802 563 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Den ger 160 l/min vid 21 m enligt skylten. Så tappar en del på klena ledningar. Det är en enkelsteg pump så den är inte gjord för några högre tryck.
Bara sätta igång DIREKT när prylarna är hemma
Det kom en massa i vägen idag som var tvugna att fixas samt ett par rejäla skurar men hann iaf starta det här projektet.
Började med att kapa till sumprör och ”stump” till stupstocken. Valde att göra sumpen 75 cm för att kunna få ner lite mer isgrus då det verkar smita upp en del sand den vägen.
Fasade av kanten.
Sen tillverkades en stupstock av stumpen. Vinner garanterat ingen skönhetstävling men huvudsaken den funkar.
Grejerna på plats.
Körde på med jordborren ner till 1,9 m där jag stötte på grundvattnet. Samma djup som förra gången. Har valt en plats under ett träd och buskar då jag ville komma så nära staketet som möjligt. Band bort grenar så gott det gick men det bråkade en hel del ändå när man skulle hissa upp jordborren.
Försökte komma lite längre ner med jordborren men blev ett jäkla vakuum när borren gick ner under vattenytan så var oerhört tungt att lyfta upp så det var bara att skicka ner foderröret. Blev en hel del kvar ovan jord som synes..
Sågade av det en bit upp och plunchade sedan ganska enkelt ner det en bit till.
Skruvade ihop sump och några filterrör och skickade ner.
Testade först Fizz teknik att stå direkt på röret och pluncha.. Väldigt vinglit och akrobatiskt.. Men även om det var jäkligt manligt valde jag snart att skruva på stupstocken och slänga på lite plattor.
Första halvmetern gick ner lätt men sen började det bråka en del. Körde på ca 45 minuter och fick endast ner någon centimeter trots att jag fick upp grus/sand med plunchern. Körde på ytterligare ca 15 minuter och nu började det sjunka så smått igen fast denna gången följde foderröret med ner. Sen va det typ stopp igen och jag var tvungen att bryta för att köra extradottern till kompisar.
Någon som har en bra teori..?
Kul som tusan att vara igång iaf! Bara att gå på det i morgon igen och hoppas att nästa 8 meter samarbetar snällt...
Började med att kapa till sumprör och ”stump” till stupstocken. Valde att göra sumpen 75 cm för att kunna få ner lite mer isgrus då det verkar smita upp en del sand den vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasade av kanten.
Logga in
Skapa konto
Sen tillverkades en stupstock av stumpen. Vinner garanterat ingen skönhetstävling men huvudsaken den funkar.
Logga in
Skapa konto
Grejerna på plats.
Logga in
Skapa konto
Körde på med jordborren ner till 1,9 m där jag stötte på grundvattnet. Samma djup som förra gången. Har valt en plats under ett träd och buskar då jag ville komma så nära staketet som möjligt. Band bort grenar så gott det gick men det bråkade en hel del ändå när man skulle hissa upp jordborren.
Logga in
Skapa konto
Försökte komma lite längre ner med jordborren men blev ett jäkla vakuum när borren gick ner under vattenytan så var oerhört tungt att lyfta upp så det var bara att skicka ner foderröret. Blev en hel del kvar ovan jord som synes..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Testade först Fizz teknik att stå direkt på röret och pluncha.. Väldigt vinglit och akrobatiskt.. Men även om det var jäkligt manligt valde jag snart att skruva på stupstocken och slänga på lite plattor.
Första halvmetern gick ner lätt men sen började det bråka en del. Körde på ca 45 minuter och fick endast ner någon centimeter trots att jag fick upp grus/sand med plunchern. Körde på ytterligare ca 15 minuter och nu började det sjunka så smått igen fast denna gången följde foderröret med ner. Sen va det typ stopp igen och jag var tvungen att bryta för att köra extradottern till kompisar.
Kul som tusan att vara igång iaf! Bara att gå på det i morgon igen och hoppas att nästa 8 meter samarbetar snällt...
U upa skrev:Det kom en massa i vägen idag som var tvugna att fixas samt ett par rejäla skurar men hann iaf starta det här projektet.
[bild]
Fasade av kanten.
[bild]
[bild]
Grejerna på plats.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
snyggt hoppas de löser sig med ditt problem...TotalControl skrev:
Ska ju med börja så fort delarna kommer så kan inte ge några råd, kanske behövs mer vikter på stupstocken? Såg någon youtubefilm När dom använde två stora soptunnor med vad jag antar va vatten i.
Ja, det kan nog vara en bra idé. Ska prova lasta på så många plattor jag vågar i morgon.Shirack skrev:
@upa Härligt att se dig in action äntligen .
Hur djupt har du kommit?
Testa att ställa på lite mer vikter. Hur mycket hade du nu?
Ser att du kör brunnsrör med muff. De kan skapa lite mer friktion. Men konstigt att foderöret följde med ner? Är det tillräckligt med avstånd muff och foderör?
Ibland kan det hjälpa att lyfta röret och böka lite, även snurra på det. Kan vara att en sten har hamnat tokigt så den varken åker in i röret eller ställer sig utanför röret.
Spännande! Ser fram emot fortsättningen!
Hur djupt har du kommit?
Ser att du kör brunnsrör med muff. De kan skapa lite mer friktion. Men konstigt att foderöret följde med ner? Är det tillräckligt med avstånd muff och foderör?
Ibland kan det hjälpa att lyfta röret och böka lite, även snurra på det. Kan vara att en sten har hamnat tokigt så den varken åker in i röret eller ställer sig utanför röret.
Tackar @TotalControl. Riktigt gött att vara på väg!TotalControl skrev:@upa Härligt att se dig in action äntligen .
Hur djupt har du kommit?
Är bara ca 4 m ner så många meter återstår..
Foderröret kapades på 3 meter så det bör inte vara muffen som ställer till det då första muffen nu är i nivå med foderrörets lägsta pos och problemet uppstod tidigare än så.
Avståndet muff foderrör bör inte heller ställa till det tycker jag..? Dn115 i dn160 som de flesta andra verkar använda. Däremot har jag funderat på om filterröret kan ha valt en väg som drar väldigt snett efter foderröret och därmed skapar en massa friktion..? Har kört med 6 st 40x40 sjöstensplattor som vikt men även min egen vikt på 90kg när jag stod på röret.. Blir att testa fler o mer i morgon..
@upa
4 meter, då har du 2 meter under vatten?
Kommer inte riktigt ihåg vilket djup du siktar på?
Hur ser fraktionerna ut?
Såg att muffen på brunnsrören är dia 130 så det ska ju få plats. Jag kör ju filterrör/brunnsrör utan muff.
Tror det kan trilskas tackvare att den verkar vilja ta med fodret som du säjer. Blir en massa friktion.
Böka lite med båda rören om det skulle hjälpa. Kanske tom dra upp fodret än 20-30 cm. I och med att du plunscha ner lite med foder så har du fått in material i foderöret. Kan ju ligga en sten mellan brunnsrör och foderör. Då tar det ju tvärstopp.
Lycka till!
Hur ser fraktionerna ut?
Såg att muffen på brunnsrören är dia 130 så det ska ju få plats. Jag kör ju filterrör/brunnsrör utan muff.
Tror det kan trilskas tackvare att den verkar vilja ta med fodret som du säjer. Blir en massa friktion.
Böka lite med båda rören om det skulle hjälpa. Kanske tom dra upp fodret än 20-30 cm. I och med att du plunscha ner lite med foder så har du fått in material i foderöret. Kan ju ligga en sten mellan brunnsrör och foderör. Då tar det ju tvärstopp.
Lycka till!
Redigerat:
Vet inte om det kanske skulle vara klokt för dig upa att dra upp foderröret åtminstone 1m initialt med tanke på att du ändå har brunnsrören under grundvattennivån. Och sedan spola med kommunalt vatten mellan foderrör/markavloppsrör och brunnsrör om det går.
Edit: såg nu att jag o Totalcontrol tänkte nästan lika
Edit: såg nu att jag o Totalcontrol tänkte nästan lika
Mycket bra idé!
Fraktionerna består av fin sand och upp till ca 3-4 mm grus samt en och annan sten i varierande storlek upp till 3-4 cm så skulle ju kunna vara en sten som spökar.TotalControl skrev:@upa
Hur ser fraktionerna ut?
Lycka till!
Det stämmer att jag har ca 2 m under vatten nu. Jag har 5 m filterrör och 7 m släta rör och siktet är inställt på att få ner allt men är beredd på att det kanske tar stopp tidigare. Tyckte jag var väldigt noga att det skulle vara rör utan muff när jag beställde men missuppfattade troligen då skoltyskan inte motioneras så ofta..
Då är materialet plunschbart. Borde gå ner lätt med tyngder. Tror på teorierna ovan.
Tror inte det faller på muff eller utan muff. Fizz fick ner sin lätt med muffar.
Spännande! Ut med dig nu!
Tror inte det faller på muff eller utan muff. Fizz fick ner sin lätt med muffar.
Spännande! Ut med dig nu!
Tror jag funnit problemet tyvärr..TotalControl skrev:
Testade först att lägga på mer vikt men när jag plunchade fick jag inte upp annat än vatten. Vid närmare undersökning är jag nu 99,9% säker på att röret drar iväg som en banan under foderröret och har nu kilat fast sig ordentligt. Förmodar att det bara är att försöka få upp allt igen och börja om?
Har det kilat fast i foderöret?U upa skrev:Tror jag funnit problemet tyvärr..
Testade först att lägga på mer vikt men när jag plunchade fick jag inte upp annat än vatten. Vid närmare undersökning är jag nu 99,9% säker på att röret drar iväg som en banan under foderröret och har nu kilat fast sig ordentligt. Förmodar att det bara är att försöka få upp allt igen och börja om?
Svårt att säga. Har du testat att lyfta upp foderöret lite?
Om det är en rejäl banan så är det bäst att börja om och få det hyfsat rakt. För fortsätter bananen så kan det tillslut vara så att du inte få ner plunschern.
Tillägg: om du bara får upp vatten så verkar det som du har stöt på ett lager av någonting som inte plunschern tar?
Kan du testa med jordborren, bara skaften?