36 406 läst · 190 svar
36k läst
190 svar
Så mycket sänker en braskamin din elförbrukning
Medlem
· Halland
· 4 165 inlägg
Granen har rätten att förpesta din luft eftersom lagen ger honom den möjligheten.D djungelkatt skrev:Inget ont om allas vår vän gpt men det är väl just den här typen av slutsatser den fortfarande har svårigheter med.
Ca 700 dör årligen i Sverige av vedrök.
Ca 200 dör årligen i Sverige av passiv rökning.
Hemma hos oss har vi rökförbud. Jag förstår inte varför varje granne med kamin ska ha rätten att röka flera cigarretter om året hemma hos mig.
Vi kan argumentera att vi kommer alla att spolas bort av miljökatastrofinducerade tsunamis. Varför skall jag som kör en småbil som drar 0,4 liter per mil tillåta min granne att åka SUV till jobbet? Jo, för att lagen ger honom den möjligheten.
Med samma hitte-på bevisföring har minst 20 000 människor i Sverige dött pga skogsbranden i Västmanland 2014, det måste vara ett oomkullrunkeligt faktum då den röken låg som en tät dimma över stora delar av mellersta Sverige under flera veckor och var helt omöjlig att undgå utan att flytta till annan del av landet eller utomlands.
Under den tiden fick jag i mig mer partiklar från brinnande biomassa än under hela mitt tidigare och troligen återstående liv.
Och det inkluderar alla lägereldar med halvt förkolnade korvar...
Så frågan är vad jag och några miljoner till boende i Sverige kommer att dö av, att grannen eldat kaminen eller skogsbranden?
Eftersom vi inte kommer att dö av naturliga orsaker längre utan numera måste vi gå hädan av något som någon aktivist bestämmer att orsaken står att finna i så blir man ju nyfiken.
Själv kommer jag att krokna när jag inte längre står ut med alla Internet-baserade "sanningar" som alarmister och andra sitter på sina kammare och fantiserar ihop, uppkastningarna kväver mig.
Under den tiden fick jag i mig mer partiklar från brinnande biomassa än under hela mitt tidigare och troligen återstående liv.
Och det inkluderar alla lägereldar med halvt förkolnade korvar...
Så frågan är vad jag och några miljoner till boende i Sverige kommer att dö av, att grannen eldat kaminen eller skogsbranden?
Eftersom vi inte kommer att dö av naturliga orsaker längre utan numera måste vi gå hädan av något som någon aktivist bestämmer att orsaken står att finna i så blir man ju nyfiken.
Själv kommer jag att krokna när jag inte längre står ut med alla Internet-baserade "sanningar" som alarmister och andra sitter på sina kammare och fantiserar ihop, uppkastningarna kväver mig.
Ja men lagar går att ändra på.A Anders_Nilsson skrev:Granen har rätten att förpesta din luft eftersom lagen ger honom den möjligheten.
Vi kan argumentera att vi kommer alla att spolas bort av miljökatastrofinducerade tsunamis. Varför skall jag som kör en småbil som drar 0,4 liter per mil tillåta min granne att åka SUV till jobbet? Jo, för att lagen ger honom den möjligheten.
Inom detta område har både teknik, lagar och inställning stått still eller till och med gått bakåt.
Det finns lagar o regler o sunt förnuft som gör att övrigt avfall inte släpps ut orenat i direkt boendemiljö, tex sopor och avlopp.
Det finns ingen rimlighet att det ska behöva lukta eldrök dagligen där folk lever och bor.
Att elda rätt löser inte problemet. Det gör däremot andra hobbies / uppvärmningsformer.
Jag är uppväxt med ved i alla dess former.
Har alltid själv haft antingen vedpanna eller kamin utom under 2 år då jag byggde nytt hus och hyrde ett utan kamin.
Det var långa år och aldrig mer.
Att få komma hem och sätta en brasa tillhör verkligen min favorit stund på dagen
Då jag dessutom jobbat med att släcka bränder sen 80 talet så är jag konstigt nog i väldigt bra form.
Testas varje år med både rullband, fys test samt läkarundersökning (obligatoriskt) och allt pekar på en riktigt bra fysik mer än rökt bökling färdig för graven
Med alla kända och okända risker så egentligen skulle jag ligga för sotdöden just nu
Har alltid själv haft antingen vedpanna eller kamin utom under 2 år då jag byggde nytt hus och hyrde ett utan kamin.
Att få komma hem och sätta en brasa tillhör verkligen min favorit stund på dagen
Då jag dessutom jobbat med att släcka bränder sen 80 talet så är jag konstigt nog i väldigt bra form.
Testas varje år med både rullband, fys test samt läkarundersökning (obligatoriskt) och allt pekar på en riktigt bra fysik mer än rökt bökling färdig för graven
Med alla kända och okända risker så egentligen skulle jag ligga för sotdöden just nu
Ja det är så statistik funkar i det enskilda fallet.A Argastesnickaren skrev:Jag är uppväxt med ved i alla dess former.
Att många tidigare friska brandmän plötsligt blivit sjuka å dött har fått många att ta faran med röken på större allvar. De tvättar dräkter mm på ett helt annat sätt idag.
Tror du får skilja lite på rök från en skorsten som späds ut jämfört med brandmän som jobbar i röken.D djungelkatt skrev:
Absolut är brandmän överrepresenterade men det är också deras exponering jämfört med gemene man.
Att det sen införts friska brandmän koncept är ju bra.
Kläderna tvättas efter varje rökfylld insats.
Sen är det väldigt skillnad på brandrök och rök från en skorsten.
Alla plaster i hus och bilar som blandas med elektronik.limmer, asbest osv blir en giftig cocktail som inte går att jämföra med grannens skorsten.
Redigerat:
Har du en källa som beskriver hur någon kommit fram till att 700 dör av vedrök?D djungelkatt skrev:Inget ont om allas vår vän gpt men det är väl just den här typen av slutsatser den fortfarande har svårigheter med.
Ca 700 dör årligen i Sverige av vedrök.
Ca 200 dör årligen i Sverige av passiv rökning.
Hemma hos oss har vi rökförbud. Jag förstår inte varför varje granne med kamin ska ha rätten att röka flera cigarretter om året hemma hos mig.
Alltså orsakssamband och även ålder samt den direkta dödsorsaken.
För när man håller sig till att förenkla till att "700 dör av vedrök", så är det inte den direkta dödsorsaken, utan det är "något annat" vederbörande eventuellt dör av.
Det blir väldigt svårt att ta såna siffror på allvar om man inte använder förlorade livsår.S skogaliten skrev:
Är det 700 spädbarn som knall fall dör av vedeldning eller är det 700 Gösta/Agda som dör 92 år gammal den 17e oktober iställer för den 21a oktober pga för mycket vedrök?
Viss skillnad.
Som jag fattat det så bygger siffran 700 på en uppskattning om att varje dödsfall motsvarar en förlust av 10 levnadsår.
Jag har inte själv läst rapporten men finner det rimligt att anta att nedanstående rapportering kommer från någon som faktiskt gjort det.
https://marcusoscarsson.se/sverige-uppmaning-till-hushall-som-eldar-i-kamin/
Jag har inte själv läst rapporten men finner det rimligt att anta att nedanstående rapportering kommer från någon som faktiskt gjort det.
https://marcusoscarsson.se/sverige-uppmaning-till-hushall-som-eldar-i-kamin/
Allt sådant där blir en uppskattning och gissning.G Gabbe1 skrev:
Om vi då antar att 700 är en korrekt siffra då måste således partiklar från vägslitage orsakad av dubbdäck var flera gånger högre, skogsbranden 2014 som jag nämnt tidigare ger också siffror skyhögt över 700, alla andra partiklar från all annan mänsklig aktivitet ger också siffror som är skyhögt över just 700 osv osv.
Och sedan tillkommer alla andra partiklar som inte har mänsklig uppkomst, främst då vulkanutbrott, pollen, damm och allsköns annat.
Det enda man kan säga är att alla partiklar som finns påverkar antagligen, men inte i form av direkta dödsfall som en del vill ha det till, snarare förkortad medellivslängd i minuter.
Misstänker också att en undersökning som är beställd för visa hur "farlig" vedeldning är ger det resultat som beställaren, i detta fall ett numera aktiviststyrt Naturvårdsverk vill ha.
Om någon kan ge mig en lista på namn på dessa 700 personer som kan bevisas ha gått hädan enbart på grund av vedeldning så vill jag se den.
Och det är naturligtvis inte möjligt, lika lite som att någon kan presentera en namnlista på de mångdubbelt fler som enligt samma sätt att "räkna" dött pga just röken från skogsbranden 2014 som påverkade miljontals människor dygnet runt under flera veckor.
Men att övertyga en rabiat aktivist att tänka ett steg till är inte möjligt, skygglapparna är alltför stora och närmast heltäckande.
Jag förhåller mig till forskning medan du slänger dig med egna sanningar.mikethebik skrev:Allt sådant där blir en uppskattning och gissning.
Om vi då antar att 700 är en korrekt siffra då måste således partiklar från vägslitage orsakad av dubbdäck var flera gånger högre, skogsbranden 2014 som jag nämnt tidigare ger också siffror skyhögt över 700, alla andra partiklar från all annan mänsklig aktivitet ger också siffror som är skyhögt över just 700 osv osv.
Och sedan tillkommer alla andra partiklar som inte har mänsklig uppkomst, främst då vulkanutbrott, pollen, damm och allsköns annat.
Det enda man kan säga är att alla partiklar som finns påverkar antagligen, men inte i form av direkta dödsfall som en del vill ha det till, snarare förkortad medellivslängd i minuter.
Misstänker också att en undersökning som är beställd för visa hur "farlig" vedeldning är ger det resultat som beställaren, i detta fall ett numera aktiviststyrt Naturvårdsverk vill ha.
Om någon kan ge mig en lista på namn på dessa 700 personer som kan bevisas ha gått hädan enbart på grund av vedeldning så vill jag se den.
Och det är naturligtvis inte möjligt, lika lite som att någon kan presentera en namnlista på de mångdubbelt fler som enligt samma sätt att "räkna" dött pga just röken från skogsbranden 2014 som påverkade miljontals människor dygnet runt under flera veckor.
Men att övertyga en rabiat aktivist att tänka ett steg till är inte möjligt, skygglapparna är alltför stora och närmast heltäckande.
Tex så finns det forskning som säger att det dör ungefär lika många av vedrök som av totala trafikutsläpp, dvs både avgaser och slitagepartiklar.
Det finns säkert någon uppskattning på hur många som dör av utsläpp från skogsbränder också om du googlar lite. Så slipper vi dina killgissningar.
Det finns även forskning som talar för att skogsbränder ökar med klimatförändringarna.
Kan vara ytterligare än anledning att avstå vedeldning då det är den energiform som har högst klimatpåverkande utsläpp av alla i närtid.
O [old rusty] skrev:
Nja, fast du plockar ju dina körsbär ur forskningen. Och eftersom det är skattningar och inga absoluta siffror och värden, så går det ju bra att göra det. Många rapporter som kommer fram till lite olika slutsatser.D djungelkatt skrev:Jag förhåller mig till forskning medan du slänger dig med egna sanningar.
Tex så finns det forskning som säger att det dör ungefär lika många av vedrök som av totala trafikutsläpp, dvs både avgaser och slitagepartiklar.
Det finns säkert någon uppskattning på hur många som dör av utsläpp från skogsbränder också om du googlar lite. Så slipper vi dina killgissningar.
Det finns även forskning som talar för att skogsbränder ökar med klimatförändringarna.
Kan vara ytterligare än anledning att avstå vedeldning då det är den energiform som har högst klimatpåverkande utsläpp av alla i närtid.
Medlem
· Halland
· 4 165 inlägg
OK, så en stor del av befolkningen skall vara utan uppvärmning?D djungelkatt skrev:Ja men lagar går att ändra på.
Inom detta område har både teknik, lagar och inställning stått still eller till och med gått bakåt.
Det finns lagar o regler o sunt förnuft som gör att övrigt avfall inte släpps ut orenat i direkt boendemiljö, tex sopor och avlopp.
Det finns ingen rimlighet att det ska behöva lukta eldrök dagligen där folk lever och bor.
Att elda rätt löser inte problemet. Det gör däremot andra hobbies / uppvärmningsformer.
En gissning är att det följer en normalfördelning.O [old rusty] skrev:
De som dör fyra dagar tidigare lär dock knappast fångas upp i denna statistik och inte räknas med.
De i andra änden av skalan är det desto mer synd om.
Det finns forskning som visar på påverkan av hälsan och utveckling av foster och små barn som exponeras av luftföroreningar, även mycket låga halter. De allra flesta dör inte knall och fall av luftföroreningar men nedsatt lungfunktion hela livet kan vara illa nog kan jag tycka.