Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så är man extremt obildad om man hellre offrar ett lands och en världs framtid för att få det lite bättre ekonomiskt just nu.
För vissa är det man får i plånboken här och nu livsviktigt, har inget med bildning att göra utan "krasst" enbart ekonomi. Jag har råd att välja andra har det inte!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
R Riverground skrev:
Energipriser generellt är otroligt viktigt för en lands ekonomi. Lågkonjunkturer sammanfaller ofta med prischocker, t ex oljekrisen på 70-talet. 14,9% är väldigt mycket.
[länk]
Och hur var det med energipriserna i senare lågkonjunkturer, början av 90-talet, 2000, 2008 och 2020?

BirgitS
A AndersS skrev:
För vissa är det man får i plånboken här och nu livsviktigt, har inget med bildning att göra utan "krasst" enbart ekonomi. Jag har råd att välja andra har det inte!
Det var naturligtvis skrivet utifrån paraluns inlägg som jag tyckte var tokigt, ett retoriskt svar. Det betyder ju inte att jag menar det jag skrev.

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur var det med energipriserna i senare lågkonjunkturer, början av 90-talet, 2000, 2008 och 2020?
I början 90-talet stack oljepriset (jag är osäker på hur stor påverkan det hade på efterföljande kris), 2008 var oljepriset rekordhögt innan kraschen. Lågkonjunkturen 2022 är en direkt följd av höga energipriser. Rusande oljepris/energipris leder ofta till en kraftig inbromsning av ekonomin vilket gör att priset sedan faller. Som i fallet 2008 när ekonomin började gå knackigt upptäcktes mängder av obalanser i ekonomin etc.

Diagram över råoljepriset WTI med markanta toppar och fluktuationer över tid, markerade punkter i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit; menar att ett högt energipris utlöser en kris

Redigerat:
BirgitS
B Boggi skrev:
Med all respekt så är det mer sannolikt att "högersidan" är bättre på matematik och fysik - vilket är en förutsättning för att förstå klimatet.
Varför skulle SD-are vare bättre på matematik och fysik än andra?
Sen behöver man inte förstå klimatet (vad det nu är) för att notera att det förändras.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:
Elektrifieringen görs för att minska våra utsläpp. Kärnkraft är det enda som kan göras koldioxidneutralt fram tills att vi har möjlighet att lagra energin från vindkraft.

Jag svarade på din kommentar "Att vi ska ersätta våra utsläpp med kärnkraft är ju en fabel". Meningen "våra utsläpp kommer inte i huvudsak från smutsig el" vet alla redan så den kändes irrelevant att svara på.
Detta är mycket eventuella vinster, eventuellt kan vi bygga kärnkraft (det senaste kom ju nu att det blir MYCKET dyrare än befarat), eventuellt kan industriprocesser elektrifieras och eventuellt kan detta ske inom vår livstid, så i väntan på Godot och beaktande att vi måste minska våra utsläpp nu, senast i år, vad tycker du att man ska göra för listiga tilltag?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Riverground skrev:
I början 90-talet stack oljepriset (jag är osäker på hur stor påverkan det hade på efterföljande kris), 2008 var oljepriset rekordhögt innan kraschen. Lågkonjunkturen 2022 är en direkt följd av höga energipriser.

[bild]
Det är ju väldigt svårt i den bilden (med den dåliga upplösningen) se vad som kommer först. Det ser ut som att lågkonjunkturen 2020 sammanföll med ovanligt lågt pris.

D djac skrev:
Detta är mycket eventuella vinster, eventuellt kan vi bygga kärnkraft (det senaste kom ju nu att det blir MYCKET dyrare än befarat), eventuellt kan industriprocesser elektrifieras och eventuellt kan detta ske inom vår livstid, så i väntan på Godot och beaktande att vi måste minska våra utsläpp nu, senast i år, vad tycker du att man ska göra för listiga tilltag?
Vi kan inte minska våra utsläpp här och nu, idag. Och det vore irrelevant om vi gjorde det eftersom vår påverkan är obefintlig. Den roll vi kan ha är att ha ett föredöme för andra.

D
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle SD-are vare bättre på matematik och fysik än andra?
Sen behöver man inte förstå klimatet (vad det nu är) för att notera att det förändras.
Tvärtom är mer sannolikt eftersom SD tillsammans med KD-väljare är den sämst utbildade gruppen i samhället.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:
Vi kan inte minska våra utsläpp här och nu, idag. Och det vore irrelevant om vi gjorde det eftersom vår påverkan är obefintlig. Den roll vi kan ha är att ha ett föredöme för andra.
Det kan vi såklart och vi måste, så hur ska vi göra det, nu ökar vi istället så problemet gick från hanterbart till ohanterbart i ett trollslag?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Oavsett om man "behöver" ett par kronor billigare bensin eller annat så kan man väl säga att detta är ett tecken på att man inte har en ekonomi, eller kanske livssituation, eller bägge delar, i balans.

Detta kommer helt säkert vara en del av omställningen (de flesta framtidsanalyser är samstämmiga), att leva över sina tillgångar kan gälla ekonomiskt men också tex på transportsidan, när transporter blir dyrare så kommer det inte att funka att kombinera låg inkomst med hög transportkonsumtion. Det är väl en av de tråkigare konsekvenserna av denna tillfälliga sänkning, man lurar folk in i ett transportberoende som kommer bita dem i baken snart. Allt för några likes.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan vi såklart och vi måste, så hur ska vi göra det, nu ökar vi istället så problemet gick från hanterbart till ohanterbart i ett trollslag?
Är du riktigt säker på att utsläppen kommer öka?så konkurrensen spelar ingen roll då?

D djac skrev:
Hur ska vi minska våra utsläpp här och nu har du tänkt då? Det finns inga sådana trollslag. Vi kan stoppa ekonomin helt i Europa men det skulle bara ge skurkstater mer utrymme. Ryssland skulle älska ett svagt Europa.

Jag tror att vi behöver förbereda oss på klimatkriser och andra typer av kriser genom att bygga beredskapslager, se över infrastruktur för att hantera regn. Satsa på att bli mer självförsörjande via jordbruk etc. Stärka försvaret för att kunna hantera yttre hot. Tåginfrastruktur i städer och mellan städer blir viktigt för att minska beroendet av olja.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
D
V växelventil skrev:
Är du riktigt säker på att utsläppen kommer öka?så konkurrensen spelar ingen roll då?
Ja, det finns det ingen som ens har försökt påskina att de inte gör.

D djac skrev:
Ja, det finns det ingen som ens har försökt påskina att de inte gör.
Varför skulle utsläppen öka? Lika mycket olja pumpas upp och all olja används, det som händer är att det blir på marginalen lite dyrare när Sverige använder mer. Minskad reduktionsplikt gör däremot att mindre odlade grödor används som biobränsle. Alltså är det en kortsiktig miljönytta globalt att Sverige minskat reduktionsplikten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.