D djungelkatt skrev:
Det finns även forskning som talar för att skogsbränder ökar med klimatförändringarna.
Kan vara ytterligare än anledning att avstå vedeldning då det är den energiform som har högst klimatpåverkande utsläpp av alla i närtid.
Det här med skillnaden på fossil och biogen koldioxid är ingenting du har hittat där du söker information om vedeldningens fördärvliga verkan på den svenska folkhälsan och klimatet?

D djungelkatt skrev:
Jag förhåller mig till forskning medan du slänger dig med egna sanningar.
Tex så finns det forskning som säger att det dör ungefär lika många av vedrök som av totala trafikutsläpp, dvs både avgaser och slitagepartiklar.
Det finns säkert någon uppskattning på hur många som dör av utsläpp från skogsbränder också om du googlar lite. Så slipper vi dina killgissningar.
Det finns även forskning som talar för att skogsbränder ökar med klimatförändringarna.
Kan vara ytterligare än anledning att avstå vedeldning då det är den energiform som har högst klimatpåverkande utsläpp av alla i närtid.
Antar att du är en aktivist som inte inser de stora sammanhangen utan plockar dina tjejgissningar från luften.
Om du inte fattar att alla partiklar är lika farliga eller ofarliga utan väljer att just vedeldning är farligare än när biomassa brinner okontrollerat i veckor i skogen så hjälper det inte med ett input av sunt förnuft.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här med skillnaden på fossil och biogen koldioxid är ingenting du har hittat där du söker information om vedeldningens fördärvliga verkan på den svenska folkhälsan och klimatet?
Jo det har jag nämnt många gånger.
Vedens koldioxid beräknas ha en atmosfärlivstid på ca 100år.

100 år är en lång tid när det kommer till alla uppsatta uppvärmningsmål etc

D djungelkatt skrev:
Jo det har jag nämnt många gånger.
Vedens koldioxid beräknas ha en atmosfärlivstid på ca 100år.

100 år är en lång tid när det kommer till alla uppsatta uppvärmningsmål etc
Föreslår att du läser på lite, CO2 är CO2 oavsett källan det kommer från, samt att CO2 är livsnödvändigt för oss.
All denna aktivism som har inbillat en del att CO2 är en farlig gas, det är den inte utan en livsnödvändighet för alla växter och oss.
Sedan om halten blir väldigt hög kan det bli annat men där är vi väldigt långt borta.

Här ligger min fjättrade koldioxid, har tänkt att befria den etappvis de kommande 2-3 åren.

En hög av vedstammar staplade ute i naturen, omgiven av träd och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Jag förhåller mig till forskning medan du slänger dig med egna sanningar.
Tex så finns det forskning som säger att det dör ungefär lika många av vedrök som av totala trafikutsläpp, dvs både avgaser och slitagepartiklar.
Det finns säkert någon uppskattning på hur många som dör av utsläpp från skogsbränder också om du googlar lite. Så slipper vi dina killgissningar.
Om du nu förhåller dig till forskning, hur kommer det sig då att du inte kan prestera en eller flera (vetenskapliga) källor till dina påståenden?

Beskriv också vad som menas med förtidiga dödsfall.

Att bara haspla ur sig ett påstående, och inte ens om man blir ombedd om det, kunna ge källhänvisningar är mycket dålig netikett.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Föreslår att du läser på lite, CO2 är CO2 oavsett källan det kommer från, samt att CO2 är livsnödvändigt för oss.
All denna aktivism som har inbillat en del att CO2 är en farlig gas, det är den inte utan en livsnödvändighet för alla växter och oss.
Sedan om halten blir väldigt hög kan det bli annat men där är vi väldigt långt borta.
Ja precis. CO2 från biomassa bidrar lika mycket till uppvärmning oavsett om den e fossil eller ej. Därför är det tveksamt att på kort sikt särskilja dem.

Så jämför man ved och fossil energi så släpper veden ut mer CO2 än fossila alternativ per genererad värme.
Dessutom mycket mer metan och sot som också påverkar klimatet mycket.
Detta gör småskalig vedeldning till det energislag som har störst negativ påverkan på klimatet på kort sikt.

Bra också att du också skiljer på miljö och klimat.
CO2 från grannens skorsten är inget som påverkar hälsan att andas in. Men ozon, benzapyren, CO, metan, sot, svavel o kväveföreningar, tungmetaller osv som vedröken innehåller är skadligt för hälsan .

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Här ligger min fjättrade koldioxid, har tänkt att befria den etappvis de kommande 2-3 åren.

[bild]
Och det jobbiga faktumet är, att om du struntar i att elda upp veden och i stället låter den ligga och förmultna, kommer det också frigöras koldioxid. Typiskt.

• Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Ca 700 dör årligen i Sverige av vedrök.
Ca 200 dör årligen i Sverige av passiv rökning.

Hemma hos oss har vi rökförbud. Jag förstår inte varför varje granne med kamin ska ha rätten att röka flera cigarretter om året hemma hos mig.
701. För nu tände jag i kamin.
Röker gör jag också.

Ved brinner i en öppen gjutjärnskamin, med vedförvaringsplats på sidan och tändare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Ja precis. CO2 från biomassa bidrar lika mycket till uppvärmning oavsett om den e fossil eller ej. Därför är det tveksamt att på kort sikt särskilja dem.

Så jämför man ved och fossil energi så släpper veden ut mer CO2 än fossila alternativ per genererad värme.
Dessutom mycket mer metan och sot som också påverkar klimatet mycket.
Detta gör småskalig vedeldning till det energislag som har störst negativ påverkan på klimatet på kort sikt.

Bra också att du också skiljer på miljö och klimat.
CO2 från grannens skorsten är inget som påverkar hälsan att andas in. Men ozon, benzapyren, CO, metan, sot, svavel o kväveföreningar, tungmetaller osv som vedröken innehåller är skadligt för hälsan .
Bra att du förstått att CO2 är den kemiska föreningen CO2 oavsett källa till den, om den kommer från ved som eldas, ved som förmultnar eller gas/olja som förbränns, samma kemiska förening som du har i din SodaStream eller släcker bränder med.

Alla övriga restprodukter från förbränning oavsett slag blandas ut i atmosfären och är inget som specifikt stannar på platsen där det kommer ut.
Och som jag försöker pränta in, alla föroreningar som kommer ut i luften bidrar till en, troligen, sammanvägd förkortad livslängd i fråga om minuter, timmar, dagar eller år för oss alla.

Och att som du gör försöka få just vedeldning till något som skulle vara lika farligt som allt annat från trafiken är närmast patetiskt.
Jag som lever i en by där närmast alla eldar med ved vintertid bor betydligt hälsosammare och med bättre luft och närmiljö än alla som bor i en stad med trafiken som river upp mycket stora mängder partiklar från vägbanan samt från däcken som också slits mer pga slitna vägbanor plus allt annat som far runt i luften i stadsmiljö.

Jag föreslår att du går till storms mot detta istället för att leta mygg att slå ihjäl.
Misstänker att du har en granne som är en sureldare och på detta vis letar syndabockar i det breda spektrat i stället för att gå till källan för din irritation.
Jag irriteras också när jag ser sureldare som inte kan elda på ett korrekt sätt, finns dock inga häromkring då generellt på landsbygden är vi vana vedeldare och eldar för energin istället för rök.

Och vedeldning har inget med "klimatet" att göra, där är det betydligt långsiktigare skeenden som styr och där mänsklig aktivitet i stort nog har en påverkan men inte i närheten av vad många alarmister hojtar om.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Åh, en kamin från Järle, är det en tvättäkta Bergslagskamin då, @Keiller ?
Jomenvisst, visserligen en av de som nytillverkades på 1980-talet men ändå äkta vara från det numera nedlagda kamingjuteriet i Järle. De riktigt gamla Bergslagskaminerna från Järle hade även årtalet ingjutet, om jag förstått saken rätt.

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Bra att du förstått att CO2 är den kemiska föreningen CO2 oavsett källa till den, om den kommer från ved som eldas, ved som förmultnar eller gas/olja som förbränns, samma kemiska förening som du har i din SodaStream eller släcker bränder med.

Alla övriga restprodukter från förbränning oavsett slag blandas ut i atmosfären och är inget som specifikt stannar på platsen där det kommer ut.
Och som jag försöker pränta in, alla föroreningar som kommer ut i luften bidrar till en, troligen, sammanvägd förkortad livslängd i fråga om minuter, timmar, dagar eller år för oss alla.

Och att som du gör försöka få just vedeldning till något som skulle vara lika farligt som allt annat från trafiken är närmast patetiskt.
Jag som lever i en by där närmast alla eldar med ved vintertid bor betydligt hälsosammare och med bättre luft och närmiljö än alla som bor i en stad med trafiken som river upp mycket stora mängder partiklar från vägbanan samt från däcken som också slits mer pga slitna vägbanor plus allt annat som far runt i luften i stadsmiljö.

Jag föreslår att du går till storms mot detta istället för att leta mygg att slå ihjäl.
Misstänker att du har en granne som är en sureldare och på detta vis letar syndabockar i det breda spektrat i stället för att gå till källan för din irritation.
Jag irriteras också när jag ser sureldare som inte kan elda på ett korrekt sätt, finns dock inga häromkring då generellt på landsbygden är vi vana vedeldare och eldar för energin istället för rök.

Och vedeldning har inget med "klimatet" att göra, där är det betydligt långsiktigare skeenden som styr och där mänsklig aktivitet i stort nog har en påverkan men inte i närheten av vad många alarmister hojtar om.
Ja det är svårt att förstå att ved står för en så stor andel av hälsofarliga utsläpp eftersom att det varit sånt fokus på trafikutsläpp.
Istället för att avfärda det som patetiskt borde du försöka ta till dig senare års forskning, läs tex detta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mysbrasor-lika-illa-for-luften-som-trafiken

Tomture61
D djungelkatt skrev:
Ja det är svårt att förstå att ved står för en så stor andel av hälsofarliga utsläpp eftersom att det varit sånt fokus på trafikutsläpp.
Istället för att avfärda det som patetiskt borde du försöka ta till dig senare års forskning, läs tex detta:
[länk]
Nu måste jag lägga mig i !
Träd har en mycket kort omsättningstid , 80-100 år .
Olja , stenkol , gas är miljoner år gammalt och när detta förbränns så frigörs bla. koldioxid som fanns för lika länge sedan .
Så enligt mig är vedeldning mer optimalt jämtemot tex olja .
Men att köra gengas i fordon är omständigt , elbil kräver en årsinkomst på minst millen .
El i Sverige kommer från ca 35-45 % vattenkraft .

Att avgasrena en eldstad är svårt iom. de stora temp variationerna .
Däremot vore en utbildning för nya vedeldare en mycket bra ide .
Så vi slipper pyreldare / sopeldare mm.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.