S
A ArneTW skrev:
Jag tror du har fel...

Ett bra program om hur man kan bygga billigt, effektivt och ekonomiskt skulle kunna vara populärt.

/ATW
Är det inte åt det hållet husdrömmar vandrat de senaste åren? Tycker programmet blivit rätt mediokert men det kanske lockar någon.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Riktigt fint hus.

Däremot undrar jag om syftet med Grand Designs är att avskräcka folk från att bygga? Det är ju alltid problem, glädjekalkyler, tvingas till stora uppoffringar som inte var tänkt osv.
Jag har alltid undrat hur de som bygger där kan ta och överstiga budget så mycket. 6 miljoner är ju typ inte en summa man som vanliga arbetare får låna ihop i södra delen av landet.
Så antingen är alla mångmiljonärer eller riktigt högavlönade i grand designs. Eller så har de hittat banker som inte bryr sig?

Liksom en tomt för 8 miljoner är ett enormt gammaldags lyxhus här. :)

Jag missunnar såklart inte, men det känns som man bara lever för huset om man inte har pengarna innan.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Svårt att sälja in till programchefen: vi tänkte göra ett program om de tråkigaste och billigaste villorna i Sverige. Inga extravaganser och absolut inte asfalterad uppfart, endast grus. Sugen?

Att göra ett program om 90% av villorna i Sverige tror jag inte intresserar någon. Då kan man gå till ett visningshus hos Myresjö och låta inspireras.
Hej Sthlm_

När jag skrev att ”Jag trivs förträffligt i mitt hus” och efterfrågade ”trivsamma bostäder med låg skuldsättning, låga driftskostnader och lågt energibehov i vardagen” så var det naturligtvis inte ”de tråkigaste och billigaste villorna i Sverige. Inga extravaganser och absolut inte asfalterad uppfart, endast grus” jag menade. Jag har asfalterad uppfart, men inga takfönster och inga burspråk.

När jag tittade på hus för drygt 30 år sedan så avstod jag t.ex. från de med direktel, de med platta tak och de basäng inne i huset eller ute i trädgården.

Näst kostnaden för att köpa (bygga) ett hus så brukar drifts- och underhållskostnaderna komma.

Om man t.ex. för alla (många) presumtiva villaägare kan lära ut hur man håller ner dessa kostnader på lång sikt (20 år eller mer) så skapar man en god grund för bra ekonomi, och detta utan att huset behöver bli tråkigt och vara utan extravaganser.

Lär man sig att söka låga drifts- och underhållskostnader då är det ju självklart lättare att även klara av, eventuella extravaganser.

Det kan för många av de villaägare du tänker på, även vara viktigt att kunna bo kvar utan att "kronofogden besöker".
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Den fina fasaden av cederträ, ursnygg murad sten som kom igen i ”piazzan” och valet att inte ha balkong vilket gjorde utseende väldigt enkelt o stilrent.
Men… som vanligt tänker man på utebliven info som uppvärmning, lösning av vatten/avlopp eller missade jag det?
Som boende i ett grannområde så kan jag meddela att området familjen byggt i väntar på kommunalt vatten och avlopp så det är sluten tank för allt svart- och gråvatten som gäller samt egen brunn.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
MrJay
R Rkarlsson skrev:
Jag har alltid undrat hur de som bygger där kan ta och överstiga budget så mycket. 6 miljoner är ju typ inte en summa man som vanliga arbetare får låna ihop i södra delen av landet.
Så antingen är alla mångmiljonärer eller riktigt högavlönade i grand designs. Eller så har de hittat banker som inte bryr sig?

Liksom en tomt för 8 miljoner är ett enormt gammaldags lyxhus här. :)

Jag missunnar såklart inte, men det känns som man bara lever för huset om man inte har pengarna innan.
Det finns en anledning till att folk är med i det programmet. Vill du titta på bygget av ett skjul eller Myresjöhus så är det "Björn bygger bo" och dylika program man ska se.
 
  • Haha
Aevon och 1 till
  • Laddar…
Sprängningen förstörde mer än dom tänkt sig 😅, nej sprängning brukar ju inte förstör något.
I mitt tycke ett otroligt fint hus.
Man undrar hur folk räknar ut budgetar för hus och hur lång tid det ska ta att bygga när det gång på gång blir så galet fel.
 
T twoody skrev:
Sprängningen förstörde mer än dom tänkt sig 😅, nej sprängning brukar ju inte förstör något.
I mitt tycke ett otroligt fint hus.
Man undrar hur folk räknar ut budgetar för hus och hur lång tid det ska ta att bygga när det gång på gång blir så galet fel.
Optimister bygger hus borde det heta. Men världen vore rätt grå utan optimisterna! Jag tycker det borde finnas en tävling i bästa optimerade hus där man tävlar om bäst utnyttjade boyta. Det ska självklart finnas en maxarea, då blir det en sport.
 
  • Gilla
Aevon och 3 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det finns en anledning till att folk är med i det programmet. Vill du titta på bygget av ett skjul eller Myresjöhus så är det "Björn bygger bo" och dylika program man ska se.
De är ju mer realistiska.

Vad är det för människor som kan få till sig 6 miljoner mer än budget? Alla i grand designs är inte par med egna företagare med xxx antal miljoner i omsättning med xx miljoner i avkastning.

Att vissa hållt på med bostadsmarknad eller annat köper jag men knappast alla.

Tar man lån på dessa 22 miljoner så har du ju runt 90 lök i månaden bara på ränta och amortering.

Eller du menar att folk är med för att grand designs sponsrar?
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag trivs förträffligt i mitt hus utan att jag behöver ha ”havsutsikt” eller ”storslagna glasytor” åt flera håll.

När jag ser dessa och liknande program om boende, saknar jag redovisning av trivsamma bostäder med låg skuldsättning, låga driftskostnader och lågt energibehov i vardagen.

Var finns dessa program som kan ge oss alla bra förebilder?

Är "Grand Designs" bra förebilder?

“Allt fler högavlönade har skulder hos Kronofogden. De privata skulderna i Sverige har stigit från 119 miljarder kronor vid årsskiftet till rekordhöga 129 miljarder i början av augusti. Pandemi, inflation, räntehöjningar och elpriskrisen är faktorer som har bidragit till utvecklingen enligt Kronofogdens privatekonomiska talesperson Davor Vuleta. Han säger också till Aftonbladet att myndigheten hanterar allt fler högutbildade och högavlönade personer.” [länk]

Man klagar när räntan och elkostnaderna ökar, men har man inte ibland ”bäddat dåligt” för ett långvarigt tryggt och trivsamt boende.
Detta är ett hus som uppenbarligen har kostat runt 22 miljoner totalt. Det kan teoretiskt betyda att det är helt skuldfritt, det vet vi inget om, det är inte syftet med programmet. Jag rekommenderar att du letar efter ditt drömprogram på Utbildningsradion och kanske varvar det med varannat avsnitt av Lyxfällan på TV3.
 
  • Haha
Aevon och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det finns en anledning till att folk är med i det programmet. Vill du titta på bygget av ett skjul eller Myresjöhus så är det "Björn bygger bo" och dylika program man ska se.
Hej MrJay

Vi ser uppenbarligen helt olika program(idéer) framför oss.

Jag ville det skulle vara en hjälp (ett beslutsstöd) för den som inte är erfaren husbyggare (eller köpare av ett begagnat hus) att förstå aspekter som drifts- och underhållskostnaderna vid olika teknikval.

Vad innebär t.ex. ett platt tak gentemot att välja ett (vanligt) sadeltak när regn, löv och is påverkat taket några år?

Håller de lika bra sett över 50 år och hur förebygger man begynnande skador?

Vad innebar det att sätta in ett fönster i taket, eller att bygga ett utstickande burspråk gällande kostnader, värmegenomflöde och risk att vatten kommer in?

Om jag väljer tre gånger så stor fönsterarea vad innebär det i ökad energiåtgång och underhåll?

Vad har husets placering, för betydelse när det gäller vind, regn och översvämning?

Och så vidare.

De flesta av oss klarar av att ”tycka” att ett hus är ”snyggare” än ett annat, men de flesta behöver nog hjälp att bedöma de långsiktiga drifts- och underhållskostnaderna vid olika teknikval.

Det vore väl bra om man kunde lära sig lite om detta, utan att behöva gå en bygg- eller ingenjörsutbildning och praktisera några år?
 
Redigerat:
  • Gilla
Skymag och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Detta är ett hus som uppenbarligen har kostat runt 22 miljoner totalt. Det kan teoretiskt betyda att det är helt skuldfritt, det vet vi inget om, det är inte syftet med programmet. Jag rekommenderar att du letar efter ditt drömprogram på Utbildningsradion och kanske varvar det med varannat avsnitt av Lyxfällan på TV3.
Hej fsn

Eftersom den typ av program jag efterlyser (önskar att någon startar) inte ännu finns, varför skulle jag då leta efter detta på Utbildningsradion”?

Jag har inget emot att ”Grand Designs” (eller liknande program) fortsätter.

Men jag tror inte dessa program hjälper personer att undvika att; ”De privata skulderna i Sverige har stigit från 119 miljarder kronor vid årsskiftet till rekordhöga 129 miljarder i början av augusti”?

Husköpet är nog för de flesta livets största investering, varför inte erbjuda alternativa “husprogram”?

Jag var nyligen med när en en ”överlåtelsebesiktning” genomfördes och fick en bra dialog med den som genomförde arbetet.

Jag har ännu ingen sådan besiktning genomförd för mitt eget hur men vet nu mer vad som höjer betyget. Det kan vara bra att veta, eftersom samhället lyfter alltmer kravet på att vi uppfyller ett bra betyg även för äldre villor (som min).
 
Redigerat:
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Eftersom den typ av program jag efterlyser (önskar att någon startar) inte ännu finns, varför skulle jag då leta efter detta på Utbildningsradion”?

Jag har inget emot att ”Grand Designs” (eller liknande program) fortsätter.

Men jag tror inte dessa program hjälper personer att undvika att; ”De privata skulderna i Sverige har stigit från 119 miljarder kronor vid årsskiftet till rekordhöga 129 miljarder i början av augusti”?

Husköpet är nog för de flesta livets största investering, varför inte erbjuda alternativa “husprogram”?

Jag var nyligen med när en en ”överlåtelsebesiktning” genomfördes och fick en bra dialog med den som genomförde arbetet.

Jag har ännu ingen sådan besiktning genomförd för mitt eget hur men vet nu mer vad som höjer betyget. Det kan vara bra att veta, eftersom samhället lyfter alltmer kravet på att vi uppfyller ett bra betyg även för äldre villor (som min).
Jag håller med, det borde finnas mer fakta program som vi medborgare skulle kunna ha nytta av. Inte med tanke på så mycket annan skit som visas på tvn. Letar man info om hus generellt, byggmaterial mm så är man ofta i händerna på försäljare som vill pracka på sina produkter, kanske inte det som är bäst för mitt hus.
Såg programmet igår och det är väl ett typiskt programinehåll, imponerande summor de har att jobba med. Snyggt hus, hoppas de blir nöjda med det de åstadkommit, häftigt med sånt engagemang
 
B Brotorpet skrev:
Jag håller med, det borde finnas mer fakta program som vi medborgare skulle kunna ha nytta av. Letar man info om hus generellt, byggmaterial mm så är man ofta i händerna på försäljare som vill pracka på sina produkter, kanske inte det som är bäst för mitt hus.
Såg programmet igår och det är väl ett typiskt programinehåll, imponerande summor de har att jobba med. Snyggt hus, hoppas de blir nöjda med det de åstadkommit, häftigt med sånt engagemang
Hej Brotorpet

Jag såg igenom programmet men saknade att dom nämde t.ex. uppvärmning och elkostnader samtidigt som många idag är bekymrade över höga kostnader för elen.

Många har inte råd att bygga de hus som visas i programmet

Fler skulle däremot ha nytta av att det fanns program som hade en positiv betydelse för deras egen långsiktiga bostadsekonomi.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Brotorpet

Jag såg igenom programmet men saknade att dom nämde t.ex. uppvärmning och elkostnader samtidigt som många idag är bekymrade över höga kostnader för elen.
Det är något jag klurar på varje gång när man hör de monstruösa husen som byggs. 😂😅
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Eftersom den typ av program jag efterlyser (önskar att någon startar) inte ännu finns, varför skulle jag då leta efter detta på Utbildningsradion”?

Jag har inget emot att ”Grand Designs” (eller liknande program) fortsätter.

Men jag tror inte dessa program hjälper personer att undvika att; ”De privata skulderna i Sverige har stigit från 119 miljarder kronor vid årsskiftet till rekordhöga 129 miljarder i början av augusti”?

Husköpet är nog för de flesta livets största investering, varför inte erbjuda alternativa “husprogram”?

Jag var nyligen med när en en ”överlåtelsebesiktning” genomfördes och fick en bra dialog med den som genomförde arbetet.

Jag har ännu ingen sådan besiktning genomförd för mitt eget hur men vet nu mer vad som höjer betyget. Det kan vara bra att veta, eftersom samhället lyfter alltmer kravet på att vi uppfyller ett bra betyg även för äldre villor (som min).
Jag har svårt att se att den typen av program knappast är nåt för en vinstdrivande kanal som TV4 att ta sig an. Det låter faktiskt så jävla tråkigt att det bara kan vara Utbildningsradion.
 
  • Gilla
Aevon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.