Det stämmer. Har 3 meter 0.3 mm slits.
Ja det kan vara också att jag har väldigt bra material runt filtret. När jag pumpade den ren så tog det inte lång tid innan det blev kristalklart.
Så jag tillför ingen 0 fraktion vid mina höga hastigheter.
Får se om jag byter pump till djuphålspump om de kan ställa till mer. Flödet kommer att minska något på några zoner.

Om det inte blir någon extra krångel så skulle jag köra filter enligt planerat flöde. Då blir din brunn helt by the books. Typ facit.
 
Lite funderingar kring filterbrunn.
Det talas mycket om foderrör och sen blårör där i.
Vad är det som gör att man inte kan använda de oranga avloppsrören och göra egna filter långsynte på de?
Beror de på att man inte kan eller orkar göra egna skåror?
 
F fidde_modo skrev:
Lite funderingar kring filterbrunn.
Det talas mycket om foderrör och sen blårör där i.
Vad är det som gör att man inte kan använda de oranga avloppsrören och göra egna filter långsynte på de?
Beror de på att man inte kan eller orkar göra egna skåror?
Väldigt svårt att göra egna spår på 0,3 mm men kan man det ser jag inga andra fördelar än att de blå rören gängar man ihop vilket känns tryggare än att limma om man skulle behöva lyfta.
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis är en backventil kanske läck och då sjunker trycket snabbt och den startar direkt, samt att det inte finns luft i kärlet ( blir samma sak då ) kolla lufttrycket i kärlet, det ska vara ca 0,5 bar under tillslagstrycket som är inställt på brytaren.
Ska erkännas att jag inte är ngn vidare rörmockare och troligen rört ihop tipsen lite? Var sitter backventilen? Har iaf varit ute och brottats lite med pumpen idag.
Delade på kärlet och bälgen var hel så bara att skruva ihop igen.
Röd och beige plastbehållare vid sidan av en svart pump på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyllde på luft till 1,8bar.
Manuell tryckinställning på en vattenpump med tryckmätare och röd ackumulatortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försökte sänka till och frånslagstrycket till 2,0 bar på tryckbrytaren men gick endast ner till ca 3,8 bar då det inte fanns gängor kvar att gå lägre.
Inre mekanism och kabelanslutningar av en tryckbrytare för en vattenpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anade oråd då jag inte fick manometern att gå lägre. Tömde systemet och fortfarande 3,8 bar så skruvade av manometern. Som sagt fortfarande 3,8 så blir att köpa en ny på måndag. Finns i 0-6 bar, 0-10 bar samt 0-12. Tänker jag rätt att 0-10 känns vettigt att kunna mäta även om jag troligen inte kommer att gå över 6 bar normalt?
Använd manometer visande 3,8 bar fast användaren försökt justera trycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till sist en video på hur pumpen beter sig. Här har jag sänkt trycket så lågt det går och ställt till och frånslagstrycket med bred marginal för att man enkelt ska kunna se/höra hur den beter sig.

Så här håller den på även om man spolar, bryter spänning etc. Men kan plötsligt stanna när den uppnått inställt tryck och fungera precis som tänkt för att sedan återgå till ”pulsandet”.
Av någon anledning så tappar den trycket på trycksidan? Eller har jag fel..?
Vad bör vara nästa steg att felsöka? Vilka reservdelar bör införskaffas och var ska de isf sitta..?
 
U upa skrev:
Väldigt svårt att göra egna spår på 0,3 mm men kan man det ser jag inga andra fördelar än att de blå rören gängar man ihop vilket känns tryggare än att limma om man skulle behöva lyfta.

Tänker mig nått sånt här att använda.
Kommer va ett hästjobb troligtvis.
0,1mm
https://www.conrad.se/p/avsagblad-av-fjaederstal-3-delars-proxxon-micromot-28-830-01-mm-1-set-826240

a
lt
0,7mm
https://www.conrad.se/p/6-delars-kapskive-set-proxxon-micromot-28-820-38-mm-1-set-801283
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
F fidde_modo skrev:
Tänker mig nått sånt här att använda.
Kommer va ett hästjobb troligtvis.
0,1mm
[länk]

alt
0,7mm
[länk]
Det kommer vara megahästjobb. Jag gav mig på det med vanliga blad till vinkelslip och tigersåg och det var svidrygt. Köp riktiga grejer med en gång istället för att hålla på med patentare, det blir inte lika bra. Men, ifall du ger dig på det så lycka till!
 
  • Gilla
mortimer och 2 till
  • Laddar…
F fidde_modo skrev:
Tänker mig nått sånt här att använda.
Kommer va ett hästjobb troligtvis.
0,1mm
[länk]

alt
0,7mm
[länk]
Kan vara skoj med lite utmaningar ibland.. :D(y)
Den här gången måste jag erkänna att jag är glad att det inte är jag som fått idéer..:rofl:
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jag håller med. Är inte hiskeliga pengar i rören.
Men om du bestämmer dig för att köra så berätta hur det gick. Alltid intressant!
 
Inte helt bestämt ännu. Kolla runt lite vad ja hittar i rörväg samt vad de skulle kosta med allt från Tyskland.

Men först blir de att testa med rörspetsen jag kört ner. Så lyckas inte de försöken jag tänkt så blir de filter brunn.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
@upa

Hur går det med din provborrning? Foderöret hinner ju bli blekt av solen om du inte sätter fart snart ;)
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@upa

Hur går det med din provborrning? Foderöret hinner ju bli blekt av solen om du inte sätter fart snart ;)
Sant! Som vanligt har det dykt upp en massa måsten och sen har jag hittat på resten av ursäkterna själv.
Men eftersom borren jag lånat är större än foderöret har jag velat ha en hel dag till förfogande så jag kommer så långt ner som möjligt och inte behöver bryta pga tidsbrist. Jag har ju bara en chans att få ner det om det inte ska upp igen.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Håll oss uppdaterade! Jätte nyfiken på hur det går.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Håll oss uppdaterade! Jätte nyfiken på hur det går.
Absolut!(y)
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Förra sommaren påbörjade jag min filterbrunn. Efter att även jag tvekat mellan att hitta en egen lösning mot att köpa riktiga rör så slutade de iallafall med en beställning från fontario.de.
Dn 115, 0,5meter sump, 4meter filter och 6 meter rör.
Jag valde att använda de rör som kallas ”Trapezoidal thread” alltså inte släta i skarv.
Dessa va inga som helst problem att rånet i marken utan några tyngder, bara lite av min egen vikt.

Jag borrade med jordborr så långt jag bara kunde. Med diametern 150 (de va de jag hade hemma)
Tryckte ner att vanligt oranget avloppsrör så långt de gick och i dessa sänkte jag sen ner de blå rören. Hade en pluncher till hjälp, vilket fungerade utmärkt. 4-4,5meter vattenpelare i rören

Dock har jag forfarande inte fått tummarna loss att köpa mig en pump. Mitt problem är att jag inte vet vilken pump man ska köpa. Hjälp mottages mer än gärna.
 
  • Blåa trapezgängade filterrör staplade med synliga skarvar och måttmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blåa filterrör och ett oranget avloppsrör på gräs med en pluncher och ett rep.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ingrävning av ett oranget avloppsrör i ett hål i marken för filterbrunnsprojekt, gräsmattan och jord syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med filterbrunn under konstruktion, blåa och oranga rör syns, jordborr, en slangvinda och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anhack och 3 till
  • Laddar…
H holgersson skrev:
Förra sommaren påbörjade jag min filterbrunn. Efter att även jag tvekat mellan att hitta en egen lösning mot att köpa riktiga rör så slutade de iallafall med en beställning från fontario.de.
Dn 115, 0,5meter sump, 4meter filter och 6 meter rör.
Jag valde att använda de rör som kallas ”Trapezoidal thread” alltså inte släta i skarv.
Dessa va inga som helst problem att rånet i marken utan några tyngder, bara lite av min egen vikt.

Jag borrade med jordborr så långt jag bara kunde. Med diametern 150 (de va de jag hade hemma)
Tryckte ner att vanligt oranget avloppsrör så långt de gick och i dessa sänkte jag sen ner de blå rören. Hade en pluncher till hjälp, vilket fungerade utmärkt. 4-4,5meter vattenpelare i rören

Dock har jag forfarande inte fått tummarna loss att köpa mig en pump. Mitt problem är att jag inte vet vilken pump man ska köpa. Hjälp mottages mer än gärna.
Härligt inlägg och kul med lite bilder. (y)
Har du provat kapaciteten på något vis?

Kan inte råda om pump men om jag inte får min egen att fungera som jag vill lär jag behöva samma hjälp.

Ps Ser ut som att du har en grym gräsmatta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.