Maxwells demon TotalControl skrev:
Har det kilat fast i foderöret?
Svårt att säga. Har du testat att lyfta upp foderöret lite?
Om det är en rejäl banan så är det bäst att börja om och få det hyfsat rakt. För fortsätter bananen så kan det tillslut vara så att du inte få ner plunschern.

Tillägg: om du bara får upp vatten så verkar det som du har stöt på ett lager av någonting som inte plunschern tar?
Kan du testa med jordborren, bara skaften?
Ja, jag tror det kilat fast i foderröret. Det var när jag testade att köra ner skaften till jordborren som jag förstod att röret var som en banan.
Har nu provat att dra upp filterröret med domkraft men det sitter som berget så jag behöver en bättre plattform att lyfta ifrån. Ska gräva fram lite foderrör och testa lyfta i det istället.

Följer tråden med stort intresse då jag har en gammal dåligt flödande spets sen tidigare. Har sett på Youtube en del som spolar ett hål och sedan släpper ner en spets eller silrör. Beror det på jordmån om det fungerar? Har mest sand här och grundvatten på ca 4-4,5 meter.

Nu är filterrören uppe igen. Foderröret sitter kvar i backen. Törs man göra ett nytt försök i samma foderrör eller kommer troligen filterröret göra samma ”banan” igen?

Jag skulle våga göra ett nytt försök. "Hyvla" en ny väg så att säga, så att du hyvlar på en sidan av hålet vid starten. Skulle även lyfta upp fodret lite.

• Gilla
fizz
  • Laddar…
@upa Har du inget jordborr som du kan hyvla kanterna med innan du drar ner brunnsrör/filterrör igen? Alltså inte dra upp materialet utan bara skala kanterna och sedan ner med filterrör/brunnsrör och plunscha igen ?

U upa skrev:
Nu är filterrören uppe igen. Foderröret sitter kvar i backen. Törs man göra ett nytt försök i samma foderrör eller kommer troligen filterröret göra samma ”banan” igen?
Eftersom du är i vattenförande lager så inbillar jag mig att hålet trillar ihop direkt där du drar upp filterröret, bör inte göra samma "banan" igen.

Hade dragit upp foderröret så det inte är i vattenförande under "plunchning" av filterröret.

Bestämde mig för att börja om från början så grävde ett nytt hål och denna gången blev det ingen ”banan” men vid samma djup slutade plunchern hämta upp. Monterade ihop rören till jordborren utan borr och körde ner. Denna gången gick röret ner i botten och det gick att trycka ner men kändes kladdigt. Köttade runt lite för att lösa upp och sen testade jag med plunchern igen. Mkt riktigt var det kladdig lera och klumpen på bilden var det enda som följde med upp.
Lerklump på en träyta som representerar svårigheten med borrning i kladdig lera vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är denne gubben helt slut och ungdomarna börjar fråga efter vad det blir för mat så dax att ge upp och hoppa in i duschen med kommunalt vatten.
Tänker att jag kan fixa en bit blårör som jag spetsar till som en stjärna som monterad på jordborrs rören och sen kan jag ”fräsa” och dela leran så jag kommer vidare..? Finns det några andra enklare sätt jag inte tänker på..?

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Såg allas svar här för sent men har nu efter några timmars slit hittat problemet iaf så får väll vara ”glad” för det..

• Gilla
fizz
  • Laddar…
U upa skrev:
Bestämde mig för att börja om från början så grävde ett nytt hål och denna gången blev det ingen ”banan” men vid samma djup slutade plunchern hämta upp. Monterade ihop rören till jordborren utan borr och körde ner. Denna gången gick röret ner i botten och det gick att trycka ner men kändes kladdigt. Köttade runt lite för att lösa upp och sen testade jag med plunchern igen. Mkt riktigt var det kladdig lera och klumpen på bilden var det enda som följde med upp.
[bild]
Nu är denne gubben helt slut och ungdomarna börjar fråga efter vad det blir för mat så dax att ge upp och hoppa in i duschen med kommunalt vatten.
Tänker att jag kan fixa en bit blårör som jag spetsar till som en stjärna som monterad på jordborrs rören och sen kan jag ”fräsa” och dela leran så jag kommer vidare..? Finns det några andra enklare sätt jag inte tänker på..?
Tror det är rätt väg att gå, försök få leran plunchbar genom att dela upp den i bitar.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Tror också det är rätt väg att gå.

Så här ser lerborren ut som man kan köpa för att luckra upp. Kanske går att mecka en liknade.

[länk]

Eller om man kan mecka en spiraltyp och borra/lyfta ur skiten samtidigt få ner brunnsröret.
Den såg ju lite listig ut faktiskt..:geek:
Har ingen tillgång till svets så lite svårt att mecka ihop något eget men om allt annat skiter sig får man väll lyfta på börsen istället. Tackar för tips!

Kan man inte kiespumpa lera, eller hur är det ?

Tror det är svårt med kiespump. Om man kan luckra upp den men något så ska det gå att plunscha upp.

A
Tror det är svårt med kiespump. Om man kan luckra upp den men något så ska det gå att plunscha upp.

@TotalControl jag som inte lärt mig så mycket än, vill man ha filterrören under/ eller i sådan lera? Finns det genomsläpplighet där?

Ser inte kiespump ut på samma sätt undertill? Skillnaden är väl hur man får in materialet i "pumpen" ?

• Slutet av en rostig metallrör med en mörk öppning, liggande på grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.