L larssssa skrev:
Hej,

Som rubriken lyder avled säljaren under pågående tvist. Efter påskrivet kontrakt meddelades vi att säljaren var väldigt sjuk i cancer. Ja det är tråkigt och ledsamt att man ska behöva sätta livet till för denna vidriga sjukdom.

Till min fråga. Är det någon som hamnat i samma eller liknande sits att man har en pågående tvist med säljaren? På den infon vi fick från mäklaren, som är en helt egen story, så är det dödsboet som kliver in vid en sådan händelse. Någon med erfarenhet kring detta?
När vi köpte sommarhuset vann vi budgivningen och träffades för att skriva på och överföra handpenningen. Under perioden som återstod till att allt skulle slutföras gick säljaren bort i covid och allt pausades och gick till dödsboet. Närstående (som inte stod speciellt nära, dvs. inga barn eller syskon) gick igenom vissa delar och plockade några russin innan det slutligen kunde säljas ca. 6 månader senare. Egentligen inga problem men det senarelade allt mycket, speciellt eftersom pandemin hade försenat handläggningen av många dödsbon.

Vi trivs jättebra här ute och planerar nu att bygga vår permanenta bodstad istället för sommarhuset. :)
 
Efter de nya uppgifterna från TS tycker jag absolut att det är möjligt att kräva 1/4, 25% av ett kompressorbyte.

TS har fått en offert på 55 kr så det handlar om 13 750 kr.

Använd offerten som underlag och skicka till dödsboet.

Jag håller med om att det kan kännas snopet om man köpt ett hus för åtskilliga miljoner och då fungerar inte värmesystemet.

Säljaren, dödsboet, borde utan knot acceptera detta ringa belopp så att köparen kan känna sig nöjd.

Om säljaren däremot inte accepterar kravet skulle jag knappast ta det vidare, även om det går som ett ”småmål”.

Jag skulle då inte heller byta kompressorn utan bytt till en ny modernare och effektivare värmekälla.
 
  • Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Köparen hade förmodligen tillgång att bläddra i menyerna på värmepumpen för att leta efter loggade larm i samband med husvisning - så jag vill nog hävda att det ingår i köparen undersökningsplikt att hitta sådana saker och tex. få antalet timmar som kompressorn kört och därmed bedöma ålder och slitage etc...

värmeanläggning i ett hus är så pass viktigt och dyra anläggningar att man bör lägga lite krut på att kolla skicket på det eller ha någon som är kunnig på detta och titta igenom detta innan budgivningen.

Säljaren har å sin sidan kanske inte uppfattat att larmen har gett dessa konsekvenser som till slut gett havererad kompressor och förstått att det var viktig information - särskilt inte om det kommer larm ändå av olika nonsensfel av mindre betydelse.
dessutom var den upptagen med en betydligt svårare kamp med cancer.


jag håller inte med om bristande vårdnadsplikt då säljaren har ingen möjlighet att på något sätt stoppa processen när en värmepump håller på att rasa för att den är i slutet av sin livslängd.

+50 tusen för att byta en kompressor låter som ett pris man sätter för att man inte vill göra jobbet - som senare skrivet en kompressor för 13k plus hel arbetsdag (8 timmar) för 1000 kr/h för en kylnisse så hade reparationen gått på mindre än halva pengarna.
Aldrig sett en besiktningsman bläddra i maskiners larmlogg, nej snarare upplysningsplikt från säljaren som aktivt döljt problemet genom att nollställa larmet.
 
Claes Sörmland
M Martin Birgersson skrev:
Aldrig sett en besiktningsman bläddra i maskiners larmlogg, nej snarare upplysningsplikt från säljaren.
Maskinell utrustning ingår inte i de besiktningstjänster som man normalt köper. D v s besiktningen av maskinell utrustning får köparen lösa på annat sätt. Eller avtala om en viss funktionalitet med säljaren.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Tycker inte det faktumet att man någon gång behöver nollställa ett larm på en värmepump är samma sak som att det är nåt fel på den eller att den är påväg att ge upp..

Att man får göra det ibland på en äldre värmepump är nog nåt de flesta har som rutin till och med..
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi pratar om något som kan ge max 15000:- om man torterar ordentligt säljaren på en affär i mångmiljon-nivå - det är knappt fickpengar i sammanhanget...

Det fins betydligt mer kostsamma smällar man kan åka på som nybliven fastighetsägare och som man med stor sannolikhet inte kan få någon annan att betala för det...

Alla som håller på med tekniska system med övervakning vet att saker larmar (för)ofta och för det mesta nonsenslarm för någon transient händelse som inte påverka driften och är man inte intresserad och larmet försvinner vid en återställning så är det inget man gräver vidare i - för skulle man göra det så fick man inte göra annat än att leta på just nonsenssaker... som 'jaha, det var kort strömavbrott idag medans jag jobbade' och övervakningen i sig är allt ofta den största felkällan i anläggningen, jag säger bara att så fort det fins en modem med i bilden så har MTBF minskat med minst 100 gånger mot innan...
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P
Jag är absolut också av den åsikten att nolla alarm och omstart av produkter är inte samma sak som att dölja eller undanhålla fel..
Många produkter behöver nollställas då mängden tokiga larm / felaktiga larm är hög och inte sällan så går produkten bra i år efteråt utan byta av några komponenter.

Så väldigt många resettar alarm utan att lägga nån större notis om det och produkten startar snällt upp och fungerar

Om däremot samma kod dyker upp hela tiden är det dags att felsöka och åtgärda felet som inte sällan är nåt annat än det som står i felkodstexten..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
B Boende45 skrev:
Efter de nya uppgifterna från TS tycker jag absolut att det är möjligt att kräva 1/4, 25% av ett kompressorbyte.

TS har fått en offert på 55 kr så det handlar om 13 750 kr.

Använd offerten som underlag och skicka till dödsboet.

Jag håller med om att det kan kännas snopet om man köpt ett hus för åtskilliga miljoner och då fungerar inte värmesystemet.

Säljaren, dödsboet, borde utan knot acceptera detta ringa belopp så att köparen kan känna sig nöjd.

Om säljaren däremot inte accepterar kravet skulle jag knappast ta det vidare, även om det går som ett ”småmål”.

Jag skulle då inte heller byta kompressorn utan bytt till en ny modernare och effektivare värmekälla.
"felsökning och utredning utförs av behörig tekniker där det fastslås att kompressorn varit trasig under en längre tid. Dessvärre går dessa inte att få tag i paketform vilket betyder att reparationen blir ett större ingrepp än vad det skulle bli om man bytte ut pumpen. En offert erbjuds trots det på ca 55.000kr för en reparation.
I vårt krav mot säljaren har vi räknat in ökade kostnader, felsökning och utredning pga haveriet. Så 1/4 är vad vi anser är berättigat "
Lär bli lite mer...
 
K krambriw skrev:
Du får ursäkta mig så hemskt mycket, det var föregående talare jag menade, råkade bli fel i citeringen:
Inga problem 😄. Ha en trevlig kväll 👍
 
hsd hsd skrev:
"felsökning och utredning utförs av behörig tekniker där det fastslås att kompressorn varit trasig under en längre tid. Dessvärre går dessa inte att få tag i paketform vilket betyder att reparationen blir ett större ingrepp än vad det skulle bli om man bytte ut pumpen. En offert erbjuds trots det på ca 55.000kr för en reparation.
I vårt krav mot säljaren har vi räknat in ökade kostnader, felsökning och utredning pga haveriet. Så 1/4 är vad vi anser är berättigat "
Lär bli lite mer...
Hittade detta på nätet
https://jsenergi.com/comfortzone-spare-parts/comfortzone-ce.html
Ny kompressor 39.000 kr.
Och sen minus åldersavdraget, är pumpen från 2010?
Har teknikern/ni undersökte om det går att få tag i en begagnad kompressor?

Jag förstår inte riktigt hur teknikern menar att det inte finns att få tag i en ny kompressor men trots det skulle teknikern ordna detta för 55.000 kr.

Skulle teknikern ta hem och laga den befintliga kompressorn själv?

När bedömmer teknikern att kompressorn gick sönder? Före visningen, efter visningen, samtidigt då ni skrev under köpe avtalet eller strax innan ert tillträde?
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Hittade detta på nätet
[länk]
Ny kompressor 39.000 kr.
Och sen minus åldersavdraget, är pumpen från 2010?
Har teknikern/ni undersökte om det går att få tag i en begagnad kompressor?

Jag förstår inte riktigt hur teknikern menar att det inte finns att få tag i en ny kompressor men trots det skulle teknikern ordna detta för 55.000 kr.

Skulle teknikern ta hem och laga den befintliga kompressorn själv?

När bedömmer teknikern att kompressorn gick sönder? Före visningen, efter visningen, samtidigt då ni skrev under köpe avtalet eller strax innan ert tillträde?
Jag tolkar det som att den springande punkten är "i paketform" - att det inte finns någon modul som är lätt att byta. Dvs det är ett påpekande om att det kommer att bli förhållandevis mycket arbetstid för att åtgärda om man byter kompressorn. Vilket återspeglas i att det är 16000 kr extra utöver kompressorn, som mestadels troligen är arbetstid.

TS hade alltså valet att köpa en dyr kompressor och betala mycket arbetstid, för att ha en gammal men reparerad pump, alternativt att köpa en dyrare ny pump men spara arbetstid för att det är enklare att byta pump än att plocka ner den befintliga i delar för att kunna byta kompressorn.

(Detta antagande är gjort utan att veta hur den aktuella pumpen faktiskt är konstruerad.)
 
K krfsm skrev:
Jag tolkar det som att den springande punkten är "i paketform" - att det inte finns någon modul som är lätt att byta. Dvs det är ett påpekande om att det kommer att bli förhållandevis mycket arbetstid för att åtgärda om man byter kompressorn. Vilket återspeglas i att det är 16000 kr extra utöver kompressorn, som mestadels troligen är arbetstid.

TS hade alltså valet att köpa en dyr kompressor och betala mycket arbetstid, för att ha en gammal men reparerad pump, alternativt att köpa en dyrare ny pump men spara arbetstid för att det är enklare att byta pump än att plocka ner den befintliga i delar för att kunna byta kompressorn.

(Detta antagande är gjort utan att veta hur den aktuella pumpen faktiskt är konstruerad.)
Okej,
Tack för förtydligandet, jag har heller ingen aning om hur pumpen är uppbyggd.
Vad jag har läst är kompressorerna det som slits mest och hårdast i en VP.

Vi får väl hoppas på en återkoppling från TS när det hela är utagerat.
 
Men givet att felsökningen visar att "kompressorn varit trasig under en längre tid" så måste det ju vara så att den även var trasig vid visningen. Och då faller det inte alls under vårdplikt eller att ha undanhållit information (givet att inte säljaren specifikt intygat att den var felfri; dvs säljaren inte förstått att den var trasig) utan möjligen under dolt fel.

Faller det under dolt fel så är 15000 kr av 4 miljoner alldeles för lite pengar för att säljaren ska vara skyldig att ersätta något, och då är det bara fult att försöka pressa säljaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Om jag säljer ett flygplan till dig och jag dör kort därefter, inte fasen har du som köpare rätt att jaga mina barn gällande affären om det visade sig vara fel på bränslesystemet. Det är iaf. hur jag förväntar mig att det borde fungera
Inte barnen men dödsboet det är två vitt skilda saker så länge inte arvskifte har skett.
 
  • Gilla
sagabelami
  • Laddar…
Ingen som hört hur det gått i ärendet?

Kanske inte var kompressorlarm. Typiskt vanligt annars är larm för igensatt luftfilter och då blir det inte mycket produktion av värme, inte mycket luft kompressorn kan jobba med och eltillskotten hoppar in

Men vi får kanske aldrig veta hur det gick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.