T TypRätt skrev:
Kanske ska investera i dynamiska farthinder, råkade gasa lite för mycket efter ett tröttsamt rödljus i Uppsala en gång. Dom funkar!
[länk]
De där är livsförliga för MC. Inte för guppet, utan för att metallen kan bli glashal. Tappa greppet med ett däck eller två med bil är på sin höjd irriterande, på MC så är det lätt hänt att man ligger ner. Det är illa nog med brunnslock, och de är ändå mönstade för friktionen.
 
T Troberg skrev:
De där är livsförliga för MC. Inte för guppet, utan för att metallen kan bli glashal. Tappa greppet med ett däck eller två med bil är på sin höjd irriterande, på MC så är det lätt hänt att man ligger ner. Det är illa nog med brunnslock, och de är ändå mönstade för friktionen.
Kan inte svara för hur den i U-sala ser ut nu då det var nog lika många år sedan som artikeln sedan min händelse, men jag tror dessa uteslutande är på raksträckor för att radarn ska funka optimalt så det bör vara ganska ok tänker jag. Men borde annars vara en skitsak att tillverka dessa lock med räfflor eller annan yta med hög friktion.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Är väl därför det finns backväxel på sådana fordon? 😅
Om man har problem med bilar som kör i 30km/h på en väg med skymd sikt så vill man antagligen inte ha backande lastbilar på samma väg heller. Plus att för exempelvis sopbilar så är det inte tillåtet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är tänket som Kommunförbundets skrift Lugna Gatan förordar (bland annat). Gör vägar/gator så att de ser ut som de ska användas. I bostadsområden ska de vara med avsmalningar, upphöjningar, träd osv, så att det syns att "här kör man lugnt", medan tex en genomfartsled ska se bred, rak och fort ut, så man får lite skjuts på trafiken.
Vilket är resonemanget i Nederländerna numera - gör bil-/lastbils-delen av gatorna i ett bostadsområde så smala så att förarna får en tydlig signal om att de ska hålla nere sin fart.

Är det skymda kurvor - gör anslutande gatdelar smallare och placera ut chikaner.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Bor i ett villaområde som utvecklats ur ett gammal sommarstugeområde. Vägnätet är enskilt och består av grusvägar som sköts av en vägförening med stadsbidrag. Tomterna har på många håll styckats och bebyggts med familjevillor vilket såklart ökat antalet bilar på vägarna. Många vägar är slingriga och har dålig sikt vid kurvor och vid utfarter från fastigheter. Det är skyltat med 30 överallt. Att hålla 30 känns oftast nästan som att köra rally och risken är stor att inte hinna stanna om det dyker upp nått oförutsett bakom en krök eller häck. Vägarna går nästan alltid att köra in på från två håll vilket lett till att vissa vägar blir "genvägar" för folk som inte bor längs vägen. Istället för att köra längs huvudvägarna (kommunala dubbelriktade, asfalterade med trottoarer)så ger man sig in på grusvägarna för att kapa någon minut på väg till förskolan. Nu till frågan.

Jag vet att det finns en massa regler för vad man får göra med enskilda vägar med stadsbidrag. Men får man t.ex. sätta upp en "Genomfart förbjuden skylt"? Får man sänka hastigheten till 20? Andra tips på hur man kan göra en väg mindre attraktiv som genväg?
[bild]
[bild]
Gräv en massa gropar, inget sänker hastigheten så bra som när man riskerar att förstöra sin bil 😂 riktigt billigt också.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är kommunen som kan införa lokala trafikregler som sätter ned hastigheten. Det verkar de redan ha gjort eftersom det sitter 30-skyltar i området. Utan ett sådant kommunalt beslut är det grundhastigheten 50 km i timmen som gäller om det är tätbebyggt område (också ett kommunalt beslut om det är det), annars 70 km i timmen. Det vägföreningen själv kan göra är att skylta med vitblå rekommenderad lägre hastighet, men de är bara rekommendation. Sådana här:

[bild]

Vägföreningen kan förbjuda fordonstrafik men oftast hindras det av flera saker. 1. Vägarna är en gemensamhetsanläggning vars syfte är motortrafik till delägarfastigheterna. Då är s a s föreningen hindrad att förbjuda motortrafik för det skulle strida mot föreningens ändamål. 2. Om det finns en detaljplan där vägarna är detaljplanerade som allmän plats gata så hindrar det också föreningen att förbjuda trafik - man måste ju följa detaljplanens syfte och gemensamhetsanläggningen är inrättat med den som ramverk. 3. Bidrag från Trafikverket eller kommunen ges med förbehållet att vägarna hålls öppna för allmän trafik.

Så lösningen är ofta farthinder av olika slag, gupp och blomlådor. Bom som måste öppnas för passage.
Om genomfart inte kan tillåtas så kan inte vägföreningen få bidrag. Bidragen bygger på att trafik kan passera igenom. Vad det gäller hastighet så är det upp till väghållare att besluta om den och föra in hastigheten i vägdatabasen om inte jag är fel ute
 
Claes Sörmland
A asf skrev:
Vad det gäller hastighet så är det upp till väghållare att besluta om den och föra in hastigheten i vägdatabasen om inte jag är fel ute
Hastighetsreglering ges av trafikförordningen. Det är 70 km/h som grundhastighet. Har kommunen fattat ett beslut om att ett område är tättbebyggt område så är hastigheten 50 km/h där. Kommunen kan också sätta ned hastigheten på enskilda gator genom beslut. Detta är alltså inget som den enskilda väghållaren kan besluta om, det är kommunala beslut.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hastighetsreglering ges av trafikförordningen. Det är 70 km/h som grundhastighet. Har kommunen fattat ett beslut om att ett område är tättbebyggt område så är hastigheten 50 km/h där. Kommunen kan också sätta ned hastigheten på enskilda gator genom beslut. Detta är alltså inget som den enskilda väghållaren kan besluta om, det är kommunala beslut.
LTF (Lokal Trafik Förordning) är Länsstyrelsebeslut, så väghållare kan söka via Länsstyrelsen och få annan hastighet. Jag har själv vid flera tillfällen gjort så vid ex. GA Gemensamhetsanläggningar, en om man vill komma undan lite så kan man använda sig av ex. E 11-3 som är en rekommenderad hastighets skylt men utan föreskrift vilket många väghållare använder sig av. Enskild i det här fallet är juridisk den som ansvarar för enskilda vägen, ex ordförande i en vägförening kan vara det.
 
Claes Sörmland
A asf skrev:
LTF (Lokal Trafik Förordning) är Länsstyrelsebeslut, så väghållare kan söka via Länsstyrelsen och få annan hastighet. Jag har själv vid flera tillfällen gjort så vid ex. GA Gemensamhetsanläggningar, en om man vill komma undan lite så kan man använda sig av ex. E 11-3 som är en rekommenderad hastighets skylt men utan föreskrift vilket många väghållare använder sig av. Enskild i det här fallet är juridisk den som ansvarar för enskilda vägen, ex ordförande i en vägförening kan vara det.
Jag pratar om lokala trafikföreskrifter som alltså gäller tättbebyggda områden. Det är ett kommunalt beslut, inte en fråga för länsstyrelsen. Trafikförordningen ger kommunerna mandat att besluta om tättbebyggt område och deras lokala trafikföreskrifter.

Tråden gäller ett bostadsområde med villor som ursprungligen anlades för fritidsändamål. Inte en grusväg ute i skogen.
 
A asf skrev:
Om genomfart inte kan tillåtas så kan inte vägföreningen få bidrag. Bidragen bygger på att trafik kan passera igenom. Vad det gäller hastighet så är det upp till väghållare att besluta om den och föra in hastigheten i vägdatabasen om inte jag är fel ute
Du är fel ute. Vägföreningen får inte bestämma hastighetsgränsen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag pratar om lokala trafikföreskrifter som alltså gäller tättbebyggda områden. Det är ett kommunalt beslut, inte en fråga för länsstyrelsen. Trafikförordningen ger kommunerna mandat att besluta om tättbebyggt område och deras lokala trafikföreskrifter.

Tråden gäller ett bostadsområde med villor som ursprungligen anlades för fritidsändamål. Inte en grusväg ute i skogen.
Jag vet att det ligger på länstyrelsen även om det finns inslag av detaljplaner på vägen. Men i det hör fallet är det kanske en kommunal fråga.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag vet att det ligger på länstyrelsen även om det finns inslag av detaljplaner på vägen. Men i det hör fallet är det kanske en kommunal fråga.
Det är en kommunal fråga om det gäller beslut om tättbebyggt område. När beslutet är taget om att ett område är tättbebyggt så kan kommunen ta beslut om lokala trafikföreskrifter för området eller delar av det. Eftersom tråden gäller ett villaområde så är det med största sannolikhet beslutat att det är ett tättbebyggt område.

Har kommunen inte beslutat om tättbebyggt område så är det en länsstyrelsefråga att sätta ned hastigheten.

(Jag tror inte detaljplaneringsstatus av området har något formellt med detta att göra även om det kan påverka en del saker i trafikförordningen för allmänna platser.)
 
Flera vägmärken kräver en lokal trafikföreskrift, tror både hastighetsmärken och stopp kräver det, kolla med kommunen.

Annars är farthinder det bästa, ta upp det med vägföreningen så ni gör det gemensamt som förening och inget du själv ställer ut.

Sen kan ni ju diskutera med kommunen om de kan tänka sig att skylta genomfartsförbud, en statligt delfinansierad väg ska ju hållas öppen men om det inte finns några målpunkter längs vägen om man inte är boende eller besökare till nån längs vägen finns heller ingen anledning att köra där - så gör man ju på både statliga och kommunala vägar där man hellre ser att allmänheten väljer en annan, mer lämplig väg.

Ni kan sätta upp en skylt vid alla infarter med en text som vädjar om hänsyn, kanske funkar för några. Dock är det ofta de boende själva som håller högst hastighet då de har koll på vägen (har själv bott vid en sån väg). Men oavsett hastighet gäller ju alltid att hastigheten ska anpassas till omständigheterna och man ska kunna stanna på halva den tillgängliga siktsträckan - detta tycks iofs folk snabbt glömma bort och omvandlar det till att skyltad hastighet är lägsta möjliga hastighet…
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
A asf skrev:
LTF (Lokal Trafik Förordning) är Länsstyrelsebeslut, så väghållare kan söka via Länsstyrelsen och få annan hastighet. Jag har själv vid flera tillfällen gjort så vid ex. GA Gemensamhetsanläggningar, en om man vill komma undan lite så kan man använda sig av ex. E 11-3 som är en rekommenderad hastighets skylt men utan föreskrift vilket många väghållare använder sig av. Enskild i det här fallet är juridisk den som ansvarar för enskilda vägen, ex ordförande i en vägförening kan vara det.
"Min" vägförening ansökte om att få vår väg skyltad, d v s ha lägre hastighet än 70 km/h. Vi fick nej, eftersom "vägens utformning gör att ingen kommer att köra osäkert fort", ungefär.
 
Hos mig går den enskilda vägen, som är rätt rak och fin, genom vår gård. Här kan det gå rätt fort ibland. Först satte jag upp skyltar med texten "Gårdsplan, kör sakta" men det hade inte så stor effekt. Då gjorde jag "egna" vägbulor i själva grusvägen men insåg rätt snabbt att ett sådant ingrepp kräver godkända varningsskyltar. Jag köpte då istället reflexer och några betongplintar. Ställde upp dem enligt reglerna baserat på vägens bredd. Fungerar rätt bra. De är dessutom lätta att flytta t.ex när vägen ska hyvlas. Väghållaren är informerad och hade inga synpunkter.
 
  • Grusväg, brevlådor, träbyggnad, reflektorpålar, landskap, molnig himmel, inga människor, fredlig lantlig scen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Myckling och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.