Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan rek. "I allmänhetens tjänst - granskning av public service" på Fäjsbåkk. Mycket intressant, de tar t.ex. upp fakta och information SVT/SR "missar" eller väljer att blunda för.
Kikade snabbt utan att vara inloggad, blev nyfiken, men det förefaller vara det vanliga, Henrik Jönsson, Kvartal-twisten, dvs väldigt grunt och små spår av fakta extrapolerat åt felaktigt håll, kombinerat med -jag skiter i att det inte är sant, det är för djävligt ändå

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Kikade snabbt utan att vara inloggad, blev nyfiken, men det förefaller vara det vanliga, Henrik Jönsson, Kvartal-twisten, dvs väldigt grunt och små spår av fakta extrapolerat åt felaktigt håll, kombinerat med -jag skiter i att det inte är sant, det är för djävligt ändå
Kasta fram lite faktafel från tex. Henrik Jönsson då. Har inte kollat in gruppen ni pratar om, men att kasta skit på Jönsson bara för du inte gillar idiotin han lyfter fram är väl sådär.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Jag var på väg att säga att det aldrig kommer hända, därför att SD bygger på att dels vara mot allt som bildning ger och befäster och dels att folk inte får tillgång till det, men inser att den senaste tidens förändringar, mest påtagligt i USA, men man kan börja skymta det här också, man byter ut personalen mot lojala lakejer och stöper om verksamheten, bort från bildning mot inbillning, detta kan faktiskt innebära att du får som du vill, förr än vi anar. Då slipper vi garanterat sakkunniga inom tex klimatfrågan och får istället lojala röster som kan bekräfta att höjda CO2-utsläpp är det bästa sen skivat bröd.
Jag tror det är osannolikt att det händer. Typiskt sett dras folk som har en hjärna kopplad för progressiva mitten-vänster-värderingar till dessa jobb.

Forskningen kan dock styras rätt lätt via anslagen. Alltså vad forskare forskar på - vad de väljer för frågeställningar - och vilket utfall finansiären önskar.

Låt oss säga att det faktiskt blir något med kärnkraften i Sverige. Då kommer det ju skjutas till en massa medel för forskning kring denna teknik på våra tekniska högskolor. Ett ämne som har varit rätt dött i Sverige eftersom politikerna inte finansierade detta och t o m förbjöd denna forskning en lång period. Den så kallade tankeförbudet (6 § i Lag (1984:3) om kärnteknisk verksamhet).

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Så... iom att din kompis gjorde på det sättet så ska det inte rapporteras om de som faktiskt begått snikflation, tex ICA i Sverige och många andra aktörer i andra länder? Eller tycker du de skulle sagt på slutet att vissa inte beter sig på samma sätt, det är nog underförstått i alla reportage.

-Ett tåg har spårat ur men det finns andra som inte gjort det, blir lite fånigt i mina ögon.

Den logiken fattar jag inte
Det var ett exempel ur verkligheten. Jag ser generellt inte på SVT/TV4, men råkade se ett reportage om Axfood där TV4s inslag handlade om att de hade ökat sina vinster och det var huvudsakliga vinklingen av programmet.

Rubriken var "Matjättens vinst ökar". Siffrorna däremot visade att omsättningen ökat 36.5% medan vinsten 16.7%. Från 4.4% i marginal till 3,7%. Hade företaget jag arbetat på visat upp den typen av marginaltapp hade det blivit väldigt jobbiga möten för cheferna.

Graf över Axfoods försäljning och vinstökning, jämför Q3 2021 och Q3 2022, text antyder stigande priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett objektivt ekonomireportage hade varit att "Afxoods" omsättning ökar medan marginalerna krymper".
95% av tittarna som såg reportaget fick snarare intrycket av att livsmedelsbolagen skor sig själva.

Redigerat:
  • Gilla
Ec1 och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte lättare att stämma i bäcken än i ån?
Och innan yttrandefriheten begränsas.
Jag är inte orolig för att yttrandefriheten ska begränsas I Sverige. De som har en bakgrund att tänka sådana tankar är ju S när man patriarkalt ville skydda svenskarna. Det har varit förbjudna paraboler, radio, TV, internet, o s v. Men jag ser inga tendenser till att de ska släppa den liberalisering som har skett även i det partiet. Möjligen kanske de driver igenom något symboliskt porrfilter för internet eller förbud mot negativa uttalanden om islam. Men inget samhällshotande.

Att borgerligheten eller SD skulle göra detta låter osannolikt. Yttrandefrihet är deras väsen, deras naturliga plats är att vara i opposition. Och de vet det, att det här regeringsinnehavet är till låns.

D djac skrev:
Det är inte anledningen till att det är angeläget att sänka CO2-utsläppen, du bekräftar det jag sa.
Menar du att lilla Sverige ska ha en egen självplågande agenda??
Har vi inte nog med andra mer angelägna utgifter?

• Gilla
Abuquir och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Den bästa politiken såklart!
Ber om ursäkt men du tycks ju mest leverera svammel i alla fall.

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ber om ursäkt men du tycks ju mest leverera svammel i alla fall.
Dåliga frågor får sällan bra svar bäste Hälsominister.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är inte orolig för att yttrandefriheten ska begränsas I Sverige. De som har en bakgrund att tänka sådana tankar är ju S när man patriarkalt ville skydda svenskarna. Det har varit förbjudna paraboler, radio, TV, internet, o s v. Men jag ser inga tendenser till att de ska släppa den liberalisering som har skett även i det partiet. Möjligen kanske de driver igenom något symboliskt porrfilter för internet eller förbud mot negativa uttalanden om islam. Men inget samhällshotande.

Att borgerligheten eller SD skulle göra detta låter osannolikt. Yttrandefrihet är deras väsen, deras naturliga plats är att vara i opposition. Och de vet det, att det här regeringsinnehavet är till låns.
Med tanke på foruminlägg av folk som verkar läsa väldigt mycket alternativmedia, så finns det många där som anser att media som får presstöd eller annat stöd från det offentliga endast ska uttrycka regeringens åsikt, typ "får man pengar av regeringen ska man endast säga och skriva vad regeringen vill". Inte vad jag kallar yttrandefrihet eller pressfrihet.

Jag tycker att SD jobbar väldigt aktivt för att komma in i regeringen och där bli det parti som styr allt. De lägger upp retoriken, sprider motstridiga budskap osv. precis som Trump och som sker i Ryssland. Åkesson säger en sak som går väl ihop med moderaterna medan partisekreteraren eller någon annan eldar upp kärnväljarna med andra budskap i bakgrunden.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Och varför är det dåligt att fråga om på vilket sätt Sverige nu närmar sig de krav som finns och som ska vara uppfyllda 2030?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Du har ju själv länkat till en EU-sida idag som tar upp utsläppsgränser etc. som Sverige har lovat att uppfylla. Menar du att det är saker som Sverige kan strunta i fast du länkade till den sidan?

D
P paralun skrev:
Att begränsa CO2-utsläppen är ingen egen svensk uppfattning, det har du missuppfattat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Att begränsa CO2-utsläppen är ingen egen svensk uppfattning, det har du missuppfattat.
BirgitS BirgitS skrev:
Du har ju själv länkat till en EU-sida idag som tar upp utsläppsgränser etc. som Sverige har lovat att uppfylla. Menar du att det är saker som Sverige kan strunta i fast du länkade till den sidan?
BirgitS BirgitS skrev:
Och varför är det dåligt att fråga om på vilket sätt Sverige nu närmar sig de krav som finns och som ska vara uppfyllda 2030?
Detta var din fråga (en av flera kanske): "Vad har de gjort (regeringen) och hur mycket kommer då utsläppen att minska i år och nästa år❓"

Vem ska kunna svara på den frågan tänker du? Kanske kan du få ett svar från miljöministern, pröva där om du är så oerhört intresserad.

Fairlane
Är det en dålig fråga att be någon konkretisera när de säger "Mitt parti gör det bästa?"

Om man anser att ens parti gör något bra brukar det var enkelt att konkretisera vad man gör bra, men det verkar svårt?! Vet du inte vad de gör?

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det en dålig fråga att be någon konkretisera när de säger "Mitt parti gör det bästa?"

Om man anser att ens parti gör något bra brukar det var enkelt att konkretisera vad man gör bra, men det verkar svårt?! Vet du inte vad de gör?
Den frågan svarade jag på, svaret var: "minskat reduktionsplikten" (om jag minns rätt).

Jag kan svara mer utförligt men att diskutera med Birgit ger mig inget, hon inväntar bara ett läge att smutskasta och förlöjliga folk. Hon har spårat ur en hel del på sista tiden om du frågar mig.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.