Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G
D djac skrev:
Att vi ska ersätta våra utsläpp med kärnkraft är ju en fabel, våra utsläpp kommer inte i huvudsak från smutsig el.
Definera "våra"?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:
Nej det är inte en fabel. Läs på lite.
[länk]
[bild]
Aha, du blandar ihop orden, minska våra utsläpp är inte samma som att undvika att öka.

D
G OMathson skrev:
Definera "våra"?
Intressant att få en insikt i vad du kan tänka dig ligga bakom det ordet, i detta sammanhanget? (ledtråd, vi diskuterar de svenska ökade utsläppen)

G
D djac skrev:
Intressant att få en insikt i vad du kan tänka dig ligga bakom det ordet, i detta sammanhanget? (ledtråd, vi diskuterar de svenska ökade utsläppen)
Du är alltså en de som faktiskt på allvar tror att Sverige är en stormakt i klimatfrågan, tack nu är det bekräftat!

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Du är alltså en de som faktiskt på allvar tror att Sverige är en stormakt i klimatfrågan, tack nu är det bekräftat!
Japp, vi är en absolut stormakt över svenska utsläpp, vem tänker du ständigt infiltrerar oss och släpper ut här?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Aha, du blandar ihop orden, minska våra utsläpp är inte samma som att undvika att öka.
Elektrifieringen görs för att minska våra utsläpp. Kärnkraft är det enda som kan göras koldioxidneutralt fram tills att vi har möjlighet att lagra energin från vindkraft.

Jag svarade på din kommentar "Att vi ska ersätta våra utsläpp med kärnkraft är ju en fabel". Meningen "våra utsläpp kommer inte i huvudsak från smutsig el" vet alla redan så den kändes irrelevant att svara på.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Boggi skrev:
Tack för din svarskommentar. Att försöka hänföra professor Lennart Bengtsson till någon ”föredetting” som förtvivlat försöker hänga kvar i sin egen värld – då är man nog så långt från verkligheten man kan komma.

När jag talade med honom, satt jag och önskade att jag någonsin hade varit så kristallklar och skärpt upptill – och jag tillhör nog inte dumskallarna. Jag lyckades övertyga honom om att jag var rätt bra på både matematik och fysik – för att vi skulle ha ett meningsfullt samtal.

Så ditt ifrågasättande av hans mentala kapacitet – baserat på att han tydligen enligt dig hade fel åsikter - måste nog i stället handla om en ideologisk förspänning som inga fakta biter på! Men tack för att du gjorde det så tydligt.
Jag valde medveten att inte använda några namn utan hålla det hela till ett allmänt resonemang eftersom j jag inte känner de personer du brukar ta upp. Tråkigt att du inte förstod det och därför inte själv höll dig på den nivån.

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är du helt uppriktig nu? Du menar på fullaste allvar att det är en kamp mellan gott och ont? Och du står på den goda sidan mot de onda. Det är så enkelt för dig?
Det verkar vara du som gör det enkelt för dig. Märker du inte själv att de som postar i tråden har delat in skribenterna i två grupper?
Vardera gruppen anser att de vet bäst och att den andra är helt bakom flötet, lite överdrivet men bara lite.
Det gäller ju de som gillar dina inlägg eftersom de och dina inlägg är negativa mot mig.

Du kanske anser att du inte tillhör någon grupp men andra har placerat dig i ena ringhörnan.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo det behövs en plan och vi har då med kärnkraft som en viktig ingrediens i vår klimathandlingsplan.
[länk]
De gröna borde nog snarast ändra sina dogmer om just kärnkraft samt S bekänna färg.
Så innan vi har någon kärnkraft om så där 15 år så ska ingen göra något utan bara låta utsläppen fortsätta att öka?

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Nu ska vi köra hela västvärlden åt helvete pga miljön när megagigantländer som Indien och Kina gör intet pillekvitt.
Fel, Kina gör enormt mycket för miljön och klimatet. De byggde t.ex. så mycket solkraftverk att det var mer än resten av världen under 2022 (eller hur det nu var exakt). De satsar jättemycket på kärnkraftverk. Det har länkats till sidor om det tidigare i tråden, jag tror det var paulun som tog upp deras satsning på kärnkraft.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Graden av känslomässighet och förklaras heller inte av höger eller vänster. Men det skulle inte förvåna mig om vänstervärderingar är associerat med större svårighet att frigöra sig från sina känslostormar. Känslostormar är ju en bra grund för att vara motiverad till att få snabb och omstörtande förändring/förbättring och det är ju vanligen vänsters idé.
SD är ju uppbyggd av känslor, folk som känner sig missgynnade och känner hat mot andra som inte delar deras åsikter (det är ju så de t.ex. uttalar sig vänster och liberaler). SD vill få till omstörtande förändringar. SD anser att de är höger.

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis vad jag tänkte. Kontroll av bl.a fakta kommer inte i första hand alla gånger när känslorna tar över. Allt blir lätt svart eller vitt och vänstern har svårt att ta en torsk. Exempelvis är det förtroendeomröstning mot miljöministern idag, oklart om S ställer upp. Vänstern gillar kaos mer än andra helt enkelt.
Menar du att samnytt, swebb-tv och andra media på högerkanten drivs av fakta och inte tolkar världen i svart-vitt?
Menar du att t.ex. moderaterna aldrig har medverkat i en förtroendeomröstning?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo nu måste man ju vara extremt obildad om man hellre offrar ett lands välfärd utifrån miljörreligiösa dogmer.
Eller så är man extremt obildad om man hellre offrar ett lands och en världs framtid för att få det lite bättre ekonomiskt just nu.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
SD är ju uppbyggd av känslor, folk som känner sig missgynnade och känner hat mot andra som inte delar deras åsikter (det är ju så de t.ex. uttalar sig vänster och liberaler). SD vill få till omstörtande förändringar. SD anser att de är höger.
Men varför tror du regeringen sänker reduktionsplikten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.