@TotalControl blev den som skrev det 1000:e inlägget ser jag nu. Är det dags för någon tårta tro ? :=)

• Gilla
  • Haha
fizz och 2 till
  • Laddar…
Vilket junk. Gick ut glad i sinnet och blod i blick för att driva ner brunnen idag.
Visar sig att mina TNA gängade rör som jag köpte 2018 inte är kompatibla med de nya TNA filterören som kom idag. Gängan diffar. Därför jag tyckte de var meck..
Så det sket sig.
Har skickat iväg ett mail får se vad de säger.

Suck suck… då kan man ju fundera på om de haft problem med rörgängan från 2018, bytt tillverkare eller mest vill tjäna pengar. Surt sa räven ändå. Ett filterrör kostar ju ändå ca 250kr/m

Verkar vara en annan leverantör.
Får beställa nya brunnsrör i så fall. Får jag inget svar i morgon så skickar jag iväg beställning på rören.
Hatar att vänta :)

Tillverkarproblem i Kina p.g.a Corona som fått/tvingat Erdbohrer att byta tillverkare tro... ?

Möjligt. Vet att rören 2018 är tillverkade i Tyskland. Kanske är Kina rör nu i så fall.
Om jag inte får svar inom kort och beställer nytt så blir det www.fontario.de istället. Verkar ha något snabbare leveranstid.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Verkar vara en annan leverantör.
Får beställa nya brunnsrör i så fall. Får jag inget svar i morgon så skickar jag iväg beställning på rören.
Hatar att vänta :)
Sitter just och jämför lite priser o så. De olika leverantörerna har lite olika specar på grejerna.. Inga större skillnader men tillräckligt för att det inte kommer att fungera ihop. (Om nu uppgivna speca stämmer..)
Tex olika olika tjocklek på material samt ytterdiameter. Hittade även denna info men handlar mer om skillnader mellan muff och tna..

• Jämförelse mellan olika PVC-brunnrörgängor: spetsiga Rohrgewinde och avflachade Trapez-Gewinde med/utan Rohraufweitung.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har alltid bara diffat de med muff, historiskt i alla fall . Den vänstra och mittersta på bilden. TNA dvs utan muff (helt släta) ska bara ha en typ av gänga som på bilden.
Båda typer av mina rör är TNA fast de går ändå inte ihop.
Har inte sett någon annan dimension än125x5 på DN115.

Vad krävs det för pump när man är nere på 14-15 meters djup?

Nivå på vattnet? Om det är mindre än 8-9 meter så funkar ju en vanlig centrifugalpump som jag har.
Dock skulle jag fundera på att installera en djuphålspump.
Har själv börjat snegla på att byta ut min plurijet till en 4" djuphålspump. Skönt att slippa mecka inför vintern. Alltid primad, tyst mm

U upa skrev:
Sitter just och jämför lite priser o så. De olika leverantörerna har lite olika specar på grejerna.. Inga större skillnader men tillräckligt för att det inte kommer att fungera ihop. (Om nu uppgivna speca stämmer..)
Tex olika olika tjocklek på material samt ytterdiameter. Hittade även denna info men handlar mer om skillnader mellan muff och tna..
Var tvungen att ut och kolla vad jag har för rör, var varianten i mitten.

• Gilla
upa
  • Laddar…
F fizz skrev:
Var tvungen att ut och kolla vad jag har för rör, var varianten i mitten.
Kände du någon krångel att få ner röret i och med muffen?

Kände du någon krångel att få ner röret i och med muffen?
Bara försvann ner vad jag kan minnas

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Nivå på vattnet? Om det är mindre än 8-9 meter så funkar ju en vanlig centrifugalpump som jag har.
Dock skulle jag fundera på att installera en djuphålspump.
Har själv börjat snegla på att byta ut min plurijet till en 4" djuphålspump. Skönt att slippa mecka inför vintern. Alltid primad, tyst mm
Vet ej, bara tänkte på det exemplet du skrev från Tyskland lite längre upp. Han som hittade vatten på 15 meters djup .

Har alltid bara diffat de med muff, historiskt i alla fall . Den vänstra och mittersta på bilden. TNA dvs utan muff (helt släta) ska bara ha en typ av gänga som på bilden.
Båda typer av mina rör är TNA fast de går ändå inte ihop.
Har inte sett någon annan dimension än125x5 på DN115.
Du kan säkert din historia och har rätt. Såg ytterdimension 130mm samt 131mm, gods 5,0mm samt 5,4.. Hur det ska vara eller om någon sommarjobbare mätt vet inte jag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.