78 519 läst · 1 985 svar
79k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I praktiken menar du alltså att priset på bränsle alltid kommer smygas tillbaka upp till varje ny toppnivå eftersom det även infinner sig en folklig acceptans vid varje toppnivå? Tillåt mig att tveka.D djac skrev:Greedflation, snikflation, kalla det vad du vill men konkurrensen fungerar på många områden väldigt dåligt i Sverige, detta är väl belagt och eftersom budgetutrymmet finns hos kunderna ska man exploatera detta, inget konstigt alls.
På samma sätt hade marginalerna minskat om skatterna var högre, priset hade hållits på sådan nivå att försäljningen inte droppade för mycket och att det skulle bli för fördelaktigt att tex överväga elbil.
Så exakt tror jag inte det är alla varor konkurrerar med varandra och det är självklart en balans att inte tappa konsumtion till annat, men att det skapas acceptans för nya prisnivåer är självklart, det är välbelagt inom försäljning och att säljare strävar uppåt i prissättningen trodde jag folk förstod.D Dayangel skrev:
Kom ihåg att räkna in minskad efterfrågan då vi har rätt många som inte kör bilar som behöver svänga in på macken längre...D djac skrev:Så exakt tror jag inte det är alla varor konkurrerar med varandra och det är självklart en balans att inte tappa konsumtion till annat, men att det skapas acceptans för nya prisnivåer är självklart, det är välbelagt inom försäljning och att säljare strävar uppåt i prissättningen trodde jag folk förstod.
Det är den här naiva synen att så snart det finns konkurrens så försvinner möjligheterna till marginal och bolagen går frivilligt direkt på knäna för att pleasa konkurrenter och kunder.Unikt namn skrev:
Den svenska kartellen sköter sig själv.D Daniel 109 skrev:
För 20år år sedan blev de fällda.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mzOxq/bensinbolagen-falldes-for-kartell
Och nu är en ny granskning på g.
https://www.svd.se/a/V93wW1/konkurrensverket-kollar-drivmedelsbolagen
Men det fungerar ju förståss bra för de inblandade, som skor sig ordentligt.
Såvitt jag fått lära mig skiter träd och övrig växtlighet varifrån kokdioxiden kommer. Skog och bäxtlighet tar kontinuerligt upp koldioxid och avger syre.D Daniel 109 skrev:
Jag har sagt det förr. Vi är koldioxidneutrala och kan därför lugna ner oss och ta fram fungerande lösningar. Fossilt ska bort utan tvekan, men då måste det finnas fungerande alternativ och då hävdar jag att det är biobränslen, el, bränsleceller, stirlingmotorer, m.m. Att allt ska gå på resurskrävande el ser inte jag som det enda alternativet. Innan elnätet är utbyggd med ny produktion i tillräcklig mängd behöver vi ha andra lösningar. T.ex att fordon kan tillverka el när dom kör. Ett bra exempel är t.ex Toyotas hybrider. På hyfsat slät väg där konstant fart kan hållas utan kraftiga gaspådrag går dom helt på el i normal landsvägsfart, 85-90 km/h.
Ja, det är många som inbillar sig att skogar tar upp koldioxid och bildar syre kontinuerligt, särskilt regnskogar av någon anledning. Det stämmer inte. Skogar är i balans, det bryts ner lika mycket som det växer, det gäller särskilt regnskogar som har en mycket snabb nerbrytning.
Tar man ut virke eller bränsle flyttar man utsläppet, men det ändras inte.
Tar man ut virke eller bränsle flyttar man utsläppet, men det ändras inte.
Jag har för mig att oljan bildades innan mikroorganismer som bröt ned växt och djurdelarAbuquir skrev:
Ta en seriös källa istället för SVT så ser du att priset går upp och ned varje dag. Detta borde bero på att oljepriset och kronans värde ändras från dag till dag. Jag har noterat att Expressen, Aftonbladet och nu även SVT skriver varje dag det sker en höjning, men inte skriver att det dagen efter sker en sänkning.M Magnus Wassborg skrev:
https://tanka.se/prishistorik
Att som du föreslår att sätta ett pristak är en jättebra idé. Ett tips är att läsa en grundkurs i Nationalekonomi om hur tillgång/efterfrågan fungerar och vad ett pristak leder till.
Nu har jag själv haft en hybrid från Toyota och visst kan de gå på el men sträckan är ju dock tämligen begränsad. Jag kom dock ner till ~0.4, blandad körning så visst gör det nåt positivt iaf och faktum är att jag hellre tar en hybrid en eländet till elbil som jag har genom yrket just nu. En Opel Corsa-e med räckvidd på "30mil".. vilket har visat sig bli mindre än 12 mil i rådande vinterväder där jag inte ens tar mig till köpcentret ToR med uppvärmd kupé utan att mellanladda, vilken jävla stenålder. Nästa bil blir hybrid eller worst case diesel igen.G Guzzen1 skrev:Såvitt jag fått lära mig skiter träd och övrig växtlighet varifrån kokdioxiden kommer. Skog och bäxtlighet tar kontinuerligt upp koldioxid och avger syre.
Jag har sagt det förr. Vi är koldioxidneutrala och kan därför lugna ner oss och ta fram fungerande lösningar. Fossilt ska bort utan tvekan, men då måste det finnas fungerande alternativ och då hävdar jag att det är biobränslen, el, bränsleceller, stirlingmotorer, m.m. Att allt ska gå på resurskrävande el ser inte jag som det enda alternativet. Innan elnätet är utbyggd med ny produktion i tillräcklig mängd behöver vi ha andra lösningar. T.ex att fordon kan tillverka el när dom kör. Ett bra exempel är t.ex Toyotas hybrider. På hyfsat slät väg där konstant fart kan hållas utan kraftiga gaspådrag går dom helt på el i normal landsvägsfart, 85-90 km/h.
Det är olyckligt att KI gick ut innan valet och fabulerade om att drivmedelsbolagen höjt priserna och "lagt beslag" på skattehöjningen. Nu tror många att det är så det fungerar vilket leder till inlägg som det här. Att inte journalisterna ifrågasatte KI, särskilt eftersom att de jämförde med Danmark samtidigt som kronan tappat kraftigt mot euron visade att det inte var några djupare tankearbete bakom deras analys.M Magnus Wassborg skrev:Som jag skrev tidigare så händer det nu givetvis: Nu höjer alla drivmedelskedjor sina literpriser. Det är mao meningslöst att staten sänker sin skatt eller i detta fall sänker krav på utblandning med biobränsle.
Det enda som händer är att oljeproducenterna ökar sina vinster genom att ändå trycka upp literpris till samma som innan åtgärden från regeringen. Man kommer givetvis att successivt höja literpris på några månader.
https://www.dn.se/ekonomi/ki-backar-om-smyghojt-bensinpris/
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 018 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 018 inlägg
En viss kolsänka blir det dock utav det material som vi använder i byggen mm. Virke som sitter i 100 år i ett hus tar bort koldioxiden under 100 år från kretsloppet. Detta gör att man ser användning av trä inom byggindustrin som ett viktigt sätt att minska koldioxiden i atmosfären. Det ersätter dessutom koldioxidhungrig produktion av stål, aluminium mm som en ren bonus.BirgitS skrev:
Trä är ett väldigt bra byggmaterial också om man använder det på rätt sätt. Titta gärna på Sara kulturhus i Skellefteå:
- https://www.sarakulturhus.se/sv/