Status
Inte öppen för fler kommentarer.
C cpalm skrev:
Om du inte har någon bil så betalar du väl inte vägtrafikskatt?
Så du tror att din fordonsskatt täcker alla kostnader? För all nybygge + underhåll mm..

Claes Sörmland
Nu förstår jag inte helt vad detta har med regeringens förslag till finansiering av public service att göra men visst är det så att personbilismen mer än täcker sina samhällsekonomiska kostnader idag: https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/samkost-2_1051165

Så i analogi med detta skulle den tekniska lösningen vara avgifter för de som vill se eller lyssna på public service, d v s det skulle finansieras av främst våra äldre.

• Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Återigen; det är dina åsikter och bara för att du tycker så betyder det inte att de är rätt.
  1. Lär dig skillnaden mellan åsikt och fakta.
  2. Varför påpekar du isf inte detta för alla inlägg?
  3. Håll dig själv till fakta och inte åsikter

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Känns bara bra tycker jag som har betala i X antal år nu .. nu måste alla bidra ..sen 200 dyrare eller ej spelar ingen roll... argumentet jag kollar inte på tv håller ej ... då kan vi göra som amerikanarna jag kör inte bil = ingen skatt på väg... Jag betalar egen vård har råd med 1 ak47 i självförsvar :crysmile::crysmile: och tycker allt ska privatiseras så vi kan få ner skattetrycket till 5-7% + lite annat ( jag har släkt där jag vet hur sjukt allt är ) .. hoppsan detta var ett bygg forum :oops::oops::oops: ... puss på er
Så kan su inte resonera !
Bygga vägar, sjukhus och flygplatser är en viktig del av samhällsfunktionen. Folk dör om de inte får vård eller kör på farliga vägar.
Däremot det är ingen som dör utav att inte titta på SVT eller lyssna på SR.
Det är inte mycket begärt att folk ska välja själva om de vill betala för något som de tycker är onödigt eller inte.
Vad är nästa steg ? Vi kanske börja berala hurdjur skatt med motiveringen att de flesta behöver husdjur då ska det oxå tvungfinansieras !
Man vänder sig till kommunen och fyller i en blankett att jag vill ha en hund. Efter några månaders kö, blir man slutligen tilldelad en något mindre gullig katt och ska finna sig i det. Vad sägs om det ? Då har man ändå betalat 1300kr i husdjur skatt !
Ställer man frågan: ska det föreställa en hund då kanske man får svaret att det är det vi kan producera.

Redigerat:
  • Gilla
Lolight och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fascinerande stor skillnad på SVT 1 och 2. Jag trodde det var sak samma och mest en fråga om slump (och möjligen regionalt ursprung; förr var tvåan landsortskanalen, produktionsmässigt). Verkar dock vara sämre eller smalare program på tvåan nu.
Det är betydligt smalare program på SVT 2, inga melodifestivaler där utan mycket är t.ex. smala kulturprogram, samiska program och annat som de kommersiella kanalerna inte är intresserade av alls.

Så med andra ord så ska vi bara betala skatt för det som gör att vi inte dör .. för det andra ..många samhällsnyttor är inte livsavgörande med bra ... vem kollar inte tv lyssnar radio idag ? ..

MEN det viktigaste hade dem som kollar tv betala som dem skulle så hade vi sluppit detta mindre bra påfund

Och ibland är det bara att acceptera och betala skatt om man inte kan påverka ;)
Ganska skönt att inte grubbla och vrida/vända.

L Lars48 skrev:
Så kan su inte resonera !
Bygga vägar, sjukhus och flygplatser är en viktig del av samhällsfunktionen. Folk dör om de inte får vård eller kör på farliga vägar.
Däremot det är ingen som dör utav att inte titta på SVT eller lyssna på SR.
Det är inte mycket begärt att folk ska välja själva om de vill betala för något som de tycker är onödigt eller inte.
Vad är nästa steg ? Vi kanske börja berala hurdjur skatt med motiveringen att de flesta behöver husdjur då ska det oxå tvungfinansieras !
Man vänder sig till kommunen och fyller i en blankett att jag vill ha en hund. Efter några månaders kö, blir man slutligen tilldelad en något mindre gullig katt och ska finna sig i det. Vad sägs om det ? Då har man ändå betalat 1300kr i husdjur skatt !
Ställer man frågan: ska det föreställa en hund då kanske man får svaret att det är det vi kan producera.
Det var väl ganska tunt argument, att döden skall vara en skiljelinje om något skall vara beskattningsbart eller inte. Ganska mycket av våra skattepengar går till saker som inte är avgörande för liv eller död.

Claes Sörmland
Jag måste i alla fall ge deltagarna i tråden att det är imponerade hur många principer ni lyckas se i public service verksamhet. Och det gäller både de som inte vill förändra public service och de som tänker sig mer radikala reformer.

För egen del så ser jag inga principer utan enbart en medietradition som spunnit ur den sändnings- och inspelningsteknik som utvecklades under 1900-talet. Jag tror att det är lite som med alkoholen; den skulle aldrig göras laglig om den dök upp i vår kultur från ingenstans 2018. Men den finns här sedan gammalt så den lär inte försvinna. Fast jag tror att folks ointresse för public service om några årtionden kommer att ha ihjäl den. Om de nu inte lyckats förnya sig med andra tekniska format än etersändning. Och man försöker med appar, SVTplay och dylikt.

Sen var det ju lite oväntat att avgiften kommer att stiga för tvåpersonshushållet nu när den blir en lättadministrerad skatt.

K Keld skrev:
Det var väl ganska tunt argument, att döden skall vara en skiljelinje om något skall vara beskattningsbart eller inte. Ganska mycket av våra skattepengar går till saker som inte är avgörande för liv eller död.
Om så har det varit hittills behöver inte nödvändigtvis betyda att det är rätt.
Det är mycket skatt som tas ut till onödiga ändamål. Många av dem kan skötas av privat eller privat sektor.
TV avgiften komner att bli toppen av isberget. En skatt som tar priset bland alla andra onödiga skatter. En skatt som du inte ens kan påverka på ett demokratiskt sätt, hur den ska användas !

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
hsd
Hitintills har diverse områden avreglerats till förmån för privata aktörer ochh inget har blivit bättre eller billigare.

• Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hitintills har diverse områden avreglerats till förmån för privata aktörer ochh inget har blivit bättre eller billigare.
:rofl:
Jag rekommenderar en tidsresa tillbaka till 80-talet

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För egen del så ser jag inga principer utan enbart en medietradition som spunnit ur den sändnings- och inspelningsteknik som utvecklades under 1900-talet.
Goda liberaler som Willhelm Moberg var emot stats-tv redan när den skulle startas. Det var ett rakt igenom politiskt val att ge staten ensamrätt på tv-koncession istället för att sälja frekvensutrymme till marknaden i tvs barndom.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jotack elräkningen per år var bara som den är per månad numera ,kommer ihåg att man fick en förfrågan om man skulle betala var sjätte månad eller fortsätta årsvis :sick:

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror att det är lite som med alkoholen; den skulle aldrig göras laglig om den dök upp i vår kultur från ingenstans 2018.
Du verkar vara på rätt väg!
TV är som alkohol. Men de som blir beroende av det ena kan gå gill doktorn.
Hur är det med dem som blivit TV-beroende?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.