P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nä och varför ska man vara den enda som visar sån hänsyn? Banken, eventuella skulder, försäkringsbolag etc bryr sig inte ett dugg om någon sorg....
Sorgen blir väl knappast varken större eller mindre av att TS ställer ett ersättningskrav? Eller påverkas sorgens storlek av arvets storlek?¨
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Fairlane Fairlane skrev:
155 inlägg läser man normalt på några minuter, säg 5. Det tycker jag man kankosta på sig istället för att tro att man är den första som kommit på något i tråden.

Det är skillnad om det hade varit 1500+ inlägg. Å andra sidan ser jag folk skriva "nu har jag inte läst alla inlägg ... " när de skriver inlägg 32... Orkar man inte läsa så få, kan man låta bli och svara tycker jag.
Eller att alltid åtminstone läsa Ts inlägg, det är dom som är blåa....
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Många inlägg i den här tråden alla med samma åsikt men uttrycker sig lite olika.

Mitt inlägg i början på tråden var en fråga om den förväntade ekonomiska livslängden på VP.

Nu min uppfattning rent juridiskt.

Till att börja med saknar jag en relevant tidslinje för köp, reklamation, svar från säljaren, återkrav från köpare samt säljarens bortgång

Som alla här skriver TS talan ska väckas mot dödsboet oavsett om bouppteckningen eller även skifte har skett.

Om jag sitter på motpartens sida skulle jag återvisa talan.
Dvs TS måste kunna bevisa att klagan/talan har väckts inom en rimlig tid och grund för talan finns.

Det TS här på tråden visat med en skrivelse från säljaren att denne med vetskap undanhållit information angående VP är enligt mig av ringa värde och direkt misstolkat.

Jag skulle framhålla som dödsboets jurist att de fel och brister i fastigheten som uppdagas är i partiet med fastighetens värde vid försäljning samt att det borde varit uppenbart för köparen att den ekonomiska/tekniska livslängden på tex VP har uppnåtts.

Om jag vore TS skulle jag ta de pengar som en jurist kommer att kosta och åtgärda de fel som framkommit för dess inbesparade arvode och även säkirligen tjäna på det.

Det är riktigt också som några skriver att i småmål står var part för sin egen kostnad men som svarande kan man alltid rikta ett ekonomiskt motanmälan i nytt tvistemål mot kärande dvs TS.

Vi får hoppas på att TS återkommer med hur detta slutar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Det är riktigt också som några skriver att i småmål står var part för sin egen kostnad men som svarande kan man alltid rikta ett ekonomiskt motkrav i nytt tvistemål mot kärande dvs TS.
Du får gärna utveckla hur du ser att detta skulle kunna ske i detta fallet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du får gärna utveckla hur du ser att detta skulle kunna ske i detta fallet.
Du får gärna fördjupa din framställan då du uttrycker dig "i detta fallet".

Har du mer information får du gärna delge detta.

Om du har uppfattningen att det är riskfritt att föra talan mot en motpart vem som helst när som helst bara för att du har en åsikt och är ett småmål är du lite ute och cyklar.

Är du svarande och lider ekonomisk skada av en talan väckt av en kärande som inte har tillräckligt med bevis för sitt framlagda krav skulle åtminstone jag direkt göra en motanmälan.

Det är en skillnad på svarande och kärande gällande ekonomiskt krav och efterspel.

En kärande ska kunna framhålla bevis en svarande har inte det motsatta kravet om det inte gäller skattemål 😉 men det här gäller en civilrättslig tvist.
Eller har du en annan uppfattning om svensk rätt?
 
D Danne824 skrev:
som svarande kan man alltid rikta ett ekonomiskt motanmälan i nytt tvistemål mot kärande
Och vad skulle den anmälan gälla menar du? Du kan inte stämma någon för att de stämt dig, utan måste förstås ha en sak att klaga på, som TS har värmepannan här.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vad skulle den anmälan gälla menar du? Du kan inte stämma någon för att de stämt dig, utan måste förstås ha en sak att klaga på, som TS har värmepannan här.
Suck!
Klubben för inbördes beundran ser jag framträda.

Jo det kan jag om jag eller klienten lider ekonomisk skada.

Men om du anser att du kan springa och stämma alla och en var i småmål gör det då.

Det är upp till dig och lycka till.
 
D Danne824 skrev:
Du får gärna fördjupa din framställan då du uttrycker dig "i detta fallet".
I det fall som tråden handlar om förstås. Och "fördjupa din framställan"... 🙄

D Danne824 skrev:
Har du mer information får du gärna delge detta.
Vi har båda den information som TS skriver.

D Danne824 skrev:
Om du har uppfattningen att det är riskfritt att föra talan mot en motpart vem som helst när som helst bara för att du har en åsikt och är ett småmål är du lite ute och cyklar.
Varför tror du att jag har någon uppfattning?

D Danne824 skrev:
Eller har du en annan uppfattning om svensk rätt?
Varför upprepar du meningslösa frågor om min eventuella uppfattning. Den är inte relevant för det jag bad dig förklara.
 
D Danne824 skrev:
Suck!
Klubben för inbördes beundran ser jag framträda.
Imponerande osakligt.
D Danne824 skrev:
Jo det kan jag om jag eller klienten lider ekonomisk skada.
Jaha, så du skulle som ombud lida skada för att någon annan stämts. Kreativt!

Och den stämda i ett småmål, med omkostnader på ett par tusenlappar skulle också ta skada av en enstaka stämning.

Ok.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kan inte stämma någon för att de stämt dig
Genstämning kallas det, och är i vissa fall ett krav eftersom en doms rättskraft kan utgöra rättegångshinder mot att pröva ny talan. Se NJA 2021 .s 407
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Imponerande osakligt.

Jaha, så du skulle som ombud lida skada för att någon annan stämts. Kreativt!

Och den stämda i ett småmål, med omkostnader på ett par tusenlappar skulle också ta skada av en enstaka stämning.

Ok.
Istället för detta dravel, ge mig lagrummet till att inte göra en motanmälan.

Min jurist kostar 10.000 per timme för att svara dig som kärande.

Min jurist jobbade i 8 timmar med det svaromålet.

Vad blir det för slutsumma?

Vad skriver du om.? min affärslunch som kostade 1000 Sek?

Har du kul? Inget annat för dig? eller försöker provocera fram något?

Som jag skrev tidigare, tycker du ska springa och stämma alla och envar runt omkring dig helt utan något personligt ansvar helt riskfritt.

Lycka till!
 
D Danne824 skrev:
Istället för detta dravel
Dravel var en bra beskrivning!
 
Nja, genstämning handlar om att man tar upp motanspråk i samma fall, så att man inte processar om mer eller mindre samma sak flera gånger. Att påstå att man kan stämma någon för att stämningen som sådan är kostnadsdrivande för en är något helt annat. Jag har svårt att se att det finns saklig grund för något sådant då de kostnader som uppstår genom en stämning rimligen är rättegångskostnader, vilka är ersättningsgilla om man vinner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Min jurist kostar 10.000 per timme för att svara dig som kärande.

Min jurist jobbade i 8 timmar med det svaromålet.
Inte ens i högprofilmål kommer rätten att godkänna uppenbart överdrivna juristkostnader.
 
D Danne824 skrev:
Min jurist kostar 10.000 per timme för att svara dig som kärande.
Det är därför vi har småmål, för att du inte ska kunna komma med den typen av ohemula kostnadsanspråk för skitsaker.
D Danne824 skrev:
Min jurist jobbade i 8 timmar med det svaromålet.
Beklagar, det kommer du inte få ersatt i den typen av fråga vi pratar om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.