Fairlane
4774 4774 skrev:
Men den gick sönder när ts satte nyckeln i låset så vem är säljare i den stunden?
Nej, den var trasig innan. TS har ju skriftligt från säljaren på att den varnat långt innan.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Ja men är det något att "bråka om". Husägande är ju ett konstant underhåll.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Ja men är det något att "bråka om". Husägande är ju ett konstant underhåll.
Ja när du köpt något och det visar sig att du fått något annat, detta handlar ju inte om underhåll.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Om du inte gjort det tidigare. Skriv en faktura till dödsboet på det belopp du vill ha. Sedan är det upp till dem att bestrida det och föra i bevisning varför de inte ska betala det.

Och till er som ojar er. Säljaren som dog var kanske rik som ett troll så det inte påverkar dödsboet nämnvärt att betala ut summan. Han hade kanske inga barn så det där om - oj va synd om barnen kanske inte ens är relevant.

Som nybliven änka så har jag fått betala det min man ådrog sig i sjukhusräkningar, vårdplats, hemtjänst m.m. då han blev sjuk i cancer. Är man skyldig någon ska man betala.

Det är knappast köparens fel att pumpen gick sönder. Han förväntade sig att få det han betalade för.
Det är den som kräver betalning som ska visa orsaken till kravet och att köparens undersökningsplikt är fullgjord.
Säljaren ska svara och visa att han fullgjort sin upplysningsplikt.
 
Tråden handlar inte om dolt fel utan om vårdplikt. Så nej, varken köparens undersökning eller säljarens upplysningar är det det handlar om.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Köparen hade förmodligen tillgång att bläddra i menyerna på värmepumpen för att leta efter loggade larm i samband med husvisning - så jag vill nog hävda att det ingår i köparen undersökningsplikt att hitta sådana saker och tex. få antalet timmar som kompressorn kört och därmed bedöma ålder och slitage etc...

värmeanläggning i ett hus är så pass viktigt och dyra anläggningar att man bör lägga lite krut på att kolla skicket på det eller ha någon som är kunnig på detta och titta igenom detta innan budgivningen.

Säljaren har å sin sidan kanske inte uppfattat att larmen har gett dessa konsekvenser som till slut gett havererad kompressor och förstått att det var viktig information - särskilt inte om det kommer larm ändå av olika nonsensfel av mindre betydelse.
dessutom var den upptagen med en betydligt svårare kamp med cancer.


jag håller inte med om bristande vårdnadsplikt då säljaren har ingen möjlighet att på något sätt stoppa processen när en värmepump håller på att rasa för att den är i slutet av sin livslängd.

+50 tusen för att byta en kompressor låter som ett pris man sätter för att man inte vill göra jobbet - som senare skrivet en kompressor för 13k plus hel arbetsdag (8 timmar) för 1000 kr/h för en kylnisse så hade reparationen gått på mindre än halva pengarna.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
L larssssa skrev:
Att det skulle bli så många tyckare som inte klarar av att läsa vad tråden handlar om kunde jag inte ens inbilla mig.

För att stilla några av er så åkte vi till huset DIREKT efter nyckelöverlämningen och fann att värmepumpen larmade bland mycket annat som inte var i sin ordning och vi reklamerade detta samma dag. Säljaren erkänner sedan i efterhand, skriftligt, att den har larmat tidigare och berättar hur man nollställer larmet. Något om detta har inte framförts i frågelistan där man har möjlighet att avskriva sig ansvar. En felsökning och utredning utförs av behörig tekniker där det fastslås att kompressorn varit trasig under en längre tid. Dessvärre går dessa inte att få tag i paketform vilket betyder att reparationen blir ett större ingrepp än vad det skulle bli om man bytte ut pumpen. En offert erbjuds trots det på ca 55.000kr för en reparation.
I vårt krav mot säljaren har vi räknat in ökade kostnader, felsökning och utredning pga haveriet. Så 1/4 är vad vi anser är berättigat och bör inte var några problem när man gör en vinst på +4 miljoner vid försäljningen av huset.

Att man är sjuk absolut men ska vi, höggravid fru och en tvååring vid tillfället, i en helt ny stad behöva lida för det? Nej säger jag, anlita företag eller be vänner och närstående om hjälp om du inte klarar av att uppfylla ditt ansvar.
Hej.
Det är tråkigt vad ni råkat ut för.

Vad jag har läst i värmepumpsforumet så är det en ComfortZone CE65 som har havererat för er, det en gammal VP som inte säljs längre.
Nibe själva säger att den har en livslängd på 15 år till 20 år.
Om jag skulle vara din motpart skulle jag hävda till att börja med åldern på VP,n och att ni borde insett att VP har en teknisk livslängd.
Du skriver att VP gick sönder samtidigt som ni satte nyckeln i låset, jag uppfattar det som att ni övertagit fastigheten då felet uppstod, men jag kan uppfatta din beskrivning fel.
Jag skulle också ifrågasätta din kyltekniker som har undersökt VP hur hen kan avgöra hur länge kompressorn varit trasig.
Som motpart skulle jag också fråga om ni har frågat fler än en service/installations firma om möjligheten till reparation.
Att den avlidne säljaren talar om hur man nollställer larmet ser inte jag som något erkännade att VP inte fungerat vid försäljning utan en upplysning om driften på VP,n.

Jag förstår att det är sura pengar, men även på Nibes hemsida rekommenderar de att byta till de nya modellerna med bättre verkningsgrad.

Om dödsboet kommer att ersätta er med 1/4 av kostnaden för inköp av en ny VP skulle jag bli mycket förvånad.

Men lycka till.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
Med tanke på den nya infon om modell på värmepumpen så är många av dessa mer än 15 år gammal och bör nog värderas som skrot direkt vid visning och huset värderas som att huset behöver en ny värmelösning snarast.

Ang larm så varnar denna modell ofta för kompressorfel även när det är överbelastning eller tex för högt mottryck för att man tex vridit igen för många termostater på elementen , har få element i slingan eller om det kommer lite luft med i vattenslingan. Så jag kan säga att troligen så har dom flesta som har haft en sån där pump nollat kompressorlarm på dom i tid och otid och det har i dom flesta fall varit en hel kompressor i verkligheten..
Dom larmar ofta för kompressorfel trots att det är helt andra problem så rejäl felsökning behövs för att vara säker på vad som är problemet.
därför startas dom om och nollar bort koderna för oftast är det inget fel, så att säljaren kunde detta är helt normalt i detta fall..
Sen är det klart att till sist så ger kompressorn upp i dom flesta värmepumpar av liknande modeller. Det är liksom en av dom rörliga delar som slits mest och oftast det som ger upp till sist.

Men att dra en direkt parallell att fel indikeringen med larmet automatiskt är exakt när kompressorn drog sin sista suck .. Nej knappast troligt

säljaren kan ju likväl hävda att den var trasig redan på visningen om den nu varit trasig länge enligt felsökningen , även elförbrukning bakåt i tiden på huset borde ev om den haft liknande förbrukning i övrigt kunna visa när kompressorn gick sönder för gott..

Men faktum kvarstår ingen kan garantera att en sån gammal värmepump går och hur länge till den går..

Hur som helst så är restvärdet på en troligen mer än 15 år gammal värmepump noll och inget och den borde av köpare eller sakkunnig (om man själv saknar kunskap) som tagits med på att uppfylla sin undersökningsplikt redan där konstaterats som gammalt skrot som slutar funka vilken dag som helst ,Så jag skulle säga att ts inte har en krona att hämta i det här fallet..

Att det dessutom av ts hintas om säljare som gör vinst på 4 miljoner så är det ju tydligt att det är så små belopp av köpesumman på huset som det är frågan om så det låter osannolikt att nån domstol skulle komma fram till att det är såna summor i den 15 åriga värmepumpen att det skulle påverka värdet på fastigheten.😀

så även om det är surt så är det nog 99% säkerhet att ts kommer få stå för sina kostnader själv för sin nya värmepump

Även om ts försöker greppa efter halmstrån i att säljaren borde tagit upp det i fel listor vid försäljningen så ja det hade varit bra ,men med uttjänt 15 år gammal värmepump så är den skrot och borde bytas ut till nåt modernt iaf och även om ts själv inte förstått det så är det nog fult rimligt att se en över 15 årig värmepump som totalt skrot som bör bytas snarast mot nåt bättre.

Så egentligen kommer ju ts själv fram till rätt svar i inlägg #3 om att det inte är dödsboets problem iochmed att man knappast kommer vinna i en rättsal och det är bara att inse att det är man själv som husägare som betalar för ny värmepump.. hade man haft ett solid case mot dödsboet där det är solklart att dödsboet ska betala så hade troligen man kommit fram till det redan där.. 😀
 
  • Gilla
trenchcoat och 2 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Hej.
Det är tråkigt vad ni råkat ut för.

Vad jag har läst i värmepumpsforumet så är det en ComfortZone CE65 som har havererat för er, det en gammal VP som inte säljs längre.
Nibe själva säger att den har en livslängd på 15 år till 20 år.
Om jag skulle vara din motpart skulle jag hävda till att börja med åldern på VP,n och att ni borde insett att VP har en teknisk livslängd.
Du skriver att VP gick sönder samtidigt som ni satte nyckeln i låset, jag uppfattar det som att ni övertagit fastigheten då felet uppstod, men jag kan uppfatta din beskrivning fel.
Jag skulle också ifrågasätta din kyltekniker som har undersökt VP hur hen kan avgöra hur länge kompressorn varit trasig.
Som motpart skulle jag också fråga om ni har frågat fler än en service/installations firma om möjligheten till reparation.
Att den avlidne säljaren talar om hur man nollställer larmet ser inte jag som något erkännade att VP inte fungerat vid försäljning utan en upplysning om driften på VP,n.

Jag förstår att det är sura pengar, men även på Nibes hemsida rekommenderar de att byta till de nya modellerna med bättre verkningsgrad.

Om dödsboet kommer att ersätta er med 1/4 av kostnaden för inköp av en ny VP skulle jag bli mycket förvånad.

Men lycka till.
Inte många rätt här, CE65 är ingen Nibe och det är ingen bergvärmepump utan en frånluftsvärmepump. Vad gäller verkningsgraden så hör CE65 till den typen som har en mycket effektiv scroll kompressor. Comfortzone är föregångare och var först med att introducera dessa långt innan Nibe kom med sina varianter. Livslängden för Comfortzone har erfarenhetsmässigt visat sig vara betydligt längre än den andra nämnda fabrikantens enklare modeller vilka inte ens är jämförbara
 
P polaris78 skrev:
Ang larm så varnar denna modell ofta för kompressorfel
Nu svamlas det vilt här, håll isär det som verkligen kommer från Nibe och blanda inte ihop det med andra fabrikat. Har själv en Comfortzone som många andra och det är mycket problem med det andra fabrikatet, bara läsa på i Värmepumpsforumet
 
P
K krambriw skrev:
Nu svamlas det vilt här, håll isär det som verkligen kommer från Nibe och blanda inte ihop det med andra fabrikat. Har själv en Comfortzone som många andra och det är mycket problem med det andra fabrikatet, bara läsa på i Värmepumpsforumet
Jag är fullständig på det klara med att comfortzone ce65 inte är en nibe och har ingenstans påstått det heller. Har vänner som jobbar med värmepumpar så "svammel" är nog det du själv håller på med..

Bild från rep manual ang comfortzone ce65 om du vill ladda ner hela pdf själv så finns den här: https://cdn.jseducation.se/files/pages/felsokningslista-comfortzone-ce.pdf
 
  • Skärmbild av en felsökningslista för Comfortzone CE65 värmepump med instruktioner om kompressorlarm och möjliga orsaker och åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får ursäkta mig så hemskt mycket, det var föregående talare jag menade, råkade bli fel i citeringen:

D Danne824 skrev:
Vad jag har läst i värmepumpsforumet så är det en ComfortZone CE65 som har havererat för er, det en gammal VP som inte säljs längre.
Nibe själva säger att den har en livslängd på 15 år till 20 år.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Säljaren är död och var vid försäljningen i sent stadium av cancer så kanske finns det en annan förklaring än att säljaren försökte blåsa TS. Intresset för gamla värmepumpar är sällan på topp när kräftan ätit sig in i en och man ligger på dödsbädden.
Jag tror absolut inte att säljaren försökte blåsa någon. Lika lite som jag tror att TS försöker blåsa dödsboet. Jag menade bara att det var mindre som talade för att TS försökte blåsa dödsboet, än tvärtom.
Som du säger, var det sannolikt bara något som glömdes, av säljaren i hans tillstånd. Kanske var han så dålig att han inte ens tagit reda på varför pumpen varnade. Så säljaren kanske inte visste att den var trasig.
Dock förändrar ju inte det saken för TS. Har man betalat för en fungerande värmepump, så ska den ju fungera vid inflytt, plus ett par dagar iallafall.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Jag tror absolut inte att säljaren försökte blåsa någon. Lika lite som jag tror att TS försöker blåsa dödsboet. Jag menade bara att det var mindre som talade för att TS försökte blåsa dödsboet, än tvärtom.
Som du säger, var det sannolikt bara något som glömdes, av säljaren i hans tillstånd. Kanske var han så dålig att han inte ens tagit reda på varför pumpen varnade. Så säljaren kanske inte visste att den var trasig.
Då delar vi gissning.

A AG A skrev:
Dock förändrar ju inte det saken för TS. Har man betalat för en fungerande värmepump, så ska den ju fungera vid inflytt, plus ett par dagar iallafall.
Ger mig inte in i den diskussionen när TS inte ens önskar den. Men låt oss säga att utifrån det juridiska perspektivet är situationen allt annat än självklar. Beror på utfästelserna i avtalet.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ger mig inte in i den diskussionen när TS inte ens önskar den. Men låt oss säga att utifrån det juridiska perspektivet är situationen allt annat än självklar. Beror på utfästelserna i avtalet.
Det är naturligtvis helt sant, varpå man aldrig kan säga hur saken skulle dömts i ett mål. I det här fallet är jag dock ganska säker på att försäljningen skett med avsägelse av ansvar för dolda fel, eller andra utfästelser. Hade så varit fallet, tror jag inte att frågan hade ställts här. Iallafall inte utan att fråga om eventuella utfästelser.
Men man kan naturligtvis inte vara säker.
Talar man om saken mer generellt, är det dock som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.