Maxwells demon TotalControl skrev:
Nivå på vattnet? Om det är mindre än 8-9 meter så funkar ju en vanlig centrifugalpump som jag har.
Dock skulle jag fundera på att installera en djuphålspump.
Har själv börjat snegla på att byta ut min plurijet till en 4" djuphålspump. Skönt att slippa mecka inför vintern. Alltid primad, tyst mm
Hur är det med djuphålspump, är rekommendationen att inte ha den hängande vid en filtersektion? Jag suger ju vid en filtersektion, ca 0.5 meter från botten.
 
M mothership skrev:
Vet ej, bara tänkte på det exemplet du skrev från Tyskland lite längre upp. Han som hittade vatten på 15 meters djup .
Aha. Fast hans grundvatten låg på 2.2 meter. Problemet att han hade ingen genomsläpplighet förens på det djupet.
Då kan han köra vanlig pump om han vill. Vattnet stiger ju upp i röret till 2.2 meter.
 
F fizz skrev:
Hur är det med djuphålspump, är rekommendationen att inte ha den hängande vid en filtersektion? Jag suger ju vid en filtersektion, ca 0.5 meter från botten.
Det är just med djuphålspump de menar inte ska stå i filtersektioner. Antar att det även gäller sugpunkten med vanlig pump. De verkar uteslutande köra med djuphålspump.
Får du in sand?
Har du testat att höja sugledningen så bottenventilen inte är i en filtersektion?
 
En djuphålspump trycker ju egentligen vattnet uppåt/åt sidan (delvis ut om pumpen ligger i filtersektion) medan en pump ovan mark suger upp vattnet. Kanske det som de också tar i beaktande ?
 
5,2bar vid 100liter/min om jag läser rätt ?
 
Yes. Lägre tryck än befintlig pump. Vill ha det så.
Har ett par sprinkler zoner som ger 60 l/min, min nuvarande pump ger 8 bar vid det flödet det är lite högt. Sprinkler huvudet är tryck reducerad så spray pattern är bra fast det känns lite onödigt högt på slangar och ventiler vid drift.

Djuphålspumpen har en snällare tryckkurva.

Vid stängd kran så ger min befintliga nästan 9 bar.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Aha. Fast hans grundvatten låg på 2.2 meter. Problemet att han hade ingen genomsläpplighet förens på det djupet.
Då kan han köra vanlig pump om han vill. Vattnet stiger ju upp i röret till 2.2 meter.
Ahh, då är jag med. Det är kanske samma sak jag ska försöka göra... tror du det är möjligt att driva ner en rörspets på 14-15 meters djup med tryckluft?
 
Jag drev ner ett öppet 2" rör i slutet av föreg. sommar drygt 10m. det som vi missade delvis var att ha någon tyngd över som man har på stupstocken när man driver ner filterbrunn. Jag7min far vägde på sin höjd 100kg knappt, behövs troligen det dubbla för att motverka krafterna som trycker från sidan och hinna få ner röret innan jordmassorna faller tillbaka. Rörspets är ju dessutom oftast stängd i botten och bara öppen på sidorna, så enbart rörspets blir nog svårt, du får ju inte upp jordmassorna i röret när det är slutet.
 
Fick svar idag att rören från stüwa inte var kompatibla med de rör de säljer nu. Stüwa är en Tysk tillverkare. De kanske har bytt till något icke tyskt med icke standard gänga.
Mitt svar var om jag ska behöva skrota rör för 130€?

Funderar på att att handla nya rör och filter från Fontario. Verkar vara Made in Germany där.
Förmodligen stüwa. Ska höra med dem.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Beställde rör från Fontario igår men lyckades välja fel betalningsätt (BIC IBAN) eftersom högstadietyskan rostat något så får hoppas på snabb behandling så man kan komma igång... @TotalControl Skriv gärna här vad du får för svar av dem. De skriver på hemsidan att det är Tysk kvalitet så det kan man nog lita på.
 
  • Text på tyska om PVC-U filterrör tillverkade i Tyskland enligt brunnbyggnadsnormer och miljöstandarder.
Fick svar av Erdhbohrer igen. De hade 2 st STÜWA filter och 1 rör de skulle skicka till mig.
De får räcka så. Kommer inte ta ut mer än max 4m3/h på den här brunnen så 2 filtersektioner räcker.
 
@upa

Kan tänka mig att det är STÜWA rör på Fontario.
Men återkommer när jag får besked.
Tysk kvalité vill man ju ha på det mesta :)
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
En tanke som slog mig ikväll.... för att ha mycket vatten över sugpunkten på slangen nere i brunnen, hur skulle det fungera att ha 1m sumprör istället och suga i det området istället ?
Grundvattennivå på 2.2m för min del

Alltså uppifrån:
6m brunnsrör
4m filterrör
1m brunnsrör (som sumprör på sätt o vis)
Och då att man suger på ca 10.5m djup

Istället för att man annars suger på runt 5-6m djup
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.