N NoOne2k skrev:
Ute på landsbygden satte man ibland upp ett lokalt koordinatsystem just för den specifika avstyckningen. Det har då ingen förhållning till övriga nationella koordinatsystem. Ofta så är någon gränspunkt 0,0 eller 1000,1000.
Finns ett lokalt koordinatsystem kan man mäta in de gränspunkter man hittar och göra en transformation. För äldre förrättningar (t.ex. före 2VK) saknas tyvärr ofta koordinatsystem trots att Cartesius, han med cartesiska xy-koordinater, levde på 1600-talet och delvis var verksam i Sverige. (Egentligen lär någon italienare ha infört xy-koordinater redan på 12 el 1300-talet). Teodoliten uppfanns på 1700-talet men Sveriges lantmäteri fortsatte med primitiva metoder (som i o f s kan fungera om man är noggrann) en bra bit in på 1900-talet. Felaktiga och ofullständiga mått är tyvärr inte ovanliga på sådana kartor. Man bör alltså vara glad om det i varje fall finns ett lokalt koordinatsystem och tillräckligt med gränspunkter, något som det också kan vara si och så med.

Förr användes bl.a. träpålar på mjuk fuktig mark och dessa har ju ruttnat bort. De vanliga rören borde ersättas med något som tydligt visar att de är officiella gränsmarkeringar. Staten tar in mycket skatt i olika former på fastigheter och fastighetsindelningen är en viktig infrastruktur, inte minst för staten själv. Staten borde därför satsa en del pengar på att dokumentera gamla gränspunkter innan de förstörs, kartlägga var brister finns och på att uppdatera fastighetsdata. De bör också ta ansvar för tidigare bristfällig kvalitet. Det är en stor uppgift, men planera upp arbetet fördelat över några decennier så ska det väl vara överkomligt.
 
P pmd skrev:
Jag vill hitta mina tomtgränser. Jag har letat efter rör många gånger, men inte hittat några, så jag misstänker att de inte finns längre, eller är dolda av avlagringar. Fastigheten bildades 1983 i en avstyckning där flera andra fastigheter bildades samtidigt.

Det behövs knappast någon referens till andra koordinatsystem, men jag behöver ju en referenspunkt som går att identifiera i terrängen och i koordinatsystemet för att kunna mäta fram punkterna som definierar tomtgränsen. Den mätningen tror jag mig kunna göra själv eftersom det är enbart för min egen skull. Jag behöver knappast en noggrannhet på centimeternivå.

Jag bör väl leta i dokumenten hos Lantmäteriet, antar jag. Det finns 79 dokument om fastighetsbildningen. Alla är PDF:er av ganska dåliga fotostatkopior ...
De inscannade förrättningskartorna har ibland en kvalitet som gör att man inte kan läsa siffrorna. Förmodligen beror detta på för hård datakompression. Originalen finns på Riksarkivet i Härnösand och man kan beställa nya ganska bra kopior eller filer därifrån. Det kostar en slant men är överkomligt för enstaka sidor.
 
F FGLIN skrev:
Fungerar fram till "hantera kartlager" där det inte dyker upp någon lista
Det funkade för några dagar sedan. Ta en screenshot och förklara vad du gör
 
Siden fungerer, men markeringerne er forkerte. I mit tilfælde er tomtgrænsen lavet af Hässleholm kommune og deres angivelse som skulle være 2.5cm præcis passer slet ikke. Skellet går midten af en grøft (dike) så der er ikke så meget at tage fejl af i naturen. På kortet har man tegnet noget helt andet.
Topografisk karta med vattendrag, kodade områden, vägar och gränslinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan se grøften (diket) som en skygge på kortet, mens Hässleholms tomtgrænse følger ikke grøften. Der er omkring 10meters afvigelse, så de 2,5cm rækker ikke ret langt.
 
Det är en del av en karta med gränslinjer, terrängmarkeringar, vattenförekomst och sannolikt fastigheternas beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du ser finns det inga punkter införda längs diket, utan bara längst till vänster och längst till höger. Gränsen får per automatik samma fel som ändpunkternas fel i den här tjänsten, även om den som här bryter av flera gånger.

Hur ser det ut på kommunens förrättningskarta?
 
M -MH- skrev:
[bild]

Som du ser finns det inga punkter införda längs diket, utan bara längst till vänster och längst till höger. Gränsen får per automatik samma fel som ändpunkternas fel i den här tjänsten, även om den som här bryter av flera gånger.

Hur ser det ut på kommunens förrättningskarta?
Det er kommunens kort som man også får frem når man henter kortet fra lantmateriet. Men afstykningskortet som blev lavet i 2000 ser anderledes ud selv om det også er påtegnet kommunen. Jeg har lavet et overlay hvor det hjørne som er meget forkert ser ud som vist. Det är en förenklad vägkarta med vägar, markerade områden och möjliga byggnader eller strukturer.
Den orange er kommunens kort nu. Den stiblede grønne er fra udstykningen. Og diget/grøften er uforandret og følger næsten den grønne (det bugter sig en smule mere).

Forresten så kan jeg ikke finde markeringen mod øst tæt på diket. Det burde være et metalrør, men det er aldrig lykkedes mig at opdage det.
 
Redigerat:
Avstyckningskartan är den som gäller, det andra är mer än indikation på var ungefär gränsen går. Någon har antagligen ritat av för hand och fört in i det man ser på nätet.

Är det punkt 152 du menar? Hittar du någon beskrivning? rm = rör i mark, rg = rör i betong, om = omarkerad...
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Avstyckningskartan är den som gäller, det andra är mer än indikation på var ungefär gränsen går. Någon har antagligen ritat av för hand och fört in i det man ser på nätet.

Är det punkt 152 du menar? Hittar du någon beskrivning? rm = rör i mark, rg = rör i betong, om = omarkerad...
Ja 152 - rör i mark, så det skal være et eller andet sted, men lige det er ikke nemt at finde. 153 er "dike mitt" så der er ikke noget at finde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.