Hej Fsn

Jag har verkligen inte bytt spår.

Jag talar om bra förebilder och fördelen om man till presumtiva villaägare kan lära ut hur man håller ner sina kostnader på lång sikt.

Det är ett ökande bekymmer för många när; “De privata skulderna i Sverige har stigit från 119 miljarder kronor vid årsskiftet till rekordhöga 129 miljarder i början av augusti”.

Det blir på sikt även ett ökande samhällsbekymmer.

Jag avser nu att avsluta diskussionen.
 
Redigerat:
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F fsn skrev:
Till att börja med så var det väl 5miljoner men ändå, vad menar du exakt med hur? Är din fråga hur man ekonomiskt reder ut att dra över en budget med 5 miljoner eller är frågan vad orsaken till det är?
5-6 miljoner mer korrekt.

Frågan var inte svår att förstå.?
Frågan är vad för familjer som kan dra över budget med 5-6 miljoner. Om de tar lån på 22 miljoner så är kalkylen hos bankerna för lån och amortering 90 000 i månaden. Nu har de väl något innan. Men att dra över 5-6 miljoner låter som om man är dålig på att räkna eller den de anlitat inte kan räkna. Vår största byggherre här är i och för sig likadan, men han har typ 800 anställda och omsättning därefter.
 
Det är något som inte stämmer , driver/äger man ett byggföretag som omsätter över 200 miljoner kan man omöjligt gå över budget med 70 %, När man bygger sitt eget hus.
Mannen I reportaget gör just det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
5-6 miljoner mer korrekt.

Frågan var inte svår att förstå.?
Frågan är vad för familjer som kan dra över budget med 5-6 miljoner. Om de tar lån på 22 miljoner så är kalkylen hos bankerna för lån och amortering 90 000 i månaden. Nu har de väl något innan. Men att dra över 5-6 miljoner låter som om man är dålig på att räkna eller den de anlitat inte kan räkna. Vår största byggherre här är i och för sig likadan, men han har typ 800 anställda och omsättning därefter.
som jag skrev så går det att tolka din fråga på två sätt. Det ena är vad det är för typ av person som ekonomiskt kan hantera att missa budget på 5 miljoner det andra är hur man kan ha så dålig koll att man faktiskt drar över 5 miljoner..

Sen säger du att det du skrev inte gick att misstolka…. Sen tar du upp precis båda sakerna, man blir matt.

Jag rekommenderar dig att se programmet, du får svaren på varför det blir dyrare än man hoppades på, du får svaret på hur man hanterar att det blir dyrare.

Det mesta luktar jante och ifrågasätter hur nån kan ha RÅD att lägga 22 miljoner på ett hus. Det fanns 2021-22 ca 550 miljardärer i Sverige, många koncentrerade i Stockholmsområdet, fundera då på hur många fler det är som har 100 miljoner eller 25 miljoner så är det kanske inte så konstigt.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
som jag skrev så går det att tolka din fråga på två sätt. Det ena är vad det är för typ av person som ekonomiskt kan hantera att missa budget på 5 miljoner det andra är hur man kan ha så dålig koll att man faktiskt drar över 5 miljoner..

Sen säger du att det du skrev inte gick att misstolka…. Sen tar du upp precis båda sakerna, man blir matt.

Jag rekommenderar dig att se programmet, du får svaren på varför det blir dyrare än man hopats på, då får svaret på hur man hanterar att det blir dyrare.

Det mesta luktar jante och ifrågasätter hur nån kan ha RÅD att lägga 22 miljoner på ett hus. Det fanns 2021-22 ca 550 miljardärer i Sverige, många koncentrerade i Stockholmsområdet, fundera då på hur många fler det är som har 100 miljoner eller 25 miljoner så är det kanske inte så konstigt.
Men din attityd är precis som alltid.

Svara på båda frågorna då?

Jag tittar inte på tv, det är fördummande och det går inget roligt ändå =)

Det är inte jante. Det är frågan om 1 hur kan man räkna så groteskt fel. 2 om det inte är en mångmiljonär, vilken bank godkänner så groteska fel?

I ditt andra påstående, så tror jag inte någon av de 550 miljardärerna vill vara med i tv så då skalar vi ner det till miljonärer.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Men din attityd är precis som alltid.

Svara på båda frågorna då?

Jag tittar inte på tv, det är fördummande och det går inget roligt ändå =)

Det är inte jante. Det är frågan om 1 hur kan man räkna så groteskt fel. 2 om det inte är en mångmiljonär, vilken bank godkänner så groteska fel?

I ditt andra påstående, så tror jag inte någon av de 550 miljardärerna vill vara med i tv så då skalar vi ner det till miljonärer.
Hur många tusen 25-100 miljonärer tror du det finns om det finns 550 miljardärer? Tror du det är en påtaglig ”nerskalning” att plocka bort en handfull miljardärer?

Svaren finns i programmet, se det eller släpp det. Jag har exakt noll intresse att försöka förklara det för dig.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det är något som inte stämmer , driver/äger man ett byggföretag som omsätter över 200 miljoner kan man omöjligt gå över budget med 70 %, När man bygger sitt eget hus.
Mannen I reportaget gör just det.
Dom börjar ju programmet med att ange en realistisk summa för bygget, och säger sen med glimten i ögat att dom ska försöka få ner det till halva summan. Jag tror att dom hade ganska bra koll på kostnaderna ändå.
 
F
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det är något som inte stämmer , driver/äger man ett byggföretag som omsätter över 200 miljoner kan man omöjligt gå över budget med 70 %, När man bygger sitt eget hus.
Mannen I reportaget gör just det.
Hmmmm…. Sa dom nåt om ungefär hur mycket ett sånt hus borde kosta redan innan bygget påbörjades?
 
Pellegnillot71
S Sthlm_ skrev:
Svårt att sälja in till programchefen: vi tänkte göra ett program om de tråkigaste och billigaste villorna i Sverige. Inga extravaganser och absolut inte asfalterad uppfart, endast grus. Sugen?

Att göra ett program om 90% av villorna i Sverige tror jag inte intresserar någon. Då kan man gå till ett visningshus hos Myresjö och låta inspireras.
Fast merparten av Sveriges villaägare bor väl i ett litet tråkigt hus, kanske från Hjältevad, Myresjö, Eksjö mfl. Jag tror visst att dessa husägare samt blivande husägare skulle vara intresserade av hur man enkelt och kostnadseffektivt kan hotta upp ett sådant hus. Exempel på avsnitt: Så här får du enklast ner sjögrästapeter, Så renoverar du bort din nålfiltsmatta i trappan, Så piffar du upp vinylgolvet i badrummet, Gör något av din bruna bidé, Våga ta bort dina tjujor från 70-talet, osv. Kan hitta på hur många avsnitt som helst efter att själv renoverat ett antal hus....
 
  • Haha
  • Gilla
wyfred och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur många tusen 25-100 miljonärer tror du det finns om det finns 550 miljardärer? Tror du det är en påtaglig ”nerskalning” att plocka bort en handfull miljardärer?

Svaren finns i programmet, se det eller släpp det. Jag har exakt noll intresse att försöka förklara det för dig.
Kan du inte delge det för oss som inte lägger så mycket tid vid tv:n? Eller du skall bara ha attityd?
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Fast merparten av Sveriges villaägare bor väl i ett litet tråkigt hus, kanske från Hjältevad, Myresjö, Eksjö mfl. Jag tror visst att dessa husägare samt blivande husägare skulle vara intresserade av hur man enkelt och kostnadseffektivt kan hotta upp ett sådant hus. Exempel på avsnitt: Så här får du enklast ner sjögrästapeter, Så renoverar du bort din nålfiltsmatta i trappan, Så piffar du upp vinylgolvet i badrummet, Gör något av din bruna bidé, Våga ta bort dina tjujor från 70-talet, osv. Kan hitta på hur många avsnitt som helst efter att själv renoverat ett antal hus....
Det ligger inte i tiden, gör ett program som handlar om att uppskatta och vårda kulturarvet istället för att riva ut det så går det hem ;)
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
F
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Fast merparten av Sveriges villaägare bor väl i ett litet tråkigt hus, kanske från Hjältevad, Myresjö, Eksjö mfl. Jag tror visst att dessa husägare samt blivande husägare skulle vara intresserade av hur man enkelt och kostnadseffektivt kan hotta upp ett sådant hus. Exempel på avsnitt: Så här får du enklast ner sjögrästapeter, Så renoverar du bort din nålfiltsmatta i trappan, Så piffar du upp vinylgolvet i badrummet, Gör något av din bruna bidé, Våga ta bort dina tjujor från 70-talet, osv. Kan hitta på hur många avsnitt som helst efter att själv renoverat ett antal hus....
Man skulle ju kunna kombinera det med en snattande snickar-programledare som är arg hela tiden. Eller är det redan gjort?
 
F
R Rkarlsson skrev:
Kan du inte delge det för oss som inte lägger så mycket tid vid tv:n? Eller du skall bara ha attityd?
Vill du sitta här och gaffla så får du veva igång din TV.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vill du sitta här och gaffla så får du veva igång din TV.
Inget svar. Då är du riktigt oseriös. Tack och hej.
 
Men på riktigt. Om man ser ett program i tablån med titeln ”Grand Designs Sverige” hur kan man då på alllvar förvänta sig att det ska handla om avloppslösningar i Myresjöhus?
Bara en nyfiken fråga…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hapazard och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.