78 714 läst · 1 985 svar
79k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, nu är "din väg", att släppa på bromsen och bara öka utsläppen lyckligtvis in te på bordet, fnv iaf, och jag hoppas för rasens framtids skull att den inte hamnar där heller. Det du förespeglar är en kort Madmax-period, följt av att människan dör ut, jag är inte såld, om vi säger så.R Riverground skrev:Hur ska vi minska våra utsläpp här och nu har du tänkt då? Det finns inga sådana trollslag. Vi kan stoppa ekonomin helt i Europa men det skulle bara ge skurkstater mer utrymme. Ryssland skulle älska ett svagt Europa.
Jag tror att vi behöver förbereda oss på klimatkriser och andra typer av kriser genom att bygga beredskapslager, se över infrastruktur för att hantera regn. Satsa på att bli mer självförsörjande via jordbruk etc. Stärka försvaret för att kunna hantera yttre hot. Tåginfrastruktur i städer och mellan städer blir viktigt för att minska beroendet av olja.
Jo man är väl rent ut sagt korkad att man skulle kunna tro att lilla Sverige skulle "rädda världen"!BirgitS skrev:
Nu ser det klart bekymmersamt ut på många områden och att ösa pengar på en reduktionsplikt är ju rent ut sagt överkorkat.
En allmän tolkning den pågående klimatdebatten. Det synes finnas en skiljelinje mellan – de som ”tänker själva” (inte nödvändigtvis bara ”på sig själva”) och de som är styrda av politiska och/eller religiösa dogmer. Att ”tänka själv”, förutsätter kunskaper i matematik och fysik – när det gäller klimatet – om det nu är klimatet man vill klara ut för sig själv.U uplj skrev:
Kan du berätta, eftersom du återkommer till denna hen hela tiden, vem som sagt eller antytt att Sverige, eller något annat land (inklusive Kina och USA), ska kunna "rädda världen", så kan vi ju städa bort den en gång för alla?P paralun skrev:
Min väg är väl exakt det som är på bordet just nu, förutom utbyggnad av infrastruktur för kollektivtraffik.D djac skrev:
Då är väl bra att regeringen har godkänt längd på lastbilar i Sverige till 34.5 meter.Det är 9 meter mer lastyta/lasbilstransport mot idag.Färre transporter och minskad utsläpp.Varför ska utländska lastbilar tanka i Sverige om diselpriset är 22kr/L när dom kan tanka hemma i baltiska länder som kostar 17kr/L?Dom sätter naturligtvis dubbla 600L tankar på sina lastbilar och kör carbotagetrafik här och sitter på rastplatser med tongång för att få värme i lastbilen och väntar på transportuppdrag och det kan ta tid medans deras inte allt för ren disel som inte är bra.D djac skrev:
Är en person som blir irriterad på folk som har motorn igång när man sitter och väntar på folk som är inne I affären och handlar.
D djac skrev:
DETTA är problemet med er argumentation. Hur kan man tro att någon kan ta ens kommentarer på allvar om man tror att Sveriges val att sänka reduktionsplikten nu gör att CO2 problemet plötsligt blev ohanterbart? Eller att man med detta offrar landets och världens framtid?BirgitS skrev:
Klimatalarmister har i decennia skrikit att om vi inte gör si eller så NU så kommer det vara för sent.
Nä, känslosamma överdrivna domedagsprofetior är vad det är! Reduktionspliktens minskande kommer att påverka på marginalen, det kommer troligen produceras i princip lika mycket HVO som tidigare men Preem kommer tjäna mindre på den och får sälja en större andel utomlands.
Det som däremot kommer ske är att priserna på transporter kommer minska. Detta kommer statistiskt att synas i priser men givetvis kommer delar av kostnadsminskningen (åtminstone initial) att hamna i transportbolagens fickor. Möjligen kan det leda till fler transporter eller till att någon dröjer några år till med att skaffa en elbil. Däremot tror jag inte att fler kommer köpa en NY dieselbil utan man håller liv i sin nuvarande ett tag till.
Summa summarum, inget som stjälper vågskålen till eller från Armageddon.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 146 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 146 inlägg
Ja, alla partier är nog uppbyggda av känslor om det inte är rent teknokratiska partier där medlemmarna har partibok för att gynna karriären. S har ju varit åt det hållet förr, partibok hjälpte karriären i det offentliga. Inte så mycket längre. Vill man ha genomgripande förändringar av samhället och det snabbt så hjälper som sagt starka känslor för motivationen.BirgitS skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 146 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 146 inlägg
På vilket sätt gör jag det enkelt för mig? Jag redovisar så ärligt jag kan min förståelse av världen och när jag blir häcklad och kallad idiot av samma skribent om och om igen så påminner jag att makt inte kan utövas på det sättet på ett nätforum och att det inte spelar någon som helst roll för sakfrågan om jag är idiot eller inte.BirgitS skrev:Det verkar vara du som gör det enkelt för dig. Märker du inte själv att de som postar i tråden har delat in skribenterna i två grupper?
Vardera gruppen anser att de vet bäst och att den andra är helt bakom flötet, lite överdrivet men bara lite.
Det gäller ju de som gillar dina inlägg eftersom de och dina inlägg är negativa mot mig.
Du kanske anser att du inte tillhör någon grupp men andra har placerat dig i ena ringhörnan.
Jo, jag märker att tråden har fallit in i två grupper. Kanske hög tid för var och en att frigöra sig från detta och tänka lite själv! Bara för att det är naturligt för den mänskliga hjärnan att gravitera mot tribalism så behöver man ju inte själv göra det. Att vi sen misslyckas om och om igen är också ett faktum men då få vi försöka igen. Och igen. Och igen. Jag tänker att det är grunden i det öppna demokratiska samhället.
S och V är ju uppbyggda av känslor, folk som känner sig missgynnade och känner hat mot andra som inte delar deras åsikter eller är förmögnare (det är ju så de t.ex. uttalar sig om t ex SD och de som är pro Israel eller rika). V vill få till omstörtande förändringar.BirgitS skrev:
Förövrigt är SD i mitten vad gäller ekonomisk politik och står där närmare S än M. Däremot är de mer "auktoritära", alltså uppåt på skalan. De är svårplacerade i det tradtionella svenska spektrumet. För t ex Reinfeldt och Åkesson är väldigt långt ifrån varandra politiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, du baserar detta på din subjektiva tolkning? Förstår jag dig rätt?B Boggi skrev:En allmän tolkning den pågående klimatdebatten. Det synes finnas en skiljelinje mellan – de som ”tänker själva” (inte nödvändigtvis bara ”på sig själva”) och de som är styrda av politiska och/eller religiösa dogmer. Att ”tänka själv”, förutsätter kunskaper i matematik och fysik – när det gäller klimatet – om det nu är klimatet man vill klara ut för sig själv.
Jo men det är väl inte så svårt att förstå och inse att det spelar minimal roll vad lilla Sverige gör.D djac skrev:
Däremot kan vi ju gå i takt med andra kloka länder och göra samma sak som att bygga ny kärnkraft.
Egentligen mycket enkelt för att lösa CO2 problemet!
Det spelar liten roll vad valfri enstaka grupp gör, det är välkänt, däremot spelar det roll vad vi gör tillsammans och när vi nu väljer att strunta i våra åtaganden och gå för stora höjningar så sänder det dels en signal som kommer plockas upp om att Sverige anser att höjda utsläpp är rätt väg och dels måste någon annan nu både göra sina egna sänkningar plus våra och det blir svårt att få till.P paralun skrev:
Helt enkelt dåligt resultat, dåligt gjort och en bekräftelse på att varken ministern eller regeringen i övrigt begriper frågan.
Vem utanför Sverige reagerar på det? Vad har reaktionen blivit på att vissa av de andra europeiska länderna inte höjt sin reduktionsplikt?D djac skrev:Det spelar liten roll vad valfri enstaka grupp gör, det är välkänt, däremot spelar det roll vad vi gör tillsammans och när vi nu väljer att strunta i våra åtaganden och gå för stora höjningar så sänder det dels en signal som kommer plockas upp om att Sverige anser att höjda utsläpp är rätt väg och dels måste någon annan nu både göra sina egna sänkningar plus våra och det blir svårt att få till.
Helt enkelt dåligt resultat, dåligt gjort och en bekräftelse på att varken ministern eller regeringen i övrigt begriper frågan.