21 755 läst · 28 svar
22k läst
28 svar
Så fick jag 10 procent mer el från mina solceller
Ligger alla paneler i samma väderstreck och taklutning? Saker som skuggar?M Martin Hedberg3 skrev:Ok. Söker efter inställningar som kan justeras på växelriktaren, men hittar inget. Kan ju vara nån setting som är fel. Fått rådet att mäta kablarna så jag har rätt spänning i strängen, ska tydligen vara 35 V per panel så ca 700 V borde ju uppnås. Anlitar dock elektriker till detta så jag väntar på att de ska kolla detta. Anläggningen är inkopplad av elektriker, och denne har gjort en exakt likadan anläggning, som levererar ca 7,7 kW, (den anläggningen har lite sämre läge på panelerna, jag har perfekt fritt söderläge). Den andra anläggningen är dock kopplad med två slingor 10+10 paneler. Jag har en slinga med 20 paneler, och börjar undra om jag måste dela upp fältet på 2 strängar. Anläggningen är en Nibe, och köpt som paket, så komponenterna borde ju matcha. Och en sträng klarar 6-20 paneler enl manualen. Söker hjälp hos Nibe, och elektriker, samt Goodwee, men det är tomt i inkorgen…….
Om du får den uppkopplad är lättare att felsöka. Då ser du strängspänning över tid och behöver inte hålla på med mätinstrument.
Alla paneler ligger i samma väderstreck och lutning. Och ingen skuggning. Kanske bäst att koppla upp den..K knightjocke skrev:
Så länge du inte går över vad en mppt klarar är det då bara en fördel att allt är en slinga. För den kommer då upp i startspänning tidigare.M Martin Hedberg3 skrev:
Jag antar att du behöver en dongel för att koppla upp den? Jag skulle inte äga en anläggning utan att koppla upp den.
På en del fabrikat kan man titta lokalt via app utan att koppla upp. Men man får då bara värdet just nu.
Fördelen med att koppla upp är också att installatören kan kontakta godwee och få support. De kan kanske hjälpa dem med vad som är fel, eller om det är hårdvarufel. Kan inte säga specifikt för godwee, men andra fabrikat
Hade samma problem 2023 och kontaktade då Svea Solar som efter några månader av tjat från mig uppdaterade mjukvaran och vips, från att toppa på 4,4 så kommer jag nu upp i 6,2 (installerat 6,4).
Jag ser nu samma problem i år efter en topp i April på 6,2 så har jag inte nått den nivån på hela sommaren….
Jag ser nu samma problem i år efter en topp i April på 6,2 så har jag inte nått den nivån på hela sommaren….
Vad har du för mjukvaruversion då/sedan/nu?O odanne skrev:Hade samma problem 2023 och kontaktade då Svea Solar som efter några månader av tjat från mig uppdaterade mjukvaran och vips, från att toppa på 4,4 så kommer jag nu upp i 6,2 (installerat 6,4).
Det vet jag tyvärr inte, men så här såg det ut:andersfrick skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt i sommaren så toppade den på 4,2-4,4
Efter uppdateringen fick jag i oktober samma år denna kurva

Logga in
Skapa konto
Betydligt bättre.
I april i år såg det ut såhär:

Logga in
Skapa konto
Sedan i Juli detta:

Logga in
Skapa konto
Kanske är så att jag inte ska få ut mer än strax över 5,5 men efter förra årets debacle är man lite nervös att något är fel.
Redigerat:
Den nedersta kurvan ser normal ut, tycker jag. Att du får ut mer i ”spikarna” beror tydligen på så kallade molnkantseffekter, och de är högst tillfälliga och ska inte jämföras med hur kurvan normalt ser ut.O odanne skrev:Det vet jag tyvärr inte, men så här såg det ut:
[bild]
Mitt i sommaren så toppade den på 4,2-4,4
Efter uppdateringen fick jag i oktober samma år denna kurva
[bild]
Betydligt bättre.
I april i år såg det ut såhär:
[bild]
Sedan i Juli detta:
[bild]
Kanske är så att jag inte ska få ut mer än strax över 5,5 men efter förra årets debacle är man lite nervös att något är fel.
Med det sagt så är det i princip omöjligt att säga om den nya mjukvaruuppdateringen gjort att systemet är optimalt eller enbart bättre.
Mina egna kurvor:
1) Före uppdatering
2) Efter uppdatering
3) Molnkantseffekter
Tack! Ja det ser väldigt likt ut från mina kurvor. Före uppdateringen så hade jag inga molnkantseffekter utan systemet toppade på nämnda 4,4.andersfrick skrev:
Den nedersta kurvan ser normal ut, tycker jag. Att du får ut mer i ”spikarna” beror tydligen på så kallade molnkantseffekter, och de är högst tillfälliga och ska inte jämföras med hur kurvan normalt ser ut.
Med det sagt så är det i princip omöjligt att säga om den nya mjukvaruuppdateringen gjort att systemet är optimalt eller enbart bättre.
Mina egna kurvor:
1) Före uppdatering
2) Efter uppdatering
3) Molnkantseffekter
Ska tilläggas att jag blev kompenserad för solförluster från Svea Solar under 2023.
Wow, du blev alltså kompenserad - det var ju bra! Jag hade ingen tanke på att ens fråga dem om kompensation. Får man vara nyfiken och fråga hur mycket du fick?O odanne skrev:
De gjorde en uträkning baserat på hur mycket mer solenergi jag skulle genererat - fick ca 1200kr som kompensation. Kanske borde varit mer men tyckte ändå det kändes skäligt givet elpriset. Sen kan man ju diskutera de 60 öre jag hade fått på skattsedeln om det var inkluderat eller ej.andersfrick skrev:
Hej!K knightjocke skrev:Så länge du inte går över vad en mppt klarar är det då bara en fördel att allt är en slinga. För den kommer då upp i startspänning tidigare.
Jag antar att du behöver en dongel för att koppla upp den? Jag skulle inte äga en anläggning utan att koppla upp den.
På en del fabrikat kan man titta lokalt via app utan att koppla upp. Men man får då bara värdet just nu.
Fördelen med att koppla upp är också att installatören kan kontakta godwee och få support. De kan kanske hjälpa dem med vad som är fel, eller om det är hårdvarufel. Kan inte säga specifikt för godwee, men andra fabrikat
Jag blev lite konfunderad över slingor och strängar och dess innebörd. Jag har en installation med batteri med en 15kW Goodwe hybridväxelriktare, den senaste GWK15K-ET, som matas med 42st REC Alpha Pure Black R solpaneler, dvs. totalt 17,64kW. Som det ser ut så går det ett antal kablar till panelerna som alla har samma läge på ett tak i sydvästläge med 15 graders lutning utan skuggning. Har installatören dragit för många strängar/slingor i mitt fall om det nu är så att det är en fördel med färre? Se bilder.
GW15K-ET
Vilka paneler har du? Modellen du skriver finns i 400 till 430w. Om vi utgår från att du har den största så kan den ge max 50,5v . Ta det gånger 42 och du har 2121v. (Den minsta ger 48.8 så ingen större skillnad)B BONV1VANT skrev:Hej!
Jag blev lite konfunderad över slingor och strängar och dess innebörd. Jag har en installation med batteri med en 15kW Goodwe hybridväxelriktare, den senaste GWK15K-ET, som matas med 42st REC Alpha Pure Black R solpaneler, dvs. totalt 17,64kW. Som det ser ut så går det ett antal kablar till panelerna som alla har samma läge på ett tak i sydvästläge med 15 graders lutning utan skuggning. Har installatören dragit för många strängar/slingor i mitt fall om det nu är så att det är en fördel med färre? Se bilder.
GW15K-ET
Växelriktaren klarar max 850v per slinga. Du har fyra. Där det är två parallellkopplade. Det är bara strömmen som ökar vid parallellkoppling.
Delar du 2121 på fyra får du 530. Så där har du god marginal till 850v. Delar du det på tre får du 707. Vilket borde vara en bättre uppdelning.
Har du dokumentation på hur slingorna ligger? Samt uträkning på förväntad produktion? Upplever du att den kommer igång sent på morgonen?
Har 420W på mina paneler. Tycker att anläggningen både startar förvånansvärt tidigt och håller ångan uppe långt in i skymningen. Bor så långt söderut man kan komma i vårt avlånga land förövrigt. Installerade allt i våras med driftsättning den 16 april. Leveransen är väl helt ok som jag förstått deten tycker att dick jag borde slå i taket kring 15kW de soligaste dagarna, men det sker inte. Haft någon topp kring 14kW men oftast kring 12 till 13,5kW leverans de fina dagarna under våren och sommaren. Kan det kanske bero på konfigurationen med antal slingor? Hur svårt är det att koppla om som du skriver om man nu skulle testa det? Kablarna är ju redan dragna men har ingen koll alls på hur de går uppe på taket…K knightjocke skrev:Vilka paneler har du? Modellen du skriver finns i 400 till 430w. Om vi utgår från att du har den största så kan den ge max 50,5v . Ta det gånger 42 och du har 2121v. (Den minsta ger 48.8 så ingen större skillnad)
Växelriktaren klarar max 850v per slinga. Du har fyra. Där det är två parallellkopplade. Det är bara strömmen som ökar vid parallellkoppling.
Delar du 2121 på fyra får du 530. Så där har du god marginal till 850v. Delar du det på tre får du 707. Vilket borde vara en bättre uppdelning.
Har du dokumentation på hur slingorna ligger? Samt uträkning på förväntad produktion? Upplever du att den kommer igång sent på morgonen?
Såhär ser det förresten ut i SolarGo appen, bara knappt halva leveransen från två av de fyra slingorna jämfört de andra två, är inte det lite märkligt? Vet inte hur många paneler som fördelats på respektive men tänker spontant att det bästa vore 10+10+11+11 men så verkar de inte ha gjort givet skillnaden i appen, se skärmbild, eller? Du tänker alltså att 3 slingor med 14+14+14 vore bättre hursomhelst alltså, då även för bästa peak effekt?
Såg nu att siffrorna var mycket jämnare, förstår inte det riktigt. Men det är skymning nu och mulet även innan så nästan ingen leverans alls från panelerna vid någon utan skärmbilderna.
Det är just startspänningen som jag var orolig för, men den är rätt låg på 200v på din modell. Peak effekten ska som jag förstått det inte påverkas märkbart av för få paneler på slingan.B BONV1VANT skrev:Har 420W på mina paneler. Tycker att anläggningen både startar förvånansvärt tidigt och håller ångan uppe långt in i skymningen. Bor så långt söderut man kan komma i vårt avlånga land förövrigt. Installerade allt i våras med driftsättning den 16 april. Leveransen är väl helt ok som jag förstått deten tycker att dick jag borde slå i taket kring 15kW de soligaste dagarna, men det sker inte. Haft någon topp kring 14kW men oftast kring 12 till 13,5kW leverans de fina dagarna under våren och sommaren. Kan det kanske bero på konfigurationen med antal slingor? Hur svårt är det att koppla om som du skriver om man nu skulle testa det? Kablarna är ju redan dragna men har ingen koll alls på hur de går uppe på taket…
Såhär ser det förresten ut i SolarGo appen, bara knappt halva leveransen från två av de fyra slingorna jämfört de andra två, är inte det lite märkligt? Vet inte hur många paneler som fördelats på respektive men tänker spontant att det bästa vore 10+10+11+11 men så verkar de inte ha gjort givet skillnaden i appen, se skärmbild, eller? Du tänker alltså att 3 slingor med 14+14+14 vore bättre hursomhelst alltså, då även för bästa peak effekt?
Såg nu att siffrorna var mycket jämnare, förstår inte det riktigt. Men det är skymning nu och mulet även innan så nästan ingen leverans alls från panelerna vid någon utan skärmbilderna.
Hur svårt det är att koppla om kan bara installatören svara på. Det är de som valt att göra slingdragningen. Det är bra om de varit duktiga och dokumenterat den, för framtida felsökning. Annars blir det detektivarbete direkt. Om du har 4 rader, kan varje rad vara en slinga.
Om de gjort så som jag gissar i förra stycket så tappar de nedre två raderna solen något tidigare. Dokumentation är a och o vid felsökning och något som många installatörer tar med en klackspark. Många elektriker som kommer svära och klia sig i huvudet när service och underhåll kommer krävas i vårt avlånga land.
Om man vill meka själv kan man ju prova sig fram, men det krävs både kontakter, verktyg och kabel. Bättre att man räknar om på anläggningen med en mer optimal konfiguration, om det nu finns någon förbättring.
Ett bra sätt att se om något är riktigt konstigt med anläggningen är en dag på vår/sommar där det inte är något moln så långt ögat kan nå att kolla så att grafen är helt jämn solfjäder/sockertopp. Speciellt eftersom du har helt perfekt läge utan störningsobjekt. Jag tvivlar dock på att du har något sådant problem.
Klicka här för att svara