78 776 läst · 1 985 svar
79k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo och energipriser av alla slag är kraftigt inflationsdrivande som då även påverkar maten via bla transportkostnader. Men i den "gröna ekonomin" så är ju inte det här ett problem... det finns säkert någon EU fond man kan söka pengar ifrån.R Riverground skrev:
Jag kanske borde sagt sverigedemokrater, men kände att det skulle vara allt för provocerande. Ser ju att några av er har anammat deras tankesätt här i tråden.
Du förutsätter felaktigt att folk på högersidan inte förstår eller tar till sig dagens klimatbudskap medan sanningen snarare är att många mycket väl kan ta till sig faktan men väljer att i olikartade grader skita i det. Alla vill inte rädda världen.trähandtag skrev:En fråga: hur kommer det sig att högersidan har så mycket svårare att ta till sig klimatfrågan? Detta i minne att flera av er hävdar att högersidan är mer faktabaserade o rationella? Jag får inte ihop ekvationen. Jag tror att det i detta fall att ju längre högerut man kommer så tar man varje halmstrå som kan finnas och vrider o vänder på sanningen för att slippa ta ansvar för eget handlade. Detta är ju också väldigt känslostyrt.
Fast det är inte att förstå frågan, snarare det motsatta, våra utsläpp minskar inte av mer kärnkraft, det är bondfångeri och bekräftar att varken de borgerliga politikerna eller deras bondfångade sympatisörer är kvalificerade.R Riverground skrev:Vad menar du med höger? Kanske SD falangen inte tar till sig klimatfrågan, det vet jag inte. De som är "moderathöger" tar till sig klimatfrågan men vill ha kärnkraft för att få ned utsläppen.
Det är en väldigt komplex fråga och jag ser inte att de som står till vänster har några vettiga eller långsiktiga planer överhuvudtaget som är realistiska att genomföra som också har påverkan.
Du är den ärligaste klimatignoranta personen jag stött på.D Dayangel skrev:
Om Sjöfarten. Har någon insikt i vad fartygsoljan kostar idag?
En snabb googling ger denna träff, som visar ett diagram vid olika dollarfatpriser (men den är gammal).
Om grafen stämmer, och oljefatet kostar ca 70dollar idag, så kostar alltså bunkeroljan för sjöfart ca 4kr litern.
Att sjöfarten självmant skulle växla till HVO100 för över 21kronor litern och samtidigt femdubbla drivmedelpriset är givetvis helt osannolikt.
Är det rimligt att Sjöfarten åker räkmacka (regleringsmässigt) medan hjulburen trafik helt ska finansiera utsläppsreduceringarna?
Om det skulle finnas stora mängder utsläppsfri energi att tillgå, och det samtidigt fanns ekonomiska incitament att välja den så skulle tekniken följa efter.
Hur detta ska realiseras utan kärnkraft kan någon få förklara.
En snabb googling ger denna träff, som visar ett diagram vid olika dollarfatpriser (men den är gammal).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om grafen stämmer, och oljefatet kostar ca 70dollar idag, så kostar alltså bunkeroljan för sjöfart ca 4kr litern.
Att sjöfarten självmant skulle växla till HVO100 för över 21kronor litern och samtidigt femdubbla drivmedelpriset är givetvis helt osannolikt.
Är det rimligt att Sjöfarten åker räkmacka (regleringsmässigt) medan hjulburen trafik helt ska finansiera utsläppsreduceringarna?
Om det skulle finnas stora mängder utsläppsfri energi att tillgå, och det samtidigt fanns ekonomiska incitament att välja den så skulle tekniken följa efter.
Intressant påstående, jag vet inget om Helldén annat än att han är utbildad statsvetare men det har ju inget med obildad/ bildad att göra.P paralun skrev:
Världsekonomiskt forum i Davos har nyligen haft sitt toppmöte och konstaterar följande;
De största globala riskerna på kort sikt TT
1. Desinformation2. Extremväder
3. Social polarisering
4. Cybersäkerhet
5. Väpnade konflikter
6. Brist på ekonomiska möjligheter
7. Inflation
8. Icke frivillig migration
9. Ekonomisk lågkonjunktur
10. Föroreningar
Källa: Världsekonomiskt forum, Global Risks Report 2024, gäller riskerna de närmaste två åren.
Desinformation bedöms som den allvarligaste risken i vår värld de närmsta åren, det finns skäl att fundera över detta och ödmjukt inse att vi alla drabbas, inte bara våra ideologiska motståndare. Detta forum är en global storspelare och knappast influerat av vänstersympatisörer.
Åter till Hellden och ditt påstående att han är symbolen för en obildad person, bildning och dess motsatsord är synnerligen svåra begrepp att förklara, jag har försökt men inte lyckats särskilt väl.. Anser du dig själv vara en bildad person? Om ja, förklara begreppet bildning för mig och vad som gör Helldén till en obildad person, jag är seriöst intresserad.
Jo varför satsa på HVO100 för sjöfarten?Unikt namn skrev:Om Sjöfarten. Har någon insikt i vad fartygsoljan kostar idag?
[bild]
Bill Gates e-metanolprojekt i Ö-vik ser ju klart smart ut. (och han brukar inte satsa på fel häst)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...atsar-pa-gront-bransle-i-ornskoldsvik--n8zebw
O läster ni samnytts rapportering av WEFs sammanställning (fanns tidigare i tråden) så lyckas man vända på allt, men någon sort konstig mumbo jumbo-journalistik. Inte konstigt om vissa inte har koll.A Abies koreana skrev:Intressant påstående, jag vet inget om Helldén annat än att han är utbildad statsvetare men det har ju inget med obildad/ bildad att göra.
Världsekonomiskt forum i Davos har nyligen haft sitt toppmöte och konstaterar följande;
De största globala riskerna på kort sikt TT
1. Desinformation
2. Extremväder
3. Social polarisering
4. Cybersäkerhet
5. Väpnade konflikter
6. Brist på ekonomiska möjligheter
7. Inflation
8. Icke frivillig migration
9. Ekonomisk lågkonjunktur
10. Föroreningar
Källa: Världsekonomiskt forum, Global Risks Report 2024, gäller riskerna de närmaste två åren.
Desinformation bedöms som den allvarligaste risken i vår värld de närmsta åren, det finns skäl att fundera över detta och ödmjukt inse att vi alla drabbas, inte bara våra ideologiska motståndare. Detta forum är en global storspelare och knappast influerat av vänstersympatisörer.
Åter till Hellden och ditt påstående att han är symbolen för en obildad person, bildning och dess motsatsord är synnerligen svåra begrepp att förklara, jag har försökt men inte lyckats särskilt väl.. Anser du dig själv vara en bildad person? Om ja, förklara begreppet bildning för mig och vad som gör Helldén till en obildad person, jag är seriöst intresserad.
Med all respekt så är det mer sannolikt att "högersidan" är bättre på matematik och fysik - vilket är en förutsättning för att förstå klimatet.trähandtag skrev:En fråga: hur kommer det sig att högersidan har så mycket svårare att ta till sig klimatfrågan? Detta i minne att flera av er hävdar att högersidan är mer faktabaserade o rationella? Jag får inte ihop ekvationen. Jag tror att det i detta fall att ju längre högerut man kommer så tar man varje halmstrå som kan finnas och vrider o vänder på sanningen för att slippa ta ansvar för eget handlade. Detta är ju också väldigt känslostyrt.
På vilket sätt är kärnkraft bondfångeri? Det är nyckeln fram tills att fusion (eventuellt) är tillgängligt om 50 år. Vindkraft t ex kräver naturgas som komplement när det inte blåser (för de länder som inte har vattenkraft). Ska vi dubbla elanvändningen vilket är planen så krävs det kärnkraft.D djac skrev:
Reduktionsplikten däremot är bondfångeri. Varken bra miljömässigt förutom i mindre mängder som kommer från t ex slaktavfall och inget som kan rullas ut i stor skala.
Att vi ska ersätta våra utsläpp med kärnkraft är ju en fabel, våra utsläpp kommer inte i huvudsak från smutsig el.R Riverground skrev:På vilket sätt är kärnkraft bondfångeri? Det är nyckeln fram tills att fusion (eventuellt) är tillgängligt om 50 år. Vindkraft t ex kräver naturgas som komplement när det inte blåser (för de länder som inte har vattenkraft). Ska vi dubbla elanvändningen vilket är planen så krävs det kärnkraft.
Reduktionsplikten däremot är bondfångeri. Varken bra miljömässigt förutom i mindre mängder som kommer från t ex slaktavfall och inget som kan rullas ut i stor skala.
Vänsterns åtgärder verkar till största delen bestå i att ha panik, skolka från skolan, limma fast sig på vägar eller på flera hundra år gamla konstverk. De som är äldre än tre år och inte har allvarliga psykiska problem förstår att lägga sig på marken och gallskrika samtidigt som man viftar med armar och ben inte löser några problem. Att man inte håller på med sådant innebär inte att man ignorerar problemet.trähandtag skrev:En fråga: hur kommer det sig att högersidan har så mycket svårare att ta till sig klimatfrågan? Detta i minne att flera av er hävdar att högersidan är mer faktabaserade o rationella? Jag får inte ihop ekvationen. Jag tror att det i detta fall att ju längre högerut man kommer så tar man varje halmstrå som kan finnas och vrider o vänder på sanningen för att slippa ta ansvar för eget handlade. Detta är ju också väldigt känslostyrt.
Mycket av det vänstern håller på med påminner om gamla Hassan sketchen med stopp i avloppet:
https://sverigesradio.se/artikel/3623679