Fairlane Fairlane skrev:
Att frigöra kapital för att resa är något helt annat än att låna för resa.
Inte om ens fastighet används som garant att frigöra det kapitalet.
Det är ju per definition att utöka lån för att få pengar till resan.

Sånt som normalt funtade människor tar en del av lönen till och stoppar i ett semesterspar.
 
Fairlane
P Pligg85 skrev:
Inte om ens fastighet används som garant att frigöra det kapitalet.
Det är ju per definition att utöka lån för att få pengar till resan.

Sånt som normalt funtade människor tar en del av lönen till och stoppar i ett semesterspar.
Ok, jag har en fastighet värd 10 miljoner och jag har lån på 2 miljoner.
Jag säljer nu min fastighet för att få loss pengar för att resa under resten av mitt liv.

Det är alltså per definition att utöka lån för att få pengar till resan??

Låt oss enas om att vi definierar lån väldigt olika...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag behöver inte behålla huset för att kunna låna på det till barnen, deras insatser till när de flyttar hemifrån (det börjar vara nära nu) har jag redan plockat hem på börsen. Nu vill jag nog behålla huset ändå, jag trivs fantastiskt bra ute på landsbygden strax utanför Göteborg. Nära till allt, men ändå mitt ute i ingenstans.

Jag har dock full förståelse för de som flyttar till lägenhet. Hittar man bara rätt så kan det vara väldigt billigt även i en hyresrätt, men den är det ingen med dålig ekonomi som får...
...syrran har kollat runt ett tag och ofta är de bästa lägenheterna inte så farligt dyra i hyra (bra placerade, inte nödvändigtvis i bästa möjliga skick), men det beror ju också på vad man prioriterar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Pga diverse stickspår har jag inte läst varenda ord i den här tråden, men en post de flesta verkar glömma är avskrivningar. En driftkostnad bör enligt min mening också ta höjd för underhåll och reparationer som en löpande kostnad. Som exempel kostar en bergvärmepump runt 100kkr idag och håller kanske i 20 år. Det handlar om en kostnad på drygt 400 kr i månaden. Summera ihop vitvaror, tätskikt, ytskikt osv. så visar det sig ganska snabbt att den där typiska jämförelsen med hyresrätt och äganderätt haltar.
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
kisumisu
H Harald Blåtumme skrev:
Finns inget mera prisvärt än att bo i ett avbetalt hus, enbart löpande kostnader el, vatten osv. Flytta till bostadsrätt blir ett rejält ekonomiskt avbräck för de flesta skulle jag tro.
Håller fullständigt med dig!

Haft den här diskussionen med bla kollegor som anser att det så ekonomiskt bo i brf.

Här förstår jag ts, i hyresrätt är du bunden högst 3 månader, betalar ingen insats, allt är "plug and play" går nåt sönder är det värdens problem!

I brf, du får inte göra som du vill föreningen bestämmer regler men du har ändå full ansvar betala själv om något går sönder, du måste köpa tom sälja och hitta köpare om du ska flytta, du har oftast en väldigt hög avgift som ändå inte inkluderar allt. På de sistnämnda finns dock olika avtal.

Har bott i BRF. Första lägenheten var väl okej allt var "inkluderat i hyran" som då var 2500kr, värme, tv, internet, garageplats, el, vatten etc.... Sen när jag började kolla på nytt boende då jag ville ha större. En brf radhus som är bara hälften i storlek än min nuvarande hus hade hyra på 7000kr mån. Det enda som ingick var kallvatten, sopor och 1 p-plats utan nån möjlighet till motorvärmare.
Värmen var direktverkande el. Ingen möjlighet till nåt annat system är ju brf där du inte får göra några väsentliga ändringar.

Satsade hälften mer i inköp (som idag är redan bortbetalat lånemässigt) och bor i hus. Garage och fri parkering till flera bilar.
Det jag skulle betalat bara i avgift är det som ca går till hela husets drift inklusive värmen, hushållsel, internet, tv etc...
 
Redigerat:
  • Gilla
BL66 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur många 40-åringar (eller för den delen oavsett ålder) sitter med 10 miljoner i fritt kapital efter att ha sålt bostaden och vill flytta till hyreslägenhet?

Snittpriset på en villa i Sverige är 3,6 miljoner och sjunkande.
Inte ens i Stockholm kommer du upp i 8 miljoner, snittpriset där är 6,5 miljoner (och sjunkande).
[länk]

Om det vore så bra att bo i hyreslägenhet och ha pengarna på börsen, varför är det då så få som lever så?

Men ok, testa och rapportera hur det gick 😎
Jag får ganska exakt 3 miljoner för min gamla 2:a belägen i en trevlig förort till stockholm.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jag får ganska exakt 3 miljoner för min gamla 2:a belägen i en trevlig förort till stockholm.
köpt för?
 
J JBa skrev:
Lite lösa funderingar från mig som är lite av en filosofisk JvA-typ.

Får man verkligen "loss" kapitalet vid en försäljning. Du lär ju placera kapitalet någon annanstans och därigenom binda upp kapitalet som inte kan användas till att bränna på livsnjutande saker. Bränner man dem på livsnjutande saker så blir den där fiktiva 10% avkastningen inte så stor i reala pengar i slutändan.

Vad är livsnjutande saker? Är det något som måste vara upplevelser långt bort från bostaden? Måste det kosta en massa? En viktig livsnjutande del för mig året om, antingen själv eller tillsammans med hela eller delar av familjen, är att använda och njuta av möjligheterna som vår fastighet ger vad gäller träning och avkoppling. Man ska kunna se något värde av en vädermässigt trist novemberdag och inte bara drömma sig bort till nån dag längre fram när man kanske inte ens kan göra det man ville göra.

Vad vill man kapitalet ska möjliggöra? Bra boende och en bra vardag, ny heltidssysselsättning som daytrader eller konsumera upplevelser. Ja, det beror säkert mycket på vad man värdesätter här i värden.
"binder" du upp kapitalet, vi säger 6 miljoner på ett räntekonto eller indexfonder, så får du troligen avkastning i betydande summa, och du kanske tom kan sluta jobba om någon skulle vilja det. Det är väl rätt livsnjutande för en del, om det nu inte vänder åt andra hållet med börskrasch. Men inte alla gillar bo i hyresrätt, om nu denna möjlighet finns.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
kisumisu
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
"binder" du upp kapitalet, vi säger 6 miljoner på ett räntekonto eller indexfonder, så får du troligen avkastning i betydande summa, och du kanske tom kan sluta jobba om någon skulle vilja det. Det är väl rätt livsnjutande för en del, om det nu inte vänder åt andra hållet med börskrasch. Men inte alla gillar bo i hyresrätt, om nu denna möjlighet finns.
Att sluta jobba för den summan är kanske att ta i. Även om räntorna är höga idag tar ju banken mycket i vinst och sen tar staten i räntevinster skatt 😂 sen sist men inte minst inflationen tar resten.

Som jag ser det, är det bättre investera pengarna i nåt annat än aktier, bankkonton osv. T ex just i bostäder, kanske själv bli en hyresvärd 🤔
Eller så lägger man pengarna på saker i huset som gör det billigare att bo där. T ex värmesystem, isolering, nya fönster o dörrar, solpaneler osv kanske tom till en elbil så man slipper dyra bränslekostnader.

Sedan behöver man ju inte nödvändigtvis bo på hyra. Tänker man sluta jobba så spelar det ju ingen roll var man bor. Då kan man ju lätt köpa ett hus utanför Stockholm för billig peng utan lån.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Jag däremot förstår att det finns fördelar att frigöra bundet kapital, men jag tycker för egen del inte att de fördelarna är tillräckliga då de löpande inkomsterna överstiger de önskade levnadsutgifterna som det är nu.

Jag feltolkar kanske vad du skriver här ovan, men jag kan inte se att jag skulle få mer kapital för att jag säljer en betald kåk, däremot blir kapitalet ju lätttillgängligare när det inte är bundet i fastigheten (jag skulle känna en viss press på mig själv att förränta ett sådant frigjort kapital i miljonklassen så att det inte äts upp av inflationen)

För landet och orten man bor på är det förmodligen positivt om 50-60plussare säljer av sina onödigt stora bostäder och väljer nått mindre.
Ingen har väl påstått att man får mer kapital för att man säljer sitt hus?

Däremot blir kapitalet fritt, alltså inte bundet. Självklart skall man inte sätta pengarna på något bankkonto, är man en försiktig general kan man köpa in sig i en indexfond tex.

Sedan får man ju möjlighet att göra precis vad man känner för, allt ifrån resor till att hjälpa ungarna ekonomiskt och skämma bort dem och sig själv. Känns som ett bra alternativ till att hålla kapitalet för sig själv tills man lämnar in.

Det blir ju lite som att fördela arvet medan man lever, kul att se det komma till användning. 😊
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens
M MrDizzy skrev:
köpte in i 10 fonder med 2500 kr / st för ganska länge sen.... idag är det två som ligger plus (lite grann) resten så mycket back att du skulle gråta om du stoppat in pengar i dem samtidigt som jag ;)
Är du försiktig skulle du köpt indexfonder. Mindre risk och säkrare avkastning. 😊
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag har en fastighet värd 10 miljoner och jag har lån på 2 miljoner.
Jag säljer nu min fastighet för att få loss pengar för att resa under resten av mitt liv.

Det är alltså per definition att utöka lån för att få pengar till resan??

Låt oss enas om att vi definierar lån väldigt olika...
Snälla, du citerade ju till och med mig när jag ordagrant säger utökat lån som definition av att frigöra kapital.
Du säger sälja. Alltså avyttring av tillgångar.
Först ska du sälja för 5 miljoner och har lån på 2, sen 10. I eftermiddag ska du väl fiktivt sälja för 15 miljoner.

När man pratar om att frigöra kapital så är det nästan uteslutande att belåna upp en befintlig säkerhet.
 
Fairlane
P Pligg85 skrev:
Snälla, du citerade ju till och med mig när jag ordagrant säger utökat lån som definition av att frigöra kapital.
Du säger sälja. Alltså avyttring av tillgångar.
Först ska du sälja för 5 miljoner och har lån på 2, sen 10. I eftermiddag ska du väl fiktivt sälja för 15 miljoner.

När man pratar om att frigöra kapital så är det nästan uteslutande att belåna upp en befintlig säkerhet.
Nu rörde sig tråden om att sälja en bostad för att frigöra kapital. Jag anser helt enkelt att vi menar helt olika saker när vi talar om att frigöra kapital. Jag tror de flesta anser att man frigör kapital om man säljer en stor villa i Djursholm och köper ett litet hus på landet för att sen bara njuta av de pengar man har resten av livet, medan du inte verkar anse det eftersom man inte för det för att få en högre avkastning.

Rent generellt anser jag inte att man frigör kapital genom att ta ett lån, men ok, är man lågt belånad så är det inte helt otänkbart att räkna så. Säg att man varje månad sätter in 5000 kr till resekontot och amorterar 5000 kr. Eller att man amorterar 10000 kr och utökar lånet en aning när man tänker resa. Det är ingen större skillnad anser jag, men det ena är tydligen rätt och det andra urkorkat...

Beloppen på fastigheter som jag anger är givetvis helt fiktiva för att visa en poäng. Vad jag personligen har är fullständigt ointressant.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ingen har väl påstått att man får mer kapital för att man säljer sitt hus?
Jo du påstod faktiskt det.
Nissens Nissens skrev:
Självklart har man mer kapital när man sålt sin fasta egendom än om man inte har gjort det.
Självklart ska du sälja och leva upp tillgångarna om det är vad du vill, men kapitalet blir inte större för att man frigör det.
 
Nissens
F fribygg skrev:
Jo du påstod faktiskt det.
Då missförstod du det. Man får loss det bundna lkapitalet, vilket betyder att du får tillgång till mer kapital än när det var bundet.
F fribygg skrev:
Självklart ska du sälja och leva upp tillgångarna om det är vad du vill, men
Om det är att leva upp tillgångarna att tex ge barnen ett slags förtida arv så kan du ju tycka det. Jag ser lite snnorlunda på det. Men visst handlar det om att använda en del också. Rätt trist att aldrig få glädje av dem genom att ha dem bundna resten av livet. 😊
F fribygg skrev:
kapitalet blir inte större för att man frigör det.
Vilket jag självklart aldrig påstått.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.