Fairlane Fairlane skrev:
Så långt är vi nog alla överens. Värre blev det när du tyckte man kunde begära pengar av arvingarna istället.
Vem man vänder dig emot beror på hur döddbodelägarna hanterar situationen. Skiftas inte dödsboet kan kravet ställas mot det.
Dödsboet kan också begäras i konkurs.
Är dödsboet skiftat går det bra att kräva arvingarna.
Det gäller således för köparen att veta vem han ska kräva.
 
lawline:
Har inte den dödes skulder betalats, eller pengar särskilt avsatts till betalning av skulderna, så är huvudregeln att arvsskiftet ska gå tillbaka, Ärvdabalken 21 kap. 4 §. Detta innebär att dödsbodelägarna måste lämna tillbaka det som de har fått eller något till motsvarande värde. Är skulderna inte större än att de hade kunnat betalats av den dödes tillgångar, så kan återgången begränsas till värdet av skulden. Är skulderna högre tillgångarna i boet så är dödsbodelägarna endast skyldiga att betala av så mycket på skulderna som skulle gå med tillgångarna i boet. Dödsbodelägarna behöver alltså inte betala av skulderna med "egna" pengar utan endast de pengar som de har fått i arv.
 
Fairlane
sagabelami sagabelami skrev:
lawline:
Har inte den dödes skulder betalats, eller pengar särskilt avsatts till betalning av skulderna, så är huvudregeln att arvsskiftet ska gå tillbaka, Ärvdabalken 21 kap. 4 §. Detta innebär att dödsbodelägarna måste lämna tillbaka det som de har fått eller något till motsvarande värde. Är skulderna inte större än att de hade kunnat betalats av den dödes tillgångar, så kan återgången begränsas till värdet av skulden. Är skulderna högre tillgångarna i boet så är dödsbodelägarna endast skyldiga att betala av så mycket på skulderna som skulle gå med tillgångarna i boet. Dödsbodelägarna behöver alltså inte betala av skulderna med "egna" pengar utan endast de pengar som de har fått i arv.
Som du själv ser i citatet ovan så blir inte arvingarna skyldiga mer än de ärvt.

Det går inte ihop med det du skrev innan:
"Säljarparten i tvisten blir antingen registrerat dödsbo eller arvinge.Dödsboet svarar bara med sina begränsade tillgångar. Arvinge svarar dels med sin andel av arvet samt sina övriga tillgångar."
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som du själv ser i citatet ovan så blir inte arvingarna skyldiga mer än de ärvt.

Det går inte ihop med det du skrev innan:
"Säljarparten i tvisten blir antingen registrerat dödsbo eller arvinge.Dödsboet svarar bara med sina begränsade tillgångar. Arvinge svarar dels med sin andel av arvet samt sina övriga tillgångar."
Mitt svar gällde om SÄLJAREN var oskiftat dödsbo eller skiftat dödsbo. Från början visste jag inte att säljaren redan sålt fastigheten innan han avled. Jag beskrev situationen som om fsg proceduren avslutats av dödsboet eller av arvingarna innan köparens krav framförts. Därav mitt svar.

Det framgick inte klart från början av tråden när kravet uppstod.
Tråden heter:" Säljare avled under försäljning av fastighet."
Det är utgångspunkten för mina kommentarer.
Jag poängterade att det var viktigt att veta vilken motpart man skulle kräva.
Du har rätt i att arvinge svarar för dödsboets skulder bara med sin andel av dödsboet OM den avlidne redan sålt fastigheten.
Resten går att läsa i Lawline's kommentar.
(Det finns mkt övrigt att läsa om skillnaden i risk att köpa/sälja fastighet av oskiftat dödsbo respektive av arvinge/ar. )
Bra och viktigt ämne att ta upp av "bygga.hus" tycker jag.
 
Redigerat:
sagabelami sagabelami skrev:
Tråden heter:" Säljare avled under försäljning av fastighet."
Tråden heter "Säljare avled under pågående tvist".
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tråden heter "Säljare avled under pågående tvist".
Ja, jag har läst namnet på en tråd här under som heter "Säljaren avlider under försäljningsprocessen".
Mina kommentarer går nog att förstå ändå, hoppas jag.
Annars finns ju gratis Lawine kommentarer att kolla samtidigt.
 
sagabelami sagabelami skrev:
Arvinge svarar dels med sin andel av arvet samt sina övriga tillgångar.
Nope, bara med andelen av arvet.
 
Fairlane
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
155 inlägg?
155 inlägg läser man normalt på några minuter, säg 5. Det tycker jag man kankosta på sig istället för att tro att man är den första som kommit på något i tråden.

Det är skillnad om det hade varit 1500+ inlägg. Å andra sidan ser jag folk skriva "nu har jag inte läst alla inlägg ... " när de skriver inlägg 32... Orkar man inte läsa så få, kan man låta bli och svara tycker jag.
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
sagabelami sagabelami skrev:
Dödsbodelägarna behöver alltså inte betala av skulderna med "egna" pengar utan endast de pengar som de har fått i arv.
Exakt... Tvärt emot vad du skrev ovan...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det tycker jag man kankosta på sig istället för att tro att man är den första som kommit på något i tråden.
Och det tror du att jag tror?
Jag, som många andra, svarar på ett inlägg. Det är väl det normala. Inte så vanligt att man svarar på alla inlägg i tråden med den ultimata slutsatsen. Det mesta på BH är upprepningar, gubbgnäll och rena dumheter.
 
Fairlane
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Och det tror du att jag tror?
Ingen aning faktiskt. Du kanske istället tänker "Det har har säkert redan 3 personer föreslagit, men jag gör det igen för säkerhets skull", vad vet jag?
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag, som många andra, svarar på ett inlägg. Det är väl det normala. Inte så vanligt att man svarar på alla inlägg i tråden med den ultimata slutsatsen.
De flesta svarar nog på enskild inlägg utan att nödvändigtvis sträva efter den ultimata slutsatsen, men de flesta (tror jag åtminstone) klarar att snabbt kolla igenom 100 inlägg för att se om det redan diskuterats tre gånger.
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det mesta på BH är upprepningar, gubbgnäll och rena dumheter.
Ja, en anledning till upprepningar är att folk bara svarar på ett inlägg utan att läsa andra inlägg...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Nope, bara med andelen av arvet.
Om inte arvinge är säljare.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
155 inlägg?
ja det kan jag förstå att man kan bli.
men mina svar beskriver bakgrunden. Det går att se vilken frågeställningen jag svarat på.
Men tack för ditt påpekande, det var bra att du sa till!
Viktigtär altså att kolla vem som är motpart när man ska kräva. och hur mycket det finns ath hämta hos den motparten.Lycka till ni som ska genomföra kravet!
 
sagabelami sagabelami skrev:
Om inte arvinge är säljare.
Men då är ju idödsboet inte inblandat så då blir det ju en helt vanlig försäljning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.