A
Har jag tur kan jag börja med detta redan nästa helg då allt verkar komma mellan mån-ons.

Om allt blir bra och flöde mera finns så kommer även pumpen bytas.

Såg Plurijet hade fina pumpar till vettiga priser.

Fans både 6bars och 10bars pump som klara max 130l/m.

Även en 10 bars som klara max 200l/m

Vad kan vara vettigast? 10 bar max låter väldigt mycket men 200l/min låter frestande om man har förutsättningar för det.

Vad för typ av pump? Djuphålspump?
Beror lite på vad du ska använda pumpen till.
Maxtrycket specas vid 0 flöde.

A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad för typ av pump? Djuphålspump?
Beror lite på vad du ska använda pumpen till.
Maxtrycket specas vid 0 flöde.

har börjat bygga popupspridare och fortsätter nog med det om allt blir bra med brunnen.

Titta på dessa två:

4/100x = 130l/m (6bar)

4x200 =200l/m (10bar)

• Skärmdump av en produktinformationsida för PLURIJET 90-130-200 självsugande flerstegspumpar, inklusive tekniska specifikationer och prestandadiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationssida om flerstegspumpen PLURIJET med tekniska specifikationer och prestandadiagram.
    Skapa konto
Vattenpump och system med rör och ventiler för sprinklers installerade i ett teknikrum.
Skapa konto

Jag har en Plurijet 6/200. Jag tycker nästan det är lite för höga tryck och flöden. Fast jag har ett bamse system med PEM 50 stammar till sprinklers och många sprinklers med hög output så är jag inte riktigt nöjd. De zoner som har lite mindre output jobbar med för högt tryck. Visst har jag tryckreducerande sprinkler huvuden fast ventiler och stamma blir utsatta för onödigt höga trycknivåer och tryckstötar.
Det är en förjävla bra pump. Lite för bra.
Designa ditt sprinklersystem först sen väljer du pump efter det är mitt råd.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
[bild]

Jag har en Plurijet 6/200. Jag tycker nästan det är lite för höga tryck och flöden. Fast jag har ett bamse system med PEM 50 stammar till sprinklers och många sprinklers med hög output så är jag inte riktigt nöjd. De zoner som har lite mindre output jobbar med för högt tryck. Visst har jag tryckreducerande sprinkler huvuden fast ventiler och stamma blir utsatta för onödigt höga trycknivåer och tryckstötar.
Det är en förjävla bra pump. Lite för bra.
Designa ditt sprinklersystem först sen väljer du pump efter det är mitt råd.
Stilrent får jag säga!

Vad är det för gråa hårdplaströr? Har du sånna hela vägen till sprinklerna?
Ingen svart pem slang?

mitt pumprum är längst ner i hörnan på tomten, har 50-60meter som längst diagonalt till tomtgränsen på andra sidan, kommer nog få ett visst tryckfall även om jag använder pem40

så kanske är bra om jag har en pump med högt tryck?

Läste på rinkabys hemsida om jag har 200l/m i flöde och har 50meter pem 40 tryckslang förlorar jag 2,5kg
tryck

Redigerat:
Tack. Är byggbilder så lite mer uppstyrt nu.
Det är PVC rör till fördelaren jag har mecka. Sen PVC rör ut från vägg förrådet ner utanför en bit i backen. Där det övergår till PEM slang.

PVC-rör hooked up till en fördelare och går ut från en vägg, övergång till PEM-slang synlig utomhus.
Skapa konto

Beror helt på vilka flöden som ska ut. Det gör inget att överdimensionera ledningar mer än för plånboken och krångligare. Men en alldeles för stor pump är inte kul. Det kan påverka så mycket tex spridningsbilden på sprinklers, misting (dimma?) mm. Tex har man en slinga med "bara" 10 hunter MP rotator så är outputen (flöde) så litet att trycket kommer vara skyhögt med tex min pump men även 4/200 pumpen.
Tipset ligger kvar. Dimensionera pumpen efter systemet. Räkna med 3 bar vid tänkt flöde som optimalt.
Jag kommer förmodligen att byta min pump till en djuphålspump med lite snällare tryck/flödeskurva.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
Tack. Är byggbilder så lite mer uppstyrt nu.
Det är PVC rör till fördelaren jag har mecka. Sen PVC rör ut från vägg förrådet ner utanför en bit i backen. Där det övergår till PEM slang

[bild]

Beror helt på vilka flöden som ska ut. Det gör inget att överdimensionera ledningar mer än för plånboken och krångligare. Men en alldeles för stor pump är inte kul. Det kan påverka så mycket tex spridningsbilden på sprinklers, misting (dimma?) mm. Tex har man en slinga med "bara" 10 hunter MP rotator så är outputen (flöde) så litet att trycket kommer vara skyhögt med tex min pump men även 4/200 pumpen.
Tipset ligger kvar. Dimensionera pumpen efter systemet. Räkna med 3 bar vid tänkt flöde som optimalt.
Jag kommer förmodligen att byta min pump till en djuphålspump med lite snällare tryck/flödeskurva.

okek, tack.. ska göra det, som idag visar min tryckmätare från 4,2 bar till 3bar (På pump) när jag kör 2st t200 spridare.

då har jag 50meter 19mm gardenaslang fram till kopplingspunkten. Men trycket är om jag fattar det inte 3 bar vid spridarna för har ett jävla tryckfall i den slangen...

har räknat lite löst på det och kommer ungefär behöva 12st t200 sprinkler och 6st t380 sprinkler för att täcka större delen av tomten

Shirack skrev:
okek, tack.. ska göra det, som idag visar min tryckmätare från 4,2 bar till 3bar (På pump) när jag kör 2st t200 spridare.

då har jag 50meter 19mm gardenaslang fram till kopplingspunkten. Men trycket är om jag fattar det inte 3 bar vid spridarna för har ett jävla tryckfall i den slangen...

har räknat lite löst på det och kommer ungefär behöva 12st t200 sprinkler och 6st t380 sprinkler för att täcka större delen av tomten
Rinkaby har plockat in mer hunter i sortimentet, kollat på dessa? Imho bättre spridare än gardena(men smaken är såklart olika)

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
@holgersson Hur tycker du din Plurijet 4/100x pump fungerar, testat och utvärderat den något mer ?

A
F fizz skrev:
Rinkaby har plockat in mer hunter i sortimentet, kollat på dessa? Imho bättre spridare än gardena(men smaken är såklart olika)
såg det när jag va där också, nu har jag bara två gardena popup än så länge mest för jag ville testa,

Har med hört hunter ska va bra men ingen egen erfarenhet av dom. Vad gör hunter bättre tycker du?

Ja jag håller med. Vill inte säga att folk väljer "dåliga* grejer med välj Hunter eller Rainbird. (Är väl inte helt värdelösa/dåliga men är lite mer lek med Gardena) Beställer du från Ebay så är de billigare än Gardena. Och riktiga proffsgrejer med stort utbud av munstycken, reservdelar, mm, mm.

• Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
A
Ja jag håller med. Vill inte säga att folk väljer "dåliga* grejer med välj Hunter eller Rainbird. (Är väl inte dåliga men är lite mer lek med Gardena) Beställer du från Ebay så är de billigare än Gardena. Och riktiga proffsgrejer med stort utbud av munstycken, reservdelar, mm, mm.

Aa såg på rinkabys hemsida det fanns många olika spridare och en uppsjö av munstycken. Nu behöver jag nog inte planera mer, är så spänd inför min filterbrunn... så blir så traggig :)

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Finns en hel del att tänka på sen när det är dags att projektera sprinklersystemet. Så håller med, börja med brunnen :)

Tillägg: Kommer nog gå förjävla bra med brunnen också. Du har ju världens försprång med din grop ;)

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Nu var den nya brunnen ren/start-pumpad.
Startade med kulventilen väldigt lite öppen och körde så länge som grumligheten försvann. Kanske 10 min tops tills det blev kommunalt klart vatten. Sen pallade jag inte vänta mer och öppna upp fullt. :) 140 l/min, pumpen rasslar av kavitation då jag bara har PEM 32 sugledning.
Nu har den stått med 140 l/min 1.5h. Låter den gå 30 min sen är jag klar. Lite bilder.

En bild av en tom blå hink och en pumpdel täckt med plast på en träplattform brevid en blå PEM 32-sugledning på stenläggning.
Skapa konto
En hink med grus ligger bredvid en blå PEM 32 sugledning på en trätrall.
Skapa konto
Nyrenoverad brunn med pump, sugledning och verktyg på ett trädgårdsbord.
Skapa konto
Vatten pumpas ur ny brunnen med en kulventil delvis öppen, omgiven av grönska.
Skapa konto
Hink med grumligt vatten på gräs och jord, under en brunnsreningsprocess.
Skapa konto
Vattenstråle från kulventil i ny brunnen med omgivande grönska.
Skapa konto

Har ingen bild på de rena vattnet.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
Nu var den nya brunnen ren/start-pumpad.
Startade med kulventilen väldigt lite öppen och körde så länge som grumligheten försvann. Kanske 10 min tops tills det blev kommunalt klart vatten. Sen pallade jag inte vänta mer och öppna upp fullt. :) 140 l/min, pumpen rasslar av kavitation då jag bara har PEM 32 sugledning.
Nu har den stått med 140 l/min 1.5h. Låter den gå 30 min sen är jag klar. Lite bilder.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Har ingen bild på de rena vattnet.

Snyggt!! 140l/m är riktigt bra, vad är pumpen du körde med specad till?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.