Krille-72 Krille-72 skrev:
Uppenbarligen komplicerat måste jag säga.
Om jag tittar på kartan från avsöndringen 1928 så är kartan upprättad av en Distriktslantmätare. Om vi förenklar det så är det från början en stor 4 kant som är stamlägenhetes ägor. Denna delas på mitten så det blir 2 rektanglar. Min fastighet är den högra rektangel. Om du då tänker långsidorna på rektangeln. Den vänstra gränsar mot ” Stamlägenhetens ägor”. Där finns 3 punkter utsatta. db, db, och hb.
Den högra långsidans gräns är den som gränsar mot allmänning. Där finns totalt 5 punkter utsatta längst med gränsen.
Jag tror mig ha funnit 2 punkter. Båda har benämningen hb. Den ena är den som jag lade upp en bild på i tidigare inlägg. Den andra ser i princip likadan ut. Där kan jag också se lite röd färg. Båda består av ett borrhål och sen har man huggit ut som en cirkel runt borrhålet.

2012 Styckade tomten genom att rektangeln delades på mitten.

Den nya kartan från lantmäteriet har ett servitut för en skaftväg på den fastigheten där det finns en ”huvudbyggnad”. Den fastigheten är nu benämnd ”Stamfastighet”. Skaftvägen slickar gränsen mot allmänningen. (Höger långsida mot allmänningen.)
På denna nya karta står det ”Fastighetsrättslig beskrivning, aktbilaga BE. Teknisk beskrivning aktbilaga TBE.

När jag nu tittar på den högra gränsen mot allmänningen finns 3 punkter utsatta. På kartan från 1928 fanns 5 punkter utsatta.
1 punkt är ny. Den visar helt enkelt var delningen av rektangeln är gjort.

Nu spänner jag ett snöre mellan 2 punkter från 1928. Då hamnar snöret över den nya punkten från 2012. Problemet är nu att den punkten inte livar med snöret. Det skiljer ca 1 m.

På kartan från 2012 där det står fastighetsrättslig beskrivning är den högra gränsen helt spikrak. Men den nya utsatta punkten på kartan stämmer alltså inte om man spänner ett snöre mellan 2 gamla punkter från 1928. Båda den gamla punkterna från 1928 finns med.

MEN på kartan från 2012 finns bara x och y koordinater med från en av dessa 2 punkter. OCH koordinaterna på den punkten stämmer inte med koordinaterna från 1928. MEN det finns ingen ny fysiskt markering utan det är fortfarande de hb på samma ställe som punkten avser.

på kartan från 1928 kan jag inte utlösa vilket system som används. På kartan från 2012 står det koordinatsystem PLAN Swefef 99 18 00

Långt inlägg. Är glad om du orkar läsa vidare och kan hålla isär allt.:rofl:

Allmänningen till höger är naturreservat. Vi skall alltså spränga och bygga en väg som slickar gränsen till naturreservatet. Vägen kommer att slicka gränsen både på stamfastigheten (från 2012) och den nya fastigheten från 2012.
Jag har beställt en fullständig nybyggnadskarta för den nya fastigheten. Under övrig info skrev jag till att jag tycker det ser ut som att gränsen inte riktigt verkar stämma. ( Förklarade det jag gjorde för dig ovan).

Jag har nu fått svar och dom skriver: ”Vi tänker att du i samband med att de är ute och mäter för nybyggnadskartan (då de normalt inte lägger så mycket vikt vis just fastighetsgränser och gränsmarkeringar) även beställer en gränsutvisning. Så visar dom var gränserna går.
Skulle det sen visa sig vara några tveksamheter -vilket det inte borde vara- så får man ta det därifrån”.

Jag ska alltså beställa och betala för en gränsutvisning. Trots att jag precis har beställt en nybyggnadskarta som kostar runt 10”.

Jag får inte riktigt ihop allt i skallen. Lek med tanken att jag beställer en nybyggnadskarta. Sen söker jag bygglov för hus och skaftväg. Jag spränger på gränsen mot naturreservatet enligt marklovet. Sen visar det sig att gränserna inte Juridiskt fastslagna och jag har hamnat med vägen inne på naturreservatet. Är det mitt fel då?
Har du fått marklov för sprängningen av vägen? Jag undrar eftersom Länsstyrelsen brukar vara väldigt noga med att en åtgärd som utförs nära fastighetsgräns inte kommer att inverka negativt på reservatet. Jag vet platser där fastighetsägaren fått sätta markeringar (staket, mur el liknande) för att markera gränsen mot reservatet med anledning av att tomter har förmåga att ”svälla” över fastighetsgräns. Vägar tenderar att ”breddas” med åren.

• Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag vill höra reklam för den här tjänsten, där du kan se vilka punkter som gäller och hur noggranna de är. Du kan också se vilka gränser som är nya och vilka som är den gammalt, med hjälp av kvaliteten.

[länk]
Den här var väldigt intressant. Kan man på något sätt hitta information om när en gräns skapats?

Kan nu konstatera följande (tror jag).

1924 Avsöndrades min fastighet från stommfastigheten genom att en fyrkantig fastighet delades på mitten och bildade 2 rektanglar.
Den högra gränsen på min fastighet var belägen mot en allmänning. Jag tänker då att dessa fastighetsgränser borde vara från när stommfastigheten bildades. Hur hittar jag info om detta?
Totalt 5 punkter på gränsen mot allmänningen finns med på kartan från 1924. Jag har lyckats hitta 2 av dessa markeringar.

Tiden går och det sökt bygglov 1947. Då används samma karta som gjordes 1924.

Tiden går och nästa karta jag hittar är inskickad till kommunen 1994. Det gjordes ett servitut för vattenledningar till en annan fastighet. På den kartan har de tidigare punkterna från 1924 bytt namn. Av de fem punkterna på den högra gränsen mot allmänning från 1924 återstår möjligen 2 st. Lite oklart om det ens är samma punkter.

2012 Styckas tomten på mitten. Den högra gränsen mot allmänningen går nu genom 2 fastigheter. 1 ny gränsmarkering sätts upp på den högra gränsen. Den markerar helt enkelt var delningen mellan fastigheterna är. Det står Fastighetsrättslig beskrivning på kartan. Tänker då att dessa gränser är juridiskt gällande? På den högra gränsen har det alltså tillkommit 1 ny gränsmarkering. Men på kartan finns nu 4 gränsmarkeringar på den högra gränsen som alltså går genom den gamla fastigheten och den nybildade. I den tekniska beskrivningen finns det koordinater på alla 4. Men det står bara vad det är för markering på den nya gränsen.

Nu till det som jag finner intressant och ställer mig frågande till. Den högra gränsen mot allmänningen som nu är ett naturreservat är en rak linje som fortsätter flera kilometer genom området. Det jag har lyckats hitta är att den gränsen är betydligt äldre än 1924.
Jag har som sagt hittills lyckats hitta 2 markeringar (hål i berg) som finns med i kartan från 1928. Det är oklart om dessa är juridiskt gällande gränsmarkeringar eller inte. MEN när jag spänner ett snöre mellan dessa punkter så stämmer inte de nya markeringar som tillkommit senare och som jag tolkar det, är juridiskt gällande idag.

Som jag tolkar lagen så ska de äldsta markeringarna vara dom som är juridiskt gällande OM dom nu var gränsmarkeringar. Det enda jag kan konstatera är att dom fanns med på kartan från avsöndringen 1924. Om dom fanns där innan eller inte vet jag inte.

Min känsla är dock att dom används som gräns då jag hittat lite staplade stenar ”längst med gränsen” som stämmer med dessa 2 hål i berg.

Enligt gällande kartlager från lantmäteriet ska nuvarande gräns vara väldigt säker.

Men känslan blir alltså att den nuvarande gränsen är säker för att man inte tagit hänsyn till den gamla gränsen.

Bilder på kartorna...?

Gamla punkter kan bli ogiltiga när gränser justeras (eller bestäms på nytt).

B
De senaste förrättningsakterna är de som gäller eller hur?
Liksom senaste fastighetsbestämningen.
När de vunnit laglig kraft är de i princip orubbliga och pålitliga.
Efter att överklagande tiden gått ut kan förrättningsakten ej angripas utanför rättsordningen av rättshaverister bakom tangent bordet..

Redigerat:
SarB
Den här var väldigt intressant. Kan man på något sätt hitta information om när en gräns skapats?

1924 Avsöndrades min fastighet från stommfastigheten genom att en fyrkantig fastighet delades på mitten och bildade 2 rektanglar.
Den högra gränsen på min fastighet var belägen mot en allmänning. Jag tänker då att dessa fastighetsgränser borde vara från när stommfastigheten bildades. Hur hittar jag info om detta?
Totalt 5 punkter på gränsen mot allmänningen finns med på kartan från 1924. Jag har lyckats hitta 2 av dessa markeringar.

Tiden går och nästa karta jag hittar är inskickad till kommunen 1994. Det gjordes ett servitut för vattenledningar till en annan fastighet. På den kartan har de tidigare punkterna från 1924 bytt namn. Av de fem punkterna på den högra gränsen mot allmänning från 1924 återstår möjligen 2 st. Lite oklart om det ens är samma punkter.

2012 Styckas tomten på mitten. Den högra gränsen mot allmänningen går nu genom 2 fastigheter. 1 ny gränsmarkering sätts upp på den högra gränsen. Den markerar helt enkelt var delningen mellan fastigheterna är. Det står Fastighetsrättslig beskrivning på kartan. Tänker då att dessa gränser är juridiskt gällande? På den högra gränsen har det alltså tillkommit 1 ny gränsmarkering. Men på kartan finns nu 4 gränsmarkeringar på den högra gränsen som alltså går genom den gamla fastigheten och den nybildade. I den tekniska beskrivningen finns det koordinater på alla 4. Men det står bara vad det är för markering på den nya gränsen.

Nu till det som jag finner intressant och ställer mig frågande till. Den högra gränsen mot allmänningen som nu är ett naturreservat är en rak linje som fortsätter flera kilometer genom området. Det jag har lyckats hitta är att den gränsen är betydligt äldre än 1924.
Jag har som sagt hittills lyckats hitta 2 markeringar (hål i berg) som finns med i kartan från 1928. Det är oklart om dessa är juridiskt gällande gränsmarkeringar eller inte. MEN när jag spänner ett snöre mellan dessa punkter så stämmer inte de nya markeringar som tillkommit senare och som jag tolkar det, är juridiskt gällande idag.

Som jag tolkar lagen så ska de äldsta markeringarna vara dom som är juridiskt gällande OM dom nu var gränsmarkeringar. Det enda jag kan konstatera är att dom fanns med på kartan från avsöndringen 1924. Om dom fanns där innan eller inte vet jag inte.

Min känsla är dock att dom används som gräns då jag hittat lite staplade stenar ”längst med gränsen” som stämmer med dessa 2 hål i berg.

Enligt gällande kartlager från lantmäteriet ska nuvarande gräns vara väldigt säker.

Men känslan blir alltså att den nuvarande gränsen är säker för att man inte tagit hänsyn till den gamla gränsen.
Är det registerkartan du använder sla di ändå inte lita på den, även om den visar en stor säkerhet. Händer tyvärr ofta att diffarna är stora ändå.

T
Är det bara jag sm blir ännu mer rädd över hur folk på lantmäteriet fungerar av att läsa den här tråden?
Inte konstigt att det ser ut som det gör där...

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
I undra på att du skriver som du gör när du är som du är.

N
B nord123 skrev:
De senaste förrättningsakterna är de som gäller eller hur?
Liksom senaste fastighetsbestämningen.
När de vunnit laglig kraft är de i princip orubbliga och pålitliga.
Efter att överklagande tiden gått ut kan förrättningsakten ej angripas utanför rättsordningen av rättshaverister bakom tangent bordet..
Du förenklar det alldeles för mycket. I huvudsak är det ju den första förrättningen för gränsen som gäller. Sen om den ändras senare är det ju den senaste som gäller för gränsen just där den ändrades men resten av gränsen är ju som den var såklart.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
B
N Nils ST skrev:
Du förenklar det alldeles för mycket. I huvudsak är det ju den första förrättningen för gränsen som gäller. Sen om den ändras senare är det ju den senaste som gäller för gränsen just där den ändrades men resten av gränsen är ju som den var såklart.
Håller med då är vi överens!

M -MH- skrev:
Bilder på kartorna...?

Gamla punkter kan bli ogiltiga när gränser justeras (eller bestäms på nytt).
Jag tror att det är precis det som skett. Enligt vad jag läst gäller gamla gränsmarkeringar i första hand. Men om man inte hittar dom så kan lantmäteriet göra nya markeringar och dessa blir då juridiskt gällande.

Har jag uppfattat det rätt?

Jag får misstanken att man ”struntat” i att hitta gamla markeringarna som finns och istället ”fixat” nya gränsmarkeringar. Gränsen är gammal och går som ett rakt streck flera km. Kanske passade inte markeringarna man hittade?

Jag vet som sagt inte alls hur det fungerar så jag spånar bara.:rofl:

Fortfarande svårt att svara utan att se kartorna. Det jag spontant tänker är att de anslutit till befintlig gräns med en excentrisk markering 2012 men det borde isf framgå i den kartan. Om jag förstår det rätt har ny gräns även anslutit till avsöndrad gräns? Då borde väl den gränsen bestämts. Men allt är ju spekulationer utan kartor.
Du bör dock titta på den ursprungliga stamfastighetens tillkomst. Om jag förstått det rätt är det endast en gräns som är avsöndrad.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Enligt vad jag läst gäller gamla gränsmarkeringar i första hand. Men om man inte hittar dom så kan lantmäteriet göra nya markeringar och dessa blir då juridiskt gällande.
Stämmer bra det.

Det låter sannolikt, en sådan gammal sockengräns eller vad det är kan ha justerats och gjorts rakare. Har ett sådant fall själv längs en lång gräns, där ett gammalt hål i sten nu är flera meter från gränsen.

Du får tänka att även om gränsen såg rak ut på kartan, så går den alltid mellan råstenar. Och om då inte dessa sattes på en exakt rak linje för 200 år sedan, så blir gränsen lite sned.

M Manfreds skrev:
Det jag spontant tänker är att de anslutit till befintlig gräns med en excentrisk markering
Du menar så här?

Lantmäterikarta med markerad gränslinje mellan två fastigheter och gränspunkter från 1941.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den vänstra fastigheten är min, den högra grannens. Gränsen bestämd i laga skifte, klart 1941, men de då koordinatsatta gränspunkterna dyker inte upp här. När sedan grannen skulle stycka av (den nya gränsen från höger), så satte man ett rör i mark bredvid råstenen som satt där sedan innan. Skall se om jag hittar det där nya röret, inte ofta jag är i det hörnet...

Lite spännande är att den befintliga gränsen sattes till 0,2m noggrannhet, alla mina andra från laga skiftet är på 4,5m noggrannhet. Har de mätt upp befintliga råstenar tro? Såhär såg laga skifteskartan ut. Inga koordinater för den gränsen tydligen.
Del av en gammal laga skifteskarta som visar gränser och fastighetsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
M -MH- skrev:
Du menar så här?

[bild]

Den vänstra fastigheten är min, den högra grannens. Gränsen bestämd i laga skifte, klart 1941, men de då koordinatsatta gränspunkterna dyker inte upp här. När sedan grannen skulle stycka av (den nya gränsen från höger), så satte man ett rör i mark bredvid råstenen som satt där sedan innan. Skall se om jag hittar det där nya röret, inte ofta jag är i det hörnet...

Lite spännande är att den befintliga gräsnen sattes till 0,2m noggranhet, alla mina andra från laga skiftet är på 4,5m noggranhet. Har de mätt upp befintliga råstenar tro? Eller har de kanske transformerat från de gamla koordinaterna, men varför är då inte de punkterna med?
En excentrisk markering indikerar riktningen men att man av olika anledningar inte kan sätta markering i ”hörnet”. Gränsen går i rak förlängning från den excentriska.

Ta de där kartorna och lägesnoggrannheten med en nypa salt! De stämmer inte alltid, samma med gränsmarkeringar. Ibland finns de markerade i kartan felaktigt och ibland är de felaktigt utelämnade. Vet man att det är moderna gränser stämmer de bra dock. Men de kan ju blivit inmätta vid den senare avstyckningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.