78 757 läst · 1 985 svar
79k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej det är inte en fabel. Läs på lite.D djac skrev:
https://www.energimyndigheten.se/klimat--miljo/sveriges-elektrifiering/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Elektrifieringen görs för att minska våra utsläpp. Kärnkraft är det enda som kan göras koldioxidneutralt fram tills att vi har möjlighet att lagra energin från vindkraft.D djac skrev:
Jag svarade på din kommentar "Att vi ska ersätta våra utsläpp med kärnkraft är ju en fabel". Meningen "våra utsläpp kommer inte i huvudsak från smutsig el" vet alla redan så den kändes irrelevant att svara på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Jag valde medveten att inte använda några namn utan hålla det hela till ett allmänt resonemang eftersom j jag inte känner de personer du brukar ta upp. Tråkigt att du inte förstod det och därför inte själv höll dig på den nivån.B Boggi skrev:Tack för din svarskommentar. Att försöka hänföra professor Lennart Bengtsson till någon ”föredetting” som förtvivlat försöker hänga kvar i sin egen värld – då är man nog så långt från verkligheten man kan komma.
När jag talade med honom, satt jag och önskade att jag någonsin hade varit så kristallklar och skärpt upptill – och jag tillhör nog inte dumskallarna. Jag lyckades övertyga honom om att jag var rätt bra på både matematik och fysik – för att vi skulle ha ett meningsfullt samtal.
Så ditt ifrågasättande av hans mentala kapacitet – baserat på att han tydligen enligt dig hade fel åsikter - måste nog i stället handla om en ideologisk förspänning som inga fakta biter på! Men tack för att du gjorde det så tydligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Det verkar vara du som gör det enkelt för dig. Märker du inte själv att de som postar i tråden har delat in skribenterna i två grupper?Claes Sörmland skrev:
Vardera gruppen anser att de vet bäst och att den andra är helt bakom flötet, lite överdrivet men bara lite.
Det gäller ju de som gillar dina inlägg eftersom de och dina inlägg är negativa mot mig.
Du kanske anser att du inte tillhör någon grupp men andra har placerat dig i ena ringhörnan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Så innan vi har någon kärnkraft om så där 15 år så ska ingen göra något utan bara låta utsläppen fortsätta att öka?P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Fel, Kina gör enormt mycket för miljön och klimatet. De byggde t.ex. så mycket solkraftverk att det var mer än resten av världen under 2022 (eller hur det nu var exakt). De satsar jättemycket på kärnkraftverk. Det har länkats till sidor om det tidigare i tråden, jag tror det var paulun som tog upp deras satsning på kärnkraft.RoTe skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
SD är ju uppbyggd av känslor, folk som känner sig missgynnade och känner hat mot andra som inte delar deras åsikter (det är ju så de t.ex. uttalar sig vänster och liberaler). SD vill få till omstörtande förändringar. SD anser att de är höger.Claes Sörmland skrev:Graden av känslomässighet och förklaras heller inte av höger eller vänster. Men det skulle inte förvåna mig om vänstervärderingar är associerat med större svårighet att frigöra sig från sina känslostormar. Känslostormar är ju en bra grund för att vara motiverad till att få snabb och omstörtande förändring/förbättring och det är ju vanligen vänsters idé.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Menar du att samnytt, swebb-tv och andra media på högerkanten drivs av fakta och inte tolkar världen i svart-vitt?Jonatan79 skrev:Precis vad jag tänkte. Kontroll av bl.a fakta kommer inte i första hand alla gånger när känslorna tar över. Allt blir lätt svart eller vitt och vänstern har svårt att ta en torsk. Exempelvis är det förtroendeomröstning mot miljöministern idag, oklart om S ställer upp. Vänstern gillar kaos mer än andra helt enkelt.
Menar du att t.ex. moderaterna aldrig har medverkat i en förtroendeomröstning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Men varför tror du regeringen sänker reduktionsplikten?BirgitS skrev: