Nu är det så att det finns stora och små fel i fastighetskartan. Detta gäller även den redovisade kvalitén på inlagda punkter. En gränsanvisning fungerar inte så att man kollar kvalitén på punkten i fastighetskartan och sedan sätter ut den! Gör man detta så är det stor chans att det blir fel.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
P
N NoOne2k skrev:
I förrättningskartan, som du hittar under min fastighet på lantmäteriets hemsida. Vill du ha ungefärliga koordinater kan du se dem i registerkartan eller till exempel appen min karta som finns till både Android och IOS.
Nån här som kan ge mig en pekare till en beskrivning av "KA 1 Lokalt system"?
(Google är inte så hjälpsamt ikväll).
 
P pmd skrev:
Nån här som kan ge mig en pekare till en beskrivning av "KA 1 Lokalt system"?
(Google är inte så hjälpsamt ikväll).
Ute på landsbygden satte man ibland upp ett lokalt koordinatsystem just för den specifika avstyckningen. Det har då ingen förhållning till övriga nationella koordinatsystem. Ofta så är någon gränspunkt 0,0 eller 1000,1000.
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
P
Tack! Var bör man kunna hitta en beskrivning av det lokala koordinatsystemet? Nånstans i förrättningsakterna för avstyckningen?
 
Antingen så står koordinater på kartan eller som en aktbilaga (man får bläddra lite).
 
Och är det ett lokalt system så är det ändå inte koordinater som används idag, då både Lantmäteriet och kommunen har transformerat alla gränser till SWEREF-systemet.
 
P pmd skrev:
Tack! Var bör man kunna hitta en beskrivning av det lokala koordinatsystemet? Nånstans i förrättningsakterna för avstyckningen?
Är det ett lokalt system för endast din fastighet har det troligtvis ingen referens till andra lokala eller nationella koordinatsystem.

Hela fastigheten ligger och flyter som en ö. Det är inte helt ovanligt att det är så när man har styckat bostadsfastigheter ur en större näringsfastighet. Hittar man en koordinatpunkt kan man leta fram de andra med hjälp av kartan.

Vad har du för problem?
 
P
Jag vill hitta mina tomtgränser. Jag har letat efter rör många gånger, men inte hittat några, så jag misstänker att de inte finns längre, eller är dolda av avlagringar. Fastigheten bildades 1983 i en avstyckning där flera andra fastigheter bildades samtidigt.

Det behövs knappast någon referens till andra koordinatsystem, men jag behöver ju en referenspunkt som går att identifiera i terrängen och i koordinatsystemet för att kunna mäta fram punkterna som definierar tomtgränsen. Den mätningen tror jag mig kunna göra själv eftersom det är enbart för min egen skull. Jag behöver knappast en noggrannhet på centimeternivå.

Jag bör väl leta i dokumenten hos Lantmäteriet, antar jag. Det finns 79 dokument om fastighetsbildningen. Alla är PDF:er av ganska dåliga fotostatkopior ...
 
SarB
P pmd skrev:
Jag vill hitta mina tomtgränser. Jag har letat efter rör många gånger, men inte hittat några, så jag misstänker att de inte finns längre, eller är dolda av avlagringar. Fastigheten bildades 1983 i en avstyckning där flera andra fastigheter bildades samtidigt.

Det behövs knappast någon referens till andra koordinatsystem, men jag behöver ju en referenspunkt som går att identifiera i terrängen och i koordinatsystemet för att kunna mäta fram punkterna som definierar tomtgränsen. Den mätningen tror jag mig kunna göra själv eftersom det är enbart för min egen skull. Jag behöver knappast en noggrannhet på centimeternivå.

Jag bör väl leta i dokumenten hos Lantmäteriet, antar jag. Det finns 79 dokument om fastighetsbildningen. Alla är PDF:er av ganska dåliga fotostatkopior ...
Men finns det inga rör på fastigheterna runtomkring? Kanske inte har letat rör på andras fastigheter, men det är väl bara att fråga ägarna om det är ok att du letar så är ju problemet löst.
 
P
Jag har inte (ännu) hittat någon karta med avstånd mellan en gränspunkt för en grannfastighet och en gränspunkt för min fastighet, och det ser inte ut att vara så lätt att mäta ut det på kartorna. (Avstånd mellan mina gränspunkter har jag förstås). Men det är många och plottriga dokument och kartor att gå igenom, så vi får väl se.

Det finns två gemensamma gränspunkter för min fastighet och närmaste grannfastighet, men dessa har jag ju inte hittat, som sagt var.
 
SarB
P pmd skrev:
Jag har inte (ännu) hittat någon karta med avstånd mellan en gränspunkt för en grannfastighet och en gränspunkt för min fastighet, och det ser inte ut att vara så lätt att mäta ut det på kartorna. (Avstånd mellan mina gränspunkter har jag förstås). Men det är många och plottriga dokument och kartor att gå igenom, så vi får väl se.

Det finns två gemensamma gränspunkter för min fastighet och närmaste grannfastighet, men dessa har jag ju inte hittat, som sagt var.
Åh, jag förstår. Men bör vara enkelt att pocka ut ett par stycken via LM som du nog skrev längre upp
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har inte (ännu) hittat någon karta med avstånd mellan en gränspunkt för en grannfastighet och en gränspunkt för min fastighet, och det ser inte ut att vara så lätt att mäta ut det på kartorna. (Avstånd mellan mina gränspunkter har jag förstås). Men det är många och plottriga dokument och kartor att gå igenom, så vi får väl se.

Det finns två gemensamma gränspunkter för min fastighet och närmaste grannfastighet, men dessa har jag ju inte hittat, som sagt var.
Hur ser det ut i kartan som finns länkad i första inlägget i tråden?

Vilken kvalitet har gränsen och finns det några punkter i hörnen på gränserna? Finns det någon text i hörnen så som rg, rm, om eller liknande? De beskriver vilken typ av gränspunkt det är, rör i gjutning, rör i mark eller omarkerad. Om du lägger upp en bild av det hela kan vi hjälpa dig att tolka det hela.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Normalt brukar det ju finnas storskifteshandlingar antingen i bykistan eller i något arkiv där avstånden mellan alla rösen anges och utgående från det kan man sedan mäta in måtten på senare tiders avstyckningar och så brukar man hitta rätt till slut.
Om det inte är som i ett hörn av vårt skogsskifte där lantmätaren uppenbart gjorde ett mätfel på 6 meter någon gång på 1910-talet. Vid en förrättning för några år sedan fick vi plötsligt litet mer skog än vi hade enligt kartorna.
 
P
N NoOne2k skrev:
Hur ser det ut i kartan som finns länkad i första inlägget i tråden?

Vilken kvalitet har gränsen och finns det några punkter i hörnen på gränserna? Finns det någon text i hörnen så som rg, rm, om eller liknande? De beskriver vilken typ av gränspunkt det är, rör i gjutning, rör i mark eller omarkerad. Om du lägger upp en bild av det hela kan vi hjälpa dig att tolka det hela.
Gränspunkterna är annoterade med något som ser ut som löpnummer (tvåsiffriga) men de stämmer inte med motsvarande löpnummer på avstyckningskartan (tresiffriga löpnummer, PDF-fil i "Min Fastighet").

Efter en del av de tvåsiffriga numren står det "rm", rör i mark alltså. Kanske inte så konstigt om de inte går att hitta längre? Andra löpnummer har ingen extra information.

I anslutning till gränspunkterna finns noterat 0.025 (på alla mina punkter). Det är något slags noggrannhetsmått har jag förstått. Jag hittade en tabell för det, men jag minns inte vad just den här siffran betyder. 2.5 cm?

Jag upptäckte nyss att det går att mäta ganska noggrant på den här kartan med dess inbyggda avståndsmätning så jag kan nog få ut ett tillräckligt bra utmätt avstånd om jag kan hitta en gränspunkt hos en av de närmaste grannarna (vilket kanske inte blir så lätt; se nedan).
Återstår då att mäta ut riktning på ett bra sätt. Det har jag inte hittat något hjälpmedel för i kartan.

Det är dock lite konstigt att bara min fastighet, rotgrannens fastighet och ytterligare en fastighet har gränspunkter utmärkta på kartan. Det finns tio fastigheter i denna lilla by (plus stamfastigheten) varav min fastighet och 6 till är avstyckade från stamfastigheten. Av de två fastigheter, förutom min, som har gränspunkter utmärkta är en inte avstyckad från stamfastigheten.

Jag tackar för alla tips, men eftersom jag gör den här "gränsutmärkningen" mest för att jag vill ha lite bättre koll rent allmänt (jag har inga grannproblem :)) så tycker jag inte att någon ska lägga ner sin själ i att reda ut det här, men tips och hjälp tar jag förstås tacksamt emot av den som tycker att sånt här är kul.
 
Står det 0,025 så är kvalitetstämplingen troligen uttagen från en större transformation av ett område och inte själva punktens kvalité.
Dvs. Om punkten låg fel 4,5m innan så ligger den fortfarande fel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.