diskussionen far iväg".
..och som jag även skrev i mitt förra inlägg..
Men - det kan ju även vara så att det verkligen är ett problem, för flertalet?
Och då bör man självklart titta över vad man kan göra åt saken. 😊👍
Fast, du kanske hakar upp dig på ordet "flertalet" och tycker att det är okej att man ska genomföra en massa åtgärder för att bara en eller ett fåtal tycker att det behövs?
Detta trots att de flertalet kan komma att "drabbas" av de åtgärderna som ni tycker är bra för just er situation.
Mitt förslag: Hör efter med de flesta av dina grannar i området om de känner likadant.
Gör de det så fine, genomför detta i samförstånd med dem.
Men visar det sig att det endast är du/ni/ett fåtal som tycker att detta är ett problem, släpp det eller flytta till en gata med lite trafik eller t.ex. längst in på en återvändsgata.
"...Men får man t.ex. sätta upp en "Genomfart förbjuden skylt"? Får man sänka hastigheten till 20? Andra tips på hur man kan göra en väg mindre attraktiv som genväg?"
Jag behöver inte åsikter kring om det är befogat eller ej att utföra åtgärder för att begränsa trafiken. Och nästa gång ja då blir det återvändsgata. Men vi köpte denna tomt 2009 och då var det väldigt få som bodde här
Redigerat:
Detta med att stänga av vägar är ett otyg då man istället belastar andra vägar mer (medans man själv slipper). Misstänker att du bor i Kummelnäs området i Nacka som har en av Sveriges största vägföreningar, här är de de nyinflyttade som gapar om att stänga av vägar som sedan 40-50år används som genomfarter, givetvis måste man utreda vilken trafik vägarna har innan man köper sin fastighet om man blir störd av denna. en väg är heller ingen lekplats för barn!S surfarn skrev:Då får du läsa om frågan:
"...Men får man t.ex. sätta upp en "Genomfart förbjuden skylt"? Får man sänka hastigheten till 20? Andra tips på hur man kan göra en väg mindre attraktiv som genväg?"
Jag behöver inte åsikter kring om det är befogat eller ej att utföra åtgärder för att begränsa trafiken. Och nästa gång ja då blir det återvändsgata. Men vi köpte denna tomt 2009 och då var det väldigt få som bodde här
Det är tyvärr nej på dina frågor. Vad jag vet har många av dina frågor varit uppe tidigare hos stämma och styrelse om vi pratar vägförening i K-näs. Föreningen fick inte lov av kommunen att sänka till 20km/h tex.S surfarn skrev:Då får du läsa om frågan:
Nej. Att stänga vägar är inget otyg. Tvärtom planeras de flesta nya villaområden med uppsamlingsgator och lokalgator, där de senare är till för de boende, där genomfartstrafik skall begränsas och som ofta slutar med en vändplan. Detta område är dock från 30 talet (tror jag) och vägnätet är slingrande och med få återvändsgator. När vi ändå är inne på "jag tycker" området så tycker jag man kan strunta i att gena genom området på dess slingriga och smala vägar för att spara en minut, när huvudgatan som är tänkt att användas är bred, asfalterad och har en bred modern trottoar. Jag tänker lägga ner den känslomässiga diskussionen nu och det var heller inte den jag sökte när jag startade tråden.E Ec1 skrev:Detta med att stänga av vägar är ett otyg då man istället belastar andra vägar mer (medans man själv slipper). Misstänker att du bor i Kummelnäs området i Nacka som har en av Sveriges största vägföreningar, här är de de nyinflyttade som gapar om att stänga av vägar som sedan 40-50år används som genomfarter, givetvis måste man utreda vilken trafik vägarna har innan man köper sin fastighet om man blir störd av denna. en väg är heller ingen lekplats för barn!
Redigerat:
Just Kummelnäs är ju uppbyggt som ett delta med massor av småvägar, när vissa vägar stängs av ökar belastningen på andra. Jag är uppväxt i området och samma vägar det gnälls om nu gnälldes det om för 30-40år sedan med. Om det skulle blivit kommunalt huvudmannaskap (vilket vi ganska enigt röstade klart NEJ för) så hade många av dessa vägar breddats och blivit renodlade "genomfartsvägar". Om man inte gillar området och dess trafikupplägg (grusvägar etc) kanske man inte skulle köpt sin fastighet med ett sådan upplägg... utan istället ett område med breda asfaltvägar, med vändplan som du efterfrågar.S surfarn skrev:Nej. Att stänga vägar är inget otyg. Tvärtom planeras de flesta nya villaområden med uppsamlingsgator och lokalgator, där de senare är till för de boende, där genomfartstrafik skall begränsas och som ofta slutar med en vändplan. Detta område är dock från 30 talet (tror jag) och vägnätet är i princip utan vändplaner. När vi ändå är inne på "jag tycker" området så tycker jag man kan ge fan i att gena genom området på dess slingriga och smala vägar för att spara en sketen minut, när huvudgatan är bred, asfalterad och har en bred trottoar. Jag tänker lägga ner den känslomässiga diskussionen nu och det var heller inte den jag sökte när jag startade tråden.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Normalt så omfattar exploatering av ett område att en detaljplan har fastställs. Den beslutas av kommunen. När kommunen utarbetar detaljplanen så är trafikfrågan en av de saker som kommunen överväger. Där väger man ditt enskilda intresse av att slippa trafik vid din fastighet mot det allmännas behov av lägga en gata/väg där för andra tomter. Denna avvägning sker alltså ytterst i form av ett myndighetsbeslut och tyvärr hamnar man ju som enskild ofta på den andra sidan och blir förloraren. NIMBY-rollen. Kommunen offrar ens enskilda intresse till förmån för det allmänna intresset.S surfarn skrev:Jag tycker inte att ditt resonemang håller. Låt säga att man bor längs en väg som fått kraftigt ökad trafik pga ny bebyggelse längre bort längs vägen. Ska då deras upplevelse av osäkerhet kring hela den nya ökade trafiken till det nya området inte värderas bara p.g.a. att de är i minoritet jämfört de som bor i den nya bebyggelsen? Det tycker iaf inte vår kommun. En del kommunala vägar som drabbats av just detta har försetts med olika typer av hastighetsdämpande åtgärder. Men vår väg är enskild.
ser att jag skrev fel, det gnälldes inte om att vägarna användes för 30-40 år sedan, men de användes på samma sätt då.E Ec1 skrev:Just Kummelnäs är ju uppbyggt som ett delta med massor av småvägar, när vissa vägar stängs av ökar belastningen på andra. Jag är uppväxt i området och samma vägar det gnälls om nu gnälldes det om för 30-40år sedan med. Om det skulle blivit kommunalt huvudmannaskap (vilket vi ganska enigt röstade klart NEJ för) så hade många av dessa vägar breddats och blivit renodlade "genomfartsvägar". Om man inte gillar området och dess trafikupplägg (grusvägar etc) kanske man inte skulle köpt sin fastighet med ett sådan upplägg... utan istället ett område med breda asfaltvägar, med vändplan som du efterfrågar.
Står dessutom i detaljplanen att vägarna som det gnälls om kommer få ökad belastning och uppskattningar på i vilken omfattning. Min uppfattning (utan att sett ngn analys) är att vi ännu inte nått upp till dessa nivåer, dvs kan inte komma som någon överraskning att det är ett visst ökat trafikflöde.
En möjlig förklaring är att bilarna blivit bekvämare nu än de var för 30-40 år sedan, så det är lättare att hålla lite högre hastighet. Lägre vägljud, mer avskärmning, så det känns inte lika fort på insidan.
vill nog påstå att det kördes betydligt fortare på vägarna förr, var dessutom högrehastighetsbegränsingar. Huvudvägarna saknade trottoar, hade sämre belysning. benägenheten att gnälla har nog ökat däremot, alla vill ha fartgupp utanför sin fastighet, sin gata skall stängas av för genomfart etc.kashieda skrev:
Du har slagit huvudet på spiken några ggr nu och tyvärr tar det lite tid innan poletten trillar ner för nyinflyttade. Som tur är har styrelsen för vägföreningen stort tålamod och kunskap om skötsel av vägar, juridik och skötsel och bevarande av området men sin unika karaktär med bla grusvägar.E Ec1 skrev:
Oj, jag hade aldrig hört talas om att fartgupp kunde orsaka sån skada. Var kan jag läsa mer om det? Var kommer dina siffror från?T Troberg skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Normalt sett är det en gemensamhetsanläggning som fastigheterna (oavsett ägare) längs vägen anses ha nytta av och då är medlemskap i samfällighetsföreningen/vägföreningen tvingande. Kan du ordna annan utfart till allmän väg kan du möjligen gå ur, men går vägen över din fastighet kommer resterande fastigheter ändå ha rätt att bruka vägen.