M -MH- skrev:
Stämmer bra det.

Det låter sannolikt, en sådan gammal sockengräns eller vad det är kan ha justerats och gjorts rakare. Har ett sådant fall själv längs en lång gräns, där ett gammalt hål i sten nu är flera meter från gränsen.

Du får tänka att även om gränsen såg rak ut på kartan, så går den alltid mellan råstenar. Och om då inte dessa sattes på en exakt rak linje för 200 år sedan, så blir gränsen lite sned.
Men då stämmer det dåligt med lagen? Jag tolkar det som att gamla markeringar är det som gäller. Att då justera så man får en rakare linje för att det ”passar” bättre känns ju lite lagvidrigt.

Även gränsen mot grannen till vä känns lite märkligt. Det finns en stenmur på vår fastighet som byggdes typ på 60 talet. Det finns flera kartor där denna mur är med. Muren står då på min sida om gränsen. 1994 ändrades detaljplanen. Fortfarande då står den på min sida. Helt plötsligt någon gång på 2000 talet så står muren mer eller mindre på grannens sida.

Om du tänker dig att vänstra gränsen mot grannen är ca 90 m lång och hö gränsen mot naturreservatet har denna fastighet nog ”förlorat” minst 1 m.
Dvs. Minst 180 m2 antagligen mer.
Men totala antalet m2 på fastigheten är samma som 1924.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men då stämmer det dåligt med lagen? Jag tolkar det som att gamla markeringar är det som gäller. Att då justera så man får en rakare linje för att det ”passar” bättre känns ju lite lagvidrigt.
Nej, inte om man gör det med lagenlig förrättning. Inte märkligare (eller billigare) än en avstycknig. Alla berörda fastighetsägare blir inblandade.
 
M -MH- skrev:
Nej, inte om man gör det med lagenlig förrättning. Inte märkligare (eller billigare) än en avstycknig. Alla berörda fastighetsägare blir inblandade.
Lagenlig förrättning? Betänk att gränsen jag pratar om är ca 90 m lång på vår fastighet. Den fortsätter som sagt någon km.
Enligt kartan från avsöndringen från 1924 finns 5 punkter med på denna gräns. Oklart om några nya punkter tillkommit då 1924.Gränsen är och var mot en allmänning som nu är naturreservat.
Punkterna består av hål i berg, rör i mark, dubb i berg.

Om det stämmer att gamla gränsmarkeringar ska vara lagliga i första hand tycker iaf jag att det är märkligt att man kan missa alla och sätta ut nya?
 
B
Krille-72 Krille-72 skrev:
Lagenlig förrättning? Betänk att gränsen jag pratar om är ca 90 m lång på vår fastighet. Den fortsätter som sagt någon km.
Enligt kartan från avsöndringen från 1924 finns 5 punkter med på denna gräns. Oklart om några nya punkter tillkommit då 1924.Gränsen är och var mot en allmänning som nu är naturreservat.
Punkterna består av hål i berg, rör i mark, dubb i berg.

Om det stämmer att gamla gränsmarkeringar ska vara lagliga i första hand tycker iaf jag att det är märkligt att man kan missa alla och sätta ut nya?
Inte förvånad då Klm inte vill läsa eller noggrant undersöka alla förrättningsakter som Klm enligt ex officio är myndighetens skyldighet att noggrant undersöka och utreda samt samråda med sakägare som har och kan historiken bakom äldre Lantmäteriförrättningar och det regelverk som gällde då före FBL och dagens jordabalk.
 
SarB
B nord123 skrev:
Inte förvånad då Klm inte vill läsa eller noggrant undersöka alla förrättningsakter som Klm enligt ex officio är myndighetens skyldighet att noggrant undersöka och utreda samt samråda med sakägare som har och kan historiken bakom äldre Lantmäteriförrättningar och det regelverk som gällde då före FBL och dagens jordabalk.

Detta är du helt säker på? Vad hänvisar du till när du påstår sådant?
 
B
SarB SarB skrev:
Detta är du helt säker på? Vad hänvisar du till när du påstår sådant?
Fastighetsbildningslagen.
 
För att försöka sammanfatta det som jag tolkar av er bättre vetande:

Fastigheten avsöndrades 1924 och det finns totalt 5 punkter med på kartan på den högra gränsen ca 90 m lång som gränsar mot allmänning. Eftersom den gränsar mot allmänning är det oklart om någon av dessa punkter sattes ut då 1924 eller är äldre.

Hur som helst så försvinner dessa 5 markeringar under årens gång. Det finns 2 nya kartor efter 1924. I båda fallen står det ”fastighets rättslig beskrivning” på kartorna och nya punkter tillkommer.

Som jag tolkar er är det dom nya gränspunkterna som är gällande ÄVEN om jag skulle hitta alla 5 äldre markeringar?
 
SarB
B nord123 skrev:
Fastighetsbildningslagen.
Tar hemskt gärna ett kapitel och paragraf där, tack!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som jag tolkar er är det dom nya gränspunkterna som är gällande ÄVEN om jag skulle hitta alla 5 äldre markeringar?
Antagligen, men det saknas information för att säga säkert.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
För att försöka sammanfatta det som jag tolkar av er bättre vetande:

Fastigheten avsöndrades 1924 och det finns totalt 5 punkter med på kartan på den högra gränsen ca 90 m lång som gränsar mot allmänning. Eftersom den gränsar mot allmänning är det oklart om någon av dessa punkter sattes ut då 1924 eller är äldre.

Hur som helst så försvinner dessa 5 markeringar under årens gång. Det finns 2 nya kartor efter 1924. I båda fallen står det ”fastighets rättslig beskrivning” på kartorna och nya punkter tillkommer.

Som jag tolkar er är det dom nya gränspunkterna som är gällande ÄVEN om jag skulle hitta alla 5 äldre markeringar?
1, du måste kolla hur gränsen tillkom. Tillkom den i avsöndringen är den ej lagligen bestämd.
2. Har det tagits några beslut ang. Sagd gräns i senare skede? Att gränsen figurerar i senare kartor/förrättningar betyder inte nödvändigtvis att den har varit föremål för beslut.

Endast beslut kan ändra gränser, inte kartor!
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
1, du måste kolla hur gränsen tillkom. Tillkom den i avsöndringen är den ej lagligen bestämd.
2. Har det tagits några beslut ang. Sagd gräns i senare skede? Att gränsen figurerar i senare kartor/förrättningar betyder inte nödvändigtvis att den har varit föremål för beslut.

Endast beslut kan ändra gränser, inte kartor!
Jag förstår precis vad du menar.

Vi leker med tanken att gränsen är lagligen bestämd sen länge. Hur som helst har det tillkommit nya gränsmarkeringar vilket nyare kartor visar. På dessa står det Fastighetsrättslig beskrivning.
Så nu är väl de gamla gränsmarkeringarna inte gällande i vilket fall? Alltså även om dom en gång varit gällande.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag förstår precis vad du menar.
Vi leker med tanken att gränsen är lagligen bestämd sen länge. Hur som helst har det tillkommit nya gränsmarkeringar vilket nyare kartor visar. På dessa står det Fastighetsrättslig beskrivning.
Så nu är väl de gamla gränsmarkeringarna inte gällande i vilket fall? Alltså även om dom en gång varit gällande.
Läser du vad det står i förrättningsakterna om exakt vad man gjort med de olika gränserna vid de olika tillfällena, eller är det bara kartorna som du tittar på?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag förstår precis vad du menar.

Vi leker med tanken att gränsen är lagligen bestämd sen länge. Hur som helst har det tillkommit nya gränsmarkeringar vilket nyare kartor visar. På dessa står det Fastighetsrättslig beskrivning.
Så nu är väl de gamla gränsmarkeringarna inte gällande i vilket fall? Alltså även om dom en gång varit gällande.
Den gamla gränsen bör fortfarande gälla, det går bara att ändra gränsen genom en ansökan från fastighetsägare. Den kan ha bestämts, men då krävs det att de ursprungliga markeringarna inte är återfunna, annars är ju gränsen känd. Förenklat förklarat.

Det måste alltså till någon form av åtgärd på gränsen, och det ska givetvis framgå. Det kan ju vara så att markeringarna är inmätta bara, men det ska också framgå.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Läser du vad det står i förrättningsakterna om exakt vad man gjort med de olika gränserna vid de olika tillfällena, eller är det bara kartorna som du tittar på?
Jag läser vad man har gjort. Man har satt ut några nya gränsmarkeringar som nu visar sig inte stämma med äldre markeringar. Men de äldre kanske inte var juridiskt bindande? Jag har inte lyckats hitta någon information om när stommfastigheten bildades eller information om dess gränser.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag läser vad man har gjort. Man har satt ut några nya gränsmarkeringar som nu visar sig inte stämma med äldre markeringar. Men de äldre kanske inte var juridiskt bindande? Jag har inte lyckats hitta någon information om när stommfastigheten bildades eller information om dess gränser.
Det framgår alltså att man A. inte hittat gränspunkterna, B. satt ut nya markeringar (på befintlig gräns) C. inte gjort någon bestämning eller annan fastighetsrättslig åtgärd med den gamla gränsen.

Jag blev bara osäker om det var din slutsats eller om det klarlagt att så var fallet.

Undrar om det inte är en lagaskifteskarta e.dyl. som definierar en så lång gräns till en gammal fastighet?

Med tanke på vägen och naturreservatet undrar jag om inte gränsbestämning kan vara lämplig. Då det verkar vara viktigt att veta exakt och troligt att den noggrannheten inte går att belägga med säkerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.