Maxwells demon TotalControl skrev:
Haha jo. Man använder en "kiespumpen" alltså en vakuumpump för att "pumpa" upp sand/grus från hålet. Den för man alltså ner i brunnsröret. Sen när man pumpar och tar bort material med vakuumpumpen så åker brunnsröret ner samtidigt. Tunnorna med vatten använder han sig av som vikt så att brunnsröret ska åka nedåt. Jag behövde bara ha typ trädgårdsplattor som vikt för att få ner brunnsröret. Jag använde inte heller mig av en vinsh eller ställning. Jag stod bara på en arbetsbock och körde pumpen för hand med ett rep. 7 meter kom jag ner innan jag stötte på berg. De på tyska forum tar sig ner på 15-20 meter på det här sättet. Är då man behöver mycket tyngd som i det här fallet vattenfyllda tunnor.

Jag hade typ 150kg trädgårdsplattor.
Citerar ett gammalt inlägg om det är lugnt.

Det är alltså en sådan här: https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Kiespumpe-76mm-fuer-DN-80-Brunnenrohr::34.html man använder?

Vad är detta för något? https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Plunscher-90mm::32.html (finns under samma kategori som kiespumpen)

Kiespumpen kränger du bara upp och ner med ett rep typ?

Vad har man för koppling sen till själva pumpen där uppe? Brunnsröret är ju ganska brett tänker jag.

Tack för alla svar hittills och i framtiden :).

Den första är en kiespump/vacuumpump. Dvs du jobbar med en kolv i pumpen som suger in material.

Yepp jag använde mig av ett rep bara. Rycka med mjuka rätt snabba drag. Låta kolven falla ner igen av sig själv sen rycka igen. Så håller man på.

Den andra är en pluncher. Den har ingen kolv utan den trycker in materialet i sig när du släpper den fritt fall så den "borrar" ner sig i marken. Båda varianterna har en backventil i ändan som gör att materialet som kommer in i kiespump/pluncher inte kommer ut igen.
Du tömmer den uppe på marken genom bakändan eller sidan.

Pumpen kopplas inte på brunnsröret. Du släpper ner din sugledning i brunnsröret eller alternativt sänker ner en djuphålspump i röret.
Brunnsröret/filtret är bara till för att förhindra att hålet åker igen och för att filtrera vattnet du pumpar upp. Det går inte att ha ett hål i backen under grundvattnet utan att det rasar igen.
Brunnsröret förhindrar det.

Tillägg: Du måste ha rätt dimension på kiespump mot brunnsröret. Har du för lite diameter på kiespump jämte brunnsröret så får du inte tillräckligt med vacuum.

Redigerat:
Den första är en kiespump/vacuumpump. Dvs du jobbar med en kolv i pumpen som suger in material.

Yepp jag använde mig av ett rep bara. Rycka med mjuka rätt snabba drag. Låta kolven falla ner igen av sig själv sen rycka igen. Så håller man på.

Den andra är en pluncher. Den har ingen kolv utan den trycker in materialet i sig när du släpper den fritt fall så den "borrar" ner sig i marken. Båda varianterna har en backventil i ändan som gör att materialet som kommer in i kiespump/pluncher inte kommer ut igen.
Du tömmer den uppe på marken genom bakändan eller sidan.

Pumpen kopplas inte på brunnsröret. Du släpper ner din sugledning i brunnsröret eller alternativt sänker ner en djuphålspump i röret.
Brunnsröret/filtret är bara till för att förhindra att hålet åker igen och för att filtrera vattnet du pumpar upp. Det går inte att ha ett hål i backen under grundvattnet utan att det rasar igen.
Brunnsröret förhindrar det.

Tillägg: Du måste ha rätt dimension på kiespump mot brunnsröret. Har du för lite diameter på kiespump jämte brunnsröret så får du inte tillräckligt med vacuum.
Tack!

Varför finns både kiespumpe och pluncher? Känns som de gör samma sak?

Pluncher är billigare.
Det sägs att kiespump är effektivare. Kan inte uttala mig om det då jag har bara kört kiespump.

Pluncher är billigare.
Det sägs att kiespump är effektivare. Kan inte uttala mig om det då jag har bara kört kiespump.
Gick smidigt med pluncher också :)

• Gilla
holgersson och 2 till
  • Laddar…
Tror jag också. Har man rätt förutsättningar som vi har så tror jag det kvittar vilket man använder. :)

Nu behöver jag era råd..
Har börjat borra mig ner och stötte på grundvattnet på 1,9m djup. Väggarna rasar ner så inte lönt att fortsätta såhär iaf.
Vy ner i ett borrat hål där grundvatten nåtts vid 1,9 meter, omringat av jordväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutsättningarna är att jag har ett foderör DN160 på 6 meter. Borren är på 200mm i diameter och 7 meters kapacitet. Jag har beställt men ej fått mina blå filterör DN115.
Alternativen jag har nu är att kapa av foderöret på ca 2,5 meter, lägga ner det i backen ta en öl och vänta på de blå rören och fortsätta då.
Eller sticka iväg och köpa ett jordborr på 100 alt 150 mm som jag kan gräva mig vidare med i foderöret. Isf behöver jag även fixa en muff av svart rör och ta det till jobbet för att svetsa ihop det typ så här.
Svetsat svart och blått foderör mot en grusig markbakgrund, relaterat till borrningsprojekt och grundvattenfrågor.
Skapa konto

Kommer jag kunna komma vidare ner med skruvborr under grundvattnet i foderör alls eller behöver jag gå över till pluncher nu?
Om jag ska gå vidare med pluncher. Kan jag då komma vidare i foderöret eller är det för stort för att plunchern ska fungera?
Finns det andra alternativ som jag missat?

För er som är nyfikna har jag fört anteckningar och tagit ut fraktioner som kommer presenteras när jag är i mål.
Jordprover och anteckningsblock ordnade på marken, illustrerar olika jordlager från borrning.
Skapa konto

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Spontant har jag kapat avloppsröret och tryckt ner det och då med muffen överst för senare slutförande. Sen inväntat DN115 rören och fortsatt kiespumpat/plunschat i de enligt plan.

Vad är det för material i vattenlagret. Har du fått upp något för att kika. Tänkte om det är plunschbart?

Vad är det för material i vattenlagret. Har du fått upp något för att kika. Tänkte om det är plunschbart?
Tycker att det som kommer från vattenförande iaf på bild ser ut som det jag fick upp, väldigt fin sand och inga grövre partiklar.

Vad är icke-plunschbart?

M mothership skrev:
Vad är icke-plunschbart?
Vad jag förstått lera, större stenar etc.

M mortimer skrev:
Min tillfälliga lagning på min pump har börjat läcka så det är hög tid att införskaffa mig en ny.
Tanken är att i slutet av sommaren sätta en filterbrunn. Dock kommer det inte de närmaste åren bli sprinklersystem utan jag kommer fortsätta springa runt och flytta runt 2st vattenspridare som förbrukar ca 20l/min. Min rörspetsbrunn är uppmätt till 40-45l/min och med två spridare håller min befintliga pump 3bar som är ett tryck som fungerar. Tanken och önskan när jag har satt filterbrunn är att kunna köra 3st spridare som då troligen förbrukar totalt 60-70l/min. Har inte 3-fas framdraget så det blir 230v pump.

Vad tror ni om denna ? Jag har 9% som nykundsrabatt på en order under denna veckan.
[länk]
@mortimer blev det någon pump?

F fizz skrev:
Vad jag förstått lera, större stenar etc.
Ajdå...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.