En trycktank med tryckvakt är ju bra då det är skonsammare mot pumpen samt ventiler.
Pumpen ger ju ett moment/tryckrippel.
Trycktanken blir som en svägningdämpare.

Jag sket i allt sådant då man kör pumpen var 3e dag högsäsong för gräsmattan. Samt sporadisk övrig bevattning.
Mina ventiler är diaphragm ventiler som ska klara tryckstötar, tryckrippel.
Kör elektronisk pumpkontrol. Kommer byta till pump start relä kopplat till bevattningskontrollern.
Har 9 bar på systemet vid frånslag. Känns lite darrigt.
För om någon koppling skulle spricka och tappa tryck så startar pumpen. Hinner bli rejält blöt i förrådet med flödet jag har om den står och pumpar i timmar.
 
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
Hur går det för alla härinne som tänker sätta filterbrunn, har det tryckts ner något på sistone ?
 
A
M mortimer skrev:
Hur går det för alla härinne som tänker sätta filterbrunn, har det tryckts ner något på sistone ?

Jag är på G eventuellt rätt snart, fick tips av en från forumet att mitt dåliga tryck i mitt rörspett jag har idag berodde på min spett ej var tillräckligt nedslaget i marken. Ska prova banka ner och se vad som händer, men tror knappt de blir bättre.

Annars är filterbrunn nästa.
 
  • Gilla
Omelius
  • Laddar…
Jag väntar fortfarande på mina stüwa rör och filter.
 
Även jag väntar på mina rör men börjar lägga ner foderöret på lördag.
 
  • Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
Om man har dålig tillgång på vatten enligt SGU. Är det större sannolikhet att man ändå får bättre "flöde" (eller hur jag ska uttrycka mig) med filterbrunn istället för rörspets?
 
Ja. Du får upp arean avsevärt mer med en filterbrunn där vattnet tar sig in.
Ju mer filterarea i grundvattnet ju mer vatten.
Läste igår kväll en Tysk som tog ner en brunn över 30 meter på det här sättet. Grundvattnet kom på 25 meter.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja. Du får upp arean avsevärt mer med en filterbrunn där vattnet tar sig in.
Ju mer filterarea i grundvattnet ju mer vatten.
Läste igår kväll en Tysk som tog ner en brunn över 30 meter på det här sättet. Grundvattnet kom på 25 meter.
Jag var rädd för detta... (nu måste jag ge mig på projektet att försöka anlägga en filterbrunn) :).

Tack.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur ser du ut på SGU för dig?
Värdelöst:

Liten eller ingen grundvattentillgång, storleksordningen <1 l/s (< ca 80 m3/d)
Inbillar mig att det ändå ska gå. Vi har en rörspets idag till huset, den ger inte mycket men vi klarar oss. Den sinar i alla fall inte.
 
Shirack skrev:
Jag är på G eventuellt rätt snart, fick tips av en från forumet att mitt dåliga tryck i mitt rörspett jag har idag berodde på min spett ej var tillräckligt nedslaget i marken. Ska prova banka ner och se vad som händer, men tror knappt de blir bättre.

Annars är filterbrunn nästa.
Om jag så själv ska åka ut och slå ner den så lova att du slår ner de rör du har så att du kommer ner iallafall 6 - 7 meter innan du byter metod.

I Öllsjö har vi också 125 l/s enligt SGU och en ny 40R silspets har större flödeskapacitet än vad din pump klarar.

Efter helgen hoppas jag kunna rapportera vad en 10/50 kan klara av i Öllsjö med samma spets.
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är 10/50 för något?
rinkabys en hästars pump med 50l hydropress tank

@Omelius är skeptisk men ska prova när fönsterna är bytta :)
 
  • Gilla
Omelius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.