Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Paxman skrev:
Nej du, jag tänker inte upplysa dig, det är inte min uppgift. För att inte ha någon koll på hur det fungerar med TV har du väldigt starka åsikter. Skaffa dig lite kunskap först, så får dina argument lite tyngd.

Ödmjukhet inför andra människors tyckande är en dygd, ser man bara till sina egna behov så är det ju svårt vara konstruktiv i en debatt.
Hur många tror du besitter kunskaper i hur produktionen går till? Ändå har ju så många åsikter om produkten. Grundargumenten är trots bristande kännedom om de underliggande processerna följande:
  • SVT/SR har spelat ut sin roll
  • Skattefinansieringen är ett tvång, till skillnad från den tidigare avgiften som kunde väljas bort
  • Information i allmänhetens tjänst ska spridas med moderna metoder, överallt det är möjligt; allt annat är tjänstefel hos MSB och andra med liknande samhällsfunktioner
  • Produkterna blir dessutom bara alltmer motbjudande
Har någon verkliga behov av SVT/SR? Vilka är dessa behov och kan de verkligen inte tillgodoses på bättre sätt?

• Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Hört talas om bokhandlare, affärer som säljer tidningar, digitala ljudböcker att köpa på nätet?
Förlåt. Svaret skulle ha varit att det finns inte särskilt många privata bibliotek. Det var bara för att visa skillnaden mot TV/radio där de privata alternativen dominerar till antal.

Pungpinan Pungpinan skrev:
Hur många tror du besitter kunskaper i hur produktionen går till? Ändå har ju så många åsikter om produkten. Grundargumenten är trots bristande kännedom om de underliggande processerna följande:
  • SVT/SR har spelat ut sin roll
  • Skattefinansieringen är ett tvång, till skillnad från den tidigare avgiften som kunde väljas bort
  • Information i allmänhetens tjänst ska spridas med moderna metoder, överallt det är möjligt; allt annat är tjänstefel hos MSB och andra med liknande samhällsfunktioner
Har någon verkliga behov av SVT/SR? Vilka är dessa behov och kan de verkligen inte tillgodoses på bättre sätt?
Det är dina uppfattningar (bortsett från andra punkten) och de har du full rätt till. Men sluta presentera dem som fakta. Bara för att du tycker så, betyder det inte att det är så, och dina inlägg bidrar inte till en konstruktiv debatt i frågan.

Fråga dig själv varför SVT har så höga tittarsiffror? Är det någon som tvingar folk att titta?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Förlåt. Svaret skulle ha varit att det finns inte särskilt många privata bibliotek. Det var bara för att visa skillnaden mot TV/radio där de privata alternativen dominerar till antal.
Det finns massor av privata bibliotek, vi har ett här hemma med en massa böcker. Dock är det inte öppet för allmänheten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Grundargumenten är trots bristande kännedom om de underliggande processerna följande:
Detta är blott dina åsikter, du kan knappast med någon heder i kroppen skriva det som ett faktum.

• SVT/SR har spelat ut sin roll.
Nej absolut inte. SVT/PS är nu viktigare än någonsin. En viktig motvikt till den enorma mängd falsk information och falska nyheter som florerar på nätet.
T.o.m i denna tråd har vi sett det poppa upp.
Och så ska vi aldrig underskatta SVT's roll som stabiliserande av vårt samhälle, värdegrundskapande. Vi behöver ju mer än på 100år enas mer i värderingar och Svenskhet.

Ja detta är väl ett faktum.
Men det vi väl egentligen borde diskutera i tråden, är nya avgiftsmodellen bättre eller sämre än den förra. Jag tycker denna är bättre, men kan erkänna att för 15 år sedan skulle jag tyckt tvärtom (iom att jag då saknade TV :) )

PS och MSB delar väl på detta uppdrag, båda ska dra sitt strå till stacken. Och de delar väl på detta i viss mån, dvs ibland överlappar det, ibland passar inte det tillgängliga formatet, typ.

Tycker du?
Tja, jag har inga starka åsikter själv här. Jag tycker det i alla tider har funnits både motbjudande och bra produktioner. Kanske har de motbjudande ökat, men jag kollar så lite att jag inte direkt märkt av det.
Jag tycker dock att TV3 har (eller hade, några år sedan nu, jag såg något på TV3) riktigt motbjudande innehåll i överlag.
Men nu ska jag inte diskutera TV3 här :oops:, vi diskuterar ju PS och framförallt dessa avgiftsmodell.

Verkar ju förvisso som att SVT fyller ett behov.
85% av hushållen betalade ju den frivilliga avgiften, vilket de inte borde gjort om de inte tittar.
Alla jag känner kollar på SVT och lyssnar på SR. En del bara någon enstaka timme i veckan, andra några timmar om dagen.
Kanske kan dessa behov tillgodoses bättre, men personligen ser jag just idag inget bättre.

• Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
...
Det är inte alla som har internet, tex en del gamla har inte det.
Det är inte alla som har mobiltäckning, det finns radioskugga på många ställen.

Det finns ingen ”push notis” på internet, tex om du surfar runt på tex ”bilmärke.se” så kommer det inte någon ”VMA-banner” om det händer något.

MSB har appen ”Krisinformation.se” där man kan få VMA som notis, men då måste personen ha en smarttelefon, främst en del äldre saknar det.

MSB kan skicka ut VMA som SMS till telefoner som finns ”registrerade” i ett visst geografiskt område, men det gäller att den som begär VMA även begär det som SMS,
https://www.msb.se/vma

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var det fritt att välja skulle jag aldrig välja någon av SVT's konkurrenter ...
TV3 ? *fniss*
TV4, tja nästan möjligt

de andra, nehhh
Eller så väljer man inget, och givetvis så ska tittarna stå för sin egen kostnad av "nöjes" TV.
Jag är gärna med och finansierar Utbildningsradion/TVn och det som är riktig samhällsinformation tex politiska debatter inför val dock ska dessa inte manövreras av miljöpartistisk agenda!

• Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
maxmsm skrev:
Eller så väljer man inget, och givetvis så ska tittarna stå för sin egen kostnad av "nöjes" TV.
Men nu verkar ju 99% av befolkningen ha någon form av nöjesprouktion att konsumera. Majoriteten nyttjar SVT och SR, en del nyttjar hellre TV3 eller netflix osv (eller framförallt både och).

Minst 1% av befolkningen saknar bil, säkert många ggr fler procent. Ska det allmänna sluta att bekosta vägbyggen och vägunderhåll för deras skull?

Mikael_L
Jag vet att det finns de som verkligen på allvar vill ha nattväktarstaten, men de flesta som argumenterar för saker åt det hållet är i själva verket bara högst egoistiska, de vill få från staten (de allmänna medlen) endast de saker de själv har nytta av.

Väldigt egoistiska människor, som egentligen borde utvisas, då de inte vill ställa upp på samhällsbygget, utan hellre störta det.

A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu verkar ju 99% av befolkningen ha någon form av nöjesprouktion att konsumera. Majoriteten nyttjar SVT och SR, en del nyttjar hellre TV3 eller netflix osv (eller framförallt både och).

Minst 1% av befolkningen saknar bil, säkert många ggr fler procent. Ska det allmänna sluta att bekosta vägbyggen och vägunderhåll för deras skull?
Menar du att fordonstrafiken på något vis är under beskattad?????
Vad jag läst så skattar fordonen i Sverige ca 60 000 000 000:-/år och ca 30 000 000 000:- går tillbaka i kostnader.

För min del så kan man även lägga ner biblioteken men se till att alla skolor MÅSTE ha ett skolbibliotek, även de privata skolorna.

BirgitS
maxmsm skrev:
Menar du att fordonstrafiken på något vis är under beskattad?????
Vad jag läst så skattar fordonen i Sverige ca 60 000 000 000:-/år och ca 30 000 000 000:- går tillbaka i kostnader.
Länk!
Du behöver ju även lägga till alla sjukhuskostnader som fordon orsakar på kostnadssidan.

maxmsm skrev:
För min del så kan man även lägga ner biblioteken men se till att alla skolor MÅSTE ha ett skolbibliotek, även de privata skolorna.
Vi kan nog vara ganska säkra på att varje enskild individ skulle kunna göra en lista på skattefinansierade saker som denne inte nyttjar. Om varje enskild individ skulle få igenom sitt krav att slippa betala för just dem så hade vi ingenting kvar som behöver finansieras med skatt, och då är vi i ett anarkistisk samhälle.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Länk!
Du behöver ju även lägga till alla sjukhuskostnader som fordon orsakar på kostnadssidan.
Inte bara sjukhuskostnaderna utan alla kostnader som fordonen orsakar och som betalas från statskassan, tex polis, räddningstjänst, SOS alarm, rehabilitering, etc.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet att det finns de som verkligen på allvar vill ha nattväktarstaten, men de flesta som argumenterar för saker åt det hållet är i själva verket bara högst egoistiska, de vill få från staten (de allmänna medlen) endast de saker de själv har nytta av.
Medan du då tror att de som propagerar för en stor stat gör det helt utan egenintresse, eller? :rolleyes:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det känns inte som att speciellt många propagerar för en stor/större stat.

Mest politiker, och främst socialdemokraterna då.

Andra partier verkar generellt inte vilja ha någon allmänt större stat, men kanske en större stat i vissa riktningar, och/eller en mer repressiv stat. En del vill att staten ska ha utökad makt över medborgarna, fast på ett annat vis än socialdemokraternas förmynderi.

Jag är verkligen inte utan kritik mot statsmakten, de som styr. Men det hindrar mig inte för att vara emot en hel del åsikter som är väldigt otrevliga och extrema åt andra håll.
Jag ser det som min plikt att motarbeta mörkermännen, överallt där de sticker upp sitt fula tryne.
Nu är BH opolitiskt, så jag håller verkligen igen. Och mellan varven orkar man inte det minsta, det känns ibland verkligen som tyskland 1933 ibland.
Läs boken "En tysk mans historia", Sebastian Haffner, så inser ni hur en stat kan klämma åt sin befolkning. Och de goda krafterna är svaga, vi måste hjälpas åt att försvara frihetens och den riktiga demokratins värden. Och hjälpas åt att snarare utveckla demokratin, än strypa den.
Försvinn mörkemän, försvinn.

Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.