Shirack skrev:
@TotalControl jag som inte lärt mig så mycket än, vill man ha filterrören under/ eller i sådan lera? Finns det genomsläpplighet där?
Genomsläpplighet i lera är inte något vidare men att ha lite lera i en sektion av ett filterrör gör nog inte så stor skillnad om genomsläpplighet i resterande material är bra.

• Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
@Shirack

Nej inte i lera. Dålig genomsläpplighet. (Tillägg, Fizz kom med svaret)

@fizz

Yepp den ser likadan ut vid inloppet. Tror det är svårt att suga in det materialet. Men det kanske går. Aldrig testat. Läste "descriptions" någonstans om användningsområden. Då stod plunschern bara vid lerigt material.
Eller så får man ta bort kolven och köra den som pluncher.

Tillägg.

Kiespumpe:
Bodenbeschaffenheit: kiesiger Boden, Steine
Kiespumpen haben einen Kolben und saugen besser als ein Plunscher

Plunscher:
für lockeren bzw. nicht verfestigten Untergrund
Bodenbeschaffenheit: feinsandiger Boden, schlammiger Boden mit Wasser vermischt

Redigerat:
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Finns här någon dom vågar sig på en gissning eller kanske vet hur mycket lera man kan förvänta sig...?
Ska erkännas att man är lite nervös att vi pratar meter...

U upa skrev:
Finns här någon dom vågar sig på en gissning eller kanske vet hur mycket lera man kan förvänta sig...?
Jag har ett lager av lera på sex meter som jag måste borra mig igenom. Dock har jag lera hela vägen från markytan, så du kan ju hoppas att du bara har någon meter. Men jag upplever inga problem med att borra i lera med vanlig jordborr, förutom att det suger i väggarna på vägen upp.

• Gilla
upa
  • Laddar…
N Nathrezim skrev:
Jag har ett lager av lera på sex meter som jag måste borra mig igenom. Dock har jag lera hela vägen från markytan, så du kan ju hoppas att du bara har någon meter. Men jag upplever inga problem med att borra i lera med vanlig jordborr, förutom att det suger i väggarna på vägen upp.
Tackar för svar!
6 meter.. Fyyy faaaa.. Är det under grundvattennivån då..? Det räckte att jordborren kom under vatten i sandlager så sög det som tusan här. Har iofs ett jordborr på 200mm i diameter men knappt jag orkade få det att röra på sig. När vakuumen släppte blev det genast lättare även om fraktionerna var blöta och tunga.
Funderar på om man kanske skulle köpa ett mindre borr som får plats i filterröret, svetsa på en muff som passar det jag har och testa om min plan att spetsa till en bit rör inte fungerar.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
U upa skrev:
Kollade SGU, brunnen närmst dig nämner 2 meter lera som ska börja på 6 meter :sweat:

• Wow
upa
  • Laddar…
U upa skrev:
Tackar för svar!
6 meter.. Fyyy faaaa.. Är det under grundvattennivån då..? Det räckte att jordborren kom under vatten i sandlager så sög det som tusan här. Har iofs ett jordborr på 200mm i diameter men knappt jag orkade få det att röra på sig. När vakuumen släppte blev det genast lättare även om fraktionerna var blöta och tunga.
Funderar på om man kanske skulle köpa ett mindre borr som får plats i filterröret, svetsa på en muff som passar det jag har och testa om min plan att spetsa till en bit rör inte fungerar.
Har grundvatten på 3 meter, så ungefär 3 meter till under grundvattnet.
Ett mindre borr som får plats i filterröret är nog en bra idé. Jag har svetsat på några armeringsjärn på ett fyrkantsrör som passar till förlängningen på min jordborr. Använder den för att plocka upp större stenar men fungerar även kanon till att luckra upp svårborrad lera, samt för att hacka igenom kalk. Kan vara värt att testa för att se om plunschern tar det.

• Gilla
upa
  • Laddar…
A
@upa hur långt ner var ditt mål att nå i marken?

du hade 1,9 meter till grundvatten va? Och kommit ner 4 meter innan du stötte på leran?

• Gilla
upa
  • Laddar…
F fizz skrev:
Kollade SGU, brunnen närmst dig nämner 2 meter lera som ska börja på 6 meter :sweat:
Ish då..:surprised:
Har varit inne på SGU och kikat på geokartan flera gånger och även idag men gör nog fel på ngn inställning för jag får inte fram så detaljerad info..:thinking:
Här börjar leran på 4 meter så om har jag ”tur” tar den slut på 8...:crysmile:

• Gilla
fizz
  • Laddar…
N Nathrezim skrev:
Har grundvatten på 3 meter, så ungefär 3 meter till under grundvattnet.
Ett mindre borr som får plats i filterröret är nog en bra idé. Jag har svetsat på några armeringsjärn på ett fyrkantsrör som passar till förlängningen på min jordborr. Använder den för att plocka upp större stenar men fungerar även kanon till att luckra upp svårborrad lera, samt för att hacka igenom kalk. Kan vara värt att testa för att se om plunschern tar det.
Tackar för tipsen!(y)
Jag lär behöva alla jag kan få..:strong::cool:

Shirack skrev:
@upa hur långt ner var ditt mål att nå i marken?

du hade 1,9 meter till grundvatten va? Och kommit ner 4 meter innan du stötte på leran?
Det stämmer. (y)
Målet var 11,5 meter totalt så har köpt 5 m filterrör och 7 m släta. Har haft med i beräkningen att kanske inte komma så djupt och att jag kanske var tvungen att bryta innan. En granne här har en rörspets som sitter på ca 7 meter sedan mååånga år och han tar upp bra med vatten fortfarande. Anledningen att jag valt att testa med filterbrunn är dels att jag vill göra det ordentligt direkt och precis som du blev toksugen på att sätta igång och gräva..:crysmile: Men den största anledningen är att jag planerar att lägga ner ett sprinklersystem och vill då inte vara begränsad av för lite vattentillgång.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
U upa skrev:
Det stämmer. (y)
Målet var 11,5 meter totalt så har köpt 5 m filterrör och 7 m släta. Har haft med i beräkningen att kanske inte komma så djupt och att jag kanske var tvungen att bryta innan. En granne här har en rörspets som sitter på ca 7 meter sedan mååånga år och han tar upp bra med vatten fortfarande. Anledningen att jag valt att testa med filterbrunn är dels att jag vill göra det ordentligt direkt och precis som du blev toksugen på att sätta igång och gräva..:crysmile: Men den största anledningen är att jag planerar att lägga ner ett sprinklersystem och vill då inte vara begränsad av för lite vattentillgång.
exakt samma anledningar som för mig :)

Hoppas de löser sig, för att stanna nu är ju inget alternativ för dig. Blir lite för lite filter kanske.

jag har tydligen (eventuellt) grålera på 7,5m djup som skulle va 7,5m tjockt!! någon längre bort där jag bor hade det tydligen i sin brunn. Hoppas inte det gäller mig.

men samtidigt minst 125l/s genomsläpplighet ovanför i jordlagren, så stöter jag på det får jag stanna där förmodligen.

Och stämmer det exakt med 7,5 meter så enligt min uträkning då jag redan är runt 4m under marken och mitt grundvatten börjar vid 4,10m där jag börjar så kommer jag bara få ner 2m filterrör om allt ska va under vatteytan med marginal.

aja den som lever får se lycka till :)

Redigerat:
  • Gilla
upa
  • Laddar…
@upa
Tappa inte hoppet nu :) Lerlager verkar vara standard om man läser brunnenbau forum. Tyvärr kräver det lite mer svett och kanske att man får öppna lädret lite för lite mer gear.
Jag ska kika lite på tyska forum vad för metod är att föredra. Jag tror dock borra i röret är den snabbaste. Eller som tidigare nämnts. Luckra och plunscha, vilket kräver lite mer jobb.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
exakt samma anledningar som för mig :)

Hoppas de löser sig, för att stanna nu är ju inget alternativ för dig. Blir lite för lite filter kanske.

jag har tydligen (eventuellt) grålera på 7,5m djup som skulle va 7,5m tjockt!! någon längre bort där jag bor hade det tydligen i sin brunn. Hoppas inte det gäller mig.

men samtidigt minst 125l/s genomsläpplighet ovanför i jordlagren, så stöter jag på det får jag stanna där förmodligen.

Och stämmer det exakt med 7,5 meter så enligt min uträkning då jag redan är runt 4m under marken och mitt grundvatten börjar vid 4,10m där jag börjar så kommer jag bara få ner 2m filterrör om allt ska va under vatteytan med marginal.

aja den som lever får se lycka till :)
För lite filter tror jag inte det blir. Det räcker ju inte där jag är nu och eftersom leran har så dålig genomsläpplighet måste jag igenom den och när/om jag gör det ska jag förhoppningsvis komma vidare utan större problem. Som sagt.. Den som lever får se...:rofl:

• Gilla
1
  • Laddar…
A
U upa skrev:
För lite filter tror jag inte det blir. Det räcker ju inte där jag är nu och eftersom leran har så dålig genomsläpplighet måste jag igenom den och när/om jag gör det ska jag förhoppningsvis komma vidare utan större problem. Som sagt.. Den som lever får se...:rofl:

Men
U upa skrev:

Hopps hoppas de går bra, håller tummarna

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.