14 500 läst · 52 svar
15k läst
52 svar
Visning av gränspunkter och gränskvalitet
Då måste man alltså hitta kartan som den här kartan är transformerad från för att ha ett hum om hur stort felet är?Zyb skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 596 inlägg
Nja, ett hum har man väl genom att veta medelfelet. Är det satt till 0,025 ska det ju mycket till för att något diffar med flera dm eller mer.
För att veta exakt måste man däremot ha styckningshandlingar eller liknande och märken i terrängen.
För att veta exakt måste man däremot ha styckningshandlingar eller liknande och märken i terrängen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 596 inlägg
Det står ju längs varje gräns i tjänsten TS länkade till. Litar man inte på att inläsningen gått rätt till så gör förstås inte tjänsten någon nytta för en; det är en stödtjänst, inte ett facit på gällande gränser.
Den här tråden är superbra. Värd att nålas fast. En liten uppdatering. Teckenförklaringen finns numera på den här länken:M -MH- skrev:Jag har äntligen förstått Geodataportalens uppbyggnad, så nu vet jag hur man får upp vilka gränspunkter som finns registrerade och med vilken kvalitet. Tänkte fler kanske var intresserade.
- Gå till [länk]
- I fritextsök ungefär mitt i fönstret skriv 'fastighet' och tryck return.
- Upp kommer en ruta som heter "Datamängd för fastighetsregistret". I nederdelen av den klicka på "visa på karta".
- Nu dök det upp en liten Sverigekarta till höger. Klicka en gång på pilen "snett uppåt" för att göra kartfönstret större.
- Till höger finns det en ikon som heter "Hantera kartlager" (näst överst). Klicka på den så du får upp en lista med lager. Klicka bort de tre översta som börjar på "Cadastral ..."
- Klart, nu kan du zooma in och se gränspunkter, kvalitet och medelfel på din fastighet (och alla andras). Teckenförklaring finns i detta dokument: [länk]
https://www.lantmateriet.se/globalassets/geodata/geodatatjanster/pb_fastind_visn_v1.2.0_2.3.pdf
Precis! är det viktigt så utgå inte från fastighetskartan utan från förättningshandlingar. Har varit med om att kvaliteten är överskattad i fastighetskartan. Jobbat med gränsanvisningar , grundkartor och nybyggnadskartor och tyvärr har jag inte haft någon juridisk nytta av kvalitetsattributen i fastighetskartan. Inte helt ovanligt att det kan stå ett betydligt lägre värde än vad felet är i verkligheten. Så ska man använda datan i fastighetskartan till något viktigt så räcker det inte att kolla om det står ett visst värde!Nötegårdsgubben skrev:
Fungerar fram till "hantera kartlager" där det inte dyker upp någon listaM -MH- skrev:Jag har äntligen förstått Geodataportalens uppbyggnad, så nu vet jag hur man får upp vilka gränspunkter som finns registrerade och med vilken kvalitet. Tänkte fler kanske var intresserade.
- Gå till [länk]
- I fritextsök ungefär mitt i fönstret skriv 'fastighet' och tryck return.
- Upp kommer en ruta som heter "Datamängd för fastighetsregistret". I nederdelen av den klicka på "visa på karta".
- Nu dök det upp en liten Sverigekarta till höger. Klicka en gång på pilen "snett uppåt" för att göra kartfönstret större.
- Till höger finns det en ikon som heter "Hantera kartlager" (näst överst). Klicka på den så du får upp en lista med lager. Klicka bort de tre översta som börjar på "Cadastral ..."
- Klart, nu kan du zooma in och se gränspunkter, kvalitet och medelfel på din fastighet (och alla andras). Teckenförklaring finns i detta dokument: [länk]