Ja det borde funka.
Om det är att du inte vill suga i en filtersektion så kan du även sätta en protective zone som tyskarna kallar det.
Exempel från botten.
0.5 sump
1 meter filter
1 meter rör (här placeras pump / sugpunkt)
3 meter filter
X meter brunnsrör upp.
 
Varför väljer tyskarna att ha en protective zone mellan två filtersektioner tro ? Är det för att de tror man har högre genomsläpp/flöde ju längre ner man kommer ? Eller för att de menar på att man hänger djupbrunnspumpen i protective zone ?
 
De vill inte hänga pumpen i filtersektion och ha minst 1-2 meter vatten ovan pump.
Om inte djupet räcker till så lägger de in ett vanligt rör mellan filter sektionerna och lägger pumpen där. Då kan de uppfylla kraven.

2 exempel.

Från botten.
0.5 sump
3 m filter (pumpen hamnar här.
1 meter rör och grundvatten nivå
5 meter rör.

Om de ska uppfylla båda kraven så går det ju inte i det här fallet. Ska de ha 1-2 m vattenpelare så måste pumpen hamna i filtersektioner.

Gör man såhär så uppfyller man kraven.
0.5 m sump
1 meter filter
1 meter rör (här hängs pumpen)
2 meter filter grundvatten nivå
5 meter rör
 
A
Hej, är med intresserad av att bygga en filterbrunn

tror jag har ett förutsättningar men behöver lite råd hur jag ska börja.

mitt pumprum är 2 meter under marken, sedan 2,5 meter ner till sanden i botten på brunnen (se bild)

om man ser i hålet där mitt rörspett varit, ser det inte ut som grundvattnet flyter 1dm under sandytan.

frågan är hur djupt jag behöver ner till.

lite starttips för en som är halv ny på detta område men tummen är inte mitt i näven.
 
  • Nedre delen av ett pumprum med pump, slangar och tomma flaskor, synlig jord och sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en geologisk karta på SGU:s webbplats visar hög genomsläpplighet och postglacial sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick i en filterbrunn med blå slang och synlig sandbotten under marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av SGUs webbplats visar grundvattenkapacitet med text och kartdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@TotalControl

Men om de gör såhär istället baserat på 9.5m totallängd.
Från botten:
1.5 m sump (här hängs pumpen/sugslangen)
3 meter filter
5 meter rör (här ligger grundvattennivån)

Borde uppfylla bägge kraven också om sugpunkt och vattenpelare ?
 
@Shirack
Oj det var ett seriöst pumprum.
Du verkar ha väldigt bra förutsättningar för en filterbrunn. Du ser inget om grundvatten i jordlagret?
Eller om du ser någon borrad brunn i närheten på kartan så får du hum om hur det skulle kunna bli.

Vilket fall så har du ett bra försprång i och med pumprummet etc. Kan du inte bara gräva din ner några dm för att kolla om det är vattnet du ser.
Eller ett spätt.

@mortimer

Ja jag ser inte varför det inte skulle gå. Antar att du kommer ha en 20-30 cm tvättad isgrus i sumpen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har från början tänkt att man suger/har djupbrunnspump OVANFÖR filtersektionen men finns det någon anledning till att man inte kan/bör/ska ha den UNDER ? Eller ställer det till det med längre sugledning/friktion/lyfthöjd på sugande pump ovan mark ?

En sugande pump brukar klara 8m lyfthöjd mellan marknivå och toppen på vattenpelaren, är det väl ? Eller är det mellan marknivå och grundvattennivån ?
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Shirack
Oj det var ett seriöst pumprum.
Du verkar ha väldigt bra förutsättningar för en filterbrunn. Du ser inget om grundvatten i jordlagret?
Eller om du ser någon borrad brunn i närheten på kartan så får du hum om hur det skulle kunna bli.

Vilket fall så har du ett bra försprång i och med pumprummet etc. Kan du inte bara gräva din ner några dm för att kolla om det är vattnet du ser.
Eller ett spätt

@mortimer

Ja jag ser inte varför det inte skulle gå. Antar att du kommer ha en 20-30 cm tvättad isgrus i sumpen.
Tack för svaret, ja någon har lagt ner pengar på det hålet.


Hittar ingen info om det, men det är ca 4,5m mellan gräsmattan och sanden längst ner i brunnen där man ser vattnet utan spett i hålet.


har haft detta spett i marken (se bild) endast den röda markerade delen har varit under ”sandytan i brunnen” den markerade biten är ca 1,7meter
Och silen är 1meter, Alltså börjar silen 70cm under sanden..

kanske problemet är att jag inte är djupt nog?

men får inte ut mer än 25l/m max direkt vid utkastaren med grova sug och tryckledning, provat olika pumpar men den pumpen jag har nu specar 103l/m

däremot kan jag vattna dygnet runt utan att det sinar i spettet, inga luftfickor mm.

vad kan man dra för slutsatser av det?
 
  • Rostigt spett på marken bredvid ett grått, perforerat rör med röd markering som visar djupet spettet var nedsänkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en brunnsöppning med ett blått rör, omgivet av grus och betongkanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
@mortimer

Det du adderar med längre sugledning är friktion i sugledningen annars ser jag inget som ställer till det.
Lyfthöjden på sug sidan räknas från vattenytan till inlopp pump. Så om du har ytan på 3 meter från pump fast sugledningen på 10 meter så lyfter du vattnet ändå bara 3 meter.

@Shirack

Att du kan pumpa 25 l/m "bara" kan mycket väl vara för att du har bara har 1 m filterspets. Rek maxflöde genom en 1.5" 1 meters filterspets brukar vara 0.5-0.8m3/h. Annars brukar man säga att de kläggar igen rätt fort och tappar kapacitet. Kan vara det som har hänt dig.
Men om du kan ta ut 25 l/min kontinuerligt utan problem så är jag rätt övertygad att en filterbrunn på kanske 7-8 meter skulle ge dig betydligt mer kapacitet.
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
@mortimer

Det du adderar med längre sugledning är friktion i sugledningen annars ser jag inget som ställer till det.
Lyfthöjden på sug sidan räknas från vattenytan till inlopp pump. Så om du har ytan på 3 meter från pump fast sugledningen på 10 meter så lyfter du vattnet ändå bara 3 meter.

@Shirack

Att du kan pumpa 25 l/m "bara" kan mycket väl vara för att du har bara har 1 m filterspets. Rek maxflöde genom en 1.5" 1 meters filterspets brukar vara 0.5-0.8m3/h. Annars brukar man säga att de kläggar igen rätt fort och tappar kapacitet. Kan vara det som har hänt dig.
Men om du kan ta ut 25 l/min kontinuerligt utan problem så är jag rätt övertygad att en filterbrunn på kanske 7-8 meter skulle ge dig betydligt mer kapacitet.

Tack igen, behöver jag göra den så lång om jag redan börjar 4,5m under marken?

Ska försöka läsa lite i tråden men vet inte riktigt hur jag ska börja
 
Nej egentligen inte. Men hade iaf försökt få ner 0.5m sump 3-4 meter filter och kanske 1 meter vanlig. Ju mer filter ju mer kapacitet.
Om du har nästan vatten i dager i hålet så räcker det nog bara med en kiespump eller en jordborr som man borrar med i foderöret.
Båda lär inte behövas.
 
Kan/vill/vågar du skriva vilken stad och område du bor i så vi kan kolla lite närmre på SGU och ge dig förslag på filterbrunn, material och grovt tillvägagångssätt?
Vad har du för budget och vad är syftetet med vattnet, vanlig traditionell bevattning med spridare eller gräva ner sprinklersystem ?
 
A
M mortimer skrev:
Kan/vill/vågar du skriva vilken stad och område du bor i så vi kan kolla lite närmre på SGU och ge dig förslag på filterbrunn, material och grovt tillvägagångssätt?
Vad har du för budget och vad är syftetet med vattnet, vanlig traditionell bevattning med spridare eller gräva ner sprinklersystem ?
M mortimer skrev:
Kan/vill/vågar du skriva vilken stad och område du bor i så vi kan kolla lite närmre på SGU och ge dig förslag på filterbrunn, material och grovt tillvägagångssätt?
Vad har du för budget och vad är syftetet med vattnet, vanlig traditionell bevattning med spridare eller gräva ner sprinklersystem ?

Mitt syfte är att bevattna trägården sprintlersystem är det jag vill med popupspridare. Budget är såklart så billigt det går utan sneaklösningar.

det svåra är ju man vill inte lägga för mycket pengar om man inte vet det kommer funka. Har skickat adress i PM tack :)
 
  • Gilla
fidde_modo och 1 till
  • Laddar…
Har fått lite närmre detaljer kring vart Shirack bor och har tagit fram nedan detaljer från SGU. Grundvattennivån hos dig Shirack är ju nivån där du ser vattnet i hålet där rörspetsen suttit innan från marknivå mätt, utifrån vad du skriver så är den troligen kring 4m. Datat nedan gör mig lite osäker på hur det fungerar med filterbrunn hos dig, framförallt uppgiften om grålera på ca 7.5m. @TotalControl får komma med tolkning av nedan på vad man skulle våga ge sig på.
Jag skulle nog gjort någon form av provborrning innan jag vågar trycka ner en filterbrunn

3st brunnar i området, 7-8m grundvattennivå

Hög genomsläpplighet

Jordarter 1:1 miljoner: Postglacial sand-grus

Jordlagerföljder: Finns 3st punkter, radie 500m-2km från Shirack
1.Bergborra, ljusgrå fetlera mellan 7.5m-15m (tyvärr den källa som ligger närmst dig)
2.Bergborra, 0-12m grus och pinmo
3.Rörbrunn/filterbrunn, 0-10m morän, därefter kalk/gruskalk

Jorddjup:finns 3 punkter som anger berg på 14-17m

Grundvatten 1miljon: Grundvattenkapacitet i jordlagren, över 125l/s
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.