Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Samhällsnyttta måste få kosta och det är ett bra förslag att den som har får betala typ 200 spänn mer och iomd betala för den som inte har ..då kan alla kolla på tv ...

och som jag sa tidigare så hade vi inte haft denna diskution eller lagförslag om alla bara hade betala den där jävla avgiften ....:love::love:

A AndersS skrev:
Och ibland är det bara att acceptera och betala skatt om man inte kan påverka ;)
Ganska skönt att inte grubbla och vrida/vända.
Det där är ju det mest farliga synsättet. Verksamheter med garanterad inkomst kommer av självuppfyllande skäl att kosta just så mycket de får in. Tänker alla så så kommer utgifterna (dvs din skatt) bara kunna öka. Det enda sunda synsättet är att ständigt se över hur utgifterna kan minskas. Antingen genom effektivisering eller prioritering (t ex inte göra dyra skräpprogram som inte bidrar till samhällets positiva utveckling och som inte är nödvändiga).

Den effektiviseringen och prioriteringen måste vi alla andra som inte är stater tänka på, såväl privatpersoner som företag.

Om du inte kan påverka så undrar jag hur du tänker på valdagen? Sover du även då?

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hitintills har diverse områden avreglerats till förmån för privata aktörer ochh inget har blivit bättre eller billigare.
Alla medier i Nordkorea är statliga. Varför ska Sverige ha ickestatliga tidningar?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Om du inte kan påverka så undrar jag hur du tänker på valdagen? Sover du även då?
Äh, jag betalar skatt till så mycket annat jag inte använder både statlig och kommunal så en hundralapp till SVT som jag ibland tittar på och inte påverkar mig överhuvudtaget ekonomiskt är inget jag vill bränna energi på. ;)
Huruvida jag tänker eller kanske sover i andra situationer har inget med den här tråden att göra och skattefinansierad radio/TV-licens, så den frågan avstår jag från att besvara.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Alla medier i Nordkorea är statliga. Varför ska Sverige ha ickestatliga tidningar?
Eftersom här har man förmågan att känna skam över en sån sak. Man tycker det är skamligt att staten ska bestämma över nyhetsflödet och dessvärre ta betalt för det genom skatten.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag tycker att man skall acceptera att skatter inte alltid går till det, som ligger en varmast om hjärtat.
O jag kan lova, att om du betalar in den, så kommer inte Karl Marx ut ur rutan och tar ifrån dej din fria vilja o tro.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Mikael_L
L Lars48 skrev:
Man tycker det är skamligt att staten ska bestämma över nyhetsflödet och dessvärre ta betalt för det genom skatten.
Staten bestämmer inte alls över nyhetsflödet.
Eller deras bestämmande är att rapporteringen från PS ska vara objektiv och opolitisk.
Mer styrning än så finns inte. Det är direktiven nyhetsredaktionen har att arbeta efter.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vem utser styrelserna i statsmedia-bolagen? Vem sätter budget och utvärderar verksamheten efter givna mål? Att säga att staten inte styr statsmedia är bara sant i ordets allra ytligaste form.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men det givna målet är opolitisk och objektivt.

Det har alla partier, oavsett färg på regeringen, att ta sikte på. Till dess målen för SVT skrivs om.

Mikael_L
Allt måste styras.

Tycker det verkar mer vettigt att TV ska styras utav marknadskrav på högsta möjliga vinst för aktieägarna?
Ska SVT hellre börja köra en kvartalsrapportstyrning, att man gör några populära saker, eller lägger ner något mindre lönsamt var fjärde månad, för att hålla ägarna nöjda?

Eller att man börjar sälja inflytande över nyhetsrapporteringen till den som betalar?

Jag inser inte riktigt hur du ser att SVT ska styras bättre...

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Är det nån som styr SVT överhuvudtaget ?!
För mig verkar det som hur styrelselös som helst.
Allt som de kommersiella kanalerna producerar satsar SVT oxå på. Tvsåpor, frågesporter, melodifestival !
Har inte sett en enda dokumentär program som skulle vara något opartiskt, därmed värt namnet.
Världensundergång andra världkriget.
FRANSK dokumentärserie i FÄRG !

Mikael_L
Programmen behöver inte vara opartiska.
Men opolitiska.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det givna målet är opolitisk och objektivt./.../Till dess målen för SVT skrivs om.
Precis.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tycker det verkar mer vettigt att TV ska styras utav marknadskrav på högsta möjliga vinst för aktieägarna?
Ja.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag inser inte riktigt hur du ser att SVT ska styras bättre...
Jag tycker inte att SVT ska styras bättre. Jag tycker att det är genuint osunt att staten deltar på mediemarknaden.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att det är genuint osunt att staten deltar på mediemarknaden.
Nu är ju förvisso inte SVT & co statligt. Det är ju själva poängen med public service att de skall vara oberoende från statlig kontroll. En poäng som många märkligt nog inte verkar vara införstådda med.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Staten kanske inte har kontroll över SVT, men de deltar ju på något vis i alla fall i och med att det stiftas en lag som garanterar pengar till verksamheten.

Det är inte skatt och det kanske inte innebär kontroll över SVT, men något slags deltagande i mediemarknaden innebär det ju på sätt och vis.

Men på sådana sekundära sätt deltar ju staten i mediemarknaden på fler sätt.
Det finns presstöd, biblioteken köper in både böcker och tidningar, sändarnäten drivs, en del internetinfrastruktur bekostas utav staten osv.

Men visst, budgeten för PS (SVT + SR) är dock lite större än mina exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.