Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Paxman skrev:
Och det menar du att de inte gör?

SVT producerar dessutom många program som är specifikt för svenska marknaden och därigenom i princip omöjliga att sälja. "Allt för Sverige" är ett bra exempel på ett väldigt populärt format som omöjligen skulle kunna säljas över hela världen. i oktober förra året låg tittarsiffrorna på 1647000 för senaste säsongen. Här är en talande lista:

[länk]

Intressant nog innehar SVT sex av platserna på top tio, varav fem av dem ligger överst. Svenska folket verkar gilla SVT, åtminstone när det gäller tablå-TV. Om man vill fördjupa sig är detta en bra sida: [länk] SVT ligger högt hur man än väljer att se det. Även när det gäller webbaserad TV ligger STV högt: [länk]
Intressant. Om SVT:s produkter är de mest populära i Sverige, varför jobbar producenterna då inte där pengarna finns, på den kommersiella marknaden? Är de idealister eller är det så att SVT faktiskt betalar bäst?

Alla program i listan är för övrigt sannolikt skräp-TV.

E Enolf skrev:
Verkligen?

Du har bidragit till TV3-produktioner. Förr rymdes det tydligen i ditt samvete att smörja kråset med betalningen från sådant. Du argumenterar nu för PS, och att det gärna ska skattefinansieras. Du uttrycker att vi andra har fel som ifrågasätter Public Service omfattning.

Inte vet jag hur mycket omvändelse du genomgått, men om du själv varit en del av det har du själv orsakat det du tydligen föraktar. Känner du inte till ordspråket ifråga får du väl googla.

Jag själv har ägnat hela mitt yrkesliv till att förändra världen till det bättre. Företaget jag jobbar på har förändrat ditt liv, och du skulle inte vilja gå tillbaka till hur det var innan.
Jaha, du är en sån som dömer en person efter ett inlägg på ett forum...då vet jag det. Och vad har jag orsakat?

Pungpinan Pungpinan skrev:
Intressant. Om SVT:s produkter är de mest populära i Sverige, varför jobbar producenterna då inte där pengarna finns, på den kommersiella marknaden? Är de idealister eller är det så att SVT faktiskt betalar bäst?

Alla program i listan är för övrigt sannolikt skräp-TV.
Du är inte så insatt i hur TV produceras förstår jag. Och vad som är skräp eller inte är extremt subjektiv.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C
P Paxman skrev:
Det är en legitim invändning. Men då borde även det statliga filmstödet och teaterstödet dras in. Det är ju extremt ovanligt att båda produktioner ger några pengar tillbaka till stadskassan.
Kanske det... För min egen del ringer förvisso varningsklockorna direkt när staten pysslar med något som skall ge pengar tillbaka, så jag har inga problem med att skattepengar läggs på saker som inte är finansiellt lönsamma.

Problemet är att man för, ett helt legitimt, argument för att det är extremt viktigt att public service är oberoende i såväl finansiering som styrning, och sedan lägger en stor del av pengarna på nöjesproduktion. Det tycker jag är en riktig pungspark till de som står för slantarna. Är det Stjärnorna på slottet och Mästarnas mästare som skall slå vakt om demokratin i Sverige? När det gäller skattepengar måste det med rätta vändas och vridas på varje slant, men motsvarande gäller uppenbarligen inte inom public-service-världen.

Nä, de produktioner som inte är samhällsnyttiga kan gott slåss om skattepengar på samma villkor som övriga kulturproducenter.

• Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Du är inte så insatt i hur TV produceras förstår jag. Och vad som är skräp eller inte är extremt subjektiv.
Nej, inte alls insatt. Kan du kanske upplysa oss? Visst är det märkligt att SVT dominerar när kommersiell TV logiskt sett borde köpa över SVT:s bästa producenter?

Som ordspråket lyder; skräpet sitter i betraktarens öga.

C cpalm skrev:
Nä, de produktioner som inte är samhällsnyttiga kan gott slåss om skattepengar på samma villkor som övriga kulturproducenter.
Där får vi enas om att vara oense. Jag tar till min käpphäst igen; biblioteken. Ska de endast ha faktaböcker i sitt utbud eftersom de är skattefinansierade, eller ska de även ha skönlitteratur som idag?

Nej, inte alls insatt. Kan du kanske upplysa oss? Visst är det märkligt att SVT dominerar när kommersiell TV logiskt sett borde köpa över SVT:s bästa producenter?

Som ordspråket lyder; skräpet sitter i betraktarens öga.
Nej du, jag tänker inte upplysa dig, det är inte min uppgift. För att inte ha någon koll på hur det fungerar med TV har du väldigt starka åsikter. Skaffa dig lite kunskap först, så får dina argument lite tyngd.

Ödmjukhet inför andra människors tyckande är en dygd, ser man bara till sina egna behov så är det ju svårt vara konstruktiv i en debatt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
P Paxman skrev:
Där får vi enas om att vara oense. Jag tar till min käpphäst igen; biblioteken. Ska de endast ha faktaböcker i sitt utbud eftersom de är skattefinansierade, eller ska de även ha skönlitteratur som idag?
Så oense kanske vi inte är. Jag tycker det är helt OK att man lägger skattepengar på kultur, inklusive skönlitteratur på biblioteken, film, teater och för den delen varför inte TV-underhållning. Men då är det skattepengar som ligger under politisk kontroll och inte kan disponeras fritt av kultureliten i SVT-ledningen. Det har uppenbarligen fungerat väsentligt bättre då statens hela samlade kulturbudget ligger på ~1,5 miljard medan public service ensamma disponerar runt det femdubbla.

Ligger inte alla skattepengar under politisk kontroll?

P Paxman skrev:
Det finns inga privata alternativ till biblioteken.

C
P Paxman skrev:
Ligger inte alla skattepengar under politisk kontroll?
Jo, men TV-avgiften är inga skattepengar. Oavsett om de ligger på "skattesedeln" eller inte.

Det finns inga privata alternativ till biblioteken.
Hört talas om bokhandlare, affärer som säljer tidningar, digitala ljudböcker att köpa på nätet?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, men TV-avgiften är inga skattepengar. Oavsett om de ligger på "skattesedeln" eller inte.
Men ligger inte det i förslaget, att pengarna som tas in i PS-skatt ska öronmärkas till just PS?

C
P Paxman skrev:
Men ligger inte det i förslaget, att pengarna som tas in i PS-skatt ska öronmärkas till just PS?
Hade det varit en skatt kan inte pengarna öronmärkas. Det är ingen skatt, det är fortfarande en avgift som slussas direkt ner i SVT/SR/UR:s ficka utan att passera finansdepartementet osv. Skillnaden med förslaget mot dagens system är vem som skall samla in pengarna (Skatteverket istället för rånartjänst i Kiruna), vem som skall betala och hur mycket.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hade det varit en skatt kan inte pengarna öronmärkas. Det är ingen skatt, det är fortfarande en avgift som slussas direkt ner i SVT/SR/UR:s ficka utan att passera finansdepartementet osv. Skillnaden med förslaget mot dagens system är vem som skall samla in pengarna (Skatteverket istället för rånartjänst i Kiruna), vem som skall betala och hur mycket.
Just det, så var det. Lite som trängselavgifterna, som skulle gå direkt till utbyggnad av väginfrastrukturen och kollektivtrafiken.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.