800 485 läst · 6 209 svar
800k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Nej då! Bara lite knäsvag efter att jag tog i så jag höll på att tuppa av och det jag fick upp var en liiiiiiiiten kladd med lera..TotalControl skrev:@upa
Tappa inte hoppet nu Lerlager verkar vara standard om man läser brunnenbau forum. Tyvärr kräver det lite mer svett och kanske att man får öppna lädret lite för lite mer gear.
Jag ska kika lite på tyska forum vad för metod är att föredra. Jag tror dock borra i röret är den snabbaste. Eller som tidigare nämnts. Luckra och plunscha, vilket kräver lite mer jobb.
Har funderat en stund på det och håller med dig att borra borde vara det som är lättast/snabbast..
Denna finns på Jula men måste då få fatt på någon som kan svetsa på en muff som passar resten av grejerna jag har.
Någon här som vet var i Kristianstad man kan få hjälp med det?
Alternativet blir att beställa ett helt set från Tyskland men blir både dyrare och jag får vänta på grejer igen...
Har du möjlighet att kika på de tyska forumen får du väldigt gärna göra det!
hur menar du muffen ska se ut?U upa skrev:Nej då! Bara lite knäsvag efter att jag tog i så jag höll på att tuppa av och det jag fick upp var en liiiiiiiiten kladd med lera..
Har funderat en stund på det och håller med dig att borra borde vara det som är lättast/snabbast..
Denna finns på Jula men måste då få fatt på någon som kan svetsa på en muff som passar resten av grejerna jag har.
Någon här som vet var i Kristianstad man kan få hjälp med det?
Alternativet blir att beställa ett helt set från Tyskland men blir både dyrare och jag får vänta på grejer igen...
Har du möjlighet att kika på de tyska forumen får du väldigt gärna göra det!
kan höra mig för bor med i k-stad?
U upa skrev:
Shirack skrev:
Ser ut som du har någon form av gänga i den? Vet du vad de e för gänga?
är det den honagängan du vill ha eller motsvarande hane?
Man ska tydligen använda edelmann bohren i lera.
http://brunnen-forum.de/viewtopic.php?t=36
Den typen jag länka till från Erdhbohrer.
Dock har vi ju en här på forumet som har borrat i lera med jordborr.
http://brunnen-forum.de/viewtopic.php?t=36
Den typen jag länka till från Erdhbohrer.
Dock har vi ju en här på forumet som har borrat i lera med jordborr.
Jag lyckas fylla jordborren plus mer därtill när jag borrar i lera, men det tar betydligt längre tid när man kommer ner under grundvattnet.
Använder mig av en borr från jula där jag har tagit bort handtaget så att den passar till vanliga förlängningsrör.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...arbete/handdrivna-jordborrar/jordborr-725020/
Använder mig av en borr från jula där jag har tagit bort handtaget så att den passar till vanliga förlängningsrör.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...arbete/handdrivna-jordborrar/jordborr-725020/
Har nu läst igenom och tror jag förstår det mesta. Det verkar ju onekligen logiskt att ha skärbladen vertikalt i lera. Får se om det går att lösa mitt problem med grejer som finns på hemmaplan i Svedala annars får det bli en beställning från Erdhbohrer. Tackar ödmjukast för hjälpen att söka upp infon!TotalControl skrev:
Om det blir ett försök med ”vanligt” jordborr tänker jag att man får skynda väldigt långsamt och känna efter noga så man orkar dra loss suget. I.o.m att den är gängad blir det ju stor risk att man gängar av om man behöver backa tänker jag..?
@Niclasa88 verkar ju ha facit. Skulle testa Jula förstU upa skrev:Har nu läst igenom och tror jag förstår det mesta. Det verkar ju onekligen logiskt att ha skärbladen vertikalt i lera. Får se om det går att lösa mitt problem med grejer som finns på hemmaplan i Svedala annars får det bli en beställning från Erdhbohrer. Tackar ödmjukast för hjälpen att söka upp infon!
Om det blir ett försök med ”vanligt” jordborr tänker jag att man får skynda väldigt långsamt och känna efter noga så man orkar dra loss suget. I.o.m att den är gängad blir det ju stor risk att man gängar av om man behöver backa tänker jag..?
PS: Det är lugnt, det här är spännande så försöker hjälpa till så gott jag kan
Härligt att höra och lättar lite på ”skräcken” men upplever du att ”suget” är något problem man måste se upp med..? Du har ju onekligen full borr på bilden så tänker att det kanske går betydligt lättare om man ha mindre dimesion än vad jag har på borren nu?N Niclasa88 skrev:
Hur menar du tagit bort handtaget? Kapat? Kan inte riktigt se på bilderna hur det sitter ihop.
Det enda som är problem med suget är att man inte klarar av att få upp borren och då är man tvungen att backa, så det är ju inte optimalt med gängade rör. Jag vrider på handtaget kanske 1/6 varv, mer än så suger det fast helt, sen lyfter jag på borren precis så att suget släpper och sen borrar jag 1/6 varv igen. Så får man hålla på ett rätt bra tag tills man tror att borren är full.U upa skrev:Härligt att höra och lättar lite på ”skräcken” men upplever du att ”suget” är något problem man måste se upp med..? Du har ju onekligen full borr på bilden så tänker att det kanske går betydligt lättare om man ha mindre dimesion än vad jag har på borren nu?
Hur menar du tagit bort handtaget? Kapat? Kan inte riktigt se på bilderna hur det sitter ihop.
Jag kapade handtaget som sitter på borren och svetsade på en plåtbit uppe runt hela röret så att jag kan få plats med förlängningsrör där i.