Bentonitlera som man pluggar botten med, vart köper man det ? Eller är det bättre fylla en damstrumpa med isgrus från granngården ?
 
Yes håller med. Jordborr ner till vatten. Foder. Sen kiespump/pluncher i blåa rör/filter.
Foderör skulle jag inte skippa. Billig försäkring om pilothålet skulle rasa in när man kör blåa rören sen.

Kul att fler drar igång filterbrunn projekt. Posta gärna här sen hur det går!
 
M mortimer skrev:
Bentonitlera som man pluggar botten med, vart köper man det ? Eller är det bättre fylla en damstrumpa med isgrus från granngården ?
Kan köpa bentonite pellets där du handlar rören.
Isgrus häller jag bara i. Häller upp i en stump rör i en hink så man ser hur mycket man fyller upp röret. Typ 20-30cm. Sen häller jag bara ner det i hålet.

Obs. Om du kör bentonit plugg med strumpa så får du absolut inte kiespumpa efteråt för du kan du köra fast kiespump och aldrig få upp igen. När leran väl har svällt.

Jag hällde lite bentonit mellan foder och blå. För att täta mot ytvattnet.
 
Dum fråga kanske. Men räcker det då att jag har foderör ner till grundvattennivån? Och sen ner med brunns och filterrör, på med tyngd runt de rören och sedan börjar arbeta med kieselpumpen?
 
Finns det några knep för att underlätta när man slår ner en silspets 40R med hejare? Borrade ca 4 meter tills vi nådde vatten. Har kopplat vatten till spetsen och kör konstant från det kommunala. Går dock betydligt segare hos mina vänner än vad det gjorde hos mig. Skulle bedömma 0.5 cm per slag om inte mindre.
 
C carlert skrev:
Dum fråga kanske. Men räcker det då att jag har foderör ner till grundvattennivån? Och sen ner med brunns och filterrör, på med tyngd runt de rören och sedan börjar arbeta med kieselpumpen?
Ingen dum fråga alls. Exakt så är brukligt. Jag gjorde så.
 
Hej tänkte undersöka dom geologiska förutsättningarna här hemma bor i Tomelilla på Österlen. Nån som har en länk till vart på SGU;s hemsida man hittar denna info?
Har redan slagit ner en silspets på tomten med mindre bra resultat... borrade med Skurupsbor ca 6,5 m o kom ner till vatten dock också ner i skiffer...
 
O Omelius skrev:
Finns det några knep för att underlätta när man slår ner en silspets 40R med hejare? Borrade ca 4 meter tills vi nådde vatten. Har kopplat vatten till spetsen och kör konstant från det kommunala. Går dock betydligt segare hos mina vänner än vad det gjorde hos mig. Skulle bedömma 0.5 cm per slag om inte mindre.
Kolla med uthyraren om han har en större tyngd. Jag hade en på 40 kg men min uthyrare nämnde att han hade en till på 80 kg ifall det skulle ta stop. Tänk på att den är effektivast när röret är långt ner, så häng inte på nytt rör för tidigt. Är väl dem få tips jag kan ge.
 
  • Gilla
Omelius
  • Laddar…
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Tackar skickade PM
 
@Oldjoe
Fått uppgifter om vart du bor och såhär ser det tyvärr ut:

Brunnar:
Din granne i väst har en energibrunn, tar ut 3.6m3, 6 år gammal, 200m djup, jorddjup 36m, ingen info om grundvattennivå. Bör innebära att du inte har berg inom ca 35m

Genomsläpplighet:
Hög genomsläpplighet
Isälvssediment, sand

Jordarter 1:1milj:
Isälvssediment

Jordlagerföljder:
Finns en bergborrad brunn 300m bort men svårt att tyda datat där, för dålig bild helt enkelt

Grundvattenkapacitet i jordlager:
5-25 l/s

Slutsats från min sida är troligen att det troligen kommer bli dåligt flöde med filterbrunn.
 
M mortimer skrev:
@Oldjoe
Fått uppgifter om vart du bor och såhär ser det tyvärr ut:

Brunnar:
Din granne i väst har en energibrunn, tar ut 3.6m3, 6 år gammal, 200m djup, jorddjup 36m, ingen info om grundvattennivå. Bör innebära att du inte har berg inom ca 35m

Genomsläpplighet:
Hög genomsläpplighet
Isälvssediment, sand

Jordarter 1:1milj:
Isälvssediment

Jordlagerföljder:
Finns en bergborrad brunn 300m bort men svårt att tyda datat där, för dålig bild helt enkelt

Grundvattenkapacitet i jordlager:
5-25 l/s

Slutsats från min sida är troligen att det troligen kommer bli dåligt flöde med filterbrunn.
Det är min energibrunn min granne i norr har en grävdbrunn som ger bra vet dock inte exakt hur många liter. Finns även en annan granne i nordöst som har en spets som han klarar av 2 st spridare samtidigt. Vi fyllde borran med vatten när kollektorslangen skulle ner och vill minnas att nivån stannade på 3-4 meter.
 
M mortimer skrev:
@holgersson Ge oss svar på nedan så finns det de som kan ge dig ett svar ang. Pump
Vad har du för budget ?
Hur mycket gräsmatta ?
Räknar du med gräva ner sprinklers ?
Har du 400v/3-fas framdraget ?
Vad hade du tänkt för slang/rör för att suga vattnet i brunnen?
Vet du hur mycket vatten brunnen ger?
@mortimer @TotalControl @fizz
Prisklass tänker jag mig mellan 2-3000:-
Antal kvm gräs är runt 400m2 och planen är sprinklersystem inom kort tid.
Jag har tillgång till både 400v & 3 fas, men önskar ändå en ganska energisnål maskin som inte äter upp hela vinsten med egen brunn.
Sugslangen rekommenderades 40mm PEM så de är vad jag tänkt använda mig av.
Har även funderingar på att använda en tryckvakt som startar pumpen automatiskt vi öppen kran.

Hoppas ni kan komma med några schysta förslag på pump så jag kan börja använda min brunn så småningom.
 
Tyckte det såg ut som energibrunnen var inritad på din grannes tomt men okej.
Tolkar jag ditt svar rätt så har du grundvattennivå på 3-4m. Vet du hur långt ner dina grannar i norr och nordöst är med sina brunnar ? Två spridare samtidigt är ungefär vad en spets klarar ihop med en trolig 1hk jetpump
Min nuvarande spets är kapaicitetsmätt till knappt 45l/min och då sitter min silspets(med 250st 3mm stora hål fördelat på 1m rör) på 10m djup
 
M mortimer skrev:
Tyckte det såg ut som energibrunnen var inritad på din grannes tomt men okej.
Tolkar jag ditt svar rätt så har du grundvattennivå på 3-4m. Vet du hur långt ner dina grannar i norr och nordöst är med sina brunnar ? Två spridare samtidigt är ungefär vad en spets klarar ihop med en trolig 1hk
jetpump
Min nuvarande spets är kapaicitetsmätt till knappt 45l/min och då sitter min silspets(med 250st 3mm stora hål fördelat på 1m rör) på 10m djup
Där jag borrade med jordborren och slog ner spetsen skulle jag säga att vattennivån hamnade på ca 6 m drog ner foderrör så jag har möjlighet att loda nivån. Det var 2 år sen den blev borrad och vid tidpunkten var grundvattnet väldigt lågt. Har bara prövat o pumpa med en ”rickepump” dock en ganska stor efter ca 10 drag så drar den tyvärr luft. Sen försvann lite av energin har dock inte gett upp tanken på att kunna vattna i trädgården i och med denna eminenta tråd så finns lite hopp än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.