Jag har äntligen förstått Geodataportalens uppbyggnad, så nu vet jag hur man får upp vilka gränspunkter som finns registrerade och med vilken kvalitet. Tänkte fler kanske var intresserade.
- Gå till https://www.geodata.se/geodataportalen
- I fritextsök ungefär mitt i fönstret skriv 'fastighet' och tryck return.
- Upp kommer en ruta som heter "Datamängd för fastighetsregistret". I nederdelen av den klicka på "visa på karta".
- Nu dök det upp en liten Sverigekarta till höger. Klicka en gång på pilen "snett uppåt" för att göra kartfönstret större.
- Till höger finns det en ikon som heter "Hantera kartlager" (näst överst). Klicka på den så du får upp en lista med lager. Klicka bort de tre översta som börjar på "Cadastral ..."
- Klart, nu kan du zooma in och se gränspunkter, kvalitet och medelfel på din fastighet (och alla andras). Teckenförklaring finns i detta dokument: https://www.lantmateriet.se/globala...eodatatjanster/pb_fastind_visn_v1.2.0_2.3.pdf
Wow, det här är ju helt fantastiskt, TACK!
Några iakttagelser från min sida:
* För vår fastighet saknas några gränsmarkeringar som finns i verkligheten (och förrättningsakter), mer specifikt en del av gränsen som förrättades 1952. Den är endast markerad som 4.5m noggrannhet. Däremot verkar linjerna/punkterna gå exakt som de gör i verkligheten .
* Vi har en del av gränsen som förrättades runt 2000, den stämmer exakt med förrätningsakten.
* Väldigt färsk data (kanske inte helt förvånande då det verkar vara en spegling av Lantmäteriets data). Grannfastigheten som avstyckades för bara några månader sedan finns med. Samt vårt garage som vi inte ens har sökt slutbesked för finns med (och förrådet som stod där tidigare är borttaget).
Så min slutsats, toppentjänst, framförallt för att snabbt få en fingervisning om en gräns skick
Några iakttagelser från min sida:
* För vår fastighet saknas några gränsmarkeringar som finns i verkligheten (och förrättningsakter), mer specifikt en del av gränsen som förrättades 1952. Den är endast markerad som 4.5m noggrannhet. Däremot verkar linjerna/punkterna gå exakt som de gör i verkligheten .
* Vi har en del av gränsen som förrättades runt 2000, den stämmer exakt med förrätningsakten.
* Väldigt färsk data (kanske inte helt förvånande då det verkar vara en spegling av Lantmäteriets data). Grannfastigheten som avstyckades för bara några månader sedan finns med. Samt vårt garage som vi inte ens har sökt slutbesked för finns med (och förrådet som stod där tidigare är borttaget).
Så min slutsats, toppentjänst, framförallt för att snabbt få en fingervisning om en gräns skick
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 594 inlägg
Onekligen intressant. Jag hade hoppats att fler gränspunkter skulle vara utmärkta, men det verkar vara ganska nytt med sådana utskrivna. Det är oavsett fascinerande hur väl inmätt och känt det mesta är. Att kartan har en felmarginal på 4,5 meter på stora delar av landsbygden kan man ju ta (även om det väl är lite för dåligt på sommarstugetomter och avstyckade gårdar), men att man är nere på decimeternivå även på gamla gränser i stadsmiljö är imponerande.
Jag tror kvaliteten som är angiven, är kvaliteten på registerkartans punkter och beror på hur de är införda där. Så gränspunkterna kan vara koordinatsystem en gång i tiden med meternoggranhet, men registerkartan är fortfarande gjord ge om att digitalisera en analog registerkarta. Därför inga punkter kommit med. Sen har man i modern tid förstås kopplat så att alla nyinförda punkter kommer med.
Det är min teori.
Det är min teori.
Klassningen 4.5m i medelfel innebär att medelfelet på gränsen är 4.5m eller sämre då det så vitt jag vet är en sämsta kvaliteten på en gräns. Medelfelet på en gräns kan med andra ord lika gärna vara 100m. Nu är det väldigt ovanligt att medelfelet är så stort på en vanlig villaträgård med med en skogsfastighet är det inte helt ovanligt att den fysiska gränsen skiljer sig mot den i registerkartan med tiotals meter.
I förrättningskartan, som du hittar under min fastighet på lantmäteriets hemsida. Vill du ha ungefärliga koordinater kan du se dem i registerkartan eller till exempel appen min karta som finns till både Android och IOS.J Jo9999 skrev: