M mothership skrev:
Vad är icke-plunschbart?
Som Fizz skrev.

@upa
Jag hade nog tagit den där ölen och fortsatt med pluncher sen.
Finns ingen vinning att få ner foderöret djupare tycker jag. Du har vatten grunt, bra plunch material det vi ser.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du båda?
Lera
 
M mothership skrev:
Lera
Går att ta sig igenom om man lyckas få i sönder leran, vet du ungefär hur mycket/tjockt lagret är?
 
@fizz Nej, har inte blivit någon ny pump för min del. Jag plåstrar om min nuvarande så gott det går för närvarande. Hade jag haft svets så skulle jag svetsat pluggen som läcker. Om det går så blir det att hålla liv i denna och sedan köpa en Pedrollo Plurijet m3/130 efter filterbrunnen är satt.

Misstänker dessutom att min hydropress läcker men är osäker hur jag kontrollerar den. Ansluter jag min digitala luftpåfyllare så visar den 0 bar när alla kranar är öppna och pumpen avstängd. Startar jag pumpen så går trycket i luftpåfyllaren upp precis som manometern på pumpen.

Räknade lite på vad det kostar att vattna med kommunalt vatten. 400-500kr/gång skulle det kosta så som jag vattnar. Vattnar gräsmattan ca var tredje vecka i början + slutet av varje säsong och varannan vecka under högsommaren.
 
M mortimer skrev:
@fizz
Misstänker dessutom att min hydropress läcker men är osäker hur jag kontrollerar den. Ansluter jag min digitala luftpåfyllare så visar den 0 bar när alla kranar är öppna och pumpen avstängd. Startar jag pumpen så går trycket i luftpåfyllaren upp precis som manometern på pumpen.
När pumpen är avstängd och en kran är öppen. Då ska du fylla hydropressen så att trycket blir 0,2 - 0,3 bar under pumpens tillslagstryck.
 
Fraktionerna i vattenlagret är mycket riktigt fin sand så det får bli som ni råder. Bara att invänta leveransen från tyskarna..
Det som tog längst tid var att ta fram grejerna och ta sig igenom singeln. Skulle gissa att borrandet tog ungefär 15-20 minuter vilket för mig var väldigt överraskande. Riktigt roligt och jag vill borra mer..:geek:
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ja det är riktigt roligt. :) Har sagt det förut med det är en märkligt tillfredsställelse att lyckas borra sin egen brunn som ger bra med vatten.
Mina stüwa rör har inte skickats än...
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det är riktigt roligt. :) Har sagt det förut med det är en märkligt tillfredsställelse att lyckas borra sin egen brunn som ger bra med vatten.
Mina stüwa rör har inte skickats än...
Beställde du oxå från fontario.de?
Lade min beställning 28/4 och fick mail 30/4 att min order var under behandling. Efter det har jag inte hört mer.
 
Nej Erdhbohrer skulle skicka nya på beställningen jag gjorde där TNA rörens gänga inte passa på mina rör beställda 2018 från dem.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Fördelar nackdelar med hydroforpump (med tank) eller vanlig jetpump?
 
Har läst igenom tråden några gånger och så. Planerar inom kort att dra ner en filterbrunn här hemma och har lite funderingar nu innan jag ska beställa prylarna som behövs.

Min plan är att köra på DN115 filter och brunnsrör.

Vad är enklast/bäst att göra? Ska jag köpa borr så jag kommer hela vägen ner? D.v.s 8-10 meter och då borra i ett markrör (foderrör) DN150/DN160 för att sen föra ner filter och brunnsrören inuti foderröret? Eller ska jag bara borra några meter för att sedan köra en kieselpump? Behövs det något så kallat foderrör om man enbart ska köra kieselpump?

Kanske röriga frågor. Men behöver jag både kieselpump och jordborr eller vad är vettigaste arbetssättet?
 
Själv kom jag till grundvattnet redan vid 2 meter så foderör känns som något jag enkelt skulle klara mig utan. Jag har själv inte börjat med pluncher/kiesepump än men om jag förstått principen rätt fungerar den bara i vattenbärande lager och därför behöver du jordborren för att komma dit liksom jordborren inte fungerar i vattenbärande då det inte är något som håller kvar fraktionerna på/i borren utan det glider av. Har jag fel får expertisen här gärna rätta mig.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Ja första tanken var att bara köra jordborr. Men behöver ju rätt mycket foderrör. Känns som det svåraste kommer vara att få upp allt det. Och dessutom, tänker jag fel. Eller får man göra som så att man slarvar på typ två meter i taget på foderröret? För man kan väl inte trycka ner typ sex meter direkt?
 
@upa sammanfattade allt helt lysande.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.