@holgersson Ge oss svar på nedan så finns det de som kan ge dig ett svar ang. Pump
Vad har du för budget ?
Hur mycket gräsmatta ?
Räknar du med gräva ner sprinklers ?
Har du 400v/3-fas framdraget ?
Vad hade du tänkt för slang/rör för att suga vattnet i brunnen?
Vet du hur mycket vatten brunnen ger?
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
@holgersson
Härligt att se och höra att fler lyckas med filterbrunn relativt enkelt!

Ang pump. Vad har du för krav? Kommer du köra ett sprinklersystem eller är det för vanlig trädgårdsbevattning med slang och spridare?

Jag börjar förlika mig med tanken att byta ut min sugpump mot en djuphålspump. Finns en del fördelar med en sådan.
Min Pedrollo plurijet (flerstegs centrifugalpump, sug) fungerar otroligt bra. Ge jättehöga flöden samt tryck. Dock lite för höga tryck ibland. Tex om jag kör zoner med lite lägre flöden så stiger trycken lite onödigt högt. Eller om jag ska bara ta ut vatten på en trädgårdslang så jobbar pumpen med 8 bar.
Det är onödigt högt mot slang och ventiler. Sen när den går mot stop så kan tryckstötarna blir 9 bar.

Om du ska ha sprinklersystem så är det bäst att anpassa pumpen efter det. Först uträknade flöden sen köpa pump.

Tillägg : Mortimer han före. Men han summerar det väldigt bra!
 
@jonaserik
Det visade sig att jag själv var boven i dramat. När jag delade på grejerna hittade jag den här lille gynnaren vid backventilen..
Sten som orsakade problem vid backventilen bredvid en skiftnyckel på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med största sannolikhet jag själv som klantat mig när jag vänt och vridit på grejerna.

Iaf så fungerar nu allt som det ska så när som på manometern som visar fel värde.
Tackar för hjälp!
 
Hej!

Ger mig in i den här tråden inför uppstart av bevattningsprojekt hos bekant som också bor i Öllsjö utanför Kristianstad. Verkar vara här den samlade kompetensen ämnet är samlad.

Har själv en silspetslösning, nedslagen till 9,5 meter och med pumpautomat från Rinkaby Rör. Initial plan var att kopiera min anläggning då jag är nöjd med de 45-50 liter/minut jag får upp.

När jag bläddrar här ser jag att det är många som pratar om filterbrunnar som pumpas ner med tyngder. Någon som har en länk till guide som visar princip och tillvägagångssätt?

Tar även tacksamt emot förslag på 1-fas pumpautomater då Rinkaby Rör redan är slutsålda. Har sett länkar till tyska sidor men hittar inte igen.
 
@Omelius Har du kollat förutsättningar för vatten hos din bekanta på SGU ?
 
M mortimer skrev:
@Omelius Har du kollat förutsättningar för vatten hos din bekanta på SGU ?
Inte mer än att denna installationen är 10 meter från grannens silspets. Hur går man bäst åt detta annars?
 
@Omelius

Ang guide. Finns några YouTube klipp i den här tråden.
Sen har jag skrivit några rader hur man gör.
Finns säkert några tyska guider. Kan kolla om jag hittar något.
 
  • Gilla
Omelius
  • Laddar…
A
H holgersson skrev:
Förra sommaren påbörjade jag min filterbrunn. Efter att även jag tvekat mellan att hitta en egen lösning mot att köpa riktiga rör så slutade de iallafall med en beställning från fontario.de.
Dn 115, 0,5meter sump, 4meter filter och 6 meter rör.
Jag valde att använda de rör som kallas ”Trapezoidal thread” alltså inte släta i skarv.
Dessa va inga som helst problem att rånet i marken utan några tyngder, bara lite av min egen vikt.

Jag borrade med jordborr så långt jag bara kunde. Med diametern 150 (de va de jag hade hemma)
Tryckte ner att vanligt oranget avloppsrör så långt de gick och i dessa sänkte jag sen ner de blå rören. Hade en pluncher till hjälp, vilket fungerade utmärkt. 4-4,5meter vattenpelare i rören

Dock har jag forfarande inte fått tummarna loss att köpa mig en pump. Mitt problem är att jag inte vet vilken pump man ska köpa. Hjälp mottages mer än gärna.
Tack för tipset.



Är det ett sånt sett du köpt?

funderar på att beställa detta till mitt hål

tror du de kan va en bra början @TotalControl


hänger dock inte med på riktigt hur jag ska få ner det i marken med skurupsborren...
 
  • Well construction set with blue pipes, well cover, and bottom cap on a white background.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En detaljbild på ett borrat hål i marken med en synlig blå plastkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@Shirack

Om du bara ska borra med jordborren utan att använda kiespump/pluncher så måste du borra i ett arbetsrör (foderör) när du borrar under grundvattnet. Annars åker hålet igen så fort du lyfter upp jordborren.

Arbetsgången är:
Jordborr dia 145 mm
DN150 Blåa brunnsrör släta utan filter. Längd samma som färdigt hål.
Stupstock med vikter.
Sen borrar du med jordborren i DN150 röret, stupstocken med vikter gör att röret åker ner när du lyfter jordborren.
När du har kommit till önskad djup så ställer du ner DN115 filterrör/brunnsrör centrerad i DN150 röret.
DN115 röret kan ha en end cap då i och med att du inte ska köra med kiespump/pluncher.
Sen tar du upp DN150 röret.

Jag skulle använda mig av även släta DN115 filter och rör. För då kan du fylla utrymmet mellan DN150 och DN115 med isgrus som grus filter.
Om du gör så så ska du bara fylla lite i taget vart efter du lyfter upp DN150 röret. Annars kan det blir problem att få upp DN150 röret.

Obs jag har aldrig borrat en brunn på det sättet.
Har bara kört jordborr, foderör, kiespump, filterör/brunnsrör.
Har bara läst om tillvägagångssättet.
Fördelen med det här sättet att du kan bestämma slitbredden på filtret efter du har borrat ner arbetsröret. Då har du koll på materialet som kommer upp vid färdigt djup innan filtret ska ner.
Och så kan du även använda finsand filter (textilfilter) om du skulle ha finsand i backen där slits 0.3mm blir för stort.
Dessa finsand filter går inte att plunscha ner.

Edit : DN150 ska det vara
 
Redigerat:
  • Gilla
Omelius och 1 till
  • Laddar…
Om inte vädrets makter eller annat vänder upp och ner på tillvaron tänker jag börja borra på lördag.
Meeen....
Jag har nu börjat fundera på placeringen och kommit fram till att det vore bekvämt att ha pumpen inne i garaget där det är både frostfritt och finns ström.

Hur nära garageväggen kan man placera hålet? Finns det för/nackdelar att ligga för nära fasaden?
 
Min bevattningsbrunn ligger 1.5 m från ett förråd.
Brunnen som jag har påbörjat för kylsystemet ligger 3.5 m från huset.
Normbrunn säger att en energibrunn får minst vara 4 meter från huset. Då använder man sig av borriggar, maskiner, tryckluft som säkert fortplantar sig en del och kräver plats.

Fördelar är som du säger att kunna ha pump, ventiler inomhus utan att dra allt för långa dragningar.
Jag har allt i förrådet.
Nackdelar med att vara allt för nära är väl om det blir trångt att jobba.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Min tillfälliga lagning på min pump har börjat läcka så det är hög tid att införskaffa mig en ny.
Tanken är att i slutet av sommaren sätta en filterbrunn. Dock kommer det inte de närmaste åren bli sprinklersystem utan jag kommer fortsätta springa runt och flytta runt 2st vattenspridare som förbrukar ca 20l/min. Min rörspetsbrunn är uppmätt till 40-45l/min och med två spridare håller min befintliga pump 3bar som är ett tryck som fungerar. Tanken och önskan när jag har satt filterbrunn är att kunna köra 3st spridare som då troligen förbrukar totalt 60-70l/min. Har inte 3-fas framdraget så det blir 230v pump.

Vad tror ni om denna ? Jag har 9% som nykundsrabatt på en order under denna veckan.
https://www.pratoerboso.com/en/plur...p-multigirante-self-priming-single-phase.html
 
M mortimer skrev:
Min tillfälliga lagning på min pump har börjat läcka så det är hög tid att införskaffa mig en ny.
Tanken är att i slutet av sommaren sätta en filterbrunn. Dock kommer det inte de närmaste åren bli sprinklersystem utan jag kommer fortsätta springa runt och flytta runt 2st vattenspridare som förbrukar ca 20l/min. Min rörspetsbrunn är uppmätt till 40-45l/min och med två spridare håller min befintliga pump 3bar som är ett tryck som fungerar. Tanken och önskan när jag har satt filterbrunn är att kunna köra 3st spridare som då troligen förbrukar totalt 60-70l/min. Har inte 3-fas framdraget så det blir 230v pump.

Vad tror ni om denna ? Jag har 9% som nykundsrabatt på en order under denna veckan.
[länk]
Sprang över denna när jag beställde min flödesvakt, https://www.ebay.de/itm/CHM-GmbH-Kr...c8:m:mUi5MrTzLGNnq1e31Q9A9YA&var=513051691671

Plurijet ser dock ut att dra 0,75kW och ovan 1,5kW

//t
 
@mortimer

Fin tryck/flödes kurva. Tänk på att du får dra av Lyfthöjden sug och tryck samt friktion i slangar och kopplingar.
 
Jag tänkte mig en standard tryckvakt men kanske bättre med någon elektronisk flödeskontroll/pumpcontroll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.