B
M -MH- skrev:
Man får vara glad om felet bara är 4,5m ...

[bild]
Är detta 50meter eller mer =oändligt?
 
B Båtenisjön skrev:
Är detta 50meter eller mer =oändligt?
Japp!

Det värsta jag har träffat på är en gräns som låg 125m fel. Det klassningen beskriver är medelfelet (medelosäkerheten) på gränsen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Zyb Zyb skrev:
Står det 0,025 så är kvalitetstämplingen troligen uttagen från en större transformation av ett område och inte själva punktens kvalité.
Dvs. Om punkten låg fel 4,5m innan så ligger den fortfarande fel.
Då måste man alltså hitta kartan som den här kartan är transformerad från för att ha ett hum om hur stort felet är?
 
Nja, ett hum har man väl genom att veta medelfelet. Är det satt till 0,025 ska det ju mycket till för att något diffar med flera dm eller mer.

För att veta exakt måste man däremot ha styckningshandlingar eller liknande och märken i terrängen.
 
P
Hur tar man reda på medelfelet utan att ha kartan som den här kartan har utgått från?
 
Det står ju längs varje gräns i tjänsten TS länkade till. Litar man inte på att inläsningen gått rätt till så gör förstås inte tjänsten någon nytta för en; det är en stödtjänst, inte ett facit på gällande gränser.
 
  • Gilla
Zyb
  • Laddar…
P
Njae, för min fastighet står det 0.025 vid varje gränspunkt och mitt på två av fem gränslinjer.
Några andra siffror syns inte, förutom de jag redan berättat om samt fastighetsbeteckning och adressiffra.

Hur ska man tolka det?
 
Vad står det på de andra gränserna? Har du zoomat in ordentligt?

Gränsernas medelfel är det sämsta av de två ändpunkternas medelfel.
 
P
M -MH- skrev:
Har du zoomat in ordentligt?
Nej. :giggle:
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag har äntligen förstått Geodataportalens uppbyggnad, så nu vet jag hur man får upp vilka gränspunkter som finns registrerade och med vilken kvalitet. Tänkte fler kanske var intresserade.

  • Gå till [länk]
  • I fritextsök ungefär mitt i fönstret skriv 'fastighet' och tryck return.
  • Upp kommer en ruta som heter "Datamängd för fastighetsregistret". I nederdelen av den klicka på "visa på karta".
  • Nu dök det upp en liten Sverigekarta till höger. Klicka en gång på pilen "snett uppåt" för att göra kartfönstret större.
  • Till höger finns det en ikon som heter "Hantera kartlager" (näst överst). Klicka på den så du får upp en lista med lager. Klicka bort de tre översta som börjar på "Cadastral ..."
  • Klart, nu kan du zooma in och se gränspunkter, kvalitet och medelfel på din fastighet (och alla andras). Teckenförklaring finns i detta dokument: [länk]
Den här tråden är superbra. Värd att nålas fast. En liten uppdatering. Teckenförklaringen finns numera på den här länken:
https://www.lantmateriet.se/globalassets/geodata/geodatatjanster/pb_fastind_visn_v1.2.0_2.3.pdf
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Denna text vill många inte läsa....
Har beskrivit detta i tidigare inlägg!
 
  • Svensk text om medelfel och mätmetoder i dataverksamhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[bild]

Från mitt ovan länkade dokument :)
Den tabellen säger allt, tycker jag.
 
  • Gilla
Lasch
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Den tabellen säger allt, tycker jag.
Genom att stänga av lagret "Fastighetsgräns" så ser man medelsfelsfärgerna direkt på kartan. Random exempel med olika medelfel på fastighetsgränserna:
Kartvy med lagerhanteringsmeny; markerade gränser; måttangivelser; blått vatten; beige landyta; gröna linjer väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, ett hum har man väl genom att veta medelfelet. Är det satt till 0,025 ska det ju mycket till för att något diffar med flera dm eller mer.

För att veta exakt måste man däremot ha styckningshandlingar eller liknande och märken i terrängen.
Precis! är det viktigt så utgå inte från fastighetskartan utan från förättningshandlingar. Har varit med om att kvaliteten är överskattad i fastighetskartan. Jobbat med gränsanvisningar , grundkartor och nybyggnadskartor och tyvärr har jag inte haft någon juridisk nytta av kvalitetsattributen i fastighetskartan. Inte helt ovanligt att det kan stå ett betydligt lägre värde än vad felet är i verkligheten. Så ska man använda datan i fastighetskartan till något viktigt så räcker det inte att kolla om det står ett visst värde!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag har äntligen förstått Geodataportalens uppbyggnad, så nu vet jag hur man får upp vilka gränspunkter som finns registrerade och med vilken kvalitet. Tänkte fler kanske var intresserade.

  • Gå till [länk]
  • I fritextsök ungefär mitt i fönstret skriv 'fastighet' och tryck return.
  • Upp kommer en ruta som heter "Datamängd för fastighetsregistret". I nederdelen av den klicka på "visa på karta".
  • Nu dök det upp en liten Sverigekarta till höger. Klicka en gång på pilen "snett uppåt" för att göra kartfönstret större.
  • Till höger finns det en ikon som heter "Hantera kartlager" (näst överst). Klicka på den så du får upp en lista med lager. Klicka bort de tre översta som börjar på "Cadastral ..."
  • Klart, nu kan du zooma in och se gränspunkter, kvalitet och medelfel på din fastighet (och alla andras). Teckenförklaring finns i detta dokument: [länk]
Fungerar fram till "hantera kartlager" där det inte dyker upp någon lista
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.