Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Det som man gör nu i stället?
Ökar försvarsutgifterna, ger Ukraina vapen etc.
Tror du Putin skulle brytt sig om det.Tvivlar på det.Finns bara ett sätt att stoppa Putin och det är ekonomiskt sanktioner eller menar du att som Rysska programledare tycker att dom kan använda kärnvapen mot Paris,London mm så ska väst slå till först?

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svårt att förutsäga framtiden men de som idag är 20-25 år och vill göra karriärer inom statsförvaltningen, domstolsväsendet och på våra universitet. Jag tror inte den gruppen kryllar av aktiva och stolta sverigedemokrater eller ens nationalister som känner ett kall att genom sitt arbete etablera partiet och dess ideologi i statsapparaten. Gen Z är ingen nationalismens 68-rörelse.
Vem vet vad det är för stämningar om några år?
Vem vet hur dagens fokusering på kriminalitet och invandring påverkar de som är i gymnasieåldern?
Svårt att förutsäga framtiden men de som idag är 20-25 år och vill göra karriärer inom statsförvaltningen, domstolsväsendet och på våra universitet. Jag tror inte den gruppen kryllar av aktiva och stolta sverigedemokrater eller ens nationalister som känner ett kall att genom sitt arbete etablera partiet och dess ideologi i statsapparaten. Gen Z är ingen nationalismens 68-rörelse.

I och med att massmedia nu sjunger sin svansång och klassiska tablå-TV-sändningar snart bara finns på ålderdomshem så lär medielandskapet förändras ännu mer. Jag delar den synen. Vilka som överlever och inte får vi se. Riktigt vad vi ska göra med public service är ju rätt oklart när gränserna för radio, TV och tidning alltmer försvinner. De yngre tar in information från främst engelskspråkiga källor och direktrapportering. Inte nöjer de sig med en filtrerad summering av en provinsiell svensk journalist. Jag är inte säker på att det är så jättebra men den tekniska utvecklingen har förändrat förutsättningarna på ett oåterkalleligt sätt som jag ser det.
Det håller jag med om. Vi vet inte, liksom vi aldrig vet något säkert om framtiden. Men det är ju sällan bra att bara släppa allt och låta saker hända utan att någon bryr sig. Det är ju då t.ex. kriminaliteten ökar, helt plötsligt finns det inte längre folk som vill utbilda barnen, vårda sjuka och ta hand om gamla, eller alla bortrationaliserade beredskapslager behövs etc. och det är mycket svårare att göra något åt situationen när den har blivit väldigt bekymmersam och allvarlig i stället för att göra något i god tid så att man slipper en situation som är ohanterbar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
D Dayangel skrev:
Jag menar inget underliggande, konstaterar bara att övriga världen inte gjorde så mycket mer än att införa lite obetydliga sanktioner. Varför man inte gjort mer kan man ju bara spekulera i men rimligt antagande borde väl vara rädsla för ytterligare eskalering? Vad hade dina magkänslor föreslagit för åtgärd?
Då var jag lika aningslös som de flesta men det blev ju ett bryskt uppvaknande får 2 år sen.
Jag tror att de flesta helt enkelt sket i att Ukraina blev av med Krim.

BirgitS
V växelventil skrev:
Tror du Putin skulle brytt sig om det.Tvivlar på det.Finns bara ett sätt att stoppa Putin och det är ekonomiskt sanktioner eller menar du att som Rysska programledare tycker att dom kan använda kärnvapen mot Paris,London mm så ska väst slå till först?
Jag har lite svårt att hänga med nu.
Ekonomiska sanktioner är ju en av de saker man gör nu, men i mycket större skala än för 10 år sen.
Det som är efter "eller menar du" har jag väldigt svårt att förstå men naturligtvis önskar jag verkligen att ingen använder kärnvapen.

BirgitS BirgitS skrev:
Vem vet hur dagens fokusering på kriminalitet och invandring påverkar de som är i gymnasieåldern?

Det håller jag med om. Vi vet inte, liksom vi aldrig vet något säkert om framtiden. Men det är ju sällan bra att bara släppa allt och låta saker hända utan att någon bryr sig. Det är ju då t.ex. kriminaliteten ökar, helt plötsligt finns det inte längre folk som vill utbilda barnen, vårda sjuka och ta hand om gamla, eller alla bortrationaliserade beredskapslager behövs etc. och det är mycket svårare att göra något åt situationen när den har blivit väldigt bekymmersam och allvarlig i stället för att göra något i god tid så att man slipper en situation som är ohanterbar.
Regeringen agerar hårdare nu än någonsin, förhoppningsvis får det effekt och är en bra nystart på ett långsiktigt arbete gällande brottslighet mm.

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Fasighetsskatten är ett hett ämne. Sverige är väl ett av få länder där den är avskaffad. Inte ens USA har vårt system. Där är fastighetsskatten rätt hög vill jag minnas.
Men i nuvarande läge där en knös i Djursholm med en kåk som kostar 30-40 miljoner eller Björ Ulvaeus kåk som kostade 248 miljoner inte ska ha högre skatt, förlåt, avgift, än en kåk ute på bystan i dom mörkaste utmarkerna är väldigt konstigt.
Har vi fått en kommunist vid vår barm!!!!

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka fler partier är för strypt pressfrihet? Jag tycker själv att mer övervakning är bra. Vi har rätt tuffa lagar där, idag!
Du frågade ju om vad som kan hända i framtiden.

Det är väl inget mer parti som öppet är för strypt pressfrihet idag. Men det kan ju komma upp i ett nytt "Tidö"-avtal som ett villkor för att regeringen ska få stöd av SD eller att det inte blir någon regering utan att SD sitter i den. I det befintliga Tidöavtalet så kommer ju rätt mycket direkt från vad SD vill.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har lite svårt att hänga med nu.
Ekonomiska sanktioner är ju en av de saker man gör nu, men i mycket större skala än för 10 år sen.
Det som är efter "eller menar du" har jag väldigt svårt att förstå men naturligtvis önskar jag verkligen att ingen använder kärnvapen.
Jag menar att det finns inget alternativ än ekonomiska sanktioner för att starta eller föra krig är det mest korkade man kan göra och kostar enroma summa pengar och det kommer bli Putins fall.

BirgitS
V växelventil skrev:
Jag menar att det finns inget alternativ än ekonomiska sanktioner för att starta eller föra krig är det mest korkade man kan göra och kostar enroma summa pengar och det kommer bli Putins fall.
Ja, låt oss hoppas det.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Ja vi vet inte. Min gissning är att detta med invandringen och de relaterade problemen är 70- och 80-talisternas fråga. Det är inte en slump att det är i den ålderskategorin som vi återfinner i SDs ledning, de som har drivit SD hela vägen till riksdagen. De som är äldre är snart borta från att vara aktiva i samhället och 70- och 80-talisterna var de som fick sina liv förändrade av den stora invandringen. Det var också vad deras enda politiska konflikt under uppväxten (antirasism vs nationalism; Ultima Thule och vad man får säga och inte säga och det där tjafset).

De yngre har aldrig upplevt något annat än detta nya samhälle så de är naturaliserade även om deras föräldrar kanske gnäller. Och de är helt globaliserade via sina telefoner. Och väldigt många av de yngre är själva barn till invandrare och har en invandraridentitet. För dem är detta normaltillståndet. Så snart de nu medelålders 70- och 80-talisterna inser att det inte finns en quick fix eller återställare desto bättre. Inser dessa generationer aldrig det så får vi pensionera dem och gå vidare, d v s tjafset fortsätter i några årtioenden till. Men det finns lite demografiska problem, det är många 80-talister, de är välutbildade och kommer från etablerade familjer. Gen Z är få.

Typ.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du frågade ju om vad som kan hända i framtiden.

Det är väl inget mer parti som öppet är för strypt pressfrihet idag. Men det kan ju komma upp i ett nytt "Tidö"-avtal som ett villkor för att regeringen ska få stöd av SD eller att det inte blir någon regering utan att SD sitter i den. I det befintliga Tidöavtalet så kommer ju rätt mycket direkt från vad SD vill.
Javisst, allt kan hända. Även om det är mycket osannolikt.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inget mer parti som öppet är för strypt pressfrihet idag.
Jag tror de som ligger närmast att hamna i ett läge att vilja strypa pressfriheten är MP, V och S. Argumentet kommer vara något om att hindra spridandet av falska uppgifter och information, stoppa påverkanskampanjer, minska polarisering, skydda fakta eller hindra hets mot islam. Tror jag risken är stor? Nej. Men de obehagliga tongångarna finns där i de partierna och bland deras mycket oroade stödtrupper.

• Gilla
ajn82 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst, allt kan hända. Även om det är mycket osannolikt.
Det enda vi nog kan vara säkra på är att några saker av det som är osannolikt kommer att hända. För alla händelser är osannolika (har mycket låg sannolikhet).

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Jag tror de som ligger närmast att hamna i ett läge att vilja strypa pressfriheten är MP, V och S. Argumentet kommer vara något om att hindra spridandet av falska uppgifter och information, stoppa påverkanskampanjer, minska polarisering, skydda fakta eller hindra hets mot islam. Tror jag risken är stor? Nej. Men de obehagliga tongångarna finns där i de partierna och bland deras mycket oroade stödtrupper.
Har du sett någon sån diskussion i deras grupper?
Som man kan se i SD-nära media.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det enda vi nog kan vara säkra på är att några saker av det som är osannolikt kommer att hända. För alla händelser är osannolika (har mycket låg sannolikhet).
Du är så klok!

• Älska
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.