Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
P paralun skrev:
Jo nu togs ett tungt "bojsänke" bort genom att reducera reduktionsplikten och nu kan vi då jobba vidare med CO2 målet mot milstolpen 2030.
Nej, det är inte bara en svensk uppfattning att CO2 utsläpp bidrar till klimatförändringarna. Att ta bort reduktionsplikten kommer öka CO2 utsläppen, dessa är ackumulerande så det är här och nu som gäller.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, det är inte bara en svensk uppfattning att CO2 utsläpp bidrar till klimatförändringarna. Att ta bort reduktionsplikten kommer öka CO2 utsläppen, dessa är ackumulerande så det är här och nu som gäller.
Ja och det är inte mycket du kan göra åt saken på några år. Att älta kan inte vara så roligt i längden…
 
D djac skrev:
Nej, det är inte bara en svensk uppfattning att CO2 utsläpp bidrar till klimatförändringarna. Att ta bort reduktionsplikten kommer öka CO2 utsläppen, dessa är ackumulerande så det är här och nu som gäller.
???
 
  • Tabell om Sveriges klimatmål, växthusgasutsläpp-minskning, lagring i skog/mark, EU-mål 2022 och 2030.
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De växer på träd, gröna , röda och blåa.
Säkert men detta är nytt och nu gällande världsrekord, kan bara slås av en minister som inte hittar vare sig sin mobiltelefon eller arbetsplats.
 
D djac skrev:
Nej, det är inte bara en svensk uppfattning att CO2 utsläpp bidrar till klimatförändringarna. Att ta bort reduktionsplikten kommer öka CO2 utsläppen, dessa är ackumulerande så det är här och nu som gäller.
På vilket sätt ökar det CO2 utsläppen? Hälften av biodrivmedlet som används kommer från odlade grödor med lika stort klimatavtryck som fossila bränslen. Den globala produktionen av olja påverkas inte nämnvärt av att Sverige ändrar reduktionsplikten så i marginalen ökar det världsmarknadspriset något.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Säkert men detta är nytt och nu gällande världsrekord, kan bara slås av en minister som inte hittar vare sig sin mobiltelefon eller arbetsplats.
Jaha, menar du att alla röda och gröna fd ministrar visste exakt vad de gjorde?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
???
Ja, du är ju fast i dina listor och tabeller men har fortfarande inte förstått syftet med att minska utsläppen, många har försökt hjälpa dig men polletten trillar inte ner.
 
D djac skrev:
Ja, du är ju fast i dina listor och tabeller men har fortfarande inte förstått syftet med att minska utsläppen, många har försökt hjälpa dig men polletten trillar inte ner.
Du är så bitter att det stinker. Finns det inga andra/fler mer effektiva sätt att få ner utsläppen som du kan rekommendera?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, menar du att alla röda och gröna fd ministrar visste exakt vad de gjorde?
Det vet nog ingen, när man arbetar med samhällen så är det svårt att exakt, starkt ord, veta utfallen i förväg. Men vi har aldrig haft en minister som inte vet varför hen gör saker, som sagt, det är noterat som nu gällande världsrekord och jag tror inte det slås under min livstid.
 
D djac skrev:
Nej, det är inte bara en svensk uppfattning att CO2 utsläpp bidrar till klimatförändringarna. Att ta bort reduktionsplikten kommer öka CO2 utsläppen, dessa är ackumulerande så det är här och nu som gäller.
Det kommer inte öka utsläppen, så länge de tillverkar lika mycket förnyelsebara drivmedel i Sverige. Men blanda in dem i något annat lands bilar
 
Fairlane
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har aldrig påstått att allt regeringen gör/planerat att göra är bra för klimatet.

Jag ser denna minskning av reduktionsplikten som tillfällig och nödvändig pga många omständigheter.
Nej det har du rätt i. Du påstår bara att man för den bästa politiken vad gäller utsläpp och upptag i skog och mark.

Då är det ju en rimlig fråga vad man gör så bra, utöver den minskade reduktionsplikten.
Det är givetvis helt ok att inte veta vad regeringen gör, men då kanske man kan vara lite ödmjukare än att säga att det är det bästa. Sådana uttalanden brukar mest komma från extremister, där allt deras ledare gör är det bästa, utan att man vet vad de gör.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du är så bitter att det stinker. Finns det inga andra/fler mer effektiva sätt att få ner utsläppen som du kan rekommendera?
Absolut inte men om man inte vet varför utsläppen ska ner så blir det såklart svårt att förstå åtgärderna, jag är inte förvånad att det blir paniskt spammande med irrelevanta urler.

Det är inte så lätt i Sverige, handlar i första hand om transportsektorn och den ökar vi kraftigt nu, det är just därför det är så skadligt, inte lätt att sänka motsvarande på något annat. De har satt sig i en svår knipa med detta, helt enkelt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det har du rätt i. Du påstår bara att man för den bästa politiken vad gäller utsläpp och upptag i skog och mark.

Då är det ju en rimlig fråga vad man gör så bra, utöver den minskade reduktionsplikten.
Det är givetvis helt ok att inte veta vad regeringen gör, men då kanske man kan vara lite ödmjukare än att säga att det är det bästa. Sådana uttalanden brukar mest komma från extremister, där allt deras ledare gör är det bästa, utan att man vet vad de gör.
Du feltolkar mitt inlägg igen! Det vore mer klädsamt om du frågade nästa gång du undrar istället för att försöka gissa.

För mig personligen är det den bästa politiken. Jag har nästan ingen förtroende alls för varken MP eller V, något hopp finns för S ännu men det ser mörkt ut.
 
  • Gilla
Abuquir och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Absolut inte men om man inte vet varför utsläppen ska ner så blir det såklart svårt att förstå åtgärderna, jag är inte förvånad att det blir paniskt spammande med irrelevanta urler.

Det är inte så lätt i Sverige, handlar i första hand om transportsektorn och den ökar vi kraftigt nu, det är just därför det är så skadligt, inte lätt att sänka motsvarande på något annat. De har satt sig i en svår knipa med detta, helt enkelt.
Det är din tolkning, många andra tycker inte så. En del forskning motsäger också dina tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.