Nissens Nissens skrev:
Nja, 60 talisterna var i 30 årsåldern när bostadsmarknaden kraschade på 90-talet, det var nog många som passade på att lämna sina lägenheter för att köpa sitt första hus då. Det var ju rea. 😊
Var lite andra tider då, var man 30 år fyllda så hade man redan skaffat barn och hus. Om man inte var överliggare dvs. I allafall ute i landet, bor man i människobyn så fördröjs familjebildandet några år.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, 60 talisterna var i 30 årsåldern när bostadsmarknaden kraschade på 90-talet, det var nog många som passade på att lämna sina lägenheter för att köpa sitt första hus då. Det var ju rea. 😊
Vi sålde vårt BR parhus för bra vinst 1991, gav 25" -86 och sålde för 380"
Men en arbetslös granne sålde för 1 krona 2 år senare för att bli av med det, föreningen fick 3 dubbla avgifterna för att överleva och ta in 100" i extra insats.
Den som köpte huset fick alltså betala 100.001 kronor.
Idag betingar de husen 2,5-3 miljoner, var uppe på 4 när det var som dyrast för 2 år sen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi sålde vårt BR parhus för bra vinst 1991, gav 25" -86 och sålde för 380"
Men en arbetslös granne sålde för 1 krona 2 år senare för att bli av med det, föreningen fick 3 dubbla avgifterna för att överleva och ta in 100" i extra insats.
Den som köpte huset fick alltså betala 100.001 kronor.
Idag betingar de husen 2,5-3 miljoner, var uppe på 4 när det var som dyrast för 2 år sen.
Köpte lägenhet för 4,2 miljoner 2013 och sålde för 7,5 miljoner 2017, det var en bra affär.
 
I InsidersUnited skrev:
Var lite andra tider då, var man 30 år fyllda så hade man redan skaffat barn och hus. Om man inte var överliggare dvs. I allafall ute i landet, bor man i människobyn så fördröjs familjebildandet några år.
Jo det lär väl fortfarande vara ett minimum.

Finns ingen anledning biologisk att vänta till över 30år.

Jag och frugan är nu gamla och härstammar från åttiotalet. Från 85 och 88.

Ville ju vara klar med allt före 30. Båda flyttade hemifrån vid 18år till villa.
Byggde eget vid 32/29 vilket var i senaste laget och var klar med tre barn då och utbildning.

Förväntar oss att barnen sticker vid 18år och är således helt fri när vi närmar oss 50.
Då är vi skuldfria med bra sparande och kan egentligen gå i pension. Resten tar vi därifrån.
 
Många skriver om att det på något sätt är obligatoriskt att jobba till 65 år för att få en pension att leva på.

Jag har sedan länge följt ett antal bloggar där helt vanliga människor sparar en större del av sin inkomst istället för att dras med i den där konsumtionshetsen som kan drabba de som måste byta bil var tredje år.

Den bästa bloggen är utan tvekan https://snalgrisen.blogspot.com/

På ett lättfattligt och lättläst språk, med skärmdumpar direkt från Avanza varje månad skrivs det om alla de vardagliga bestyr som en barnfamilj kan råka ut för, samtidigt som planen för båda föräldrarna är att sluta jobba där han är 55 och hon är 45 år. Då kan de via aktieutdelnigar plocka ut runt 70000 kr i månaden. Det verkar som om han tänker ta ut sin tjänstepension vid 55 och 5 år framåt, och då får ytterligare 25000 kr i månaden skattat och klart. De är två helt vanliga svenssons, han verkar jobba inom IT och hon inom vården, båda högskoleutbildade. Hon verkar vara invandrad, typ från filipinerna eller thailand. Jag blev väldigt sugen på att göra något liknande, ha en plan, spara en sto del av lönen, låta börsen göra sitt och sen kvittera ut frukterna av allt slit med kanske 30-40 år kvar att leva, utan att behöva jobba om det nu lockar. De verkar inte sakna bekvämligheter, de har pool, nyss byggt stort garage etc. Han skriver även mycket om det psykologiska med att sluta jobba, och vad som kan påverkas av att inte ha ett fast jobb, bankkontakter etc. De började med 500000 kr sparat 2016 och har idag en portfölj på 4500000 kr och får ut ca 35000 kr i månaden i aktieutdelningar.

En annan blogg med en yngre person utan barn är https://www.kronantillmiljonen.se/ . han skriver om allt möjligt, men har även han för avsikt att leva på aktieutdelningar och slippa jobba tills 65 år. De har nyss fått barn och frestas att ta av besparingar för att bekosta renoveringar etc. Även denna blogg är lättläst men kanske riktar sig främst till de som inte har barn eller precis har fått.

Sen finns det massvis med bloggar om FIRE, där folk snålar som fan och lever ute i skogen. De tycker jag inte är så intressanta. Snålgrisarna gillar jag att läsa om just för att de är vanligt folk och de köper saker på ett smart sätt, genom kampanjer, att göra mycket själv. Vi har själva byggt en pool enligt deras koncept att sätta samman billiga och dyrare grejor.

Ett problem med att flytta till hyresrätter är att

1) Det finns knappt några i vettiga områden
2) De som finns kräver fasta jobb eller rejäla pensioner

Det allra bästa är nog att bo kvar i den bostad man bor, om man nu trivs där. Jag kan tänka mig att pensionärer kanske tycker att ett vanligt villaområde blir lite för livat när barnfamiljer flyttar in och studsmattorna sätts upp. Jag hade nog inte velat bo så när jag blir gammal, då vill jag ha bekvämligheter och lugn och ro, samt mycket resor. Vi bor i villaområde idag och hade antagligen sålt och flyttat till bostadsrätt när barnen är utflugna och vi fortfarande har anställningar.

Intressant tråd för övrigt!
/S
 
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett annan sida på pension. Alla ni som är födda på 70 talet, börjar nu att nu närma sig brytpunkten. då ska ni tänka till lite, Det är något som ingen talar om, varken staten eller pensionsmyndigheten säger, är en förborjad hemlighet. Tex om ni börjar ta ut pension vid 65 och slutar jobba då, Ni förlorar många tusenlappar. Då får ni tex 10000 kr i månaden ( vet att många har mer ) och endast det beloppet. Fortsätter ni med det så tappar ni massor. Jobbar ni till 70 och inte tar ut pensionen så förlorar ni 100 tals kkr per år.
Tex hoppar över 1 år och inte tar ut pensionen så blir det ca 120 tusen varje år som inte den tas ut, tänk då att det är 10 åts bortfall, är lika med 120 tusen/år som inte behöver betalas ut. Ni ska jobba vidare om ni kan och ta ut pension till fulla och stoppa dom i madrassen och leva på det ni tjänar som anställd. Då om ni lever 10 år till, så har ni ett kapital på 600 kkr när ni slutar vid 70, jobbar ni längre så ökar det med 120 kkr varje år. Inte en föraktfull summa som det går gott att leva på.
Sen med att arbeta förbi 65, men samtidigt jobba, gör att det finns ett jobbskatteavdrag med som dras av i en fallande skala. Så varför sko staten på dessa pengar, jag gör det inte och lever gott på fortsatta inkomster, utan att tulla på pensionen, dom hamnar i madrassen ( kontot )
Så ta ut allt i pension vid 65 och jobba vidare om det går, så finns det kapital att ha det gott på sen. Utbetalt belopp ökar under tiden, då pensionen är på inkänt belopp och efter som ni jobbar ökar den delen.
 
M maria01 skrev:
vart i stockholm hittar man den?
Du tror väl inte att hyresrätterna i Stockholm motsvarar bostadsrätterna och villornas pris jämfört med övriga landet? Det är inte dyrare att hyra en trea i Stockholm än i Skövde. Såvida du inte ska hyra något nybyggt. Man får inte sätta vilken hyra man vill i Sverige. Det svåra är att få tag i ett förstahandskontrakt.

Sedan är det väl bättre att gå från villa till en mindre bostadsrätt. Då blir det ändå miljoner kvar.
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Du tror väl inte att hyresrätterna i Stockholm motsvarar bostadsrätterna och villornas pris jämfört med övriga landet? Det är inte dyrare att hyra en trea i Stockholm än i Skövde. Såvida du inte ska hyra något nybyggt. Man får inte sätta vilken hyra man vill i Sverige. Det svåra är att få tag i ett förstahandskontrakt.

Sedan är det väl bättre att gå från villa till en mindre bostadsrätt. Då blir det ändå miljoner kvar.
Det svåra är att få tag i ett förstahandskontrakt det jag mena och om man hittar ett så är ddet ofta nya med dyra hyror
 
JanneJanne123
Hellre ättestupan än att sätta mig i en hyresrätt på ålderns höst.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hellre ättestupan än att sätta mig i en hyresrätt på ålderns höst.
Håller med. Bara ordet är ett skämt. Finns inget rätt i hyresrätt.
 
  • Gilla
Vispen74 och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vart i stockholm hittar man den?
På Lidingö ligger en etta på ca 7000 i månaden, åtminstone där jag bott. Lidingö är iofs inte Sthlm.
 
Unikt namn
Att bara få ett 1:a handskontrakt i Stockholm är klurigt, att dessutom få rimlig hyra måste ju vara snudd på omöjligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det finns ett annan sida på pension. Alla ni som är födda på 70 talet, börjar nu att nu närma sig brytpunkten. då ska ni tänka till lite, Det är något som ingen talar om, varken staten eller pensionsmyndigheten säger, är en förborjad hemlighet. Tex om ni börjar ta ut pension vid 65 och slutar jobba då, Ni förlorar många tusenlappar. Då får ni tex 10000 kr i månaden ( vet att många har mer ) och endast det beloppet. Fortsätter ni med det så tappar ni massor. Jobbar ni till 70 och inte tar ut pensionen så förlorar ni 100 tals kkr per år.
Tex hoppar över 1 år och inte tar ut pensionen så blir det ca 120 tusen varje år som inte den tas ut, tänk då att det är 10 åts bortfall, är lika med 120 tusen/år som inte behöver betalas ut. Ni ska jobba vidare om ni kan och ta ut pension till fulla och stoppa dom i madrassen och leva på det ni tjänar som anställd. Då om ni lever 10 år till, så har ni ett kapital på 600 kkr när ni slutar vid 70, jobbar ni längre så ökar det med 120 kkr varje år. Inte en föraktfull summa som det går gott att leva på.
Sen med att arbeta förbi 65, men samtidigt jobba, gör att det finns ett jobbskatteavdrag med som dras av i en fallande skala. Så varför sko staten på dessa pengar, jag gör det inte och lever gott på fortsatta inkomster, utan att tulla på pensionen, dom hamnar i madrassen ( kontot )
Så ta ut allt i pension vid 65 och jobba vidare om det går, så finns det kapital att ha det gott på sen. Utbetalt belopp ökar under tiden, då pensionen är på inkänt belopp och efter som ni jobbar ökar den delen.
Jag gillar uttrycket "om ni lever". Det vet man ju inte. Jag lämnade skeppet vid 63 och har en hyfsad pension efter 48 år i grottekvarnen. Skulle aldrig falla mig in att jobba en dag längre än 65. Nu hade jag turen och möjligheten att kunna gå tidigare. Så jäkla sköönt.
Eftersom man inte vet något om framtiden så valde jag att leva istället för jobbmåste.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan fråga vilken mäklare som helst, de är alla överens om att det är tre saker som främst sätter värdet på ett hus.

Det är dessa:

1, Läget
2, Läget
3, Läget

Det har alltså inget att göra med vad det kostar att bygga ett hus..
Men tycker inte du att det är lite lustigt att det som är läge idag inte var det igår?
Varför satte inte läget värdena för 40 år sedan?
Då var det inte stor skillnad var i landet du bodde.
Byggde du samma hus på olika ställen i landet låg priserna nära varann, drt var inte de ohemula skillnader det är idag.
Mäklarna kan hävda vad dom vill.
Vad är ett bra läge?
Är det ett inklämt hus utan utsikt mitt i en negerby på Lidingö?
Hur kommer det sig att Huddinge var ett bättre läge på 80 talet än Lidingö?
Att folk är villiga att betala överpriser har endast med en sak att göra. Det är möjligheten till rikedom den dagen man säljer.
Kom inte och påstå att alla lägen i t.ex Sthlm är bra lägen.
En annan sak som påverkar är amorteringsfrihet och låg amortering. Fram till 90 talskrisen var det 40 års löptid och full amortering med räntor på 11-12 procent. Då spelade läget inte så stor roll. Kåkarna ökade knappt i värde alls.
Inför samma regler nu till de räntor som gäller idag och du ska få se en störtdykning av fasighetsvärdena oberoende av läge.
 
H hellem skrev:
Har dålig med inkomst just nu samt stora ränte- och uppvärmningskostnader så just nu känns det lockande om jag kunde hitta en hyreslägenhet i Stockholm för familjen på 6 personer. Bara det är nästan en omöjlighet. Skulle vi sälja till samma pris vi köpte för 2017 skulle vi ha 8 miljoner fritt efter lån, mer sannolikt närmare 10, men svårt att avgöra i dagens marknad.
Du har alltså amorterat 8 milj på 7 år?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.