Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
Nu känner jag riktiga människor som bor i Dnipro och de håller nog inte med om att var någon slags propaganda med "intermediate-range ballistic missile," or IRBM som det heter.
Jag ser mer skräck i deras FB-inlägg.

[länk]
Jag vet att attacken drabbade samhället hårt och många dog eller skadades.
Lika illa som en värre rysk bombning under fortsättningskriget. Det vill inte säga litet. Nu som då så finns det inge bra motmedel ifall det händer igen.

Däremot så är jag övertygad om att den påföljande debatten var till mycket stor del orkestrerad av ryska skrämselpropagandister.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Inte alls. Heimlaga har kommit med allehanda förolämpningar som strider mot normal hyfs samt diverse forumregler. Är man rent oförskämd, får man tåla lite mothugg. Tycker du inte det?
Jag vet förstås inte vad Abies koreana tycker, men kanske får reda på det när jag har läst ut tråden. 🙃)
Jag tycker dock att man inte ska svara på en förolämpning med en förolämpning. Om man tycker att en skribent är ohyfsad och bryter mot forumreglerna så bör man anmäla det till forumets moderatorer.

En forumdiskussion blir bättre om man stryker okvädningsorden innan man lägger på sin kommentar.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
[…] annekteringen av Porkkala […]
Porkala arrenderades väl av Sovjetunionen? Inte annekterades?
Och lämnades tillbaka någon gång under 1950-talet (tror jag).

H heimlaga skrev:
Jag vet att attacken drabbade samhället hårt och många dog eller skadades.
Lika illa som en värre rysk bombning under fortsättningskriget. Det vill inte säga litet. Nu som då så finns det inge bra motmedel ifall det händer igen.

Däremot så är jag övertygad om att den påföljande debatten var till mycket stor del orkestrerad av ryska skrämselpropagandister.
Jo det håller jag med om och missilen är brutal... laddar man med kärnvapen så är det nog GodNatt.

Klart otrevlig utveckling hursomhelst och jag tror inte Putin viker ner sig.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo ser man historiskt så har man klarat det i många fredsförhandlingar.
Från en styrkeposition, ja.
P paralun skrev:
Man brukar komma till en gräns där det mänskliga lidandet är för högt och sedan sätter sig ner oavsett om man inte tål varandra.
Ryssland har ingen sådan gräns.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nej jag ser det utifrån att i princip alla krig slutar med en fredsförhandling och har så varit under århundraden.
Andra världskriget slutade inte med några fredsförhandlingar.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau vad jag vet så avtalades ingenting angående Afganistan men USA lämnade och det då med både Trump samt slutgiltigt Bidenadministrationen som beslutade det.

[länk]
Som vanligt läser du inte länkarna du ständigt tvingar på oss andra.

Andra meningen säger att man signed a deal men i din värld betyder det att inget avtalades 🤣🤣

« In February 2020, the Trump administration and the Taliban signed the United States–Taliban deal in Doha, Qatar

Kan du inte ransonera ditt skrivande i 5-11 trådar där du i vitt skilda ämnen claimar sånt som lätt bevisats vara fel, så höjer vi standarden lite…

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Från en styrkeposition, ja.

Ryssland har ingen sådan gräns.
Jo är ganska säker på att det finns en gräns även med en "köttkvarnstaktik, mer att man inser att det här går inte längre och då både mänskligt lidande och ekonomiskt vad det kostar. Jag ser väl mer att Ukraina måste inse det här.

"Köttkvarnstaktik har ju Ryssland och gamla Sovjetunionen använt tidigare och tydligt under 2a världskriget men allt har sin gräns.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo det var väl med säkerhet USA's bittraste fredsförhandling men den genomfördes.
Vilken fredsförhandling syftar du på?
P paralun skrev:
Sen det som avslutade andra världskriget var väl den mest blodiga avslutet där då USA till slut kuvade Japan med två atombomber, 150000-250000 japaner strök med och Japan gick med på en fredsförhandling.

[länk]
Japan kapitulerade villkorslöst.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
returen returen skrev:
GS lantmäteriet borde sitta inne för alltid pgs landsförräderi tyvärr är dödstraffet avaktiverat i fredstid
Dödsstraff är inte tillämpbart i Sverige överhuvudtaget, varken i fred eller i krig.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Njau vad jag vet så avtalades ingenting angående Afganistan men USA lämnade och det då med både Trump samt slutgiltigt Bidenadministrationen som beslutade det.

[länk]
Har du läst de två första meningarna i den artikeln?

• Älska
sysmali
  • Laddar…
P pmd skrev:
Porkala arrenderades väl av Sovjetunionen? Inte annekterades?
Och lämnades tillbaka någon gång under 1950-talet (tror jag).
Ja, officiellt så hette det så att Porkala arrenderades av Sovjet. Det var en känslig plats för Sovjet eftersom man från Porkala kunde kontrollera Finska viken. Arrendet var inte frivilligt...

Ja, det lämnades tillbaka i mitten på 50-talet, tidigare än planerat. Jag minns ännu berättelserna om hur gräsligt misskött området var när Sovjet lämnade det. Det var förfall i ordets rätta bemärkelse.

Jag hittade detta;

https://blogs.abo.fi/historia/2024/...-kalla-krigets-drama-vid-helsingfors-troskel/

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har du läst de två första meningarna i den artikeln?
Där hann jag före 😉.

Nej PARALUN läser aldrig det han länkar, det har vi otaliga exempel på.

• Gilla
  • Älska
sysmali och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dödsstraff är inte tillämpbart i Sverige överhuvudtaget, varken i fred eller i krig.
Jodå
om inte så se i ukraina där de avrättar fångar till höger och vänster

Z Zodde skrev:
Där hann jag före 😉.

Nej PARALUN läser aldrig det han länkar, det har vi otaliga exempel på.
?? Dags för dit evinnerliga norska gräl igen ??

• Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.