F
R Rkarlsson skrev:
Inget svar. Då är du riktigt oseriös. Tack och hej.
Vi kan ju med viss rätt ifrågasätta VEM som är seriös om man sitter och tycker mycket men inte ens orkar titta på programmet man har åsikter och frågor om.

• Gilla
  • Älska
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De är ju mer realistiska.

Vad är det för människor som kan få till sig 6 miljoner mer än budget? Alla i grand designs är inte par med egna företagare med xxx antal miljoner i omsättning med xx miljoner i avkastning.

Att vissa hållt på med bostadsmarknad eller annat köper jag men knappast alla.

Tar man lån på dessa 22 miljoner så har du ju runt 90 lök i månaden bara på ränta och amortering.

Eller du menar att folk är med för att grand designs sponsrar?
Hon sålde ju sitt hus i Åre för att finansiera den ökade budgeten.

Moana Moana skrev:
Hon sålde ju sitt hus i Åre för att finansiera den ökade budgeten.
Tack för det enda vettiga svaret. Det framgick aldrig i artikeln hur mycket Årehuset såldes för. Men de var väl troligtvis dyrt då det verkade gå ihop med 5-6 miljoner till.

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Tack för det enda vettiga svaret. Det framgick aldrig i artikeln hur mycket Årehuset såldes för. Men de var väl troligtvis dyrt då det verkade gå ihop med 5-6 miljoner till.
Snacka om löjlig. Frågar och skall ha svar på allt men allt finns detaljerat, med betydligt bättre upplösning och utan filtrering på en TV, Padda eller dator på TV4.se. Löjligt toddler-beteende. Nu skall du bara reda ut varför det blev dyrare med.....

• Älska
Sthlm_
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Vad är det du inte förstår med, - TITTAR INTE på tv?
Men att helt offside babbla om TV-program du inte ser på och förvänta dig totala förklaringar av hela innehållet ägnar du dig åt?

Sök för det…

Radiotjänst finns inte längre, det finns ingen TV-licens att betala sen flera år. Man behöver inte ljuga längre.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Fint hus men lite väl dyrt och vräkigt för min enkla smak. Först gillade jag cederträ men nu tycker jag det känns lite B av någon anledning. De borde lägga något över takpappen skulle vart snyggt med fiskfjäll i zink tex.

Att de gjorde en snyftvinkel av att de fick sälja Årehuset var ju bara löjligt.

Kul att se de pretentiösa arkitekterna få på näbben. De ska göra som kunden vill, inget annat! 😍

B Brotorpet skrev:
Jag håller med, det borde finnas mer fakta program som vi medborgare skulle kunna ha nytta av. Inte med tanke på så mycket annan skit som visas på tvn. Letar man info om hus generellt, byggmaterial mm så är man ofta i händerna på försäljare som vill pracka på sina produkter, kanske inte det som är bäst för mitt hus.
Såg programmet igår och det är väl ett typiskt programinehåll, imponerande summor de har att jobba med. Snyggt hus, hoppas de blir nöjda med det de åstadkommit, häftigt med sånt engagemang
Finns mängder med intressanta program och kanaler på youtube.

• Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
När kommer en tråd om senaste avsnittet kan man undra…

Detta är inte om programmet (inte tittat på TV på de senaste 10 åren) utan om "artickeln" här.
Det står :
"...Övervåningens cederfasad smälter perfekt ihop med de barkbruna trädstammarna.
Här finns 17 kvm sällskapsyta fördelat på kök, matplats och vardagsrum.
Trappa, bänk och spis i ett bildar husets stenhjärta...."
Stämmer detta, det ser ut som en "nolla trillat bort" ??
Inte kan ett bygge på 400kvm ha en "sällskapsyta" på 17kvm, i vilken de har kök, matplats o vardagsrum ???
Det skulle ju innebära att där "knappt är ståplats" om hela familjen är där ;)

samovar
O Oen skrev:
Detta är inte om programmet (inte tittat på TV på de senaste 10 åren) utan om "artickeln" här.
Det står :
"...Övervåningens cederfasad smälter perfekt ihop med de barkbruna trädstammarna.
Inte kan ett bygge på 400kvm ha en "sällskapsyta" på 17kvm, i vilken de har kök, matplats o vardagsrum ???
Det finns bilder med i artikeln på sällskapsytan där man kan se att 17kvm är ett stavfel, det är 17m lång sällskapsyta.

O Oen skrev:
Det står :
Om man har sett programmet så blir det tydligare.

Speakern har för avsikt att berätta att kök och sällskapsytan är 17 meter lång men råkar säga fel. Sen har de inte orkar läsa om det då då flesta ändå fattar då kameran tydligt visar hur långt rummet är.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nu har jag bara läst här och inte tittat på avsnittet, men min första tanke är: Skitsnack

Tomtpris: 8 miljoner kr
Budget: 8-9 miljoner kr
Utfall: 14 miljoner kr

Har du en budget på 8-9 så köper du inte en tomt för samma pengar.
Redaktionen har varit otydliga, så här ska det stå:
Byggbudget: 8-9 miljoner kr
Utfall Byggbudget: 14 miljoner kr
Totalkostnad: 22 miljoner kr

F
I Ironcastle skrev:
Redaktionen har varit otydliga, så här ska det stå:
Byggbudget: 8-9 miljoner kr
Utfall Byggbudget: 14 miljoner kr
Totalkostnad: 22 miljoner kr
Nej, det är ytterst tydligt. Det framgår med önskvärd tydlighet, både i artikeln och om man ser avsnittet.

22 miljoner för det där är för mycket pengar tyvärr 🥹

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, det är ytterst tydligt. Det framgår med önskvärd tydlighet, både i artikeln och om man ser avsnittet.
Jo jag vet, men inte tydligt nog för Luddis :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.